[MPD + Pulseaudio]Hoe een multi-user systeem in te richten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik zou mijn PC willen gebruiken om in de huiskamer muziek te draaien. Daar wil ik MPD voor gebruiken maar de PC moet ook voor andere toepassingen toegankelijk blijven. Ik heb een Asrock bordje met onboard geluid (AMD/ATI Trinity Audio controller). Ik neem aan dat die geen hardware mixing ondersteunt. De PC draait op Debian.

Default installatie is dat voor iedere gebruiker een pulseaudio sessie wordt gestart. Maar de geluidskaart kan maar door een pulseaudio sessie tegelijk worden gebruikt. MPD en een gebruiker tegelijk geluid laten afspelen lukt dus niet.

Nu kun je een systeembrede pulseaudia sessie starten en alle clients daarmee laten verbinden. Dat lijkt mij een prima setup. Maar op het net wordt overal gewaarschuwd dit vooral niet te doen, i.v.m. veiligheid. Dat lijkt mij persoonlijk nogal overtrokken. Waar moet ik bang voor zijn.

Als alternatief overweeg ik om een tweede geluidskaart te installeren. Die kan dan exclusief door MPD worden gebruikt. Maar dan moet ik pulse-audio vertellen welke hij moet gebruiken. Iemand een idee hoe dat moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga eerst eens zoeken wat die security implicaties zijn, want volgens mij is het niets meer dan dat een gebruiker via een bug in PA root rechten kan verkrijgen omdat PA als root draait.
Dat wil je uiteraard niet, maar zolang het geen netwerk service is en van afstand is te benaderen, heb je niet veel om bang voor te zijn.

Voor je andere vraag mbt PA een stream naar een specifiek apparaat laten sturen kan je vast in de documentatie vinden. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Hero of Time schreef op zondag 11 december 2016 @ 01:29:
Ga eerst eens zoeken wat die security implicaties zijn, want volgens mij is het niets meer dan dat een gebruiker via een bug in PA root rechten kan verkrijgen omdat PA als root draait.
Dat is alleen als je zo dwaas bent om PA als root te draaien. In alle andere gevallen maak je daar natuurlijk netjes een apart system account voor. Zie ook deze guide.

En waarom je PA dan alsnog niet in system mode zou willen draaien? De waarschuwingen zijn wellicht wat conservatief, maar gelukkig wordt alles haarfijn uitgelegd in de FAQ van PulseAudio: What is wrong with system mode?
Voor je andere vraag mbt PA een stream naar een specifiek apparaat laten sturen kan je vast in de documentatie vinden. ;)
Dat inderdaad ook. PA is niet het meest gemakkelijke beest om te temmen, maar er is genoeg te vinden om in ieder geval een poging te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thralas schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:02:
[...]

Dat is alleen als je zo dwaas bent om PA als root te draaien. In alle andere gevallen maak je daar natuurlijk netjes een apart system account voor. Zie ook deze guide.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik PA als system instance draaide en dat wordt op Debian al automatisch goed gedaan met een aparte gebruiker als ik 't mij goed herinner.
En waarom je PA dan alsnog niet in system mode zou willen draaien? De waarschuwingen zijn wellicht wat conservatief, maar gelukkig wordt alles haarfijn uitgelegd in de FAQ van PulseAudio: What is wrong with system mode?
Nou, dat valt nog best mee eigenlijk.

Commandline FTW | Tweakt met mate