Videokaart overleden, roept meer vragen op dan gedacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Loonsy
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-04-2022
Hallo Iedereen,

Ik gebruik:
- Asus P5K SE/EPU
- Corsair totaal 6 RAM (verdeeld over vier stukjes)
- Corsair VX450W
- Sapphire Radeon HD 6870
- Sandisk SSD Plus
- een CPU Heatsink van Cooler master (hij werd deze zomer veeeelste heet)
- Chipset??? een idee, ik kan niet in mijn pc nu :(
- Een Tb HD

Situatieschets
van het weekend stierf, op onnavolgbare wijze, mijn 5 jaar oude videokaart. Het begon met een spel (AC BlackFlag) wat bij het spelen het beeld ineens zo'n 10 cm verschoof waardoor het beeld zich splitte en de rechterhelft aan de linker kant zat... Daarna horizontale ruis en crash.
Herstart leverde een werkbaar systeem, geen probleem, maar bij het starten van het spel hetzelfde probleem. Andere kleinere spellen hadden geen problemen.

Nu vandaag is alles ermee opgehouden, nu een crash in een licht spelletje (This war of mine). Groene horizontale strepen in veilige modus is het beste wat ik krijg. Pixels in de BIOS. Windows Boot niet meer en wil zichzelf niet repareren. Van alles geprobeerd... No luck.

Wat googelen en proberen levert de volgende conclusie op: Mijn GPU is overleden :'(
(geprobeerd: gpu verwijderen/schoonmaken terugdoen. RAM 1 voor 1 verwijderen/schoonmaken en terugdoen en testen, systeem hersteldisk werkt niet etc.)

Mijn vraag:
1. Is mijn 'diagnose' correct?

2. Ik was naar nieuwe videokaarten gaan zoeken en vind best wat mooie dingen maar toen struikelde ik over mijn moederbord/chipset. Daar is écht al heel lang niets meer mee gedaan... Ik kan nu veel geld uitgeven aan een mooie videokaart maar daar is mijn systeem vast niet mee geholpen??

Stel nou dat ik een gloednieuwe 250,- videokaart erin knal, wordt die dan tegen gehouden door mijn bejaarde moederbord/chipset? Tot nu toe kom ik er altijd wel uit met mijn pctje maar dit wordt me te ingewikkeld.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!

Beste antwoord (via Loonsy op 14-12-2016 08:14)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
Tja, als je nú €250 uitgeven gaat aan een nieuwe GPU ga je richting de GTX1060 (of RX480, als het risico op opgeblazen PCIe sloten je ding is :) ); dat gaat wel echt dik gebottleneckt worden door wat je op z'n best op die S775 plank kunt hebben zitten.

Als je van plan bent zeer binnenkort je MB/CPU/RAM te vervangen kun je gerust nu een wat 'dikker' kaartje kopen, dan heb je in elk geval alle performance die op dit moment mogelijk is en zit je dadelijk met een verder gemoderniseerd systeem nog goed.

Ga je echter nog een jaar of wat wachten met de verdere upgrade ben je meer waarde op die GPU kwijtgeraakt dan de totale (2ehands, uiteraard) aanschafprijs van iets van een GTX680/GTX770 of HD6950 tot HD7970 oid.

NB. IMO zijn tegenwoordig s1155 setjes echt ideaal om een dergelijk systeempje van een gigantische upgrade te voorzien. Goed genoeg MB voor €40 of minder, i5 2500 (k of niet boeit niet zo) voor ~€75, DDR3 is tweedehands goed betaalbaar...
Het gaat echt een gigantisch verschil maken met wat voor C2Q je er nu ook in hebt zitten. (en snel genoeg zijn om een GTX1060 6GB niet echt te bottlenecken).

Alle reacties

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Loonsy schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:52:
Hallo Iedereen,

Ik gebruik:
- Asus P5K SE/EPU
- Corsair totaal 6 RAM (verdeeld over vier stukjes)
- Corsair VX450W
- Sapphire Radeon HD 6870
- Sandisk SSD Plus
- een CPU Heatsink van Cooler master (hij werd deze zomer veeeelste heet)
- Chipset??? een idee, ik kan niet in mijn pc nu :(
- Een Tb HD

Situatieschets
van het weekend stierf, op onnavolgbare wijze, mijn 5 jaar oude videokaart. Het begon met een spel (AC BlackFlag) wat bij het spelen het beeld ineens zo'n 10 cm verschoof waardoor het beeld zich splitte en de rechterhelft aan de linker kant zat... Daarna horizontale ruis en crash.
Herstart leverde een werkbaar systeem, geen probleem, maar bij het starten van het spel hetzelfde probleem. Andere kleinere spellen hadden geen problemen.

Nu vandaag is alles ermee opgehouden, nu een crash in een licht spelletje (This war of mine). Groene horizontale strepen in veilige modus is het beste wat ik krijg. Pixels in de BIOS. Windows Boot niet meer en wil zichzelf niet repareren. Van alles geprobeerd... No luck.

Wat googelen en proberen levert de volgende conclusie op: Mijn GPU is overleden :'(
(geprobeerd: gpu verwijderen/schoonmaken terugdoen. RAM 1 voor 1 verwijderen/schoonmaken en terugdoen en testen, systeem hersteldisk werkt niet etc.)

Mijn vraag:
1. Is mijn 'diagnose' correct?

2. Ik was naar nieuwe videokaarten gaan zoeken en vind best wat mooie dingen maar toen struikelde ik over mijn moederbord/chipset. Daar is écht al heel lang niets meer mee gedaan... Ik kan nu veel geld uitgeven aan een mooie videokaart maar daar is mijn systeem vast niet mee geholpen??

Stel nou dat ik een gloednieuwe 250,- videokaart erin knal, wordt die dan tegen gehouden door mijn bejaarde moederbord/chipset? Tot nu toe kom ik er altijd wel uit met mijn pctje maar dit wordt me te ingewikkeld.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!
Dat is nogal.. bejaard. Tegenwoordig worden nieuwe gpus snel gebottlenecked door oude hardware. Beste keus is nieuw systeem samenstellen.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-02 14:52
Lekker belangrijk of de kaart niet op z'n max presteert, later kun je je systeem ook nog upgraden ; je vidkaart is nu kaduuk. Ik zeg : gewoon lekker deze erin doen ! https://www.megekko.nl/pr...GeForce-GTX-1060-6GT-OCV1

(Kwam ik toevallig net tegen)

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01 02:14

MiliaanR

Just for fans.

Totaal niet eens met MEN-O ;)
Kijk in de V&A voor een HD6950 achtig iets, lekker goedkoop (€40) en misschien, is je CPU dan niet de bottleneck maar daar ga je wel tegen aan lopen.

• Loonsy
@ UltiemePCNerd
:$ Ja he?! behoorlijk belegen kan je wel zeggen :D

Dus toch een nieuw moederbord met processor....
Ik zal me eens inlezen.

en als ik dan jouw reactie zie MEN-O dan zou ik dus wellicht deze maand kunnen investeren in een GPU en verderop in het jaar het moederbord/processor aanpakken.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
MiliaanR schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:24:
Totaal niet eens met MEN-O ;)
Kijk in de V&A voor een HD6950 achtig iets, lekker goedkoop (€40) en misschien, is je CPU dan niet de bottleneck maar daar ga je wel tegen aan lopen.
Ik zou ook voor een paar tientjes een dergelijke gpu 2e hands erin douwen. Of zelfs een 7950.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
Nee, ik weet niet of het béter is ; het is alleen een optie. Heb zelf ook een belegen PC. Heb daar een GTX 960 ter vervanging ingezet, en kan daarmee nog prima een spelletje spelen.

• Loonsy
Het idee is overigens dat ik steeds toevoeg/upgrade aan deze kast. Het is allang de kast niet meer zoals hij begon, alles is al eens vervangen. Dat vind ik een leuk concept. Dus ik zal sowieso het meoderbord/processor tzt moeten vervangen voor iets beters.

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 12:56
Ik zou er inderdaad zoals hierboven wordt gezegt een 2e hands kaartje van V&A plukken zodat je pc iig weer als oud is (hehe)

Als je echter toch een nieuwe build wil, dan is dit natuurlijk HET moment om eens iets nieuws te nemen ;)

Nikon Z5 | Nikon Z5ii | Z 20 f1.8 S | Z 40 f2.0 | Z 50 f1.8 S | Z 85 f1.8 S | Z 105 MC f2.8 | Z 180-600 f5.6-6.3 | Tamron 28-70 F2.8 G2 | Helios 44-2 58mm f2.0 |

Acties:
  • Beste antwoord

• iceheart
Tja, als je nú €250 uitgeven gaat aan een nieuwe GPU ga je richting de GTX1060 (of RX480, als het risico op opgeblazen PCIe sloten je ding is :) ); dat gaat wel echt dik gebottleneckt worden door wat je op z'n best op die S775 plank kunt hebben zitten.

Als je van plan bent zeer binnenkort je MB/CPU/RAM te vervangen kun je gerust nu een wat 'dikker' kaartje kopen, dan heb je in elk geval alle performance die op dit moment mogelijk is en zit je dadelijk met een verder gemoderniseerd systeem nog goed.

Ga je echter nog een jaar of wat wachten met de verdere upgrade ben je meer waarde op die GPU kwijtgeraakt dan de totale (2ehands, uiteraard) aanschafprijs van iets van een GTX680/GTX770 of HD6950 tot HD7970 oid.

NB. IMO zijn tegenwoordig s1155 setjes echt ideaal om een dergelijk systeempje van een gigantische upgrade te voorzien. Goed genoeg MB voor €40 of minder, i5 2500 (k of niet boeit niet zo) voor ~€75, DDR3 is tweedehands goed betaalbaar...
Het gaat echt een gigantisch verschil maken met wat voor C2Q je er nu ook in hebt zitten. (en snel genoeg zijn om een GTX1060 6GB niet echt te bottlenecken).

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-02 13:32

MsG

Forumzwerver

Wat je nog kan proberen als je je verveelt trouwens, is de HD6950 openhalen, schoonmaken en van nieuwe koelpasta voorzien. Zo heb ik reeds eens een dode HD6950 weer nieuw leven ingeblazen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Loonsy
@Iceheart dat klinkt interessant!
Dus met een s1155 set à 40,- plus een i5 2500 à 75 ben ik (met de ram die ik al heb) voor 115,- relatief fashionably behind in plaats van volledig uitgerangeerd :D
Misschien doe ik het dan wel tegelijkertijd... Het is weer een hele bom geld maar de kerstbonus komt er ook weer aan... dusss...

@MsG, denk jij dat het door oververhitting komt? Want Speedfan gaf temperaturen van rond de 50 graden aan. Geen ongekend hoge ellende... Overigens altijd leuk om dingen uit elkaar te halen en proberen te repareren! I'll give it a go.

Echt heel chill dat jullie allemaal meedenken! Ik was echt helemaal vast gelopen...

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:16
Ondanks dat de voeding als zeer goed beoordeeld word, kan het ook zijn dat deze niet meer 100% is. Kennelijk komt of kwam het probleem alleen bij zware belasting voor. Wellicht iets om rekening mee te houden.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik vraag me af of het wel je videokaart is, ik denk eerder dat je voeding het aan het begeven is, en niet genoeg power meer heeft. Kan je dat testen met een andere voeding ?

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• Loonsy
Poe... de voeding, ik zal eens rondvragen of iemand nog een voeding heeft slingeren.

edit: ik denk niet dat het de voeding is. De 'symptomen' die ik vind op fora komen niet overeen met de symptomen die ik ervaar bij mijn PC.
pc gaat gewoon aan maar komt in een oneindige opstartloop. het beginscherm heeft vreemdsoortige pixels. Eerder waren er in het spel splitscreen en horizontale ruis... Volgens mij geen dingen die met voeding te maken hebben....?

[ Voor 69% gewijzigd door Loonsy op 11-12-2016 20:44 ]

• iceheart
Heb je al DDR3 dan? Ik meende dat dat plankje nog DDR2 deed. dat doet er nog wel ietsje bij, ben ik bang.

Overigens, een C2Q6600(oid)+MB+6GB RAM gaat ook nog iets van €40 opbrengen lijkt me, dus dat hoeft het bezwaar niet te zijn ;)

Artifacts in de BIOS klinkt mij inderdaad echt als een probleem met de GPU en niet met de voeding. Echter, defecte voedingen kunnen echt elke mogelijke wause fout veroorzaken dus even proberen kan inderdaad geen kwaad.
Overigens, als een andere voeding lenen moeilijk wordt kun je ook nog proberen een andere GPU te lenen; als het daarmee allemaal goed werkt is een defecte voeding onwaarschijnlijk, werkt het er niet mee is het inderdaad tijd om een andere PSU te zoeken. Meer opties, meer beter :+

• Loonsy
Dus.... Hypothetisch gezien zou ik met een Asus P8H61-M LX Plus R2.0 LGA 1155 En een Intel Core i5 2500K en bijvoorbeeld een Nvidia Geforce GTX 1050 al een heel eind komen?

Dat Moederbord lijkt me wel heel klein qua afmeting? Die is even groot als de videokaart...

Sorry dat ik zoveel vraag hoor!!

Een voeding lenen moet wel lukken, we gaan het zien :) Ondertussen zit ik met mijn hoofd al mijn bonus uit te geven :P

[ Voor 12% gewijzigd door Loonsy op 11-12-2016 21:26 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
Ik zou voor een occasion gpu kijken. Als zen maar ietswat in de buurt van intel komt komen er mogelijk interessantere upgrades aan in de nabije toekomst. Ik zou juist nu niet gaan shoppen. ( ook niet tweedehands) maar afwachten of er nog leuke dingen in hardwareland gebeuren hiermer. Ook komt amd q1 met vega gpus en nvidia mss ook met nieuwe kaarten? Als je luxe tot wachten heb zou ik dat overwegen.

• Loonsy
8)7 Ooohja! DDR2... Iceheart, je hebt helemaal gelijk....

Ok.... Dit wordt het plan denk ik.

- December: nieuwe videokaart kopen die weer een flink eind vooruit kan à ±170,-
- Moederbord online zetten voor een klein prijsje en bij verkoop of uiterlijk in mei een nieuw MB+Processor+Ram zal ook zo rond de ±150,- uitkomen

Het is niet dat ik nou enorm krap zit maar het is zo'n bom geld ineens.

Ik ben geen hardcore gamer ofzo (al speel ik wel heel veel en veelste lang >.>) en ik genees niet van nare ziektes van een FPS meer of minder ;)
Ik wil alleen dat de boel goed werkt en ik een beetje mee kan komen met de spelletjes die er uitkomen. Ook wil ik er niet de hele tijd mee bezig zijn. Daarom koop ik liever iets nieuws zodat de levensduur maximaal is. maar aan de andere kant was dit MB ook tweedehands en die zit er ook zeker al 4 jaar in...
Ik slaap er nog eens een nachtje over.

[ Voor 90% gewijzigd door Loonsy op 11-12-2016 23:09 ]

• iceheart
GTX 1050(TI)? Persoonlijk zou ik óf voor een GTX1060 6GB, óf voor een nog weer een klap goedkopere tweedehands gaan.
Hangt uiteraard heel erg af van wat je er mee wil doen, maar als het gaat om gaming-gebruik (en niet de laatste video-decoders etc) zie ik die GTX1050 niet heel veel langer meegaan dan een aantal van de speeltjes die je nu al voor minder dan €100 kunt krijgen. :)

mobo ziet er verder oke uit, is het erg als ie wat kleiner is? full-size ATX is in principe alleen nodig als je een sloot functies (en PCI-e sloten + devices) nodig gaat hebben. Dat gaat hier niet op; CPU, GPU, paar latjes geheugen; mITX plankje zou voor jou in principe volstaan :)

• Loonsy
@Iceheart, ik was me eerst op AMD aan het oriënteren maar nu zie ik dat Nvidia dus ook een supermooie heeft. Nja, dan ga ik er maar gewoon voor... :D Ik moet toch op een bepaald moment de keuze maken.
Nu een flinke videokaart en wat later een MB upgrade.

Ik maak me zorgen dat de heatsink niet past met een klein kaartje... of is dat nonsense?

Normaal koop ik een feestoutfit met kerst, nu een videokaart... Ik denk dat ik dit leuker vind oOo

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-02 14:37
Hele CPU/Mobo/Ram verhaal kan nog wel een stukkie goedkoper :)

V&A aangeboden: Intel Core i5 2500 Tray
V&A aangeboden: Gigabyte GA-B75M-D3V
V&A aangeboden: Kingston KFJ-PM313/8G 9965516-069.A00LF Ddr3 10600R 8Gb 1.5V ...

Maar goed, misschien vallen dit soort deals tezijnertijd ook nog wel te scoren.

• Loonsy
Zo! Baloes, wat een vondst! >> ik let niet goed op blijkbaar

• iceheart
Hey Baloes, dat RAM is ECC REG. Gaat t nie doen nie :+
(Afgezien daarvan wel vondsten inderdaad - sorry, ik ging af op wat ik me herinnerde ipv V&A af te struinen)

@Loonsy de positie van de PCI-e slots ligt vast in de (m)ATX specificatie. Positie van de socket kan inderdaad verschillen (al zij het niet veel) maar op dat plankje gaan zo te zien niet veel koelers niet passen.
Grotere issue is wellicht of je RAM onder je CPU heatsink past - maar da's meer een kwestie van gewoon goedkoop, kaal RAM zonder fancyschmancy heatspreaders en andere omhoog uitstekende zinloze meuk kopen. Scheelt in de ergernis én in de portemonee :)

edit PS overigens test alstjeblieft wel even of het idd aan de GPU en niet de PSU ligt voor je een paar honderd euro aan nieuw spul koopt en er nog niks mee kunt - da's geen leuke kerst ;) (hoe onwaarschijnlijk het hier ook is dat het de PSU zou zijn).

[ Voor 16% gewijzigd door iceheart op 12-12-2016 18:44 . Reden: toevoeging ]

• Loonsy
Laat ik nu net fancyschmancy heatspreader RAM van de DDR2 weg gaan doen :P

Ik heb besloten dat ik dat stomme moederbord ook maar gewoon gelijk doen... Fuck it!
Dus een nieuwe GTX1060 besteld en een mailtje gestuurd aan de mensen in Baloes post.

Voor Ram kijk ik nog wel even verder. Ik begrijp overigen dat ECC registered iets is wat ik niet moet hebben?? Hahah, weer wat geleerd... Jeetje!! Denk ik eindelijk een beetje een goeje nerd (geuzenterm) te zijn -O- :7

• Baloes
Ouch.. Was idd niet oplettend van me.
Het moederbordje ondersteunt het wel maar de processor niet.
Gewoon ddr3 is voor ong. 3 10tjes te krijgen op V&A.. Sorry hiervoor.
Blijft gelukkig nog steeds cheap gezien de prestaties die zo'n i5je levert :)

• Loonsy
Beter Gigabyte GA-B75M-D3V of Asrock H61M Socket 1155?

Op allebei moet ik wachten of een ander reageert.

De I5 heb ik net gekocht bij V&A

• Baloes
De gigabyte, want die heeft een USB 3.0 header voor eventuele usb 3.0 aansluitingen aan de voorkant van een behuizing. Verder heeft ie ook een SATA 600 aansluiting voor een SSD. Ook heeft ie 4xUSB 3.0 aansluitingen. Dat heeft het Asrock bordje allemaal niet.

• Loonsy
Thnx! Nog 1 vraagje, dan ben ik helemaal klaar met vragen (hoop ik O-) )
Past Deze RAM er wel in?

P.s. Jullie zijn wel Helden hoor!! Jeemig wat voel ik me goed geholpen!

[ Voor 15% gewijzigd door Loonsy op 12-12-2016 21:05 ]

• Baloes
Dat past.

Het is wel zo dat zwaardere games er langzaam maar zeker voor zorgen dat de 8GB gehaald gaat worden qua gebruik.. Dan is het misschien slimmer om er nu 1 reepie van 8GB in te zetten en over een tijdje er nog 1 bij..

Dan hoef je bij zo'n upgrade niet heel je geheugen weer te vervangen...

• Loonsy
Scherp!

Ik heb echter ooit begrepen dat het verdelen van je ram over de slots een beter/effectiever resultaat boekt?

[ Voor 88% gewijzigd door Loonsy op 12-12-2016 21:35 ]

• Baloes
Dual werkt over het algemeen iets beter maar daar ga je voor jouw doeleinden niet zoveel van merken. Pctje zal desondanks prima presteren.
Voordeel van de makkelijke upgrade weegt dan wat zwaarder.

• Loonsy
Nvidia is binnen en geïnstalleerd. Het heeft alle problemen opgelost!!!
Wat een mooi ding zeg!! Pffft.... Nu nog de onderdelen voor het moederbord.

Jullie hebben me echt Super!! geholpen

Ohja, dat ene moederbord gaat niet door (een ander was me voor)
Als iemand iets ziet dan houd ik mij aanbevolen. Ik ga ook nog even doorzoeken

Heb ik al die dingen nodig die jij bij de verschillen noemt, Baloes?

ik kan ook nog deze vinden Intel DH61WW, Socket 1155, DDR3, H61-Chipset voor 35 euro

[ Voor 61% gewijzigd door Loonsy op 13-12-2016 23:23 ]

• Baloes
Nee hoor. Niet perse nodig. Het is mooi als het er op zit :)
Dat intel bordje kan ook prima werken.

En wanneer je USB 3.0 aansluitingen op je pc wil hebben kun je altijd nog een USB 3.0 PCIe kaart in het PCIe x1 slot steken :)

[ Voor 39% gewijzigd door Baloes op 14-12-2016 00:58 ]

• Loonsy
Hallo iedereen die me geholpen heeft :)

vandaag heb ik alles in elkaar gezet. Een NVidia 1060, Intel DH67VR Moederbord, Ram en een i5 chip.
Wat een droom van een pc nu... Dit is genieten! Geen gezeik meer :D

Ontzettend, heel erg, super enorm bedankt voor de tips en het meedenken!!
Pagina: 1