Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 20:10
Een tijdje terug heb ik de Denon DP-300F gekocht. Die heb ik aangesloten op mijn Harman/Kardon AVR 245. Ik moet de treble op minstens +6 zetten voor ik tevreden ben over het geluid. Dit is nodig voor alle platen.

Aangezien ik geen fervent platenspeler (pun intended) ben, ben ik natuurlijk eerst gaan googlen. Daar werd ik niet veel wijzer van. De artikelen en video's die ik tegenkom, beschrijven hoe je de naalddruk moet afstellen. Dat had ik al gedaan.

Ik begrijp dat tevredenheid erg subjectief is, maar het lijkt me niet normaal dat de treble standaard omhoog geschroefd moet worden. Wat zie ik over het hoofd?

Firefox · Kubuntu · LibreOffice

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarschijnlijk zie je over het hoofd dat een platenspeler een volledig analoog apparaat is zónder enige vorm van voorversterking en de DAC in je HK AVR daardoor volledig neutraal aangestuurd wordt?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25
Heb je de EQ-knop op de Denon wel op "ON" staan aangezien de Harman Kardon zo te zien geen PHONO IN heeft?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FeaR schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:29:
Heb je de EQ-knop op de Denon wel op "ON" staan aangezien de Harman Kardon zo te zien geen PHONO IN heeft?
Het niet gebruiken van een RIAA-equaliser zou het tegenovergestelde effect hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
wimmel_1 schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:27:
Waarschijnlijk zie je over het hoofd dat een platenspeler een volledig analoog apparaat is zónder enige vorm van voorversterking en de DAC in je HK AVR daardoor volledig neutraal aangestuurd wordt?
Mijn platenspeler heeft een ingebouwde voorversterker.
FeaR schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:29:
Af-fabriek staat de schakelaar op "on". Het geluid is ook niet zwak, maar dof. Te "laag", of niet helder genoeg, zo je wil. Ik heb het wel gedubbelcheckt en de schakelaar staat inderdaad op "on".

[ Voor 44% gewijzigd door Wodanford op 11-12-2016 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je toevallig nog andere analoge apparaten zoals bijv. een cassette/tape deck (zónder eigen DAC, dus) welke je aan kunt sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
Nee, die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aan de éne kant:Jammer, aan de andere kant: Je hoort nú 't geluid zoals 't bedoeld is (sort-of).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 10:28

Ursamajor

Astrofotograaf

Wat voor een kabels heb je gebruikt? Heb je ook andere kabels tussen je platenspeler en de versterker geprobeerd? Wellicht zit het probleem daarin.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20
Het kan liggen aan:
Het element (versleten)
De naald, ( versleten of vol met stof)
De plaat (versleten, grijsgedraaid, vies)
De opname

Probeer hier maar wat van uit te sluiten, dan kunnen we je makkelijker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
Ursamajor schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:56:
Wat voor een kabels heb je gebruikt? Heb je ook andere kabels tussen je platenspeler en de versterker geprobeerd? Wellicht zit het probleem daarin.
De kabels zijn met de platenspeler meegeleverd en niet los te halen.
blissard schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:17:
Het kan liggen aan:
Het element (versleten)
De naald, ( versleten of vol met stof)
De plaat (versleten, grijsgedraaid, vies)
De opname

Probeer hier maar wat van uit te sluiten, dan kunnen we je makkelijker helpen.
De platenspeler is een paar maanden oud. Het element is niet versleten. De naald is stofvrij. Zoals ik al schreef, treedt het probleem op bij alle platen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wodanford op 11-12-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 708725

Wat voor element zit erin, MC of MM?
En kan je die ingebouwde voorversterker omschakelen op MC of MM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
Ik gebruik het element dat ik bij de platenspeler kreeg, dat is een MM. De voorversterker kan ik aan of uit zetten, maar meer kan ik niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heb je een 'gewone' voorversterker. Daar ligt het waarschijnlijk niet aan.
MC moet nl bijna altijd extra voorversterkt worden.
Heb je misschien een ander 'los' voorversterkertje bij de hand en kan je misschien de Denon via dat versterkertje schakelen met de Harman/Kardon om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
Nee, die heb ik niet. En de paar die platen draaien in mijn omgeving, hebben ook geen losse voorversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
Even snel en simpel: Probeer eens een andere ingang op de HK AVR-245.

Afbeeldingslocatie: http://www.hifikulma.fi/WebRoot/Kaupat/Shops/FOHI/507F/FD5A/B01A/D082/8607/0A28/1009/F94A/harman-kardon-avr-245-02.jpg

Als het geluid dan wel goed is kun je het zoeken in eq / volume instellingen bij het ingangskanaal van de HK.

Je weet wel zeker dat niet per ongeluk de punt van de naald afgebroken is? En dat je dus jouw platen op een stompje aan het draaien bent?

[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 12-12-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Is de arm van de platenspeler kwa balans goed ingesteld? Als de druk op de naald te hoog staat ingesteld dan kan het geluid (soms) dof worden - de hoge(re) tonen en fijnere details worden dan 'doodgedrukt'. Te licht en de bassen komen tekort. Te zwaar levert ook meer slijtage trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
arsimo schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:59:
Is de arm van de platenspeler kwa balans goed ingesteld? Als de druk op de naald te hoog staat ingesteld dan kan het geluid (soms) dof worden - de hoge(re) tonen en fijnere details worden dan 'doodgedrukt'. Te licht en de bassen komen tekort. Te zwaar levert ook meer slijtage trouwens.
makkelijk te testen door het balansgewicht terug naar 0 te draaien. arm moet dan in evenwicht zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
nachtnet schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:53:
Ja, daar zeg je wat... Ik neem wel aan dat een aantal ingangen gelijk is (dvd, tape...) maar ik heb het niet gecheckt. Ga ik vanavond doen.
Je weet wel zeker dat niet per ongeluk de punt van de naald afgebroken is? En dat je dus jouw platen op een stompje aan het draaien bent?
Zeker weten? Nee, ook dat ga ik vanavond checken. Zou wel een goed excuus zijn om de Ortofon 2M Red te kopen. 8)
arsimo schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:59:
Zoals eerder geschreven, is de naalddruk afgesteld. Ik heb de aanwijzingen gevolgd. Gebalanceerd, daarna contragewicht en antiskate op 2 gezet. Is dat goed gegaan? Zo goed als dat op het blote oog gaat. Ik zal eens kijken wat voor verschil het maakt om de druk te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Uit de handleiding:
CD and Tape Audio Inputs: These jacks may be used to connect
audio-only source components (e.g., CD player, tape deck). Do not connect
a turntable to these jacks without a phono preamp.
Die voorversterker die je schakelt is waarschijnlijk de pre-out en heeft niks met je platenspeler te maken. Je hebt gewoon een losse platenspelervoorversterker nodig.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722464

Draait de platenspeler niet te traag? (Komt regelmatig voor bij deze platenspeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
mentalmadnizz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:02:
Uit de handleiding:

Die voorversterker die je schakelt is waarschijnlijk de pre-out en heeft niks met je platenspeler te maken. Je hebt gewoon een losse platenspelervoorversterker nodig.
Zoals eerder geschreven, heeft de platenspeler een eigen voorversterker.
Anoniem: 722464 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:35:
Draait de platenspeler niet te traag? (Komt regelmatig voor bij deze platenspeler)
Die indruk heb ik niet. De muziek lijkt op het juiste tempo te spelen. Maar naast de andere dingen die ik gisteravond zou checken en waar ik niet meer aan toe ben gekomen :*) is ook dit wel iets wat ik ga checken. Ik heb alvast wat tekst en uitleg gevonden. Dank voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Wodanford schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:55:
[...]

Zoals eerder geschreven, heeft de platenspeler een eigen voorversterker.
Volgens deze manual heeft 'ie dat niet. Hij heeft een voorversterkeruitgang, maar da's heel iets anders. Er staat vrij letterlijk in dat je een losse voorversterker moet gebruiken als je een platenspeler wilt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49
Die manual is van de versterker, zoals hij aangeeft zit er een voorversteker in de platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 15:47
Ben ook benieuwd waarmee je vergelijkt. Huidige pop / top 40 met hun volle bak compressie tegenover het vinyl, waar men over het algemeen veel netter met het geluid omgaat, maar dit vaak dan als zacht en wellicht doffer wordt omschreven ?

Klinkt het gekraak / de tikken in de plaat ook dof ?

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Cardinal schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:05:
Die manual is van de versterker, zoals hij aangeeft zit er een voorversteker in de platenspeler.
Ah, daar heb ik helemaal overheen gelezen, excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En nogmaals: de RIAA curve is andersom. Op platen wordt het hoog juist harder gesneden dan het laag. Als je een draaitafel zonder RIAA-EQ aansluit moet je dus juist het laag extra versterken en het hoog indammen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
Een andere ingang gebruiken, maakt geen verschil. Het geluid blijft van dezelfde kwaliteit.
De naald is niet afgebroken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/31732845/T.net/Denon%20element%20klein.jpg
Klik voor grotere versie

[ Voor 6% gewijzigd door Wodanford op 14-12-2016 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:10

Bestla

M/M -> V/F

Kan je niet bij de kringloop of via een vriend/kennis een platenspeler halen om te testen? Je hebt echt geen voorversterker nodig voor deze test. Ja het volume moet verder omhoog op de versterker, maar wel of niet dof that's the question.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-05 20:34
Bestla schreef op woensdag 14 december 2016 @ 06:15:
Kan je niet bij de kringloop of via een vriend/kennis een platenspeler halen om te testen? Je hebt echt geen voorversterker nodig voor deze test. Ja het volume moet verder omhoog op de versterker, maar wel of niet dof that's the question.
Een phono voorversterker doet meer dan alleen versterken. Er zit ook een RIAA equalizer in, vrij belangrijk voor het signaal.

Hoe dan ook, zoals eerder beschreven kun je eens proberen de naalddruk terug te schroeven. Ga eens naar 1,9 of 1,8 gram.

Het element dat standaard op deze speler zit is niet bijzonder van kwaliteit. Met een beter element (je noemt zelf al een 2M Red, maar Denon heeft met de DL110 ook een goed element) kun je een stap vooruit gaan in weergave.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik zou een echte stereo analoge versterker neerzetten waar je mm/mc op kunt kiezen. Want dofheid is geen eigenschap van de plaat en moet goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ligt het aan mijn ogen of ziet die tip op de foto er niet helemaal lekker uit? Cantilever ziet er normaal uit, maar de tip niet helemaal. Vooral als je flink inzoomt, of zie ik spoken? :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer het eens zonder die ingebouwde voorversterker (dus rechtstreeks).
Je moet dan wel de HK versterker extra hard zetten, dan zou het hoog harder moeten klinken (zoals CyBeR al omschreef)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmburger
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-04-2023
ik heb deze platenspeler met een ortofon blue element (2gr) en zelfs daar is het hoog helaas minder dan je zou willen. ik denk dat het gewoon niet anders is, ik heb er een project voorversterkertje tussen gehangen ipv de interne versterker, weer 133,- armer maar ook geen verschil.
cd's klinken nou eenmaal mooier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wmburger schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:32:
ik heb deze platenspeler met een ortofon blue element (2gr) en zelfs daar is het hoog helaas minder dan je zou willen. ik denk dat het gewoon niet anders is, ik heb er een project voorversterkertje tussen gehangen ipv de interne versterker, weer 133,- armer maar ook geen verschil.
cd's klinken nou eenmaal mooier :)
Eeeuh... Néé :'(

Een goede platenspeler mét een goed element (naald) klinkt in combinatie met de juiste versterker en speakers nog altijd béter dan dat een CD (AAD - ADD - DDD) óóit zal gaan doen :*)

Een AAA (7" / 12") stukje vinyl kan ooit vervuilen en dus 'minder goed' gaan klinken op den duur maar als 't ding niet GRIJS gedraaid is dan is ook dat vaak nog wel te verhelpen door de plaat te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 22:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

we gaan niet een oud topic kicken met een vinyl/cd discussie
@wmburger kan je voortaan om de datum letten? Tnx!

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 08-06-2020 08:35 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.