Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Mijn receiver valt steeds uit het gaat om een avr x1000 van denon. Deze heb ik samen met jbl- speakers van 4ohm gekocht als set.

Gisteren heb ik de avr x-1000 opgehaald na reparatie. Er zou een soldeering bij de voeding niet goed geweest volgens de verkoper.

Nu heb ik alles weer juist aangesloten. En ja hoor hetzelfde probleem deed zich binnen een half uur weer voor.

De receiver van uit het niets uit. Ik heb alle kabels doormeten naar de spreakers. Deze geven allemaal 4,1ohm aan terwijl op de receiver staat dat deze geschikt is voor speaker van 8-16 ohm. Ik denk dat hier het probleem zit. Ik heb deze receiver vanmorgen een enige tijd aangesloten gehad bij mij vader thuis die overigens 8ohm speakers heeft, dit gaf geen problemen.

Nu zegt de verkoper dat ze deze set ruim honderd keer verkocht hebben zonder problemen. Maar mijn gevoel zegt dat zei niet de juiste combinatie receiver/speaker hebben verkocht.

Kan het ergens anders aan liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
Is de receiver ook zeer warm voordat deze uitvalt? Op welk volume speel je? En welke JBL-speakers heb je aangesloten?

4 Ohm is maar een deel van de specificatie die interessant is om te weten of de speakers lastig aan te sturen zijn en dat de receiver daarom mogelijk problemen heeft. Er zijn speakers van nominaal 8 Ohm die meer dippen over het gehele bereik en daarmee lastiger aan te sturen zijn dan speakers die netjes rond de 4 Ohm blijven. Waarbij weerstand dus maar een deel van de gegevens is, ook gevoeligheid telt mee. Als je toevallig speakers hebt die ver dippen én een lage gevoeligheid hebben kan je met een instap receiver in de problemen komen op hoge volumes. Maar dan heb je echt wel een redelijk unieke combinatie van factoren te pakken. Over het algemeen op normale volumes zouden alle waardes niets uit mogen maken.

Aangezien je "als set" aangeeft krijg ik ergens - mogelijk geheel onterecht - het idee dat het om een setje gaat met kleine speakers en een subwoofer. Dergelijke setjes zouden sowieso geen probleem mogen vormen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een denon avr x1000 met jbl cinema 610 speaker set. Hij valt ook op lage volumes uit.

Kan het aan de dikte van de kabels liggen? Ik heb vrij dikke speaker kabels gebruikt

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:06
Heb je toen je bij jouw vader jouw receiver getest hebt aan zijn speakers, ook jouw speakers aan zijn receiver getest?

Gaat trouwens de receiver direct uit bij aanzetten? of pas na enige tijd? Dat is mij uit de start-post niet helemaal duidelijk

Als dat direct gebeurt zou kunnen dat er ergens een aansluiting niet helemaal goed zit. Ergens een kortsluiting tussen de (+) & (-) van de speaker aansluitingen..

edit: Na enige tijd dus..

[ Voor 4% gewijzigd door nachtnet op 11-12-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:13
Probeer idd eens jouw speakers op de receiver van je vader. En kijk eens alle aansluitingen na. Als ik een dergelijk probleem heb, probeer ik eerst dingen uit te sluiten. Haal dus eens alles van de versterker af en sluit het dan een voor een weer aan om te zien of de oorzaak bij een ander aangesloten apparaat ligt. Als de versterker ook uitvalt als alleen de speakers aangesloten zijn, haal de speakers dan ook eens los en sluit ze een voor een weer aan om te zien of het een enkele speaker is of juist de hoeveelheid speakers.

Ik heb eens iets soortgelijks gehad. Ik wilde iets testen en had daarom twee speakers losgekoppeld (speaker side dus er lag een losse kabel over de vloer), na enige tijd viel mijn versterker ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het vanmiddag nog een keer proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geen kortsluiting op de luidspreker terminals aan de kant op de receiver?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpaul78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-04 09:57
Om nog wat toe te voegen op dit oude draadje... Maar misschien worden andere er ook wat wijzer van.

Om het simpel uit te leggen: Als een versterker maar tot 8Ohm gaat en je luidsprekers zijn 4Ohm, dan trekken de luidsprekers meer vermogen uit je versterker dan dat die aan kan.
Met een laag volume is dat eigenlijk nooit een probleem.
Een voorbeeld. Normaal werken versterkers met een uitgangsspanning varierend tussen de 50v en 90v.
Als je dan een luidspreker hebt van 8Ohm en 'vol gas' geeft, komt dat ongeveer uit op (70V) 8A.
Neem je een 4Ohm luidspreker bij een 70V, kom je gemiddeld uit op 17A!
Het is maar een gemiddelde berekening, want luidsprekers varieren door de beweging. Maar andere kant ook wel logisch. De weerstand is de helft van de andere luidspreker en 4Ohm is al behoorlijk laag.

Dus je versterker moet 2x zo hard werken en dat wordt hem begeven moment teveel.
Eventueel nog wat details: Het is altijd beter om luidsprekers te nemen die meer vermogen aan kunnen dan de versterker levert. Maar kapot gaan kan altijd. Als een versterker te hard staat (clippen) komt er gelijkspanning op de uitgang. Dit komt omdat de transistors hun maximale hebben bereikt en dus gaan afvlakken op het hoogste bereik. En luidsprekers hebben een hekel aan gelijkspanning!

Tevens is de plus en min ook belangrijk. Eigenlijk is geluid wisselspanning dus je zou zeggen, wat maakt het uit. Maar met bijv bas gaat de luidspreker eerst naar voren en daarna naar achteren. Als je de andere luidspreker andersom aansluit, dan gaat die eerst naar achteren en dan naar voren. Daardoor heft de ene luidspreker het geluid van de andere op.

Nou, wat een verhaal! Maar dan is het misschien wat duidelijker!
Pagina: 1