Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 852223

Topicstarter
Hoi hoi allemaal,

Wie kan mij helpen? Ik houd van een goed stuk muziek maar het uitzoeken van luidsprekers is niet zo makkelijk meer als vroeger. Er zijn tijden geweest dat ik om de hoek in diverse luisterkamers naar diverse luidsprekers kon gaan luisteren maar die tijd is over. Ik weet er nog wel een aantal te vinden maar dan zit ik uren in de auto. Daarnaast is het internetaanbod zo groot dat niemand mij al die luidsprekers kan laten horen. Ik doe het dus met testen die ik met google kan vinden en ik wil graag jullie advies.

Ik twijfel tussen de Magnat Quantum 757 (nu te koop voor 349,- p/stuk) en de Canton GLE 496 (nu te koop voor 499,- p/stuk)
Beiden zijn in het wit leverbaar wat een belangrijk compromis thuis is.

Onlangs heb ik de Marantz PM6006 aangeschaft, hier gaan de speakers dus op draaien. Ik gebruik geen tuner of cd speler meer. Enkel nog een HTPC met een goede geluidskaart. De koppeling tussen de HTPC en de versterker zal via een optische kabel zijn.

Heel graag jullie advies en vast dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb bijna 15 Magnat in huis gehad en nooit echt te klagen gehad over geluid. Ze waren wel relatief donker qua geluid dus als je veel klassieke muziek luistert, moet je Magnat maar even op een zijspoor zetten.

Canton nooit geluisterd dus geen mening over.

Vorig jaar Teufel MK40 in huis gehaald; die zijn voor mij echt een enorme verbetering. Elk rinkeltje van de DTS-trailers hoor je en ook in films geven ze een goed allround geluid. Prijstechnisch vallen ze waarschijnlijk wel binnen je budget; kleur weet ik niet.

Maar ja, bijna elk topic eindigt vaak in "heb je ze al geluisterd" & "tonen zijn zeeer persoonlijk".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Anoniem: 852223 schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:08:
Ik doe het dus met testen die ik met google kan vinden en ik wil graag jullie advies.
En toch is dat niet de juiste manier. De vraag is sowieso hoe eerlijk alle testen zijn die je op internet leest. Velen zijn gesponsord en vele sites komen eigenlijk altijd tot de conclusies dat een speaker goed is. En al zouden alle testen objectief zijn dan heb je daar nog niets aan omdat het om jouw smaak gaat en niet om de smaak van de reviewer. Al zou 99% van de mensen Merk X Type Y niets vinden en jij wel dan is daar niets mis mee.

Speakers koop je niet op specificaties, speakers moet je gaan beluisteren. En natuurlijk heb je dan het argument dat luisteren in de winkel anders is dan thuis (en dat klopt ook), maar je krijgt wel een beeld van wat de speaker kan. Zoals gezegd zeggen cijfertjes en andermans mening niets.In het geval van Magnat (en veel andere Duitse merken) zeggen de cijfers zelfs nog minder. De Magnat gaan namelijk echt geen 20 - 50.000 Hz halen zoals ze opgeven. Veel merken geven netjes bij -3 db het bereik op, Magnat doet daar denk ik eerder iets van -15 dB. Maar dan nog, het zijn getalletjes.

Zoals hierboven al gezegd zal dit topic nooit een echt antwoord krijgen totdat je beide speakers hebt geluisterd en zelf een keuze hebt gemaakt. Grote kans dat je zoektocht alleen lastiger wordt omdat men meer merken en types gaat noemen die in je prijsklasse en eis van de kleur wit vallen. Als je echt niet je huis uit wilt heb je altijd nog de wet Koop op Afstand al is die op deze manier gebruiken misschien niet heel netjes.

Tevens schopje naar CEA aangezien het een aankoopadvies betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 11-12-2016 18:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, ik weet dat het niet de juiste manier is en dat gaan luisteren veel beter is. Maar zoals ik al aangaf, het is niet zo makkelijk als vroeger.
Ik heb niet 1 winkel gevonden waar ik beide luidsprekers kan beluisteren. Daarnaast vind ik muziek luisteren net zoiets als wijn drinken.
Je zit in een goed restaurant met een geweldige ambiance en je vind dat wijntje dat je drinkt ontzettend lekker. Je schrijft de naam op, koopt het bij de plaatselijke slijterij en als je er van proeven gaat thuis denk je....dit is echt niet hetzelfde wijntje.

Ik weet dat de recensies op kieskeurig vaak gedaan worden door mensen die enthousiast zijn en alles met een dik cijfer beoordelen na 2 nummers te hebben geluisterd

Waar ik naar opzoek ben zijn de mensen die de luidsprekers kennen en ze objectief kunnen beoordelen. Wellicht andere speakers (wit natuurlijk) in dezelfde prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bekijk ook even wat reviews van "Q Acoustics 3050"; die komen regelmatig hoog in de top-5 van "speakers under 600 quid" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Winkels waar je kunt luisteren genoeg. Geen idee waar je woont, maar ik kan zo een aantal winkels in heel NL noemen:
Correct, Rotterdam
Hificorner, Groningen
Bartels, Tilburg
IEar, ook Tilburg
Hifiklubben - meerderen in NL
Hobo hifi - meederen in NL
Stassen - Limburg
Audio en TV centrum - eindhoven

Dus ergens heb jij iets gemist denk ik. Dr is meer dan internet en in hifi land is dat wel zo fijn ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
MAX3400 schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:56:
Bekijk ook even wat reviews van "Q Acoustics 3050"; die komen regelmatig hoog in de top-5 van "speakers under 600 quid" :)
+1, ik heb heel erg lang lopen luisteren naar heel veel verschillende luidsprekers beluisterd en heb uiteindelijk voor de 3050's gekozen. Erg veel bang voor buck, er komt een zeer volwassen geluid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
Anoniem: 852223 schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:08:
Ik twijfel tussen de Magnat Quantum 757 (nu te koop voor 349,- p/stuk) en de Canton GLE 496 (nu te koop voor 499,- p/stuk)
Waarom twijfel je juist tussen deze twee? In deze prijsrange zijn er legio speakers te krijgen. Dali zensor wordt over het algemeen ook geprezen. Ik heb zelf de zensor 5 en die klinken zeer goed in mijn oren. Ik heb ze blind gekocht, dus zou niet weten hoe ze zich verhouden tot andere speakers.
Onlangs heb ik de Marantz PM6006 aangeschaft, hier gaan de speakers dus op draaien. Ik gebruik geen tuner of cd speler meer. Enkel nog een HTPC met een goede geluidskaart. De koppeling tussen de HTPC en de versterker zal via een optische kabel zijn.
Dus je hebt gekozen voor een kwaliteits geluidskaart, maar gaat vervolgens het digitale audio bestand, digitaal doorsturen via Toslink, waarna de receiver het omzet naar een analoog signaal voor de speakers. Volgens mij zet je daarmee de capaciteiten van de geluidskaart buiten spel. Hetgeen waar die dingen zich in onderscheiden is de DAC (Digital to Analog Converter) waar je nu dus geen gebruik van maakt.
Ik voel een beetje onderwaardering :P het ligt dan wel zuidelijk, ver van de "bewoonde wereld" , maar ook hier zijn steden en dorpen. Stassen ligt in Venlo en Tegelen dacht ik. Verder heb je ook nog Poulissen in Roermond. Over Stassen gaan wat verhalen de rondte. Ze willen nog wel eens onbekende merken aansmeren welke in de winkel beter klinken dan thuis.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 11-12-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo,
Dank voor alle reacties. Dali Zenzor en Q acoustics zijn ook zeker opties. Positieve geluiden hierover begrijp ik.
Leg me het verhaal nog 1 keer uit over die geluidskaart. Zet je niet altijd de DAC van een geluidskaart buitenspel als je een versterker erachter koppelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Het is mogelijk wel handig als je wil posten waar je ongeveer woont; dat scheelt in het posten van random winkels waar je terecht kan, zoals The Eagle lief heeft gedaan :)
Anoniem: 852223 schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:17:
Leg me het verhaal nog 1 keer uit over die geluidskaart. Zet je niet altijd de DAC van een geluidskaart buitenspel als je een versterker erachter koppelt?
Hij bedoelt waarschijnlijk dat de versterker "minder goed" digitaal naar analoog kan converteren. Als je dus een dedicated geluidskaart hebt, moet je die zelf "digitaal naar analoog" laten doen en daarna een analoge kabel trekken tussen geluidskaart en versterker.

De gemiddelde DAC van een versterker heeft "minder bereik" dan de DAC van een geluidskaart van, pak 'm beet, 200 Euro.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 12-12-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okay dank voor de uitleg. Ik ging er, misschien een beetje stom, vanuit dat digitaal verbinden tussen de HTPC en de versterker gewoon beter is.

Hiervoor gebruikte ik een 5.0 opstelling en was optisch verbinden alleen al gunstig doordat hij dan zelf het juiste signaal pakt (DTS, DD, PCM) maar dat is nu natuurlijk niet aan de orde.

Ik zal zowel een digitale als een analoge verbinding gaan proberen straks. Bedankt voor deze tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog even een opmerking over de winkels waar je nog luisteren kan. In 2008 ben ik bij Stassen geweest. Ik vond het zulke vervelende "kereltjes" en heb me voorgenomen daar nooit meer te komen. Bovendien is het ver weg, ik woon in Assen.
Ook ben ik in die tijd bij Correct geweest waar ik toen mijn aanschaf had gedaan.
De Magnat speakers die ik noemde zijn goedkoop te kopen bij Smits in Arnhem. Wellicht dat ik hun nog ga bezoeken. Is volgens mij ook een grote winkel.
Hier in de regio heb je nog wel een paar audiozaken (Groningen, Zuidlaren en Hoogeveen) maar ze hebben weinig keuze en geen echte luisterruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
It Harkstee en Hifi Corner zijn goede winkels in het noorden van het land. Ik ben daar zelf goed geholpen. Ook wil ik nog een luidspreker aanraden, namelijk de KEF LS50. Het lijstje van luidsprekers die ik heb beluisterd voor mijzelf is oneindig lang en uiteindelijk bleef ik over met een shortlist van 3 luidsprekers die allen bij mij thuis hadden kunnen staan. Uiteindelijk ben ik zelf voor de Q Acoustics 3050 gegaan vanwege een leuke aanbieding en het feit dat ik hier ook geen aparte stand voor hoefde te kopen. Geluid is echter zeer persoonlijk dus mijn top 3 zouden voor jou een bottom 3 kunnen zijn, al kijkend naar recensies op het internet is dit zeer onwaarschijnlijk. Maar mocht je vragen hebben over bepaalde luidsprekers zou ik mijn insteek kunnen geven, Magnat & Canton heb ik beide niet beluisterd.

In willekeurige volgorde:
KEF LS50
XTZ 99.25 LCR
Q Acoustics 3050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hifi corner was mij niet bekend. Ik heb net even zitten zoeken en dat lijkt mij inderdaad een prima plek om te luisteren. Die KEF is een boekenplank model zag ik. Dat valt voor mij af...ik hou van zuilen.
Weer een positieve reactie over de Q Acoustics, ik zag dat Hifi Corner deze ook heeft. Ik ga daar zeer zeker naar luisteren.
Pagina: 1