Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnagain
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 20:11
Eerst had ik alleen de multiplier op 45 staan en de rest auto. CPU werd bij een Aida64 stresstest zo'n 83 graden. Een multiplier van 46 gaf 98 wat ik te hoog vond. Voltage ging over de 1.3 heen waardoor ik de afgelopen avond zelf maar eens aan de slag ben gegaan.

Ik heb het nu zo:
Multiplier: 46
Cache-min: 40
Cache-max: 43
CPU voltage: 1.2v
CPU cache voltage: auto (1.284v)
CPU Input Voltage: auto (1.808v)

Is dit prima? Of is het t waard om de cache voltage te verlagen? Ik heb 1.150 en 1.1750 geprobeerd, dan hangt mn pc of ik krijg een bsod na 30minuten. Met bovenstaande instellingen draait mn PC nu 1,5 uur stabiel.

De temperatuur wiebelt tussen de 65c en 70c tijdens de stresstest. Maar de cpu fan draait niet op zn max (scythe mugen 4).

Het moederbord is een Asus Z97-Pro.

Ik ben een noob in overclocken. Mijn laatste keer was met een AMD Athlon 2800+. ;)
Daarom heb ik ook deze guide gebruikt: http://www.itrw-pc.com/fe...anyon-overclocking-guide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

(extreem) overclocken blijft imho een kwestie van trial and error. Nog even los van het feit dat de ene 4790k de ander niet is zijn er zo gigantisch veel andere factoren die een rol kunnen spelen. Kant-en-klaar antwoord is dus moeilijk te geven.

Vraag me alleen wel af waarom je de momenteel de focus lijkt te leggen op het verlagen van het voltage?
Je geeft aan dat de max temp tijdens stress momenteel 70c is.
Wat mij betreft is er dan ruimte "omhoog" ipv omlaag.

Ps. Reden dat de CPU fan niet maxed draait is waarschijnlijk omdat 70c tamelijk comfortabel is voor Intel cpu's. Uitstapje richting 90c overleven ze ook wel dus 70 is zeker niet kritiek.

Ps2. Overigens zelfs knap dat je ondanks overclock max 70c aantikt. Mijn relatief zuinige non-k skylake i5 gaat daar al met gemak overheen

[ Voor 25% gewijzigd door Switchie op 11-12-2016 02:17 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnagain
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 20:11
Dat is omdat ik de 4.6Ghz momenteel wel prima vind. ;)
Maar ik vroeg me vooral af of de waardes in orde zijn.

Klopt. Ik had in de bios 'em al op het 'turbo' profiel gezet maar dat maakte niet veel uit. Dan gaat -ie pas bij 70 voluit (hoor ik dan nog niet echt trouwens).
Ik denk dat dat vooral komt door de goede airflow van mijn kast (nzxt phantom) en een fan van 120mm aan de achterkant plus een van 200 aan de bovenkant. Oh en het is winter. ;)