Asbest op zolder van garage.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subigo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-07 18:10
Hallo medetweakers,

Een vraagje, op de zolder van de garage zitten asbest platen onder de dakpannen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jXKz5Hj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7eK9tYA.jpg

Nu ben ik daar op zich niet heel bezorg over, je hoort immers dat zolang je maar niet aan asbest komt er niet aan de hand is, dat doen we dus ook niet, we komen er niet aan.
Het valt me echter elke keer dat ik op die zolder kom wel op dat er op de vloer van de zolder een laagje fijn stop ligt, bijna zand achtig in structuur.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rSGurvM.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qynrV7L.jpg

Kan het zijn dat de asbest platen aan het verweren zijn en langzaam uit een vallen?
Elke keer dat ik op die zolder geweest ben maak ik me een klein beetje zorgen :|

Alvast bedankt voor jullie tijd!

[ Voor 3% gewijzigd door Subigo op 11-12-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In 2024 moeten alle asbest daken weg zijn in Nederland, vanaf 1 januari 2016 kan je subsidie krijgen om het te verwijderen, tot eind 2019: http://www.rvo.nl/subsidi...g-verwijderen-asbestdaken

[ Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 11-12-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subigo
Hey Soldaatje, bedankt voor je reactie, helaas geldt de subsidie regeling niet voor dakbeschot, bij mij is het asbest aangebracht onder de pannen en daardoor is er geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Subigo schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:14:
Hey Soldaatje, bedankt voor je reactie, helaas geldt de subsidie regeling niet voor dakbeschot, bij mij is het asbest aangebracht onder de pannen en daardoor is er geen subsidie.
Dat is wel jammer dan inderdaad.
Echt lekker lijkt het me niet als het als stof neerkomt.
Het probleem met asbest is dat je er op korte termijn weinig van merkt, maar over tientallen jaren. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:31

empy

Rijdt rondjes

Asbest zelf zal niet zo snel verpulveren. Het gevaar bij asbest zit 'm juist in het scheuren en breken er van. Dan komen er kleine deeltjes vrij die mogelijk op de lange termijn nare ziektes kunnen veroorzaken bij inademen. Zolang het dak niet in brand staat en instort moet er niets mee kunnen gebeuren. (Dat is de crux met brand altijd. Asbest zelf kan heel goed tegen verhitting, het zat zelfs ook in kachels! Maar zodra de rest instort en alles breekt en kapot gaat komen er kleine deeltjes vrij die door de warmte de lucht in worden geslingerd en verspreid in de omgeving.)

Het lijkt eerder op zand of aarde wat daar ligt, kan het niet zijn dat je gevleugeld of viervoetig bezoek hebt wat zijn toevlucht neemt in die warme en donkere nok? :)

[ Voor 4% gewijzigd door empy op 12-12-2016 09:12 . Reden: maandag, koffie, spelling en vergeten woorden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 07:32
Hoe weet je zo zeker dat het echt asbest is? Om het zeker te weten kun je het laten testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

De indruk die je eerste foto geeft is dat die zolder niet oud genoeg is om nog asbest te bevatten. Ik zou het inderdaad eens laten testen. Er zijn namelijk veel producten die op asbest "lijken" maar het niet zijn.

Dat stof is zeker en vast geen asbest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikegameon
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-06 19:05
@Ligone, erg knap dat je de leeftijd van het dak kunt raden. ik denk dat je behoorlijk fout zit.
Het dakbeschot is zeer waarschijnlijk wel asbesthoudend.

Als je van het dakbeschot af blijft is dat niet schadelijk.
De asbestvezel is dusdanig klein dat je een elektronenmicroscoop nodig hebt om het te kunnen zien.

De zwarte stof die je laat zien is waarschijnlijk afkomstig van buiten en komt ergens door een gaatje naar binnen. Het is het residu van zand en andere lichte stoffen die uit de regen en wind vallen en zich verzamelen als een fijne stof.
Dit kan ook best een asbestvezel bevatten ook dat zit in de lucht.
Geen risico nemen? bevochtigen en opvegen. Niet stofzuigen want een asbestvezel komt aan de achterzijde gewoon wer uit de stofzuiger als je geen speciaal filter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Ik zei dan ook "geeft de indruk" hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Volgens mij is dat geen asbest? Eerder geverfd/gecoat hardboard oid.

Maar, mocht het wel zo zijn, dat stof komt niet van die platen.

[ Voor 33% gewijzigd door warhamstr op 12-12-2016 11:31 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
ik weet iets van asbest.
Het asbestdakenverbod geldt voor asbest aan de buitenkant, dus dit hoeft er niet vanaf voor 2024.
Deze platen zien er inderdaad vrij nieuw uit; na 1993 is er in principe geen asbest meer toegepast in Nederland. Hoe oud is de schuur/zijn deze platen?
De platen zien er wel uit als asbesthoudende platen (o.a. vanwege de wafelstructuur), maar veel platen zijn na het asbestverbod doorgeproduceerd in asbestvrije vorm. Als er ergens op de platen iets van NT staat, New Technology, dan zouden ze asbestvrij moeten zijn.
Als je van dat stof/gruis een monstertje neemt door er een stuk plakband op te plakken, dan kun je dat laten analyseren door een geaccrediteerd laboratorium, bijvoorbeeld door Fibrecount: www.fibrecount.nl/asbest-analyse-materiaal--kleefmonsters . Kost ongeveer 40 euro, krijg je van hun een zakje toegestuurd geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:02
Het stof lijkt eerder van de pannen zelf te komen. Die slijten ook altijd iets en vergaan tot stof langszaam. Dat kan tussen je dakbeschot door vallen.
De dakspanten lijken inderdaad redelijk nieuw te zijn, waardoor de leeftijd mij niet zo hoog lijkt dat er nog asbest tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 21:17
Wellicht vergezocht, maar ik heb wel eens soortgelijk stof gezien.
In mijn geval bleek het een gevalletje houtworm, heb je de balken al eens van dichtbij bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Ik heb ook dit soort stof, en in mijn geval is het 100% zeker geen asbest. Ik heb namelijk slechts pannen en hout-dak (geen isolatieplaten e.d.). Het is een soort zwart fijn stof, lijkt een beetje op zand. In mijn geval ga ik uit van gewoon roet e.d. van buiten, maar ik woon dan ook in de randstad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 15:18
Asbest is zoals je zelf al zegt alleen schadelijk als het breekt, of als je er in boort of zaagt. Lekker laten zitten dus.

Die zwarte zooi die je op de foto hebt gezet zie je wel vaker. Is een mix van modder, bladeren, zand en andere zooi die door wind het dak op geblazen wordt.

Ga maar eens een plat dak op en veeg de zwarte zooi die je daar ziet eens bij elkaar en laat het een paar dagen drogen, is hetzelfde spul.

[ Voor 55% gewijzigd door FastFred op 14-12-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Asbest laten zitten is niets anders dan problemen voor je uit schuiven.
De aanwezigheid van asbest wordt gezien als een bouwkundig gebrek.

Als je je huis ooit gaat verkopen moet jij of je makelaar dit melden en de koper proberen uit te legen dat het gevaarlijk is, verboden dreigt te worden maar geen gezondheidsrisico's met zich meebrengt............

Inderdaad, het stof op de vloer zal (door de wind?) onder de pannen vandaan zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Tsjah... en daar heb je dan de reden dat in zowat alle verkoopsovereenkomsten een clausule staat over asbest die de verkoper vrijwaart als er toch asbest gevonden wordt waar verkoper niet van wist. Dus als puntje bij paaltje komt maakt het 0.0 niks uit als verkoper het (wel of niet zogezegd) niet weet en het achteraf toch uitkomt. Niks op voorhand te melden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Wat ik zou doen is een wit pak kopen en een goed masker, alles in dichte plastic zakken stoppen en naar de werf brengen. En er vervolgens gips tegenaan schroeven.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ligone schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:59:
Tsjah... en daar heb je dan de reden dat in zowat alle verkoopsovereenkomsten een clausule staat over asbest die de verkoper vrijwaart als er toch asbest gevonden wordt waar verkoper niet van wist. Dus als puntje bij paaltje komt maakt het 0.0 niks uit als verkoper het (wel of niet zogezegd) niet weet en het achteraf toch uitkomt. Niks op voorhand te melden dus.
Bij mensen met een dergelijk rotte mentaliteit hoop ik altijd dat ze zelf ook het schip in gaan als ze zelf ook bedonderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Mjah, kweet nie... Het huis dat ik nu heb stond dat ook in toen ik tekende. De verkopers hadden medisch een paar ernstige opdoffers gehad en verkochten dit omdat ze kleiner wilden gaan wonen. "Als" ik al asbest zou vinden zou ik het zelfs zonder die clausule niet over mijn hart krijgen om hun daarmee lastig te gaan vallen.

Ik zou me ook nie bedonderd voelen als ik het toch vind. Dan heb ik zoiets van: shit happens, opkuisen en verdergaan! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:55
Sjoerdfoto schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:49:
Wat ik zou doen is een wit pak kopen en een goed masker, alles in dichte plastic zakken stoppen en naar de werf brengen. En er vervolgens gips tegenaan schroeven.
Vooraf wel even informeren bij je Gemeente wat hun procedure omtrent asbestverwerking want ze sturen je veelal zo weer retour afzender als je die brokken in een stel KOMO zakken komt brengen :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Het asbest verbod geld inderdaad alleen voor golfplaten en dergelijke, dat stof wat je ziet komt waarschijnlijk gewoon van de dakpannen en de buitenlucht dmv de wind.

Voor asbest verwijdering moet je toch altijd een sloopmelding doen bij het omgevingsloket? Zonder sloopmelding met asbest wordt je idd weer teruggestuurd bij de werf.

Verder heb je alleen meldplicht van dingen die je weet, dus als jij niet weet of er asbest zit kan je dat ook niet melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:24
Erwin schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:22:
[...]

Vooraf wel even informeren bij je Gemeente wat hun procedure omtrent asbestverwerking want ze sturen je veelal zo weer retour afzender als je die brokken in een stel KOMO zakken komt brengen :Y) .
Mijn ervaring is dat die gasten er zelf ook het liefst zo ver mogelijk bij uit de buurt blijven.

Denk ook dat als ze het níet innemen ze veel asbest later uit de sloot/bos in de buurt kunnen vissen met alle gevolgen van verontreiniging van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Potato42 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:55:
[...]

Mijn ervaring is dat die gasten er zelf ook het liefst zo ver mogelijk bij uit de buurt blijven.

Denk ook dat als ze het níet innemen ze veel asbest later uit de sloot/bos in de buurt kunnen vissen met alle gevolgen van verontreiniging van dien.
Helemaal met je eens maar je dient het veelal vooraf te melden en met een specifiek plastic te verpakken. Plus met de camera's en kentekenscanners die er dikwijls aan de poorten hangen is het puzzeltje van een paar zakken asbest in de lokale sloot ook snel gemaakt :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:24
Erwin schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:58:
[...]

Helemaal met je eens maar je dient het veelal vooraf te melden en met een specifiek plastic te verpakken. Plus met de camera's en kentekenscanners die er dikwijls aan de poorten hangen is het puzzeltje van een paar zakken asbest in de lokale sloot ook snel gemaakt :P .
Da's ook weer waar.
Heb het zelf toen wel in geschikt plastic (van x µm dikte) gedaan. Maar er kwam niemand helpen :+ O-) }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
Potato42 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:00:
[...]

Da's ook weer waar.
Heb het zelf toen wel in geschikt plastic (van x µm dikte) gedaan. Maar er kwam niemand helpen :+ O-) }:O
Ik had zwart plastic i.p.v. het voorgeschreven transparant. Moesten toch even wat mannen uit de bouwkeet komen om er een oordeel over te vellen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe oud is de bouw ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 07:58
Ik weet ook iets van asbest (sc-570 gecertificeerd),

Precies wat Hkuit zegt!

De reden waarom er panisch over asbest gedaan wordt is dat die werklui hier veel uren in asbeststof werken (dagen, maanden, jaren) dus moet het veilig gedaan worden.
Als jij er een keer 10 minuten mee bezig ben in je leven is het risico te verwaarlozen (0).
Daarom komt niemand je helpen zonder een heel circus op te tuigen (omdat ze het vaker doen dus) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 13:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Al een simpel brandproefje gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
deWit schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:27:
Al een simpel brandproefje gedaan?
Probleem is een beetje dat asbest niet brand en andere materialen wel...
Maar inderdaad:
(1) vaststellen of het daadwerkelijk asbest is
(2) plan maken om het op te ruimen

Vroeger of later wil jij of iemand anders iets aan die zolder gaan doen (dakkapel, isoleren, dak vervangen, etc.) en dan wil je niet in asbest moeten boren of zagen. Nu ben je er ook al niet gerust op dat het onschadelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subigo
Iedereen van hare bedankt voor de reacties.
De huis is van '71 en gelukkig asbest vrij. De garage is er gelijk naast gebouwd en dus ook uit '71.
Ben er vrij zeker van dat het asbest is aangezien het bij de verkoop ook vermeld is.

De zolder van de garage is koud en tochtig dus het zou inderdaad heel goed kunnen dat het zwarte stof afkomstig is van buiten (kavel grenst direct aan een speeltuin met zandbak dus voldoende zand in de lucht hier).
Ben er wel wat geruster op dat de asbest platen niet "vergaan" zolang je er maar niet aankomt (wat wij uiteraard niet doen)

Voorlopig laat ik het lekker zitten en blijf ik de zolder uitsluitend gebruiken voor "long-term-storage"

Fijne dagen!
Pagina: 1