Toon posts:

Identificeren TVS diode

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een maat van me heeft per ongeluk 48V op zijn hardeschijf gezet (vraag niet hoe het kan, kan het je uitleggen maar het is dom). Het gaat om een Samsung Spinpoint F1 HD103SJ.

De TVS diodes zijn er uitgeklapt, ze geleiden in beide richtingen en de HDD zorgt voor kortsluitinals je hem aansluit. Dus duidelijk de TVS diodes sowieso kapot (als er niks anders kapot is).

Ik krijg het maar niet voor elkaar om ze te identificeren, iemand hier die het misschien weet?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1cWd0sb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 16:16
Je bedoelt die 6V8A ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja en de ene links ervan. Waar 6V8A op staat is de 5V TVS en de linkse is een 12V TVS, volgens repairguides op het internet. Maar de ene die daar op zit is een 6,8V TVS zo te zien. En de 12V TVS is al helemaal niks van te maken.

de 6V8A had ik zelf natuurlijk ook al gevonden, van ON. Zoals ik al zei, vind ik het raar dat het een 6,8V TVS is.
http://www.s-manuals.com/...et/1/_/1_5smcxxat3_on.pdf

/edit:

Na een beetje zoek en pruts werk heb ik die andere ook gevonden, dat schijnt een 13V TVS te zijn.
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/1SMB5.0AT3-D.PDF

Ik vind het maar rare voltages om eerlijk te zijn, daarom twijfel ik ook of ik de goeie heb.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 16:16
Gezien het feit dat de ene met de kathode naar 'beneden' staat, en je probleem diode de andere kant op, zou ik bijna zeggen dat de anti-parallel staan. Alleen lijkt de print layout anders. Volgens de datasheet is hij inderdaad 6.8 V. Zou goed kunnen kloppen voor een nominale spanning van 5V. Als het voor een andere spanning is, zou ik bijna zeggen -12V, maar zo'n diode kan ik nog niet vinden.
Weet je wat voor spanning er normaal overheen staat?'

Ah, je hebt hem mogelijk al. Dit zijn dus diodes voor overspanningsbeveiliging. Kijk maar eens hoeveel stroom ze kunnen verwerken. Bij een overspanning worden ze waarschijnlijk geleidend. Daarom heeft 5V, een beveiliging van ca 6 V.

Hier een catalogus van dit soort diodes. Voor 12 V nominaal, heb ne 13 of 15V overspanningsbeveiliging.

[ Voor 33% gewijzigd door kzin op 11-12-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kzin schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:38:
Gezien het feit dat de ene met de kathode naar 'beneden' staat, en je probleem diode de andere kant op, zou ik bijna zeggen dat de anti-parallel staan. Alleen lijkt de print layout anders. Volgens de datasheet is hij inderdaad 6.8 V. Zou goed kunnen kloppen voor een nominale spanning van 5V. Als het voor een andere spanning is, zou ik bijna zeggen -12V, maar zo'n diode kan ik nog niet vinden.
Weet je wat voor spanning er normaal overheen staat?'

Ah, je hebt hem mogelijk al. Dit zijn dus diodes voor overspanningsbeveiliging. Kijk maar eens hoeveel stroom ze kunnen verwerken. Bij een overspanning worden ze waarschijnlijk geleidend. Daarom heeft 5V, een beveiliging van ca 6 V.
Ik moet wat beter in de datasheets kijken, de markering die erop staat en de vermelde spanningen zijn de breakdown voltages. De reverse voltage zijn 5,8 en 13V en als je daar de spanningsval over de diode van af haalt zit je aardig in de buur van de 5 en 12v. 8)7

Sorry voor het ongemak, ik ga verder met bestellen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zonder TVS zou de disk het ook al moeten doen, je bent dan alleen je bescherming kwijt. Als ik jou was zou ik dus eerst de TVSsen verwijderen, disk testen, en indien hij nog werkt pas een nieuwe bestellen. 48V is geen kattenpis, en wellicht heeft de TVS je disk niet kunnen redden.

Edit: En uiteraard ben ik benieuwd naar het stomme verhaal :P

[ Voor 10% gewijzigd door TommyboyNL op 11-12-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TommyboyNL schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:47:
Zonder TVS zou de disk het ook al moeten doen, je bent dan alleen je bescherming kwijt. Als ik jou was zou ik dus eerst de TVSsen verwijderen, disk testen, en indien hij nog werkt pas een nieuwe bestellen. 48V is geen kattenpis, en wellicht heeft de TVS je disk niet kunnen redden.

Edit: En uiteraard ben ik benieuwd naar het stomme verhaal :P
Met de uitspraak over de TVS ben ik het niet helemaal mee eens. Als de TVS breekt dan geleidt hij in beide richtingen waardoor je kortsluiting hebt. Als je de TVS verwijdert dan heb je een open-circuit waardoor hij het al helemaal niet meer doet.

Ik weet niet of er iets anders kapot is, daar heb je wel gelijk in maar een TVS kost 20cent p.s. en dat heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:52:
[...]

Met de uitspraak over de TVS ben ik het niet helemaal mee eens. Als de TVS breekt dan geleidt hij in beide richtingen waardoor je kortsluiting hebt. Als je de TVS verwijdert dan heb je een open-circuit waardoor hij het al helemaal niet meer doet.
Lees je nog eens in, zo werkt een TVS niet. Een TVS zit in sperrichting direct over je voedingslijn; in normaal bedrijf loopt er dus geen stroom door. Pas zodra de spanning te hoog oploopt, gaat hij geleiden (en sluit hij dus de voedingsrail kort). Als dit kort genoeg is, zal de TVS dit overleven. Duurt dit langer dan een paar ms, dan zal je TVS intern te heet worden, kapot gaan, en altijd geleiden.
Oftewel: Je disk doet het WEL zonder TVS diodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Meestal is een simpele tijdelijk fix ze gewoon weghalen.

Sowieso moet je zo'n schijf niet langdurig meer gaan gebruiken, uitlezen en afschrijven.
Pagina: 1