Ervaring met verre reizen en kleine kinderen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.073 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 21:27

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Vroeger, toen we nog geen kinderen hadden, gingen we vaak 'ver' op vakantie (ver als in Azië, Amerika, ...).

Nu hebben we kinderen die volgend jaar zomer 3 en 5 zijn en het kriebelt wel weer om zo'n reis te ondernemen. We twijfelen alleen wel heel erg omdat de reis en de totaal andere cultuur, toch wel belastend zal zijn voor de kinderen. Bovendien zullen ze er niet veel van gaan onthouden (de oudste misschien wel wat meer).

Maar aan de andere kant is het toch wel een hele mooie ervaring voor ze (en voor ons).

Nu twijfelen we niet alleen over 'wel of niet' zo'n reis ondernemen, maar ook waarheen. Aan de ene kant willen we heel graag naar China op vakantie, de Chinese muur staat al jaren op ons verlanglijstje. Ook vinden wij 'andere culturen' erg leuk om mee te maken. Van alles wat we gezien hebben, hebben we het vaker over de bijzondere situaties die we mee hebben gemaakt, dan de bezienswaardigheden die we gezien hebben.

Maar reizen in 'andere culturen' is wel wat 'belastender' dan de bekende westerse cultuur waar het ongeveer net zo werkt als bij ons. Bijvoorbeeld naar een land als de VS op vakantie gaan, zal qua aanpassingsvermogen minder van ons verlangen. Dat lijkt wel op naar vakantie gaan in Europa, zeg maar.

Want ook de westkust van de VS staat op ons verlanglijstje. Voordeel van daarheen gaan is dat het voor de kinderen (afgezien van de lange reis), makkelijker aan te passen zal zijn, maar een nadeel is wel dat ze nog niet veel en lang kunnen lopen, waardoor je waar je daar juist naar toe voor gaat (de nationale parken, de natuur, enz) wel optimaal is als je er veel kunt wandelen.
(voordeel om deze zomer naar de VS te gaan is ook de totale zonsverduistering die er zal zijn :))

Vroeger boekten we alleen de reis en zochten daar wel uit waar we heen wilden en de hotels. Nog nooit heeft dat voor problemen gezorgd en altijd hebben we een hotel gevonden (1x op Koh Tao bijna niet overigens... :) ). Dat zullen we nu niet doen en van tevoren al de overnachtingen regelen. Dat zullen we wel zelf doen en niet via een organisatie (reden: geen idee, het voelt als dat we dan gebonden zijn aan (x) en minder vrijheid hebben. Ook de prijs is dan veel te hoog (??)... Maar op zich staan we wel open voor ervaringen in deze richting).

En het laatste nadeel is de prijs. Er zijn best goede prijzen voor de tickets naar zowel China (EUR. 1600/allemaal) als LA (EUR. 2400). Helaas is het dan wel zo dat je niet een optimale reis hebt. Bv. om 2:30 uit China vertrekken of om 5:30 uit Amsterdam. Op zich is dat ook niet zo'n heel vervelend probleem, want met de jetlag en alles, zal het toch even wennen zijn...
Een optimalere reis (bv. direct op betere tijden) is ongeveer het dubbele (gaat 'm dus niet worden).

Goed... tot zo ver mijn overwegingen... Tijd voor ervaringen van anderen die dit gedaan hebben, overwegen of andere tips hebben.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Wat voor reiservaring hebben je kinderen, hebben ze al eens eerder gevlogen? En hoe lang? Dat zou ook een factor zijn die ik mee zou wegen. Sommige kinderen reizen makkelijk, anderen totaal niet.

Wat betreft wel of niet boeken met een organisatie: dat is persoonlijk, en er zijn diverse afwegingen voor en tegen; ook weer afhankelijk van wat je wil.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ze hebben al meerdere keren 'korte' vliegreizen gehad. Elk jaar wel een keer (Porto, Madrid, Sicilië, ...). Max vliegreizen van 3u of zo.
Overigens geen noemenswaardige problemen... (uiteraard wel verveling, 'hoe lang duur het nog', enz).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:30
Kinderen twee weekjes bij oma geen mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Misschien wel, maar we willen juist met de kinderen op zomervakantie. Dat staat op nr 1, de locatie is nr 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35

JaQ

In feb. 2012 zijn we met een dochter van 10 maanden 3 weken in de Caribean geweest. We stonden voor een vergelijkbaar dilemma als TS en hebben toen geboekt via Expeditie Kroost en Co.

Deze club heeft e.e.a. prima voor ons geregeld, d.w.z.: hotels en vervoer op courante tijden (vliegen en/of boten en een zeilboot met kapitein en kok voor een week). De rest wilden wij expliciet zelf regelen. Het was een fantastische vakantie waarin we veel beleefd en gezien hebben, zonder het gevoel te hebben dat we een "standaardroute" afliepen. Ongetwijfeld kan je zelf e.e.a. goedkoper regelen, maar dat vereist een serieuze tijdsinvestering.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ervaringen:

Wij reisden als kinderen vrij veel en hebben dat als volwassenen met de volgende generatie voortgezet. Ben zelf op m'n 3e naar familie in de VS geweest. Herinner me er uiteraard niet zoveel meer van, maar wat ik van m'n ouders meekreeg was dat de autorit naar Luxemburg uitdagender was dan de vluchten (Luxemburg -> Keflavik -> Chicago en terug). Vond het reuze spannend - destijds mochten de kleine kinderen nog een voor een met stewardess in de cockpit - maar sliep verder vooral veel door rustgevende brom van motoren. Toen ik 6 was zijn we naar familie in Zuidafrika gegaan. Daar heb ik nog vrij veel van meegekregen, zowel positief (tussenstop in Lisboa), als negatief (tussenlanding op Kinshasa, waar op last van de lokale militairen de generator uit moest waardoor we vier uur lang midden in de nacht wegzweetten :X ). Mijn broertje was toen 2, en dat ging ook prima. Omdat het in beide gevallen ging om familiebezoek was het geregel natuurlijk van andere orde dan bij vakantie in land waar je niemand kent.

Zelf ben ik met m'n dochter toen ze 7 was naar Zuidafrika gevlogen (uiteraard weer familiebezoek). Ze heeft sinds ze anderhalf is ieder jaar meermaals gevlogen, dus enige uitdaging van duur van de vlucht, maar dat viel alleszins mee. Ze was vooral geinteresseerd in de grotere vliegtuigtypes (A380, B777 etc) en bijbehorende in-flight entertainment dat je in een A320 of B737 niet hebt.

In de zomer van 2014 hadden we gezinsuitbreiding gehad en was m'n zoontje anderhalf. We zijn toen gevlogen naar Romania, waar m'n dochter (toen 11) bij d'r oma op bezoek was, om met haar een 'roots'-tripje te doen. 3u naar Romania vliegen is qua afstand/tijd natuurlijk niet te vergelijken met intercontinentaal, maar dit was wel vakantie met erg jonge kind naar land met talen die ik iig niet spreek en waar ik toch grootste deel van de reis moest regelen. Ging uitstekend. Vlucht was vooral interessant, gelukkig zaten we tussen andere ouders met jonge kinderen, dus was onze stuiterbal weinig overlastgevend. Ter plekke allemaal nieuwe ervaringen voor hem; grosso modo was hij vaker uitgeput en dus minder vaak irritant druk dan thuis. Wij hadden het zowaar makkelijker dus. Scheelt dat ik het land redelijk kende en er een typisch Zuideuropees kindvriendelijke cultuur heerst.

Ondertussen hebben we weer gezinsuitbreiding gehad en zijn we onze vakantie voor zomer 2017 aan het plannen met kinderen van dan 1.5, 4 en 14. Aangezien dit de laatste kans is om zonder gedoe met leerplicht buiten de NL schoolvakanties te reizen dochter woont in Zweden waar 2 maanden zomervakantie sowieso medio juni begint willen we er goed gebruik van maken. We denken er nu aan om naar de VS te gaan, inderdaad weer eens op familiebezoek. Hoog tijd, aangezien m'n oom en tante (bij wie we 37 jaar geleden ook al op bezoek gingen) ondertussen achterin de zeventig zijn. Daarnaast heb ik nog een neef in Oakland en een andere in Milwaukee, en wat verre aangetrouwde familie in Seattle.

Komt bij dat m'n vriendin nooit eerder in VS geweest is en ik nooit op de westkust, dus eigenlijk veel teveel dingen om in een vakantie mee te pakken. Uitdaging daarbij is dat ik vooral hou van onderweg zijn, maar m'n vriendin juist van langere tijd op zelfde plek zitten.

Ondertussen hebben we een voorlopige planning:
- vliegen, ws via Stockholm, op oostkust (NYC)
- NYC
- DC
- Norfolk, VA (oom+tante)
- vliegen naar westkust. Misschien via Milwaukee, maar als ik eerlijk ben is dat ws te ambitieus.
- Seattle
- misschien Portland
- Bay Area (neef)
- auto/camper huren en paar dagen in Yosemite
- terugvliegen vanuit westkust, ws San Francsico

M'n dochter heeft zoals gezegd vaker reizen van dit soort formaat gemaakt. Dat gaat goed. Bovendien kan zij haar eigen baggage dragen ;)
Zoon van vier trekt het vrijwel zeker prima. Hij heeft al duidelijk gemaakt dat hij naar musea met dinosaurussen wil en ruimteschepen wil zien (voor beide: Smithsonian :Y ). Logistiek is ook goed te doen, hij kan zelf lopen en heeft geen grote voorwerpen nodig die wij moeten dragen.

Uitdaging is zoontje van dan anderhalf. Met beetje geluk kan hij tegen dan lopen, maar practisch gezien moeten wij hem vervoeren. We hebben een goede kinderwagen/buggy, maar dat ding is lomp groot en niet makkelijk inklapbaar. Ik betwijfel of we dat mee willen/kunnen nemen. Alternatief is draagrugzak. Hij vindt het geweldig om daarmee lange wandelingen te maken, maar ik vraag me af of wij hem echt heel de dag willen dragen... Evt kunnen we een kleine, lichte, goed inklapbaar buggytje alleen voor de vakantie kopen. Maar dan zijn we er nog niet. Als we een auto huren hebben we zitje nodig. Ervaring leert dat die dingen in theorie altijd beschikbaar zijn maar in praktijk nogal eens spoorloos blijken als je je auto gaat ophalen. Zelf meenemen lijkt me wat overtrokken, maar het is wel een zorg dat we hebben.

Enfin, vooralsnog zijn we optimistisch dat het allemaal haalbaar is. Als we in januari ons financieel plaatje voor komend jaar helder hebben kunnen we boeken. Aangezien we tweede helft juni en alleen eerste week juli reizen is het goedkoper dan in augustus. Ik heb meerdere opties rond de EUR 2250 gezien voor heen op NYC en terug vanaf SFO, incl onze voorkeur via Stockholm (ivm dochter onderweg oppikken).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-05 09:05
Onze ervaring met onze zoon die inmiddels bijna 4.5 is: maak je niet teveel zorgen en pas gewoon de afstanden die je af wil leggen tijdens de reis aan.

Je kinderen zijn nu 3 en 5, neem aan dat ze tekenfilmpjes wel leuk vinden. Zoek of een vlucht waar de IFE (in flight entertainment system) goed is zoals Emirates of neem iPad voor ze mee.
Beperk de afstanden die je per dag wilt afleggen als je rond wilt trekken of zorg voor voldoende lange stops.
Draagrugzak is voor de jongste wellicht handig. Buggies hebben wij nooit meegenomen (onhandig tenzij je een huurauto hebt)

Onze eerste lange reis met onze zoon was toen hij amper 1 jaar was naar Azie (14+ uur vlucht). Hij gaf toen nog niets om TV/tekenfilmpjes en moesten we hem dus bezighouden. Gelukkig sliep hij veel. Sindsdien zijn wij met hem naar US oostkust geweest en meerdere malen Azie. Hij vindt vliegen erg leuk omdat hij dan veel TV mag kijken ;) Verder hebben wij vrij veel rondgereisd met huurauto's maar zolang je voldoende pauzeert was het goed te hebben voor hem.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Vakantie in China met 2 kinderen van 3 en 5? Mij niet gezien. En zeker als je de Chinese Muur wil gaan zien (wat voor de meeste mensen neerkomt op de muur bij Beijing in de zomer: smog + enorme berg mensen + vrij weinig tot geen faciliteiten die rekening houden met kinderen. Tel daarbij nog op dat eten ook nog lastig kan zijn. Denk niet dat je je kinderen mee wil laten eten en de meeste restaurants hebben geen aparte menu's voor kinderen, zeker niet voor kinderen die geen echt Chinees eten gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt dat laatste: daar kun je natuurlijk op voorbereiden door vooraf zelf Chinees (echt Chinees) te koken. Sowieso: als je toestaat dat je kinderen alleen kip, patat en appelmoes eten geef je ze waar dan ook je op vakantie gaat een culinair handicap mee... (en maak je het jezelf alleen maar moeilijk bij het reizen of zelfs in woonplaats uit eten gaan)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Dank voor jullie (uitgebreide) reacties.
Over het eten maken wij ons niet zo'n zorgen. Ze moeten zich maar aanpassen. Dat doen we thuis ook, niet alles wat wij koken vinden zij lekker. En dat er geen kinderstoelen in restaurants zijn, zal ons een zorg zijn...

Maar ik heb juist gehoord dat China erg kindvriendelijk is (door hun jarenlange 1-kindbeleid) en er overal faciliteiten zijn die rekening houden met kinderen (speeltuinen en zo). Is dat niet zo?

De drukte en smog is wel een (vervelend) punt, maar ja...

De website van de overheid zegt over China: "In de meeste grote steden is de lucht ernstig vervuild. Reist u met jonge kinderen of heeft u een aandoening? Raadpleeg dan uw arts voordat u naar China reist."

[ Voor 21% gewijzigd door Galois op 12-12-2016 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 08:49
Dit jaar stonden we voor het zelfde dilemma, met een kleine een verre reis maken of niet...

Vorig jaar (kleine op komst) gekozen om naar China te gaan omdat we, net als TS, graag dit land wilden bezoeken. Achteraf gezien vonden wij dit een goede keuze. Ook al hadden we behoorlijk wat reiservaring, in China was het soms echt even schakelen/zoeken om bijvoorbeeld maar een gerecht te bestellen of treinkaartjes te bestellen of in de taxi te vertellen waar we heen wilden.

Wellicht hangt dit ook af van de plekken die wij hebben bezocht (toch incluis Beijing, Xi'an, Chengdu) maar regelmatig kwam het voor dat er helemaal niks anders op de menu's, borden etc stond dan Chinees en dat de mensen echt niks anders spraken dan Chinees. Ik kan me dus voorstellen dat je nog even wacht met China tot de kinders ietsje ouder zijn.

Dit jaar zijn we, met kleine van bijna 11 maanden, naar Bali geweest omdat dit in onze ogen een eenvoudig te bereizen, kindvriendelijke bestemming was, en dat was het zeker en kan ik daarom sowieso aanraden. Het is op sommige plekken natuurlijk wel echt wat massaler en echt op de toeristen gericht, maar wel een prachtig eiland waar je van alles kunt doen, ook (of zeker...) met je kinderen.

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:43:
Mbt dat laatste: daar kun je natuurlijk op voorbereiden door vooraf zelf Chinees (echt Chinees) te koken. Sowieso: als je toestaat dat je kinderen alleen kip, patat en appelmoes eten geef je ze waar dan ook je op vakantie gaat een culinair handicap mee... (en maak je het jezelf alleen maar moeilijk bij het reizen of zelfs in woonplaats uit eten gaan)
Ja en het alternatief op kraanwater in India drinken is je kinderen enkel Cola laten drinken hun hele leven lang. Slaat deze opmerking ergens op? Nee, net als dat jij het wel erg in het extreme trekt dat het enige alternatief op echt Chinees eten is dat ze alleen patat en appelmoes eten.

Hoewel het handig is als je kinderen niet te kieskeurig zijn qua eten, zouden ze van mij ook niet lekker een hapje surströmming te hoeven eten onder de noemer dat ze toch meer dan kip en appelmoes moeten eten. Het lijkt mij dus ook een goed punt, wat doe je als een kind gewoon dat eten absoluut niet lekker vind? Ze kunnen natuurlijk altijd droge rijst eten elke dag, wat ik waarschijnlijk zelf in China zou eten gebaseerd op mijn ervaringen met echt Chinees eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Galois schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:50:
Dank voor jullie (uitgebreide) reacties.
Over het eten maken wij ons niet zo'n zorgen. Ze moeten zich maar aanpassen. Dat doen we thuis ook, niet alles wat wij koken vinden zij lekker. En dat er geen kinderstoelen in restaurants zijn, zal ons een zorg zijn...

Maar ik heb juist gehoord dat China erg kindvriendelijk is (door hun jarenlange 1-kindbeleid) en er overal faciliteiten zijn die rekening houden met kinderen (speeltuinen en zo). Is dat niet zo?

De drukte en smog is wel een (vervelend) punt, maar ja...

De website van de overheid zegt over China: "In de meeste grote steden is de lucht ernstig vervuild. Reist u met jonge kinderen of heeft u een aandoening? Raadpleeg dan uw arts voordat u naar China reist."
Betreffende de faciliteiten. Ja, die zijn er (soms) wel maar helaas van een ander niveau dan je gewend bent. Als het nieuw is fantastisch, maar na een paar maanden / jaren niet echt veilig en schoon. Onderhoud is helaas niet iets waar China in uitblinkt.

Veel shoppingmalls etc hebben van die speelzalen waar je je kind kan heen brengen maar je moet zelf toezicht houden, verwacht niet dat het personeel dat doet. En je moet schreeuwende ouders (vooral oma's) op de koop toe nemen.

Ga je naar plekken zoals Guilin, Yunnan, etc vooral de zuid westelijke regio, schitterend land om te reizen. En als je je kind bij je houdt ook wel te doen maar inderdaad de grote steden en dan met name regio Beijing - Tianjin - Shanghai zou ik absoluut mijden.

Ook moet je rekening houden met vaccinaties. Sommige regio's is het verplicht. Gele koorts, malaria etc icm met het gebrek aan hygiene (hand voor de mond bij hoesten of handen wassen na toilet, wie doet dat nou :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sissors schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:39:
[...]

Ja en het alternatief op kraanwater in India drinken is je kinderen enkel Cola laten drinken hun hele leven lang. Slaat deze opmerking ergens op? Nee, net als dat jij het wel erg in het extreme trekt dat het enige alternatief op echt Chinees eten is dat ze alleen patat en appelmoes eten.
Uhuh, culinaire keuzes en basale voedselveiligheid op een hoop gooien. Riiight 8)7
Hoewel het handig is als je kinderen niet te kieskeurig zijn qua eten, zouden ze van mij ook niet lekker een hapje surströmming te hoeven eten onder de noemer dat ze toch meer dan kip en appelmoes moeten eten.
De vraag is natuurlijk in hoeverre afkeer van / angst voor etenszaken cultureel zijn. Vroeg of laat ga ik eraan geloven om surströmming te proberen, geheid met m'n dochter (al is het alleen maar als stok achter de deur dat ik doorzet). Haar naturalisatie tot Zweedse lijkt me ideale gelegenheid :P
Het lijkt mij dus ook een goed punt, wat doe je als een kind gewoon dat eten absoluut niet lekker vind? Ze kunnen natuurlijk altijd droge rijst eten elke dag, wat ik waarschijnlijk zelf in China zou eten gebaseerd op mijn ervaringen met echt Chinees eten.
'Chinees eten' is enorm divers, van idioot scherp en vettig tot droog en koel. Lijkt me bij uitstek idee om even op de Zeedijk in A'dam rond te neuzen en kijken of er niet alsnog iets lekkers tussen voor je zit. Alleen witte rijst doen is beetje als zeggen dat je in Frankrijk alleen brood of gebakken aardappelen eet ivm slechte ervaringen met tripes a la mode de Caen die overigens fantastisch lekker zijn als je je even overheen zet exact welk deel van een beest ze zijn

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-05 09:05
Vaccinaties als je (Zuidoost) Azië reist is geen overbodige luxe. Laat je goed inlichten voordat je daarnaar toe trekt.
Wat het eten in China betreft:
* Je kan best naar Zeedijk om het te proberen maar ik kan je nu al vertellen dat als je al de namen van de gerechten herkent dat het niet hetzelfde uitziet/smaakt
*Zelfs in de grote steden is Engels matig tot slecht. Menukaarten zijn dan vaak wel vertaald maar dan heb je nog geen idee. Wijzen naar andere gerechten op andermans tafel is nog best bet
* Neem de luchtvervuiling in Bejing en Shanghai niet te licht op. Vorige week nog had ik twee collega's daar die er echt enorm veel last van hebben gehad. Dat zijn dan twee volwassenen die al enkele jaren de haze in SG hebben meegemaakt
* Wat al gezegd: onderhoud van faciliteiten in China is gewoon belabberd, at best

Persoonlijk zou ik in dit geval je kinderen en jezelf wat laten wennen door bijvoorbeeld eerst Hong Kong, Singapore, Thailand e.d. te bezoeken. Dat is net wat makkelijker te behappen voor Nederlanders.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Er is ook een topic van iemand die vorig jaar in Turkije was met twee kinderen waarvan er eentje ziek werd en de behandeling niet goed ging. Toen bleek de kwaliteit van de zorg elders toch minder te zijn en de taalbarrière groot. Voor mij wel een punt van overweging om van tevoren goed af te vragen of en hoe je zo`n situatie zou handelen? Dat spreekt wel voor eerste wereld-landen als de VS of Japan als je naar Azië wilt.

Weinig lopen zie ik in de VS niet als een probleem; veel dikke Amerikanen doen bijna alles met de auto.

Kind ziek op reis in Turkije, ontevreden over touroperator

[ Voor 18% gewijzigd door bombadil op 13-12-2016 02:36 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

chem

Reist de wereld rond

Nog 6 dagen, en onze jaar reis rond de wereld (ZO Azie en Z-Amerika) met onze 3 jarige zoon zit erop. Onze zoon gaat als sinds 7 maanden mee op reis -Tunesie, Indonesie, Egypte, Costa Rica - en nu een heel rijtje in een jaar (Thailand, Laos, Myanmar, Filipijnen, Indonesië, Maleisië, Peru, Bolivia, Ecuador). Ik denk dat we er wel wat ervaring mee hebben ;)

Ik zou je absoluut aanraden om te gaan. Enerzijds moet je je niet tegen laten houden door je kinderen (mits en maar natuurlijk), anderzijds krijgen ze er imho wel degelijk iets van mee.

Wat willekeurige tips:

• Neem een nachtvlucht. Seriously. Maakt niet uit wat het extra kost, zeker niet bij een relatief korte reis als een 'gewone' vakantie.
• Ga niet ergens heen waar je zelf niet op je gemak bent - dat pikken de kinderen feilloos op en dat wordt niet leuk.
• Boek via bv AirBnB bij mensen thuis. Je krijgt een veel leukere ervaring, je kinderen kunnen met lokale kinderen spelen (taal is een non-issue, ons zoontje heeft zichzelf engels aangeleerd bv en anders roept iedereen gewoon in zijn eigen taal) en het is een huiselijkere setting dan een hotel. Ook zie je een heel andere kant van een land als je niet naar guesthouses/hostels/hotels gaat.
• Pas je reistempo enorm aan. Wat wij vroeger in 1 dag deden (zonder te haasten) doen we nu in 2, 3 dagen. Je kinderen hebben meer regelmaat nodig, lopen langzamer en zijn door *alles* afgeleid. Je komt echt nergens en als je dat wel gepland had dan heb je alleen maar jezelf ermee. Daarmee niet gezegd dat je niks ziet - juist met kinderen zie je een land totaal anders, op een manier die authentieker is dan de Lonely Planet 'off the beaten track' (ahum).
• Mensen buiten 'het Westen' zijn vrijwel altijd gek op kinderen. Dat is fijn want je hoeft je geen zorgen te maken, maar kan voor je kinderen overweldigend zijn. Onze zoon was het ongevraagd over-de-bol-aaien, foto's nemen en oppakken spuugzat na een maand ofzo - dat is niet altijd makkelijk uit te leggen en voor hem om eindeloos begrip op te brengen.
• Neem Google Translate en Maps.me mee ;)
• Neem een draagzak mee voor de jongste (wij hebben er 1 van ergobaby - licht, oprolbaar en zit erg fijn)
• Check onze blog op http://www.triparoundtheworld.org/nl/blogs-2/
• Kinderen lopen verder dan je denkt. Ons 3 jarig zoontje loopt zomaar 3, 4 kilometer of honderden (!) treden omhoog. Maar ze moeten het wel willen natuurlijk.
• Landen die ik zou aanraden: Filipijnen, Myanmar, Indonesië, Costa Rica, Ecuador - vrijwel allemaal veel natuur, veel te zien en te beleven, lekker eten, fijne mensen en kindvriendelijk.

Daarnaast geef je aan zelf al regelmatig naar Azie etc te zijn geweest, dus tips over inentingen, drinkwater, hygiene, nooit-boos-worden etc sla ik even over.

[ Voor 5% gewijzigd door chem op 13-12-2016 04:32 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bombadil schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 02:34:
Er is ook een topic van iemand die vorig jaar in Turkije was met twee kinderen waarvan er eentje ziek werd en de behandeling niet goed ging. Toen bleek de kwaliteit van de zorg elders toch minder te zijn en de taalbarrière groot. Voor mij wel een punt van overweging om van tevoren goed af te vragen of en hoe je zo`n situatie zou handelen? Dat spreekt wel voor eerste wereld-landen als de VS of Japan als je naar Azië wilt.

Weinig lopen zie ik in de VS niet als een probleem; veel dikke Amerikanen doen bijna alles met de auto.

Kind ziek op reis in Turkije, ontevreden over touroperator
Dat topic ja - herinner ik me goed.

Denk dat het inderdaad een goede is om naar te kijken en stil te staan bij hoe je zelf zou handelen in zo'n situatie. TS was op een reis van een touroperator, verwachtte dat de touroperator alles zou regelen, zelfs toen touroperator verwezen had naar juiste partij (verzekering) en raakte in paniek toen dat niet goed ging.

Als je voor het eerst meemaakt dat iets in een 'vreemd land' flink anders loopt dan gepland is het een schok. Hoe je daarmee omgaat heb je grotendeels zelf in handen, maar je personaliteit en levenservaring kunnen aardig wat voorspellen. Het is verstandig om je reisplannen daarop aan te passen. Turkije is zowel qua taalbarriere en culturele verschillen als qua niveau voorzieningen wel anders dan hier, maar lang niet zo uitdagend als pakweg China. Denk je dat je in zelfde situatie als TS op vergelijkbare manier zou handelen, dan is je plannen minder uitdagend maken allicht goed idee. Zelfs VS is een risico - communicatie is tenzij je echt geen woord over de grens spreekt geen probleem, maar torenhoge medische kosten en (daardoor) issues met dekking door NL verzekeringen des te meer.

Ik maak me geen zorgen over reis naar VS met m'n jonge kinderen omdat ik het land ken, omdat ik weet hoe ik zelf handel in noodsituaties - en bijkomend werkt bijna m'n hele familie daar in de gezondheidszorg, dus als ik het even niet weet is betrouwbaar lokaal advies beschikbaar. Ik zou trouwens met veel minder zekerheid genoegen nemen, maar pakweg China zou ik nog wat terughoudender zijn met kleine kinderen. Zelf zou ik het prima aandurven, maar ik heb nog niet het vertrouwen dat ik er ook effectief verantwoordelijkheid voor anderen zou kunnen nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

chem

Reist de wereld rond

dion_b schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:28:
[...]

Hoe je daarmee omgaat heb je grotendeels zelf in handen, maar je personaliteit en levenservaring kunnen aardig wat voorspellen.
Wij hebben in met name ZO Azie altijd in het achterhoofd dat we in geval van nood naar Bangkok/Singapore/KL etc moeten gaan. Maar ja, er zijn altijd gevallen waarin dat niet kan (je kan bv niet reizen).
In ieder geval is het bedrag nooit een issue daar - mijn vrouw heeft eens een allergische reactie gehad op Borneo en een nacht in het lokale ziekenhuis doorgebracht. Met alle bloedtesten, een ziekenhuisbed etc waren we nog geen 30 euro kwijt.

Ons zoontje had een gat in zijn hoofd opgelopen op het vliegveld van Cusco (vlakbij Machu Picchu), en dat is ter plaatse gehecht door de ehbo. dat gaf wat stress voor hem (en voor ons), en een vlucht later genomen - maar rustig blijven is wel een factor.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Kinderen zijn veel flexibeler dan iedereen denkt.
Maar het ligt voornamelijk aan de ouders, als die bangig doen op reis nemen de kindren dat over. Heb jezelf geen problemen dan zullen de kindren dat meestal ook niet hebben.

Let er idd wel op dat reizen veel langzamer gaat. Zoals hierboven 1 dag is zomaar 2,3 dagen, en ook een sprintje trekken op vliegvelden om net die ene aansluiting te halen zal niet gaan.

Persoonlijk vind ik het ook goed dat mijn kinderen andere culturen meekrijgen, als kind ging iik ook naar usa,canada, australie en indonesie, en die trips herriner ik me nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
PindaUnited schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:20:

Dit jaar zijn we, met kleine van bijna 11 maanden, naar Bali geweest omdat dit in onze ogen een eenvoudig te bereizen, kindvriendelijke bestemming was, en dat was het zeker en kan ik daarom sowieso aanraden. Het is op sommige plekken natuurlijk wel echt wat massaler en echt op de toeristen gericht, maar wel een prachtig eiland waar je van alles kunt doen, ook (of zeker...) met je kinderen.
Kick :)

Wij willen ook met een baby van 11 maanden op reis en hebben Bali, met tussenstop van 2 nachten in Dubai, op het oog.

Welke route hebben jullie gedaan in Bali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 14:38

Beurlap

Kak!

Wij zijn met onze tweeling (inmiddels zijn ze 4) de afgelopen jaren een aantal keer verder weg geweest. o.a. Curaçao, diverse Canarsiche eilanden, Thailand, Kaapverdië, Maleisië, Tanzania. September hebben we wat eilanden rond Bali gepland staan.

Zoals eerder ook gezegd: bekijk goed hoe de gezondheidszorg is in het land waar je heen gaat en hoe het georganiseerd is. Soms is dat niveau veel lager dan we in NL gewend zijn, maar zijn er ter plekke privé klinieken waar je zorg op hoog niveau krijgt. Dit wordt over het algemeen prima vergoed door een fatsoenlijke reisverzekering. Een minder goede gezondheidszorg hoeft dus geen no go te zijn, maar bereid je dan goed voor. Laat je vooraf goed adviseren over vaccinaties en laat die tijdig zetten. Zonder vaccinaties zou ik nooit ver weg gaan.

En een tip: Neem je eigen naalden mee voor het geval je toch in een achenebbisj hospitaal terecht komt. een van onze kids is gebeten door een aap, waarna er, ondanks de vaccinaties vooraf, extra vaccinaties tegen rabies (Hondsdolheid) gegeven moesten worden. Toen waren we heel blij dat we onze eigen naalden bij ons hadden, want in dat 'ziekenhuis' zat de modder binnen tot halverwege de muren.

Maak ook gebruik van een klamboe die je kunt meenemen. Niet elk onderkomen heeft een klamboe beschikbaar en je wilt niet dat je kleintjes een nare ziekte krijgen van een paar muggen.

Verder: Hoe jonger ze zijn hoe beter het over het algemeen gaat in het vliegtuig. Zorg voor afleiding op een tablet, download gewoon half netflix en je hebt meer dan zat om de reis te overbruggen.
Nog een tip voor het vliegtuig: Als je kids nog klein zijn (zonder eigen stoel), neem dan ruim voor vertrek contact op met de vliegmaatschappij. Vaak hebben ze een soort van babybedjes die ze kunnen ophangen of opklappen op de voorste rijen met meer beenruimte. Die zijn alleen vaak wel gewild en snel vol.
Als je kids iets ouder zijn en zelf een stoel hebben, overweeg dan om zo'n opblaaskussen te kopen die je plaatst op de plek waar normaal je benen zitten. Dan hebben ze gewoon het idee van een bed en slapen ze veel beter. Wij hebben ze van Wick Wings, maar er zijn ook andere merken.

Kijk ter plekke goed wat je eet en wat je je kids geeft. In veel landen wil je geen rauwe groenten eten (zoals sla) of ijsblokjes in je drinken. Gekookt/gebakken en voorverpakt voedsel werkt vaak het beste.

En tot slot, ook door anderen gezegd, je kids reageren op jullie als ouders. Blijf relaxt. Een verre reis verloopt nooit helemaal zoals gepland. Koffers kunnen niet aankomen, je accommodatie kan tegenvallen, het weer is soms net als thuis, etc. Zolang je gezond bent, je paspoort hebt en een visacard kom je bijna overal ter wereld een heel eind.

Wij waren zelf zonder kids gewend een stevig reistempo aan te houden. We hebben gemerkt dat dat met kids gewoon niet zo gemakkelijk gaat. Houd daar rekening mee in je planning. Verder is het echt hardstikke leuk om met je kids mooie reizen te maken! Vaak maak je met kids ook gemakkelijker contact met locals, wat je vakantie alleen maar leuker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:11

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

dion_b schreef op maandag 12 december 2016 @ 00:53:
Hij heeft al duidelijk gemaakt dat hij naar musea met dinosaurussen wil en ruimteschepen wil zien (voor beide: Smithsonian :Y ).
In de buurt van Portland kun je ook naar het Evergreen Air & Space Museum kijken. Er waren wat financiële strubbelingen, een paar jaar geleden, dus even checken of het nog wat is, maar ze hebben (hadden?) de Spruce Goose, een SR-71 en een hoop andere toffe vliegtuigen. Misschien is het wat voor jullie. Ik ben er een keer of 3 geweest in de loop der jaren, altijd leuk met kinderen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hillie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:45:
[...]

In de buurt van Portland kun je ook naar het Evergreen Air & Space Museum kijken. Er waren wat financiële strubbelingen, een paar jaar geleden, dus even checken of het nog wat is, maar ze hebben (hadden?) de Spruce Goose, een SR-71 en een hoop andere toffe vliegtuigen. Misschien is het wat voor jullie. Ik ben er een keer of 3 geweest in de loop der jaren, altijd leuk met kinderen.
Tnx, goede tip - ondanks dat m'n post van 7 jaar geleden is :P

Toen zijn we niet naar US geweest omdat familie uit US op kraamvisite naar m'n neef in CZ ging en we daar aangehaakt zijn. Ondertussen zijn de kinderen een stuk ouder, woont de oudste op zichzelf (in FI - we blijven bezig :P ) en zitten we voor rest van het gezin stilletjes te kijken naar vakantieplannen 2024, wat wel eens US zou kunnen gaan worden. Qua reis met kinderen overwegen we overigens ongeveer de ultieme: transatlantisch niet het vliegtuig maar de boot te pakken, van Southampton naar New York. Denk stiekem dat het makkelijker is dan vliegen met kinderen - het is zowat een drijvend pretpark. Moet alleen kijken hoe het uitkomt qua kosten en tijd... gezien familie in Virginia ondertusen ook verhuisd is richting Washington state valt er veel te zeggen voor een directe vlucht naar westkust.

On-topic:
En tot slot, ook door anderen gezegd, je kids reageren op jullie als ouders.
Dit, absoluut dit.

Onze kinderen hebben onze reislust op jonge leeftijd overgenomen - mijn jongste klaagde op 5-jarige leeftijd al dat hij nog nooit (zoals z'n broer) in een nachttrein geslapen had. OK, regelen we :P (eerste keer voorzichtig tripje naar Deutsches Museum in Muenchen - zeker een aanrader als je kind van natuur & techniek houdt). Ben afgelopen jaar met z'n broer (toen net geen 10) een week gaan interrailen. Op het laatst werd hij het beetje beu en wilde hij naar huis, maar ook dat ging zonder drama of gedoe. Soms zijn we met vrienden op pad en dan zie je goedschiks of kwaadschiks dat ze het ook van hun ouders overnemen. Zoon van een neuroot die op een of andere manier altijd degene is bij wie dingen mis gaan bij het reizen gedraagt zich zelf ook behoorlijk neuroot en is pechvogel, kinderen van stuiterballen zijn zelf ook stuiterballen etc.

Dus belangrijkste maatstaf is waar je eigen comfortgrenzen liggen. Als je ernstig opkijkt naar vakantieplannen met kinderen, zal dat vaak vanzelf terecht blijken, terwijl een ander met exact zelfde plannen denkt "no problem" en daadwerkelijk geen problemen zal hebben. Enige echte uitdaging is als je een soort vakantie overweegt die je nooit zonder kinderen gedaan hebt - maar ook daar: hoe je omgaat met het onbekende, het onverwachte, straalt ook af op je kinderen en ze zullen zich ernaar gedragen.

Het jammere is dan ook: de een doet er beter aan geen ambitieuze vakantieplannen met (of soms zonder, trouwens...) kinderen te hebben, de ander kan het prima hebben. Nee, is niet eerlijk, maar zo is het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 21-07-2023 10:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:11

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

dion_b schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Tnx, goede tip - ondanks dat m'n post van 7 jaar geleden is :P
Ha, inderdaad! :D Ik dacht dat dit het recente USA vakantie topic was, het stond ook vrij hoog in de lijst. Nou ja, beter opletten dus. :+

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PindaUnited
MaStar schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:09:
[...]

Kick :)

Wij willen ook met een baby van 11 maanden op reis en hebben Bali, met tussenstop van 2 nachten in Dubai, op het oog.

Welke route hebben jullie gedaan in Bali?
Poeh dat is al weer even geleden ;)

We zijn eigenlijk zo goed als over het hele eiland gereisd. Begonnen in Seminyak en geëindigd in Sanur. Tussendoor zijn we onder andere via Permuteran en Lovina in het noorden, via Ubud (en nog iets in de buurt van Ubud) gereisd.

Hiervoor gebruikten we veelal taxi’s toen om zo ook bezienswaardigheden langs de route te kunnen bezoeken.

Geniet van jullie reis! Ik zou zo weer terug willen O+

Het reizen zit er in elk geval nog wel in. Dit jaar vliegen we de andere kant op, naar Mexico. Met meer kinderen inmiddels O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
PindaUnited schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Poeh dat is al weer even geleden ;)

We zijn eigenlijk zo goed als over het hele eiland gereisd. Begonnen in Seminyak en geëindigd in Sanur. Tussendoor zijn we onder andere via Permuteran en Lovina in het noorden, via Ubud (en nog iets in de buurt van Ubud) gereisd.

Hiervoor gebruikten we veelal taxi’s toen om zo ook bezienswaardigheden langs de route te kunnen bezoeken.

Geniet van jullie reis! Ik zou zo weer terug willen O+

Het reizen zit er in elk geval nog wel in. Dit jaar vliegen we de andere kant op, naar Mexico. Met meer kinderen inmiddels O-)
Super. En was het te doen met een baby van 11 maanden. Cq. Was het eiland de lange vlucht (17uur in 2 delen) waard?

Wij hebben tegen die tijd ook één van 11 maanden. Dus vandaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PindaUnited
MaStar schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Super. En was het te doen met een baby van 11 maanden. Cq. Was het eiland de lange vlucht (17uur in 2 delen) waard?

Wij hebben tegen die tijd ook één van 11 maanden. Dus vandaar ;)
De vlucht was wat ons betreft echt prima te doen en het eiland zeker de moeite waard. Mogelijk kun je nog een ‘bassinet’ krijgen in het vliegtuig zodat de kleine kan liggen/slapen. Ook al past hij/zij volgens de ‘letter der wet’ niet helemaal 8)

Een overstap moment vind ik zelf altijd wel lekker eigenlijk. Al is het alleen even om de benen te strekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:09
Toch fijn dat dit topic gekickt is, even meelezen :+ Bij ons begon het ook alweer een paar jaar te kriebelen om verder weg te gaan, maar we hebben even gewacht tot ze 5 en 7 waren en dit jaar naar Curacao geweest. De heenvlucht hadden we wat meer moeite moeten doen om ze te laten slapen achteraf gezien, maar terug was een nachtvlucht en dat ging een stuk beter. Ter plekke gewoon 1 vaste verblijfplek gehad en veel met de auto op pad geweest naar diverse stranden etc. Zwemmen in de zee en het zwembad was toch favoriet. Teveel activiteit in de warmte bleek minder gewaardeerd te worden.
Hoe dan ook smaakt dit wel naar meer. Costa Rica en ook Indonesie staan nu ook redelijk hoog op mijn lijst, enige nadeel is dat elk aziatisch gerecht sinds kleins af aan al niet gewaardeerd worden door beide (Ook al ben ik van mening dat ze het er maar mee moeten doen ;)).

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 22-07-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
PindaUnited schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:18:
[...]

De vlucht was wat ons betreft echt prima te doen en het eiland zeker de moeite waard. Mogelijk kun je nog een ‘bassinet’ krijgen in het vliegtuig zodat de kleine kan liggen/slapen. Ook al past hij/zij volgens de ‘letter der wet’ niet helemaal 8)

Een overstap moment vind ik zelf altijd wel lekker eigenlijk. Al is het alleen even om de benen te strekken.
Thanks. De vlucht is nog wel het meest uitdagend lijkt me met een baby van 11 maanden. Geen idee hoe dat uitpakt - maar goede tip om zo'n bassinet te boeken ook al is onze baby daar straks te groot voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ik zoek nog wat inspiratie. Bali heeft lange reistijd.

Wat zijn nog meer toffe bestemmingen die te doen zijn met een baby van 11 maanden?

[ Voor 26% gewijzigd door MaStar op 04-08-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isabelle1
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-08-2023
Hi,

Mijn vriend en ik liepen na de geboorte van ons zoontje ook tegen veel dingen aan over reizen met kinderen.
Als enthousiaste reizigers en vakantieliefhebbers merkten we al snel dat reizen niet meer hetzelfde was als voorheen. Het vergt nu meer voorbereiding en structuur.
Na veel zoeken op google konden we niet echt de juiste antwoorden vinden op onze vragen.

Dit bracht ons op het idee: een platform met inspiratie voor reizen met kinderen.
We besloten een (gratis) platform te creëren met een forum waar ouders elkaar kunnen inspireren, adviseren en informeren over reizen met kinderen. Je kan hier alle continenten vinden maar ook handige topics zoals vakantie met een baby. Een plek waar we onze ervaringen en verhalen kunnen delen, en waar ouders vragen kunnen stellen en hun (on)zekerheden kunnen delen.

spam

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 08-08-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:57

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dit doe je toch echt alleen voor jezelf, kinderen zullen het op het moment vast prima vinden maar bouwen er vrijwel geen blijvende herinneringen mee op. Voor de herinneringen van de kinderen zal het echt niets uitmaken of jij naar de andere kant van de wereld gaat of een leuke vakantie op de Veluwe boekt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hier is een kick van 7 jaar niet voor nodig.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.