Voor mijn idee redelijke hoge idle temp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-03 01:47
Ik heb een game pc met een redelijke (voor mijn gevoel) hoge idle temperatuur. Deze ligt tussen de 40C en 68C, ook niet bepaald 'idle'. Maar ik weet niet hoe dit kan, mij thermal paste is Cooler master HTK-002 en mijn cpu cooler een Cooler master Hyper 103. Mijn cpu is een i7 4790k en gebruik geen oc.

Hier een screenshot op speccy:
http://oi66.tinypic.com/m8dwfn.jpg

Nog een extra dingetje:
Als ik bijv. GTA V speel is de temperatuur meestal tussen de 70C en 80C

Ik hoop bij deze genoeg informatie te hebben gegeven. Ik hoop spoedig op een reactie.

BVD,
Maarten

[ Voor 3% gewijzigd door M. van Aken op 11-12-2016 00:41 . Reden: cpu type toev. ]

Redneck ingenuity is still ingenuity

Beste antwoord (via M. van Aken op 10-04-2017 17:50)

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik heb een 4790 non k die in idle tussen de 28/30 graden word, ik zou toch je koeler opnieuw installeren met de erwt methode zoals eerder beschreven is.
Verder kan je ook de airflow van je case eens beschrijven want ware lucht zo snel mogelijk afvoeren vind ik een must.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Leesvoer: http://www.tomshardware.c...el-temperature-guide.html
Hoe en hoeveel thermal paste heb je gebruikt? Het is er voor om de oneffenheden tussen je CPU en je CPU koeler te vullen, niet meer en niet minder.

Mijn i7-4790(non-K) zit ook op ~40-50 op idle / webbrowsen, iets aan de hoge kant maar niet echt iets om je heel erg zorgen over te maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:56
Mijne Non-K zit idle ook op 50 graden. En dat met een Mugen 4. Er draaien geen fans dus er is vrijwel geen airflow op dat moment in mijn kast, temps lijken dus niet absurd raar, ook niet omdat er belasting is in je screenshot.

Heb je een goede in en out take in je kast zitten?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
Wat vind jij idle? Als JIJ niks doet met je pc of als je pc niks aan het doen is?

Want als je van het eerste uit gaat dan kan de pc namelijk nog heel veel aan het doen zijn virusscanner, bestanden indexeren enz.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
True schreef op zondag 11 december 2016 @ 00:48:
Hoe en hoeveel thermal paste heb je gebruikt? Het is er voor om de oneffenheden tussen je CPU en je CPU koeler te vullen, niet meer en niet minder.

Mijn i7-4790(non-K) zit ook op ~40-50 op idle / webbrowsen, iets aan de hoge kant maar niet echt iets om je heel erg zorgen over te maken.

Voor temps maar de hoeveel niet echt uit.
YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop

Uiteraard geeft teveel een benden. En zou ik ten alle tijden vermeiden. Maar teveel kan niet de hoge temps verklaren.

Download eens msi afterburner en maak een screenie daar van. Zodat CPU load en temps onder elkaar staan.

En al eens geprobeerd hem op nieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
kfaessen schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:04:
Wat vind jij idle? Als JIJ niks doet met je pc of als je pc niks aan het doen is?

Want als je van het eerste uit gaat dan kan de pc namelijk nog heel veel aan het doen zijn virusscanner, bestanden indexeren enz.
Idle als in ik zit niks te doen op me pc.
En ik heb geen virusscanner.
True schreef op zondag 11 december 2016 @ 00:48:

Tsja, hoe moet ik uitleggen 'hoeveel' erop zit, een klein laagje. Minder of ongeveer net zo veelals je op je boterham doet, ligt dan wel aan hoeveel boter je dan gebruikt.
SgtElPotato schreef op zondag 11 december 2016 @ 00:57:

Heb je een goede in en out take in je kast zitten?
Is dat zo iets als een in en uitlaat voor lucht? Ik heb een zalman z11 plus. Geen idee of die kast dat positief gezien heeft.

[ Voor 46% gewijzigd door M. van Aken op 11-12-2016 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Hoe doe je de koelpasta op je cpu? netjes een erwt of een lijntje in het midden, of smeer je het uit als op een boterham??? (want dat laatste klinkt als heel veel te veel)

De 4790k is een heethoofd, maar in idle zou je zelfs met de zwakke Hyper 103 niet ver boven de 30C moeten zitten op idle, zeker zonder overklok. Zit de koeler wel goed gemonteerd? Bij zulke temperaturen vermoed ik dat het niet zaakje niet netjes gemonteerd zit en de koeler niet goed contact met met je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Ik ben wel benieuwd naar het vermogen dat die je moederbord door de cpu jaagt. Check de ingestelde vcore eens in het bios als je wil? Ik heb even gegoogled, maar naar het schijnt zijn er exemplaren van die cpu die in 'auto' modus rond de 1.35v vragen, terwijl ze metaanzienlijk minder ook toe kunnen...

• M. van Aken
GromuhlDjun schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:57:
Hoe doe je de koelpasta op je cpu? netjes een erwt of een lijntje in het midden, of smeer je het uit als op een boterham??? (want dat laatste klinkt als heel veel te veel)

De 4790k is een heethoofd, maar in idle zou je zelfs met de zwakke Hyper 103 niet ver boven de 30C moeten zitten op idle, zeker zonder overklok. Zit de koeler wel goed gemonteerd? Bij zulke temperaturen vermoed ik dat het niet zaakje niet netjes gemonteerd zit en de koeler niet goed contact met met je CPU.
Ik smeer het uit met het kaartje dat er bij zat, ik leg eerst een lijntje, daarna smeer ik het met dat kaartje helemaal uit.
Pixxel schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:19:
Ik ben wel benieuwd naar het vermogen dat die je moederbord door de cpu jaagt. Check de ingestelde vcore eens in het bios als je wil? Ik heb even gegoogled, maar naar het schijnt zijn er exemplaren van die cpu die in 'auto' modus rond de 1.35v vragen, terwijl ze metaanzienlijk minder ook toe kunnen...
Mijne staat idd in auto-modus met 1.20 volt

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Ik haal zelf meestal de voltages van Auto af, en zet ze in eerste instantie op de door de componenten gespecificeerde voltages vast. Ik weet niet of het paranoia is, maar ik heb het idee dat sommige moederborden op 'auto' modus wat ruig omspringen met de voltages om stabiliteit te garanderen.

Als de cpu bij het standaard voltage stabiel is en ik heb geen behoefte aan meer performance breng ik het voltage stapsgewijs een beetje omlaag. Dan verlaag je in feite het opgenomen vermogen en dus de af te voeren warmte, waardoor het verbruik van je systeem lager wordt en je cpu wat koeler blijft. Mocht het voltage van 'auto' afhalen en vastzetten op de gespecificeerde voltages niet werken is dat misschien nog een optie. Let wel op dat je de boel goed test op stabiliteit!

Kun je aangeven hoe het staat met het voltage dat bijvoorbeeld CPU-Z aangeeft als je in windows zit als je pc idle is? Als dat niet heel veel hoger is dan de 1.2V die het Bios is aangegeven zou het koelvermogen van je cpukoeler denk ik het laatste kritieke puntje kunnen zijn. Je kunt nog checken even of het moederbord een fanprofiel heeft dat op een bepaalde optimum temperatuur gericht is, waardoor de fan pas harder gaat draaien bij een hoge temperatuur.

Overigens denk ik inderdaad niet dat er een probleem zit in de huidige toepassing van je koelpasta, zoals hierboven al genoemd is een egale laag aanbrengen niet persé ideaal. Maar zoals loki504 in zijn link al aanhaalt zou teveel pasta geen probleem moeten zijn voor de temperaturen. Het risico dat je loopt als je teveel gebruikt is vooral van belang om verspilling van je dure pasta, geklieder en een vies socket/mobo/cpu (en daarmee kortsluiting) te voorkomen. Een rijstkorreltje of erwtje in het midden, koeler plaatsen, beetje schuiven om de pasta te verdelen, vastzetten en klaar!

[ Voor 8% gewijzigd door Pixxel op 15-12-2016 15:52 ]

Verwijderd

Pixxel schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:49:
Ik haal zelf meestal de voltages van Auto af, en zet ze in eerste instantie op de door de componenten gespecificeerde voltages vast. Ik weet niet of het paranoia is, maar ik heb het idee dat sommige moederborden op 'auto' modus wat ruig omspringen met de voltages om stabiliteit te garanderen.

Als de cpu bij het standaard voltage stabiel is en ik heb geen behoefte aan meer performance breng ik het voltage stapsgewijs een beetje omlaag. Dan verlaag je in feite het opgenomen vermogen en dus de af te voeren warmte, waardoor het verbruik van je systeem lager wordt en je cpu wat koeler blijft. Mocht het voltage van 'auto' afhalen en vastzetten op de gespecificeerde voltages niet werken is dat misschien nog een optie. Let wel op dat je de boel goed test op stabiliteit!

Kun je aangeven hoe het staat met het voltage dat bijvoorbeeld CPU-Z aangeeft als je in windows zit als je pc idle is? Als dat niet heel veel hoger is dan de 1.2V die het Bios is aangegeven zou het koelvermogen van je cpukoeler denk ik het laatste kritieke puntje kunnen zijn. Je kunt nog checken even of het moederbord een fanprofiel heeft dat op een bepaalde optimum temperatuur gericht is, waardoor de fan pas harder gaat draaien bij een hoge temperatuur.

Overigens denk ik inderdaad niet dat er een probleem zit in de huidige toepassing van je koelpasta, zoals hierboven al genoemd is een egale laag aanbrengen niet persé ideaal. Maar zoals loki504 in zijn link al aanhaalt zou teveel pasta geen probleem moeten zijn voor de temperaturen. Het risico dat je loopt als je teveel gebruikt is vooral van belang om verspilling van je dure pasta, geklieder en een vies socket/mobo/cpu (en daarmee kortsluiting) te voorkomen. Een rijstkorreltje of erwtje in het midden, koeler plaatsen, beetje schuiven om de pasta te verdelen, vastzetten en klaar!
Teveel koelpasta belemmerd de warmtegeleiding toch? Ik heb altijd geleerd dat de pasta alleen dient om de microscopische oneffenheden tussen koeler en processor te vullen, en dat teveel de boel juist negatief beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:57:
[...]

Teveel koelpasta belemmerd de warmtegeleiding toch? Ik heb altijd geleerd dat de pasta alleen dient om de microscopische oneffenheden tussen koeler en processor te vullen, en dat teveel de boel juist negatief beïnvloed.
het maakt vrijwel niets uit aangezien het overschot naar de zijkanten wordt geperst door de druk van je koeler. Zonde van je pasta, maar niet erg zolang het geen geleidend spul is of overal tussen komt.
Te weinig is wel slecht voor je temperaturen. net als het niet strak genoeg of scheef monteren van het koelblok.
(bron: YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop )

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik heb een 4790 non k die in idle tussen de 28/30 graden word, ik zou toch je koeler opnieuw installeren met de erwt methode zoals eerder beschreven is.
Verder kan je ook de airflow van je case eens beschrijven want ware lucht zo snel mogelijk afvoeren vind ik een must.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Pagina: 1