Aanschaf TV en Hertz frequentie met Playstation 4

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastian2211
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-10-2023
Mijn vraag
In verband met een geplande aanschaf nieuwe 4K tv (60") kom ik tot deze vraag: Welke native hertz frequentie is optimaal voor een Playstation 4? Ik twijfel tussen een model met 50 en een met 100. Beide tv's hebben opties om softwarematige hogere frequenties te simuleren (leuk voor films), dus dat is niet wat ik bedoel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Playstation 4. Ik zie een site waar staat dat PS4 game in 30 of 60hrz worden gespeeld. Nu weet ik niet of dat dat bij NTSC zo is of ook bij PAL, daar kan ik niet veel over vinden. Misschien omdat dit verschil op een PS4 er niet is?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb een hoop gelezen over frequenties en de kwaliteit, echter gaat men dan uit van 50herz en zover ik kan vinden is een PS4 30 of 60. Ik weet niet goed of dit iets uitmaakt.

https://www.kieskeurig.nl...-ue60ku6000/specificaties
https://www.kieskeurig.nl...406-panasonic-tx-58dxw704

[ Voor 10% gewijzigd door sebastian2211 op 11-12-2016 12:33 . Reden: Aanvulling op wat ik gevonden heb. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
Als het je niet uitmaakt, dan altijd voor de 100 hertz tv gaan. 100 hertz zal ervoor zorgen dat het beeld 'soepeler' overkomt doordat er meer beelden in een seconde worden getoond.

Korte uitleg:
  • 1 hertz = 1 beeld per seconde
  • 50 hertz = 50 beelden per seconde
  • 100 hertz = 100 beelden per seconde (je zou het niet verwachten ;))
  • Je oog kan (ongeveer) 24 hertz waarnemen, dus 24 beelden per seconde.
Het het feit dat het beeld bij 100 hertz 'soepeler voelt', komt doordat de kans dat je oog 'niks' ziet kleiner is dan bij 50 hertz.

Check ook zeker even wat andere topics met (precies) dezelfde vraag als die jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-05 12:00

OB1

Flans schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 06:39:
Als het je niet uitmaakt, dan altijd voor de 100 hertz tv gaan. 100 hertz zal ervoor zorgen dat het beeld 'soepeler' overkomt doordat er meer beelden in een seconde worden getoond.

Korte uitleg:
Check ook zeker even wat andere topics met (precies) dezelfde vraag als die jij hebt.
Dat klopt niet, test het zelf maar eens in een spel met een frame limiter. Het verschil tussen 30FPS en 60FPS is gigantisch. Voor TV maakt dat niet eens zoveel uit, maar voor games zeker.

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je oog kan (ongeveer) 24 hertz waarnemen, dus 24 beelden per seconde.
Onzin.
Het het feit dat het beeld bij 100 hertz 'soepeler voelt', komt doordat de kans dat je oog 'niks' ziet kleiner is dan bij 50 hertz.
Waarom zou je oog niks zien?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
sebastian2211 schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:31:
Mijn vraag
In verband met een geplande aanschaf nieuwe 4K tv (60") kom ik tot deze vraag: Welke native hertz frequentie is optimaal voor een Playstation 4? Ik twijfel tussen een model met 50 en een met 100.
Dimens in "40' tv voor een PS4(pro)"
Beide tv's hebben opties om softwarematige hogere frequenties te simuleren (leuk voor films), dus dat is niet wat ik bedoel.
Dimens: Frame Rates en Geoptimaliseerde Frame Rates
Dit is totale onzin. Het oog ziet niet in frames of Hertz en kan in principe iedere Foton waarnemen waardoor de frequentie van het oog in zekere zin zo goed als oneindig is. Uiteindelijk is het brein verantwoordelijk voor het filteren van de informatie uit het oog zoals flikker in lichtbronnen wegfilteren.

Komt ook nog eens bij dat frequentie op LCD een andere betekenis heeft dan bij CRT en plasma, waardoor eveneens absoluut niet te stellen is dat het oog een bepaalde frequentie ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Dimens schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:08:

Dit is totale onzin. Het oog ziet niet in frames of Hertz en kan in principe iedere Foton waarnemen waardoor de frequentie van het oog in zekere zin zo goed als oneindig is. Uiteindelijk is het brein verantwoordelijk voor het filteren van de informatie uit het oog zoals flikker in lichtbronnen wegfilteren.
Hier was ik al bang voor, drie man die er vol op klappen :+ En jullie hebben gelijk omdat het feitelijk niet klopt, het legt alleen het principe wat makkelijker uit. Excuus.

Hertz gaat inderdaad niet op voor je ogen, die zien alles. Een mens kan beeldwisselingen van meer dan '20' beeldjes per seconde niet onderscheiden. Daarom zie bij een film een vloeiende beweging en flikkeren TL buizen niet.

Volgens mij is de samenvatting dat we het er met z'n allen over eens zijn dat TS moet kiezen voor de 100 hz televisie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 13:22
Flans schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:16:
[...]

Hier was ik al bang voor, drie man die er vol op klappen :+ En jullie hebben gelijk omdat het feitelijk niet klopt, het legt alleen het principe wat makkelijker uit. Excuus.

Hertz gaat inderdaad niet op voor je ogen, die zien alles. Een mens kan beeldwisselingen van meer dan '20' beeldjes per seconde niet onderscheiden. Daarom zie bij een film een vloeiende beweging en flikkeren TL buizen niet.

Volgens mij is de samenvatting dat we het er met z'n allen over eens zijn dat TS moet kiezen voor de 100 hz televisie. ;)
Een waarom zien wij dan (als het goed is) allemaal een groot verschil tussen 20/30/60 FPS?
Zelfs met een simpele mobiele telefoon waar je in 30FPS en 60FPs filmt zie je al grote verschillen

YouTube: Big Buck Bunny 1080p 30fps vs 1080p 60fps (HFR)
YouTube: 60fps vs 30fps Comparison

vooral bij langzame beelden van bijv. natuur (Planet Earth) zie je dat het beed soms stottert.

[ Voor 15% gewijzigd door NL_Scratch op 16-12-2016 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

En alweer post je pure onzin. Erg jammer. Een film lijkt vloeiend omdat er gebruik gemaakt wordt van motion blur. Echter zie je bij grote panning shots over landschappen zeer goed dat de 24fps geen vloeiend beeld oplevert. TL buizen hebben een frequentie ver boven de 20 hertz anders zou iedereen daar hinder van ondervinden.

Daarnaast merken we allemaal met gamen dat onder de 40FPS gewoon niet vloeiend is, velen merken zelfs het verschil tussen 60FPS en 100FPS nog.

Volgens mij moet je je maar eens goed in het onderwerp inlezen voordat je probeert principes uit te leggen, dit is namelijk niets meer dan "dom gelul".

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
[...]

En ook dit klopt niet. Dat een mens om en nabij een interval van 60ms tussen frames - of 16 frames per seconden - de frames vaak niet meer interpreteert als individuele plaatjes maar als een bewegend geheel, wil nog niet zeggen dat meer frames dan die 16 frames niet te onderscheiden zijn.

Komt ook nog bij dat de beweging of afstand van het object in de frames van groot belang is. Zoals door anderen ook al aangehaald; 24 frames per seconden is onvoldoende om tracking shots, waarbij de objecten per frame een te grote afstand afleggen, als vloeiend weer te geven waardoor judder ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Jullie hebben beide een PM om het topics niet volledig om zeep te helpen.
Pagina: 1