Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostglas
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-06 16:34
Mijn vraag
Wanneer ik GTA 5 speel, haal ik normaal rond de 50fps (gewoon door de stad rijden, beetje kloten). Af en toe dropt de fps naar 30 en blijft hier hangen, valt af en toe weer terug naar 50 fps (niet hoger, heb max 60 fps.). Het rare is dat een paar weken er niks aan de hand was en gewoon constant 60 fps haalde met veel hogere graphics instellingen. Ook in Cities Skylines is de fps naarmate de stad groter word dramatisch, maar dit probleem speelt al langer.

Wanneer ik GTA speel wordt de cpu voor ongeveer 70% gebruikt, de gpu 30%. Misschien bottleneckt de cpu de gpu?
Hierbij ook nog de graphics instellingen van GTA 5:

Totaal gebruikt VRAM: 1377mb van 2048mb

Fxaa on
Msaa of
Vsync on
Pause game on focus loss on
Population density 100%
Population variety 75%
Distance Scaling 100%

Textures normal
Shaders high
Shadows high
Reflection very high
Water quality high
Particles high
Grass normal
Soft shadows soft
Post fx very high
Depth of field effects on
Ambient occlusion high
Tessellation high

Alle geavanceerde graphics instellingen staan uit

PC Specs:
CPU: AMD FX 8350
GPU: AMD Radeon R9 270x
RAM: 8GB
Moederbord: gigabyte ga-78lmt-usb3
SSD: Crucial MX300 525GB

Overigens heb ik ook last van een wegvallende verbinding met ethernetkabels (verschillende). Met een Speedtest zie je hem stijgen en dalen. Met een wifi stick geen problemen?
Maar dit is een ander probleem en hoort hier denk ik niet thuis.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, GTA 5, Cities Skylines
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows reset, bios/cmos reset, herinstallatie games, graphics instellingen lager gezet.

Kan iemand mij helpen/iemand tips?

Beste antwoord (via Joostglas op 19-12-2016 19:47)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat moederbord (heb m hier ook maar met een Athlon 640 erop) is bijzonder ongeschikt voor een hongerige CPU als de 8350 dankzij de 4+1 fase VRM's welke nooit 125w kunnen blijven leveren zonder overhit te raken...
Wat voor koeler heb je, een topdown cooler blaast iig nog wat koelere lucht over de VRMs zodat de hitte er niet eindeloos blijft hangen maar zat koelers blazen niet richting het moederbord en laten de VRMs dus overhitten...
Kijk dus even goed naar je temperaturen en dan vooral naar die van je moederbord, hopelijk zit er een sensor bij de VRMs in de buurt die aangeeft wat de temperatuur ongeveer is.

Fixing things to the breaking point...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 03:57

hayate666

zwaardfetisjist

Welk OS draai je? Heb je al eens de temperaturen van je PC uitgelezen tijdens een intensieve sessie? Wat voor voeding heb je aan je PC zitten?

As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat moederbord (heb m hier ook maar met een Athlon 640 erop) is bijzonder ongeschikt voor een hongerige CPU als de 8350 dankzij de 4+1 fase VRM's welke nooit 125w kunnen blijven leveren zonder overhit te raken...
Wat voor koeler heb je, een topdown cooler blaast iig nog wat koelere lucht over de VRMs zodat de hitte er niet eindeloos blijft hangen maar zat koelers blazen niet richting het moederbord en laten de VRMs dus overhitten...
Kijk dus even goed naar je temperaturen en dan vooral naar die van je moederbord, hopelijk zit er een sensor bij de VRMs in de buurt die aangeeft wat de temperatuur ongeveer is.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostglas
Dank voor je antwoord, ik heb de temperatuur van mijn moederbord niet gezien alleen mijn cpu wordt vaak wel heet (rond 80 graden) en af en toe tijdens een potje GTA bevriest de computer ook (zonder foutmelding of iets dergelijks). Er zit dan ook alleen de stock(?) koeler bij, die koelt volgens mij niet geweldig (maar blaast wel wat richting moederbord).

Voeding is btw een HKC V550 550w (kan zijn dat dit slechte kwaliteit is, maar heb de pc destijds samengesteld en in elkaar laten zetten op een kleine website, achteraf gezien niet een heel goed idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genic227
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-10-2023
Nee lijkt inderdaad om CPU die te veel vraagt van moederbord. Welke frequentie draait het intern geheugen als ik vragen mag en welke voltage?

Wat je zou kunnen proberen is om CPU affiniteit minder te zetten tijdens het spelen van GTA 5 en dus meer dependent te laten zijn van je GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostglas
Geheugen draait op 1.512 volt op 1600mhz.

• Genic227
Oke overigens werkt het beter met een clocksnelheid van 1866 maar kan zijn dat mobo dat niet ondersteund.
Heb jij gekeken naar welke bios versie jij hebt. Aangezien de mobo iets ouder is kan het een bottleneck zijn voor processor en algehele performance.

Het moet dan 1 van de volgende bios versies zijn:
Version 4.1 heeft BIOS F3 nodig
Version 5.0 heeft BIOS FA nodig
Version 6.0 heeft BIOS F2 nodig

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostglas
Hallo,

om nog even terug te komen op dit topic,

Sinds ik dit topic heb geopend gaat het steeds slechter. De FPS daalt steeds verder naar beneden (gemiddeld 20 a 25fps in GTA), toen eens de allerlaagste settings geprobeerd en kwam niet hoger als 50fps, met drops naar 30fps. Dit deed me eerst denken aan een GPU die zijn werk niet helemaal goed doet.

Maar ook bevriest de pc redelijk vaak (maakt niet uit wat ik doe: hij bevriest in GTA, tijdens het browsen en kijken van YouTube video's). Eerst kwam het ongeveer 1 keer in de week voor, tegenwoordig 3 a 4 keer op een dag. Het is zo irritant dat ik overweeg mijn cpu en moederbord te upgraden.

Ook gaat internetten trager; in google maps bijvoorbeeld loopt streetview niet meer soepel en vraagt maps om de lite mode in te schakelen. Ik had dat alleen nog maar gezien op een oude laptop uit 2010, is dit ook een cpu/moederbord probleem?

Maar, zal het vervangen van de CPU voor een i5 6500 met een h110m eco de problemen oplossen?

alvast dank voor antwoorden _/-\o_

btw ik heb de juiste bios versie (6.0, F2)

[ Voor 4% gewijzigd door Joostglas op 05-01-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Als ik terug lees zal dit inderdaad je problemen kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:22
Marvinkoren schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:57:
Nee lijkt inderdaad om CPU die te veel vraagt van moederbord. Welke frequentie draait het intern geheugen als ik vragen mag en welke voltage?

Wat je zou kunnen proberen is om CPU affiniteit minder te zetten tijdens het spelen van GTA 5 en dus meer dependent te laten zijn van je GPU.
Een klein kickje, hoe zet je in GTA 5 de settings zo dat hij meer leunt op de GPU dan CPU? Ik speel de game met een i3 6100 icm MSI Geforce GTX750ti, beide geen hoogvliegers. Maar wil wel eens testen als ik de cpu wat minder stress en wat meer laat leunen op de GPU. Opzich haal ik doorgaans nu wel 60 FPS, maar de settings zijn dan wel laag ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genic227
dennis_rsb schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:14:
[...]

Een klein kickje, hoe zet je in GTA 5 de settings zo dat hij meer leunt op de GPU dan CPU? Ik speel de game met een i3 6100 icm MSI Geforce GTX750ti, beide geen hoogvliegers. Maar wil wel eens testen als ik de cpu wat minder stress en wat meer laat leunen op de GPU. Opzich haal ik doorgaans nu wel 60 FPS, maar de settings zijn dan wel laag ingesteld.
Kijk even naar je physx settings van nvidia. Staat deze op GPU of CPU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:22
Marvinkoren schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:10:
[...]

Kijk even naar je physx settings van nvidia. Staat deze op GPU of CPU ?
Ik heb pas Nvidia control panel verwijderd omdat ik het niet nodig had persé, maar ik neem aan dat je bedoeld dat het in het nvidia control panel is? Dan ga ik die ff installeren.
Pagina: 1