Wissel/Wissel schakelaars aansluiten... hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:08
Tijdens de verbouwing van ons huis heb ik overal nieuw schakelmateriaal besteld.
Ik heb 2 lampen die bediend moeten worden met 1 dubbele wipschakelaar, vrij standaard.
In de oude wipschakelaar ging 1x bruin, 2x zwart schakeldraad in (per wipper 1).
In de nieuwe schakelaar (type 010800 van Gira) heb ik geen idee hoe ik het moet aansluiten. Er staat 2 "L" tekens met een open pijl en een dichte pijl.

Volgens mij heb ik de verkeerde dubbele wipschakelaars, dit is dus wissel/wissel.. zou ik eigenlijk serie moeten hebben? Of kan ik deze volgens een ander aansluitschema wel gebruiken zonder dat ik ze hoef om te ruilen (wat zoveel betekent als terugsturen, wachten op nieuwe), wat ik dus eigenlijk niet wil...
En ja ik had beter deze kunnen bestellen...

[ Voor 8% gewijzigd door Vince22 op 11-12-2016 12:21 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Beste antwoord (via Vince22 op 11-12-2016 14:07)

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-07 13:51
Vrees niet, de schakelaar die je hebt is prima :)
De tweede gelinkte schakelaar is iets eenvoudiger en voldoet in principe aan je eisen, degene die je nu hebt heeft meer mogelijkheden en is daarom iets duurder.
In het geval van de tweede schakelaar is het aansluiten simpel, uitgaande van plaatje 2 op de gelinkte site: fasedraad ('input', bruin) aansluiten bij het pijltje in (L), schakeldraad A ('output', zwart) bij het ene pijltje uit, schakeldraad B ('output', zwart) bij het andere pijltje uit.
In het geval van je huidige schakelaar is het aansluiten ietsje pietsje meer werk. Ik ga uit van plaatje 3 op de gelinkte site. Zie deze schakelaar als twee in een, schakelaar A en B dus. Begin bij schakelaar A. Fasedraad ('input', bruin) aansluiten bij het pijltje in (L), schakeldraad A ('output', zwart) bij een van de pijltjes uit van A. Nu schakelaar B. Fasedraad vanuit schakelaar A doorlinken naar het pijltje in (L), schakeldraad B ('output', zwart) aansluiten op een van de pijltjes uit van B.
Done :)
Niet alle aansluitingen zijn nu gebruikt, deze kun je gewoon negeren, deze zijn slechts nuttig bij een hotelschakeling.

Edit: TS heeft nu drie maal hetzelfde antwoord, op verschillende manieren verwoord :p

[ Voor 3% gewijzigd door eiPionezero op 11-12-2016 12:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: http://zomaakjehetzelf.nl/wp-content/uploads/2013/10/hotelschakeling-300x228.jpg
Bedoel je een hotelschakeling? Eigenlijk heel simpel, alleen kunnen de 3 zwarte draden bij de 2e schakelaar je verwarren, houdt in de gaten welke naar de lamp gaat.

Edit: Met een dubbele wisselschakelaar kun je 2 hotelschakelingen maken. Maar dat is optioneel, je kunt er ook gewoon 2 lampen mee bedienen, dan gebruik je van beide knoppen maar 1 uitgang.

[ Voor 28% gewijzigd door W1LL3M op 11-12-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nee, volgens mij wil 'ie juist géén hotelschakeling. Want hij heeft immers maar één schakelpunt: de dubbele wipschakelaar.

Ik snap verder 't probleem niet: je hebt een dubbele wisselschakelaar. Maar je hóeft die wissel-functie niet te gebruiken.

De open/dichte pijlen zijn om de twee verschillende schakelaars aan te duiden: bijv: de dichte pijlen voor de linker, de open pijlen voor de rechter (of andersom).

Welke van de twee polen je van de "uitgang" wil gebruiken, is afhankelijk van hoe je je lamp aan of uit wil hebben: wil je de lamp aan hebben, als je de schakelaar naar boven hebt staan? Dan moet je 'em op manier X aansluiten. Wil je hem andersom hebben? Dan pak je manier Y (de andere pool). En de niet-gebruikte pool kun je prima ongebruikt laten. Welke pool dat precies is kun je ongetwijfeld zien in 't tekeningetje/boekje et c.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-07 13:51
Vrees niet, de schakelaar die je hebt is prima :)
De tweede gelinkte schakelaar is iets eenvoudiger en voldoet in principe aan je eisen, degene die je nu hebt heeft meer mogelijkheden en is daarom iets duurder.
In het geval van de tweede schakelaar is het aansluiten simpel, uitgaande van plaatje 2 op de gelinkte site: fasedraad ('input', bruin) aansluiten bij het pijltje in (L), schakeldraad A ('output', zwart) bij het ene pijltje uit, schakeldraad B ('output', zwart) bij het andere pijltje uit.
In het geval van je huidige schakelaar is het aansluiten ietsje pietsje meer werk. Ik ga uit van plaatje 3 op de gelinkte site. Zie deze schakelaar als twee in een, schakelaar A en B dus. Begin bij schakelaar A. Fasedraad ('input', bruin) aansluiten bij het pijltje in (L), schakeldraad A ('output', zwart) bij een van de pijltjes uit van A. Nu schakelaar B. Fasedraad vanuit schakelaar A doorlinken naar het pijltje in (L), schakeldraad B ('output', zwart) aansluiten op een van de pijltjes uit van B.
Done :)
Niet alle aansluitingen zijn nu gebruikt, deze kun je gewoon negeren, deze zijn slechts nuttig bij een hotelschakeling.

Edit: TS heeft nu drie maal hetzelfde antwoord, op verschillende manieren verwoord :p

[ Voor 3% gewijzigd door eiPionezero op 11-12-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:08
Oh mensen superbedankt, ik ga er meteen mee bezig, en laat het resultaat weten, top!

[edit] Al mn dubbele schakelaars nu aangesloten! Nogmaals dank!

[ Voor 28% gewijzigd door Vince22 op 11-12-2016 14:07 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso