Toon posts:

PC slaat ineens af met GTX 1070

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

Ik heb afgelopen week een MSI GTX 1070 aangeschafd om mijn al wat oudere MSI GTX 760 te vervangen. Helaas is er nogal een flink probleem sinds de upgrade, wanneer ik mijn PC onder enige lading zet slaat deze ineens af. Alsof je de stekker er eigenlijk uit trekt. Maar daarna start hij wel automatisch weer terug op.

Wanneer ik ongeveer een uurtje game slaat de computer af. Ik heb vervolgens geprobeerd een 3D Mark Benchmark te draaien waarbij de computer vrijwel meteen afslaat.

De temperaturen heb ik allemaal al een keer in de gaten gehouden. Niks binnen de kast komt boven de 62 graden uit dus daar kan het probleem niet in zitten. Ik heb alle connecties binnen de kast al een keer nagekeken. Windows geherinstalleerd en de drivers dus ook. Alles heeft geen verschil gemaakt.

Ik draai momenteel de laatste versie van Windows 10. Mijn Nvidia drivers zijn verder op ook geupdate naar de meest recente versie.

Het is mij zojuist ook opgevallen dat op het moment ik wat hevigers ga doen mijn voeding duidelijk geluid begint te maken. Een beetje een zeurend geluid komt er vanaf. Zou dat ook eventueel een teken van falen kunnen zijn van de voeding dan?

Mijn specificaties zijn als volgt:
CPU i7-4770 @3,8Ghz
GPU MSI Gaming X GTX 1070
Ram 8GB DDR3-1333Mhz
Mobo Gigabyte GA-Z87-HD3
PSU Corsair CX750M

Afgezien van de nieuwe GTX 1070 zijn alle componenten in de kast +/- 3 jaar oud nu.

Hopelijk dat iemand mij hier verder kan helpen met dit probleem :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2016 01:47 ]

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zie je nog een blauw scherm tussendoor? Check ook je event logs (eventvwr) op precies de tijd dat het misgaat en vlak daarna, na het opstarten. Vooral de Windows Toepassingen- en Systeem-logs zijn interessant.

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 11-12-2016 00:52 ]

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 11 december 2016 @ 00:50:
Zie je nog een blauw scherm tussendoor? Check ook je event logs (eventvwr) op precies de tijd dat het misgaat en vlak daarna, na het opstarten. Vooral de Windows Toepassingen- en Systeem-logs zijn interessant.
Nee het is echt net alsof je gewoon de stekker eruit trekt. Gewoon meteen uit. System-logs leveren helaas ook maar weinig op die melden alleen dat het systeem onverwachts is afgesloten meer niet.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
Klinkt als een voeding probleem,als het systeem onder belasting gelijk uit gaat.
Heb je eventueel een andere voeding(goede!) om mee te testen.

De kaart die je erin had,was een stuk zuiniger,als deze,ik denk dat de belasting net wat te hoog is,ook al zou dat niet moeten mogen.

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2016 01:10 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Oude drivers op de juiste manier verwijderd alvorens de nieuwe kaart te plaatsen?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
freaky35 schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:09:

De kaart die je erin had,was een stuk zuiniger,als deze,ik denk dat de belasting net wat te hoog is,ook al zou dat niet moeten mogen.
De 1070 is 20 watt zuiniger en daarnaast in de voeding 750w wat ruim voldoende moet zijn voor zelf 3 gtx 1070's.

Kan het alsnog de voeding zijn dus idd handig om even met een andere voeding te proberen.

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
Indien GTX760 nog aanwezig, stop deze terug en bekijk of probleem verdwijnt.
Heb je gecontroleerd of er nieuwere BIOS versie van jouw moederbord uitgebracht is?

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 00:44:
Goedenavond allemaal,

Ik heb afgelopen week een MSI GTX 1070 aangeschafd om mijn al wat oudere MSI GTX 760 te vervangen. Helaas is er nogal een flink probleem sinds de upgrade, wanneer ik mijn PC onder enige lading zet slaat deze ineens af. Alsof je de stekker er eigenlijk uit trekt. Maar daarna start hij wel automatisch weer terug op.

Wanneer ik ongeveer een uurtje game slaat de computer af. Ik heb vervolgens geprobeerd een 3D Mark Benchmark te draaien waarbij de computer vrijwel meteen afslaat.

De temperaturen heb ik allemaal al een keer in de gaten gehouden. Niks binnen de kast komt boven de 62 graden uit dus daar kan het probleem niet in zitten.

Mijn specificaties zijn als volgt:
CPU i7-4770 @3,8Ghz
GPU MSI Gaming X GTX 1070
Ram 8GB DDR3-1333Mhz
Mobo Gigabyte GA-Z87-HD3
PSU Corsair CX750M

Hopelijk dat iemand mij hier verder kan helpen met dit probleem :)
Je weet het maar nooit dus ik ga het zeggen: PCIE power kabels goed aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:10:
Oude drivers op de juiste manier verwijderd alvorens de nieuwe kaart te plaatsen?
Heb voor de zekerheid heel windows maar een keertje geherinstalleerd maar dat heeft niks uitgehaald helaas.

• freaky35
kaart verbruikt iets meer als een 760,maar niet veel,let wel het gaat om een over geklockte 1070 niet de standaard versie.

voedingskabel is een goeie,kan natuurlijk ook nog.

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2016 01:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
UltiemePCNerd schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:19:
[...]

Je weet het maar nooit dus ik ga het zeggen: PCIE power kabels goed aangesloten?
Haha, helaas was het niet zo makkelijk :'( Zitten er allemaal goed in ja.

Verwijderd

Topicstarter
freaky35 schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:19:
kaart verbruikt iets meer als een 760,maar niet veel,let wel het gaat om een over geklockte 1070 niet de standaard versie.

voedingskabel is een goeie,kan natuurlijk ook nog.
Is dat zo? Volgens de Site van MSI zelf zou deze 1070 die ik heb 20 watt zuiniger zijn dan de 760

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:20:
[...]

Haha, helaas was het niet zo makkelijk :'( Zitten er allemaal goed in ja.
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:19:
[...]

Heb voor de zekerheid heel windows maar een keertje geherinstalleerd maar dat heeft niks uitgehaald helaas.
Even een tip voor de volgende keer. Vermeldt dit soort zaken even in je Topicstart. Problemen zoals de jouwe kunnen letterlijk 1001 oorzaken hebben. Scheelt ons een hoop (onnodig) giswerk als je even vermeldt wat je zelf al uit hebt kunnen sluiten.

PS. Zaken als Windows en driver versie vermelden kan ook geen kwaad. Zo staat het Skylake platform er bijvoorbeeld om bekend niet lekker te draaien op oudere Windows versies. Dus nogmaals, probleem kan duizenden oorzaken hebben. Hoe meer info jij ons biedt des te gerichter kunnen wij zoeken en meedenken.

[ Voor 18% gewijzigd door Switchie op 11-12-2016 01:32 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• freaky35
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:21:
[...]

Is dat zo? Volgens de Site van MSI zelf zou deze 1070 die ik heb 20 watt zuiniger zijn dan de 760
http://www.guru3d.com/art...70-gaming-x-review,8.html

Volgens deze review is het net wat meer,zo'n 15 watt.
Let wel je krijgt er heel veel prestatie voor terug,normaal gesproken dan als de kaart goed werkt, vergeleken met de 760.

presatie/watt verhouding, is top!

[ Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2016 01:30 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Links om of rechts om komt het er toch op neer dat het de voeding is die het niet meer trekt.
Dit los je niet simpelweg op met een driver update of windows reinstall.
Ik had ook een 850 watt A merk voeding (+/- 5 jaar oud) die ineens tijdens BF1 de geest gaf terwijl mijn PC maar max 600W gebruikt, voedingen kunnen ook kapot gaan of minder worden.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

unfor schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:32:
Links om of rechts om komt het er toch op neer dat het de voeding is die het niet meer trekt.
Dit los je niet simpelweg op met een driver update of windows reinstall.
Ik had ook een 850 watt A merk voeding (+/- 5 jaar oud) die ineens tijdens BF1 de geest gaf terwijl mijn PC maar max 600W gebruikt, voedingen kunnen ook kapot gaan of minder worden.
Ben zeer benieuwd waar je deze conclusie op basseert. Zeg absoluut niet dat je het niet bij het juiste eind hebt maar waarschijnlijk ben ik niet capabel genoeg en wil ik in dat geval graag bijleren.

Wel even een side-note dat jouw n=1 natuurlijk niet direct representatief hoeft te zijn voor alle soortgelijke issues.
1. Wat is a-merk? Zelfs Corsair, Be Quiet, Cooler Master etc. hebben series variërend van "matig" tot "kwaliteit"
2. Probleem ontstond klaarblijkelijk direct na wisselen van de GPU. Hoewel ik wederom niets uitsluit, zou het wel toevallig zijn als precies op dat moment de PSU het loodje legt.
3. Al zou je het volledig bij het rechte eind hebben, kan het imho geen kwaad om even de mogelijk (gratis op te lossen) boosdoeners even uit te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:22:
[...]

[...]

Even een tip voor de volgende keer. Vermeldt dit soort zaken even in je Topicstart. Problemen zoals de jouwe kunnen letterlijk 1001 oorzaken hebben. Scheelt ons een hoop (onnodig) giswerk als je even vermeldt wat je zelf al uit hebt kunnen sluiten.

PS. Zaken als Windows en driver versie vermelden kan ook geen kwaad. Zo staat het Skylake platform er bijvoorbeeld om bekend niet lekker te draaien op oudere Windows versies. Dus nogmaals, probleem kan duizenden oorzaken hebben. Hoe meer info jij ons biedt des te gerichter kunnen wij zoeken en meedenken.
Heb even nog wat informatie toegevoegd om het hopelijk wat specifieker/duidelijker te maken zo! Bedankt voor de tips!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:48:
[...]

Heb even nog wat informatie toegevoegd om het hopelijk wat specifieker/duidelijker te maken zo! Bedankt voor de tips!
Het is mij zojuist ook opgevallen dat op het moment ik wat hevigers ga doen mijn voeding duidelijk geluid begint te maken. Een beetje een zeurend geluid komt er vanaf. Zou dat ook eventueel een teken van falen kunnen zijn van de voeding dan?
Blijft natuurlijk koffiedik kijken maar een "zeurend geluid" uit de voeding lijkt mij het onderzoeken waard.

Zoals Steff85 hierboven al opperde, heb je toevallig de oude kaart nog liggen om te testen?
Het al dan niet 20w meer verbuiken van de 1070 zou je wellicht kunnen "compenseren" door ook een benchmark op de CPU los te laten.

Verwijderd

GPU boost 3.0? Die automatisch nvidia gpu's overklokt kan ervoor zorgen dat je veel meer watt trekt dan je denkt.

Dus als je voeding al 3/4+ jaar oud is kan met de pieken die je mischien in 1 keer vraagt ( zeker als de kaart nog koel is want dan clockt die automatisch hoger ) mischien daar het probleem liggen.

Maar need more info post even gewoon echt alle informatie wat je hebt van je pc hardware en meeste software.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2016 02:38 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Switchie schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:46:
[...]

Ben zeer benieuwd waar je deze conclusie op basseert. Zeg absoluut niet dat je het niet bij het juiste eind hebt maar waarschijnlijk ben ik niet capabel genoeg en wil ik in dat geval graag bijleren.
Een PC die uit zichzelf reset onder stress is niet een software probleem, die zorgen namelijk voor een crash.
En ik baseer dat op ervaring, dit is namelijk niet de eerste keer dat zo'n probleem voorbij komt ;)

edit: toevallig iemand met het zelfde probleem: Computer start bij games opnieuw op

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 11-12-2016 03:19 ]

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:48:
[...]

Trouwens, waar woon je? Heb nog een gpu en voeding om het mee te testen.
Pagina: 1