Formule Crystal reports voor kilo's en liters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Kan iemand mij helpen om een formule te maken voor het berekenen van kilo's en liters in één kolom?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-01-2017 07:21)

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 23:01
Als de eenheden er bij staan en er een spatie tussen de hoeveelheid en de eenheid staat, kun je een formule maken die er ongeveer zo uitziet:

IF {inhoud/massa veld} LIKE ["*milliliter*","* gram*"]
THEN ToNumber(Split({inhoud/massa veld}," ")[1])/1000
ELSE ToNumber(Split({inhoud/massa veld}," ")[1])

Wat je hier uiteindelijk doet:
Controleren of er 'milliter' of ' gram' voorkomt in het veld
Als dit zo is neem je alles wat voor de eerste spatie staat en maakt daar een getal van dat door 1000 gedeeld wordt.
Als dit niet zo is, neem je alles wat voor de eerste spatie staat en maakt daar een getal van.

Je mag eventueel ook het RPT bestand aan me doorgeven, dan kijk ik er even naar vanuit Crystal Reports.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoi, welkom op GoT!

Op basis van je vraag is voor ons echt niet duidelijk waar je naar op zoek bent. Kun je duidelijker uitleggen waar je naar op zoek bent?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kilo = liter * moleculaire massa.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
Over welke vloeistof hebben we het hier? En bij welke temperatuur?

Massa(g)=dichtheid(g per L)maal V(in L)

[ Voor 24% gewijzigd door chemist13 op 11-12-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses! Ik werk sinds kort met CR ben helaas zonder cursus en uitleg voor mijn werkgever rapporten aan het maken.

Ik maak een totaal rapport waarin de inhoud liters en kilo's kan zijn. Deze zijn niet van elkaar gesplitst. Nu maak ik gebruik van een parameter om deze in het hoofdrapport te krijgen. Dit is gelukt!

Nu wil ik een totaal hebben van deze inhoud. Ivm met de parameter die we gebruiken krijg ik het niet voor elkaar om het totaal te berekenen. In de handleidingen kan ik hier niets over vinden. Ik heb wel een aparte test gemaakt voor het optellen van deze inhoud zonder de parameter en dan heb ik geen problemen met de inhoud. Hoe kan ik dus een totaal berekenen van de parameter?

Alvast bedankt!!

Damsel in distress ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Maar hoe verwacht je nu dan dat wij je kunnen helpen? Wat verwacht je überhaupt dat er in de totalen van een kolom die twee verschillende grootheden bevat terechtkomt? :? Neem even rustig adem, lees De Quickstart door en geef even alle info die je kan geven, want op deze manier kan niemand je helpen.

[ Voor 31% gewijzigd door NMe op 12-12-2016 10:15 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

NMe schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:15:
Wat verwacht je überhaupt dat er in de totalen van een kolom die twee verschillende grootheden bevat terechtkomt?
Sterker nog; zoals ik de laatste vraag lees, is het dus mogelijk dat in 1 kolom een waarde staat die zowel massa als inhoud zou kunnen zijn. Zonder enige referentie/achtergrond in het rapport noch de meetwaarde, kan er dus staat "14.62" als waarde. Dan kan je omrekenen tot je een ons weegt *pun intented* maar die 14.62 geeft 0 referentie naar wat je naar wat moet omrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ziet je data er soms ongeveer zo uit?

ProductGetalEenheid
Appels250kilo
Yoghurt125liter

En wil je dingen groeperen op eenheid of op product? Zoek dan eens op "pivot table".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu na mijn vakantie toch weer aan de slag met Crystal reports.

Ik probeer het rapport zo duidelijk mogelijk uit te leggen, zodat jullie mij hopelijk verder kunnen helpen.

Vanuit ons systeem Ultimo haal ik de gegevens voor mijn rapport. Het gaat om een kastenlijst met chemische opslag. Elke kast heeft een maximaal aan opslag. De opslag kan bestaan uit gram, kilogram, liters en milliliters. Voor het berekenen doen we om het iets makkelijker te maken dat 1 kilogram gelijk is aan 1 liter. Voor elke kast willen we dus een total berekenen.

Voorbeeld:
Ik heb in kast 1:
Citroenzuur 1 kilo
Citroenzuur monohydraat 750 gram
Ecotap 247 5 liter
Tectane schuimreiniger 400 mililter

Hier is netjes een rapport voor gemaakt. Nu wil ik voor elke kast een totaal berekent hebben. Volgens mijn manager moet een formule hiervoor mogelijk zijn. Heeft iemand een idee hoe ik de totalen hiervoor kan berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:16:
Heeft iemand een idee hoe ik de totalen hiervoor kan berekenen?
Sorry hoor maar als alles gelijk mag worden gesteld aan "1 liter = 1 kilo", dan is het toch simpel?

750 gram uitfilteren op "GRAM" -> omrekenen naar KG of L -> 0.75. Je zal dus in jouw rapporten en in jouw bron-systeem een filter/optie moeten regelen dat de laatste x karakter worden omgezet naar KG of L.

En anders nog eens kijken naar MAX3400 in "Formule Crystal reports voor kilo's en liters" ?

* MAX3400 vraagt zich af of de kast instort als er meer dan 200 liter kwik wordt opgeslagen

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem zo simpel vond had ik de vraag niet gesteld. Ik heb nu een klein voorbeeld gemaakt van wat er in een kast zou kunnen zitten. Ik snap dat je het kan omrekenen, maar hoe verwerk ik dit in een formule in Crystal reports? Dus dat eigenlijk de liters, milliliters en de grammen worden omgezet naar Kilogrammen en dat hierover een total berekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:51:
Dus dat eigenlijk de liters, milliliters en de grammen worden omgezet naar Kilogrammen en dat hierover een total berekend wordt.
Dat laat ik toch al zien?

Elke regel filter je op "eenheid" en indien er alleen "GRAM" staat, deel je de waarde door 1000 om dus het aantal kg of liter te verkrijgen? Voor "MILLILITER" deel je de waarde ook door 1000 om het aantal liter of kg te verkrijgen.

En daarna tel je alles bij elkaar op en heb je je totaal?

Of snap ik nog steeds niet wat je wil; ik zie vooralsnog geen enkele eigengebrouwen formule/opzet uit Crystal dus wij kunnen echt niet beoordelen of jouw formule correct is of bepaalde aanpassingen vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nergens een printscrean van het rapport laten zien?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 23:01
Als de eenheden er bij staan en er een spatie tussen de hoeveelheid en de eenheid staat, kun je een formule maken die er ongeveer zo uitziet:

IF {inhoud/massa veld} LIKE ["*milliliter*","* gram*"]
THEN ToNumber(Split({inhoud/massa veld}," ")[1])/1000
ELSE ToNumber(Split({inhoud/massa veld}," ")[1])

Wat je hier uiteindelijk doet:
Controleren of er 'milliter' of ' gram' voorkomt in het veld
Als dit zo is neem je alles wat voor de eerste spatie staat en maakt daar een getal van dat door 1000 gedeeld wordt.
Als dit niet zo is, neem je alles wat voor de eerste spatie staat en maakt daar een getal van.

Je mag eventueel ook het RPT bestand aan me doorgeven, dan kijk ik er even naar vanuit Crystal Reports.
Pagina: 1