Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade Basisgamesysteem BBG Jan2013 zinnig?

Pagina: 1
Acties:

• Jdemon
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:25
Hoi allen,

In 2013 heb ik mij laten leiden door de BBG van Januari 2013 en dan met name door het basisgamesysteem. Deze heb ik destijds dan ook bijna 1 op 1 overgenomen. Dit met de intentie om tussendoor te kunnen upgraden waar nodig. Nu, bijna 4 jaar later, heb ik niks aan het systeem veranderd, maar is mijn gebruik wel anders. Mijn vraag is of het mogelijk is om met kleine upgrades meer uit dit systeem te halen of dat ik al snel kijk naar een volledig nieuw systeem?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen doe ik op de playstation 4, de PC wordt voornamelijk gebruikt voor fotobewerking (Photoshop + Lightroom, niet-professioneel), fotofilms (MAGIX) en videobewerking van HD materiaal (GoPro + MAGIX). Naar mijn gevoel kan dit allemaal wel wat vlotter dan wat het nu is, bijvoorbeeld met meer RAM en wellicht afstappen van de trage 5200rpm HDD.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Afhankelijk van kleine upgrades (RAM + SDD) kan het gauw een paar honderd euro kosten. Als dit de levensduur weer met een paar jaar verlengt is dit geen probleem. Vanaf €600 loont het volgens mij om overnieuw te beginnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik het volgende (direct gekopieerd vanuit mijn bestelgeschiedenis). Moet ik ook Win10 opnieuw aanschaffen als ik de CPU/motherboard upgrade?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC GDDR5€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,16€ 60,16
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech MK260 Wireless Combo€ 34,90€ 34,90
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 52,65€ 52,65
1LG GH24NS90 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Antec HCG-520€ 71,50€ 71,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 219,21

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Meer RAM en zeer waarschijnlijk een tweede SSD. Is een processor-upgrade nog iets waard?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Iets dat past als upgrade van mijn huidige systeem, dus Intel. Verder eigenlijk weinig.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Neen.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Heeft het zin om mijn huidige build te upgraden, of kan ik beter overnieuw beginnen vanaf een recente BBG?

Alvast bedankt!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-11 12:18
Tegen wat voor problemen loop je aan dan tijdens gebruik? Kijk eens in taakbeheer, met een ssd extra zal de pc niet direct sneller worden, wel als je nu applicaties op een normale schijf hebt staan. Wellicht kan je bijvoorbeeld in va V&A aangeboden: Intel Core i7 3770 Boxed aanschaffen dat zal best wat uitmaken al weet ik niet zeker of alle genoemde programma's ook hypertreading ondersteunen. Extra ram zou taakbeheer duidelijk moeten maken.

Edit, misschien kan je zelfs een 3770k op de kop tikken met een leuke overklok moet je toch wel weer even vooruit kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door DjaRoel op 11-12-2016 20:08 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

een 3770k is niet nuttig, aangezien je niet kan overklokken, dus waarom er extra voor betalen?
zelf zou ik 't eerst zoeken in een SSD, of beter gezegd; nog kijken waar op dit moment de bottleneck zit.

Zelf verwacht ik dat het SSD/RAM/CPU de zwakste schakels zijn, in die volgorde. mocht je willen gaan upgraden dan zal je de kast/gpu en voeding mooi mee kunnen nemen, net als je huidige schijven. ga dan wel voor een i7 en 16gb ram, en een SSD voor je bewerkingen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-11 12:18
NLBUURMAN schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:52:
een 3770k is niet nuttig, aangezien je niet kan overklokken, dus waarom er extra voor betalen?
zelf zou ik 't eerst zoeken in een SSD, of beter gezegd; nog kijken waar op dit moment de bottleneck zit.

Zelf verwacht ik dat het SSD/RAM/CPU de zwakste schakels zijn, in die volgorde. mocht je willen gaan upgraden dan zal je de kast/gpu en voeding mooi mee kunnen nemen, net als je huidige schijven. ga dan wel voor een i7 en 16gb ram, en een SSD voor je bewerkingen.
Je hebt gelijk zonder z77 bordje gaat dat niet meevallen, ff overheen gekeken.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Jdemon
De problemen zijn heel praktisch: Ssd is niet groot genoeg voor windows+software+data en dus staan de my documents etc. Op de HDD. Echter wacht hij daardoor bij booten op de HDD (denk ik) die pas na 1 minuut thuis geeft. Windows is dus in 20 seconden klaar, daarna mag je zitten wachten tot ik echt wat kan doen. Ook na een volledige clean install kwam dit gedrag snel terug, al helemaal na de grote Windows patch eerder dit jaar.

Daarnaast vragen light room en photoshop nogal veel RAM en wordt er al gauw 16gb geadviseerd. Nu heb ik nog 2 slots vrij, kan ik daar gewoon 2x 4gb bijprikken van willekeurig welk DDR3 of moet het nog matchen met wat ik nu heb?

Als ik NLBUURMAN zo hoor, stelt hij eigenlijk een new build voor?

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Ik zou eerst het geheugen en de ssd upgraden. Verder is je systeem nog prima. Het is het beste als de geheugen modules matchen, je kunt het proberen met andere modules, soms werkt het. Verder dan een wat ruimere ssd nemen, eventueel je huidige ssd ernaast hangen.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Verwijderd

Ook ik zou upgraden naar 16GB en eventueel een extra SSD erbij kopen. En toch weer een clean install voor Windows doen. Heb je de vorige keer je instellingen behouden ofzo? Wel echt een clean install doen met alles schoonvegen. Hieronder het plan.
Jdemon schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:21:
Ssd is niet groot genoeg voor windows+software+data en dus staan de my documents etc. op de HDD.
Okee, maar je Windows en software passen hoogst waarschijnlijk wel alleen op C:
Je data, je documenten en films, kunnen dan op D: oftewel je oude harddisk of een nieuwe SSD.
Als je nou echt een nieuwe schonen Windows installatie doet, en je gebruikt niet meer My Documenst en My Pictures enzo, maar gewoon eigen mappen op de D: schijf daarvoor. Dan gaat Windows niet lopen klooien daarmee en staat het gewoon helemaal "los". Om het probleem te isoleren zou je zelfs de harddisk ook los kunnen koppelen en even extern houden totdat je Windows snel is en alles echt gescheiden is. Ik heb zelf een handig apparaatje daarvoor: pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart (komt goed van pas voor al die oude harddisks van laptops als ik ze vervang door een SSD. als ik de laptops dan weer verkoop laat ik de SSD er meestal in zitten en heb ik weer een oude HDD voor data over :) ).
Daarnaast vragen light room en photoshop nogal veel RAM en wordt er al gauw 16gb geadviseerd. Nu heb ik nog 2 slots vrij, kan ik daar gewoon 2x 4gb bijprikken van willekeurig welk DDR3 of moet het nog matchen met wat ik nu heb?
Ik zou om problemen en teleurstellingen te voorkomen exact datzelfde Corsair setje kopen van 2x 4GB als je al hebt. Dan maar € 12,- meer betalen. Als het niet werkt of half werkt en je bsod schermen krijgt, dan moet je alles weer opnieuw open en dicht doen en retour sturen, opnieuw bestellen, wachten en weer installeren.

Dus:
1. nieuw geheugen 2x 4GB erbij
2. eventueel extra SSD erbij
3. losse mappen maken buiten de Windows mappen/schijf en daar al je data in gooien
4. C: schijf (je oude SSD) compleet schoonvegen en Windows er weer op zetten en je programma's. Verwijder al je C partities gewoon en installeer Windows in de hele ruimte die dan onstaat. (al je data staat toch immers veilig op je HDD of je nieuwe SSD

Zo zou ik het doen. En dan kan je over 4-6 jaar alles weer geheel updaten. Of misschien gaat ie nog wel langer mee dan...

• Jdemon
Wow, dat klinkt niet alleen als een plan, dat is een plan. Bedankt allemaal zover.

Wat ik met die cleane Windows install fout gedaan heb weet ik niet. Hij was even snel, ook met HDD, totdat Windows de grote update patch had en wellicht ook maar meteen een dependency op de HDD gezet heeft.

Ik zou dan voor het volgende gaan, een bescheiden upgrade, inclusief een cleane installatie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 52,65€ 52,65
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 131,60

• Jdemon
Om hier ter volledigheid nog even opvolging aan te geven:

Ik heb dit weekend wat zitten spelen met mijn huidige SSD en HDD configuratie om te kijken of ik zonder HDD wel een korte boottime zou hebben.
  1. My Documents (etc.) folders terug op de SDD geplaatst: Windows explorer gaf nu wel direct respons na boot, maar veel programma's startten pas als de HDD ook thuis gaf. Geen impact op Boot-Time dus.
  2. HDD ontkoppeld: Eerst een keer een goede foutmelding van Windows dat er iets veranderd is. Die genegeerd en opnieuw opgestart. Vanaf toen was de boot-time weer 10-15s vanaf BIOS tot een bruikbaar systeem.
  3. SSD en HDD SATA3/SATA2 aansluitingen op MoBo veranderd: SSD zat op SATA3_A2, HDD op SATA3_A1, (beide ASMedia SATA controller). Dit gewijzigd naar SSD op SATA3_1 (Intel controller) en HDD op SATA2_2: Dezelfde 10-15s Boot-Time én mijn HDD is ook meteen zichtbaar en bruikbaar na Boot _/-\o_
Ik weet niet goed wat de doorslag gaf. Windows die zichzelf weer onafhankelijk maakt van de HDD door stap 2, of de SATA controllers die ergens niet lekker werken.

Kortom, de SSD kan dan wel wachten, het RAM komt er alsnog. Daarmee hoop ik dan de levensduur van de PC een aantal jaren te verlengen.
Pagina: 1