Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Routing tussen twee subnets

Pagina: 1
Acties:

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hallo, ik wil twee huishoudens aan elkaar koppelen via ethernet:
DSL modem/router ---- OpenWRT Router ----- DSL modem/router
(192.168.0.1) (192.168.0.2 / 192.168.1.2) (192.168.1.1)

Probleem is: het is niet mogelijk om op de DSL modem/routers een static route in te stellen (die instelling is domweg niet geimplementeerd), hoe gaan de devices op het ene .1.x subnet de route vinden naar het .0.x subnet?

Als ik alternatief de boel ga bridgen met een switch in hetzelfde (192.168.1.x) subnet wordt het volgens mij een puinhoop met twee gateways, twee DHCP servers, etc. Wat te doen? Is er een manier om de 192.168.0.x <-> 192.168.1.x route te adverteren naar mijn devices zonder een static routing table op de gateways?

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11 16:10
Bij de meeste DSL modems/Kabel routers kunnen inderdaad niet de routering aanpassen. Dit betekend dat als je op 1.x zit je nooit bij 0.x kunt komen aangezien de DSL router simpel weg niet weet waar 0.x is.
Een oplossing is misschien om alle 2 de huishoudens op 1 netwerk achter je OpenWRT router te zetten. Vervolgens kan je op de OpenWRT router kiezen welke DSL verbinding hij moet gebruiken. Met een beetje geluk kan je load-balancen en dus de 2 routers evenredig gebruiken, maar of dit gaat werken weet ik niet.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Tja... als je geen static routing kan doen wordt het wat lastig. Je kan natuurlijk op de clients wel een static route maken.
Via DHCP kun je het ook meegeven, en het kan via routerprotocollen (ospf enz) maar goed, dat kun je allemaal wel vergeten als dat ding geeneens static routes aankan.

Kun je die DSL modem niet als bridge inzetten en er een fatsoenlijke router achterhangen waar het WEL mee kan?

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik ga liever niet bridgen met die modems.

Ik zit net te denken, als ik die OpenWRT router instel als switch, en alle DHCP requests blokkeer, dan zou het goed moeten gaan in 1 subnet (192.168.1.x). Als het goed is krijgt elke client dan een IP adres, DNS en gateway van de respectievelijke DSL modems. Moet alleen even graven of OpenWRT dat kan, alleen DHCP verkeer droppen en de rest niet.

(edit: ja dat lijkt te kunnen, op de OpenWRT router de poorten definieren als verschillende VLANs en dan alle UDP port 67-68 verkeer droppen)

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 11-12-2016 12:16 ]

• DJSmiley
Dreamvoid schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:08:
Ik ga liever niet bridgen met die modems.

Ik zit net te denken, als ik die OpenWRT router instel als switch, en alle DHCP requests blokkeer, dan zou het goed moeten gaan in 1 subnet (192.168.1.x). Als het goed is krijgt elke client dan een IP adres, DNS en gateway van de respectievelijke DSL modems. Moet alleen even graven of OpenWRT dat kan, alleen DHCP verkeer droppen en de rest niet.
DHCP uitzetten op dat modemding, en OpenWRT dhcp laten doen?

Dan kun je in die leases de routes meegeven (als ie dat ondersteunt)

https://tmgblog.richardhi...-to-assign-static-routes/

OpenWRT als 1 switch gaat niet werken, je hebt nog steeds aan beide kanten verschillende subnets. Tenzij je je subnetmask vergroot zul je toch ergens moeten routeren tussen beide subnets.

DHCP filteren kan op een beetje switch wel, maar dat is niet (alleen) je oplossing als je beide een individueel /24 houd.

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 11-12-2016 12:17 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Da's een goeie ja.

OpenWRT geeft de clients aan beide kanten 192.168.0.x en 192.168.1.x adressen, de respectievelijke modems als gateway, en een static route naar elkaar via 192.168.x.2 (de OpenWRT router).

Nu maar even graven of OpenWRT ook static routes via DHCP doet.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Statische routes zijn voor zover ik weet geen onderdeel van de DHCP standaard. Die zal je toch echt op een andere manier uit moeten delen. Je kan wel de default gateway meegeven. Als je de OpenWRT meegeeft als DG dan kom je waarschijnlijk ook een heel eind. De OpenWRT moet dan wel de route naar de echte gateway weten.
Gevolg is dat je clients dan ook meteen de route naar het andere subnet weten. Namelijk via de default gateway.

[ Voor 18% gewijzigd door Equator op 11-12-2016 12:49 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Equator schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:47:
Statische routes zijn voor zover ik weet geen onderdeel van de DHCP standaard.
Zeker wel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

• Dreamvoid
  • Niet online
Als ik voor de switch oplossing ga, dan zou het zo moeten, alles in hetzelfde subnet:
DSL modem/router ---- OpenWRT switch ----- DSL modem/router
(192.168.1.1) (192.168.1.2) (192.168.1.3)

De firewall op de OpenWRT switch dropt alle UDP port 67-68 (DHCP) verkeer van beide kanten waardoor de respectievelijke modems beide netjes DHCP server kunnen spelen, en als gateway dienen voor hun eigen clients. Alles op 1 subnet, dus geen routering nodig.

Ik moet er dan alleen voor zorgen dat de DHCP-ranges bij beide modems niet overlappen, anders gaan ze dezelfde IP adressen uitdelen.

Moet lukken toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 11-12-2016 13:41 ]

• DJSmiley
Enige nadeel: je bouwt dan 1 L2 netwerk. Dus airplay enz kun je ook naar het andere huis broadcasten. Security-wise is het niet de beste oplossing. Maar als dat een bewuste keuze is kan het op die manier prima.

beide kanten een eigen dhcp scope, zonder overlap, met eigen internet breakout, en je kan bij elkaar komen.
Bij storingen kun je dan elkaars gateway als backup gebruiken.

• Dreamvoid
  • Niet online
Op welke manier is het eigenlijk een security probleem, enkel vanwege de broadcasts? Wat is er gevaarlijker aan dan met twee routed netwerken?
Pagina: 1