Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter0805
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:23
Goedemiddag,

Laatst had ik problemen met m'n SSD, waardoor ik m'n kast weer eens openschroefde voor het eerst in maanden. Toen ik vervolgens de problemen met de SSD had verholpen en m'n PC aanzette merkte ik dat de CPU fan niet draaide. Nu heb ik dus geen idee of dit al maanden zo is, of dat hij pas net kapot is, maar m'n PC geeft er verder geen melding van en de CPU wordt niet extreem warm. Toch vind ik het niet een heel prettig idee dat hij niet draait, dus dat zou ik graag verhelpen.

Het gaat om een Scythe Mugen 2 Rev. B cpu koeler (120mm fan) op een i7 3700k met een MSI Z77A-GD65 moederbord. De BIOS geeft aan dat de fan inderdaad niet draait, zelfs als ik de minimum draaisnelheid op 100% zet, maar hij lijkt dus wel correct verbonden te zijn (anders zou er helemaal geen signaal moeten doorkomen). Ik heb de BIOS gereset, dus er is niets overklokt.

Heeft iemand enig idee wat het probleem is en hoe ik het kan verhelpen? Is simpelweg een nieuwe 120mm fan kopen eventueel een optie? Alvast bedankt!

Groeten,
Wouter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:02

Detmer

Professioneel prutser

Bij mijn Mugen 2 is na 1,5 jaar de fan defect geraakt (geen melding, maar temps werden toen flink hoog). Toen een nieuwe gekocht (gewoon 120mm) en het probleem was opgelost.

Heb je meer fans in je kast? Zou je 'm eens om kunnen wisselen met een die het nog wel doet. Weet je zeker of het aan de fan ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door Detmer op 11-12-2016 14:28 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Wouter0805 schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:22:
Goedemiddag,

Laatst had ik problemen met m'n SSD, waardoor ik m'n kast weer eens openschroefde voor het eerst in maanden. Toen ik vervolgens de problemen met de SSD had verholpen en m'n PC aanzette merkte ik dat de CPU fan niet draaide. Nu heb ik dus geen idee of dit al maanden zo is, of dat hij pas net kapot is, maar m'n PC geeft er verder geen melding van en de CPU wordt niet extreem warm. Toch vind ik het niet een heel prettig idee dat hij niet draait, dus dat zou ik graag verhelpen.

Het gaat om een Scythe Mugen 2 Rev. B cpu koeler (120mm fan) op een i7 3700k met een MSI Z77A-GD65 moederbord. De BIOS geeft aan dat de fan inderdaad niet draait, zelfs als ik de minimum draaisnelheid op 100% zet, maar hij lijkt dus wel correct verbonden te zijn (anders zou er helemaal geen signaal moeten doorkomen). Ik heb de BIOS gereset, dus er is niets overklokt.

Heeft iemand enig idee wat het probleem is en hoe ik het kan verhelpen? Is simpelweg een nieuwe 120mm fan kopen eventueel een optie? Alvast bedankt!

Groeten,
Wouter
Stofvrij maken, kijken of de fan niet geblokkeerd word of iets aanraakt, en de pin er even opnieuw opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
Je zou eventueel een zacht tikje aan de fan kunnen geven. Mss mist die net wst torque om te starten met draaien(eens gehad met een mini fan op een mobo lang,lang geleden)

Ook zou ik zeker die fan eens omwisselen met een andere om te testen of de fan of de aansluiting kapot is. Is de fan kaduuk dan is die volgens mij makkelijk te vervangen door een andere 120? Mm fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 09:59
Nieuwe fan kopen lijkt mij hier de beste oplossing. Check eerst wel even met een andere fan of de header op je moederbord niet gewoon stuk is.

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter0805
Oké, dan maak ik morgen eerst even alles stofvrij en vervang ik de fan met een andere 120mm in m'n kast. Bedankt voor de reacties! Ik zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoSonic
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 16:17
Hier ook zelfde probleem gehad. Deze vervangen met Corsair SP120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter0805
Inmiddels de CPU fan omgewisseld met een andere fan en vervolgens beide weer aangesloten. Daarbij draaide de Scythe fan (aangesloten op een fan controller) nog steeds niet, en de vervangende CPU fan wel, dus dat is positief! Oftewel fan vervangen en alles werkt weer.

Nu had ik alleen nog wel één vraag: de Scythe fan heeft 4 pinnen en de CPU fan header op het moederbord ook. De vervangende fan is een normale case fan en heeft dus maar 3 pinnen. Die 4de pin is als het goed is de PWM pin, is het erg als die ontbreekt?
Pagina: 1