HP 17-x000nd nog geen dag oud CPU 100% belast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Mijn vraag
In verband met het ziek worden van mijn iMac, die nu in het ziekenhuis ligt, moest ik i.v.m. mijn bedrijf snel een alternatief zoeken.
Een goedkope laptop die puur zakelijk gebruikt zou worden en dus alleen een beetje internet, mail en Excel moest kunnen doen is/was voldoende.
Echter, met nog niks er op geinstalleerd behalve Google Chrome, loopt de laptop al continue te haperen en zit de CPU continue in het rood op 100%. En dat met maar 1 tabblaadje op een forum open.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nog een volledige schone Windows 10, fabriek af.
Specs: pricewatch: HP 17-x000nd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Weinig, aangezien het nog een volledig cleane Windows 10 is.
Google Chrome is wel de boosdoener qua CPU gebruik. Maar kom op, mijn 6 jaar oude iMac kwam qua CPU gebruik nooit boven de 5% uit ofzo.

Het kan toch niet zo zijn dat een CPU zich al een slag in de rondte moet werken voor simpel huis, tuin en keuken gebruik?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Beste antwoord (via Naboo op 23-12-2016 16:31)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Naboo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:02:
Zoals te verwachten gaat deze laptop terug. Dus wil ik hem leeghalen. Ik doe dit het liefst met een re-install van Windows 10.

Hoe kan ik dit het beste doen?
De meeste laptop's hebben een recovery partitie. Dit staat meestal ook op het scherm als je de laptop aanzet. Iets van F11 of iets dergelijks. Anders kan je ook vanuit Windows zelf systeemherstel kiezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:54
Is hij niet gewoon druk met updaten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een n3060 is wel echt heel, heel erg traag hoor :p Combineer dat met een 5400rpm hdd en je hebt een lekker traag bakkie.. Dus met standaard dingen zal hij al behoorlijk druk bezig zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
maratropa schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:38:
Een n3060 is wel echt heel, heel erg traag hoor :p Combineer dat met een 5400rpm hdd en je hebt een lekker traag bakkie.. Dus met standaard dingen zal hij al behoorlijk druk bezig zijn.
Ik kan de laptop dus maar beter terugsturen en zoeken naar wat anders? :X

Maar waarom worden dit soort systemen dan uberhaupt nog gemaakt? Als ze al niet eens de basis programma's een beetje redelijk kunnen draaien? :X

Goed, follow up question; betere deal dan dit voor 400 euro?

Nogmaals, hij hoeft alleen de basis dingen gewoon kunnen draaien. Hoeft geen zwaar systeem te zijn.
17" wordt lastig. 15" mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zodra ie helemaal bij is qua updates e.d. draait ie voor huis-tuin-keukengebruik prima.

Kans is groot dat je 1-2 dagen geduld moet hebben, afhankelijk van hoeveel ie nog te verwerken heeft, daarna trekt ie waarschijnlijk wel bij.

edit: enkel van toepassing als het daadwerkelijk om updates gaat natuurlijk :>

[ Voor 24% gewijzigd door spone op 10-12-2016 19:45 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:08
Zo'n systeem kan best voor basis office dingen gebruikt worden, echter met een trage hdd en een niet te rappe processor is het geen snelheids monster. En zeker als Windows druk aan t updaten is bijv staat die hardeschijf niet stil, en dan heb je snel alles aan het hangen.

Als hij zijn taken heeft gedaan zou het beestje best werkbaar moeten zijn, maar alsnog verwacht geen wonderen. Met dat budget wordt het sowieso lastig om wat snellers te vinden. Misschien als je een oude ssd hebt liggen dat je hem nog een mooie boost kan geven ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
spone schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:43:
Zodra ie helemaal bij is qua updates e.d. draait ie voor huis-tuin-keukengebruik prima.

Kans is groot dat je 1-2 dagen geduld moet hebben, afhankelijk van hoeveel ie nog te verwerken heeft, daarna trekt ie waarschijnlijk wel bij.
In taakbeheer staan alle processen op 0% en minder dan een handjevol op 5%.

Installatie van deze laptop is van 26-11-2016. Dus nog zoveel zal ie niet hoeven updaten verder denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Een n3060 heeft bijv een cinebench singlecore score van onder de 40.. Ik zou het nooit doen..

Voor niet zo heel veel meer heb je iets oneindig veel beters, bijv deze

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
GoldenBatt schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:45:
Zo'n systeem kan best voor basis office dingen gebruikt worden, echter met een trage hdd en een niet te rappe processor is het geen snelheids monster. En zeker als Windows druk aan t updaten is bijv staat die hardeschijf niet stil, en dan heb je snel alles aan het hangen.

Als hij zijn taken heeft gedaan zou het beestje best werkbaar moeten zijn, maar alsnog verwacht geen wonderen. Met dat budget wordt het sowieso lastig om wat snellers te vinden. Misschien als je een oude ssd hebt liggen dat je hem nog een mooie boost kan geven ;)
Voor de dingen die hij "moet" doen, doet ie het prima. Alleen lijkt het mij niet goed voor de levensduur van de CPU als die om de paar seconden tegen de 100% geduwd wordt om door het Tweakers forum te kunnen scrollen. Toch? Of valt dat nog mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is om dat al die budget laptops gewoon slecht zijn. Niet slecht als in, van karton en plakband gemaakt, maar slecht als in de hardware is nieuw en werkt wel, maar kan gewoon niks. Als een systeem langzaam is door updates of normaal gebruik is het gewoon slecht, punt uit.

Als je een snel/goed systeem wil hebben kost dat gewoon meer. Puur op specs zijn dingen vaak op papier goed, maar in realiteit gewoon slecht. Dat is ook de reden dat je vaak computers met identieke specs voor verschillende prijzen kan krijgen. Puur dat er een werkende CPU/RAM/HDD in zit betekent helaas niet dat het ook goed werkt.

Oplossing: neem iets met een i3 CPU en een SSD en minimaal 4GB RAM, dan moet je tenminste een beetje kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertVDN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-11-2024
johnkeates schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:58:

Oplossing: neem iets met een i3 CPU en een SSD en minimaal 4GB RAM, dan moet je tenminste een beetje kunnen werken.
Dit dus. Zeker als je een relatief snelle PC gewend bent moet je echt niet lager dan bovenstaande specs gaan zitten. Dan ga je jezelf echt zwaar ergeren.

Huawei P30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:08
Naboo schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:52:
[...]

Voor de dingen die hij "moet" doen, doet ie het prima. Alleen lijkt het mij niet goed voor de levensduur van de CPU als die om de paar seconden tegen de 100% geduwd wordt om door het Tweakers forum te kunnen scrollen. Toch? Of valt dat nog mee?
Dat valt opzich mee, zolang hij ging andere "gekke" dingen op de achtergrond moet doen. Zoals al vermeld, als je al een redelijk systeem gewend bent, wat de "dure" imac ook wel zal zijn (heeft doorgaans een ssd en degelijke processor, voelt iets als dit gewoon traag aan. Het doet het prima, maar het doet er iets langer over. En al helemaal als de hardeschijf belast wordt, dan krijg je problemen zoals waar je nu tegenaan loopt helaas...

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:35
Ik zou een HP zakelijk refurb met Core i5 halen.

Zoiets bijvoorbeeld...

[ Voor 51% gewijzigd door kdeboois op 10-12-2016 21:53 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Naboo schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:42:
[...]

Maar waarom worden dit soort systemen dan uberhaupt nog gemaakt? Als ze al niet eens de basis programma's een beetje redelijk kunnen draaien? :X
Omdat mensen dingen goedkoop willen hebben in plaats van goed.

Voor de standaard taken is een i3 met SSD meer dan prima, maar deze CPU is echt te langzaam. De gemiddelde telefoon is nog sneller helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook zoiets, een HTPC met een Celeron N3000 erin. Slechts 1 tab openen in Chrome gaat al traagt. Je ziet gewoon dat de computer dan aan 'het werken' is. Ik heb er nota bene nog 8GB in gestopt en een SSD, maar dat helpt er niets aan dat Chrome langzaam blijft. Youtube filmpjes en een 1080p film via GOM Player speelt ie dan wel weer goed af. Maar alles gaat niet zo flitsend snel als met mijn oude Core i5 NUC.

Dus ook al zou je je laptop upgraden met meer geheugen en een SSD, je gaat niet heel veel verschil merken.

Ik heb mijn lesje wel geleerd, ik ga voortaan minstens voor een Core i processor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04

Bene

list incomprehension

Dat apparaat is prima geschikt om wat in het rond te browsen. Is hij niet simpelweg de .net optimalization service aan het wegstampen (mscorsvw.exe als je bij broncontrole kijkt)? Die kan na een schone installatie uren in beslag nemen. Heeft hij al een aantal uur aangestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Bene schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:07:
Dat apparaat is prima geschikt om wat in het rond te browsen. Is hij niet simpelweg de .net optimalization service aan het wegstampen (mscorsvw.exe als je bij broncontrole kijkt)? Die kan na een schone installatie uren in beslag nemen. Heeft hij al een aantal uur aangestaan?
De computer heeft op het moment dat ik het topic opende al zo'n 11 uur aangestaan. Juist omdat ik mij bewust was van de updates en dergelijke die vaak in het begin zijn.
Bij het apparaatbeheer zie je continue heel duidelijk dat Chrome met 1 tabje open, de CPU steeds tot de max belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 20:38
Naboo schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:26:
[...]

De computer heeft op het moment dat ik het topic opende al zo'n 11 uur aangestaan. Juist omdat ik mij bewust was van de updates en dergelijke die vaak in het begin zijn.
Bij het apparaatbeheer zie je continue heel duidelijk dat Chrome met 1 tabje open, de CPU steeds tot de max belast.
Het zit in chrome dit probleem, flikker die er eens af en surf met edge als je win 10 hebt. (update ook je drivers)
Hij moet dit simpel werk wel kunnen doen, langzamer als een dikke i5 maar zoals je nu met chrome zit is niet oke, maar ligt niet aan de laptop.

Edit
Chrome heeft de laaste tijd (sinds update 55) wel meer van dit probleem, viel mij op

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 11-12-2016 11:35 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mensen die zeggen dat zo'n machine best geschikt is voor wat web surfen of Office gebruik hebben er duidelijk nog nooit mee gewerkt. Mijn vriendin had voor d'r werk ook een low end HP uit 2014 met een AMD APU uit een netbook en zelfs iets simpels als Google Maps gebruiken was al onmogelijk. Het verbaasde mij toen ook al dat dit soort hardware wordt verkocht.

Ze heeft nu een tweedehands i5-2xxx (werkgever heeft geen groot budget kennelijk) met een goedkope SSD en dat is in alle opzichten tien keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
mell33 schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:33:
[...]

Het zit in chrome dit probleem, flikker die er eens af en surf met edge als je win 10 hebt. (update ook je drivers)
Hij moet dit simpel werk wel kunnen doen, langzamer als een dikke i5 maar zoals je nu met chrome zit is niet oke, maar ligt niet aan de laptop.

Edit
Chrome heeft de laaste tijd (sinds update 55) wel meer van dit probleem, viel mij op
Reeds gedaan voordat ik dit topic opende. Edge trekt ie al helemaal niet :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 20:38
Bigs schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:37:
Mensen die zeggen dat zo'n machine best geschikt is voor wat web surfen of Office gebruik hebben er duidelijk nog nooit mee gewerkt. Mijn vriendin had voor d'r werk ook een low end HP uit 2014 met een AMD APU uit een netbook en zelfs iets simpels als Google Maps gebruiken was al onmogelijk. Het verbaasde mij toen ook al dat dit soort hardware wordt verkocht.

Ze heeft nu een tweedehands i5-2xxx (werkgever heeft geen groot budget kennelijk) met een goedkope SSD en dat is in alle opzichten tien keer beter.
De traagheid komt door dat je je os niet juist gebruikt met dit soort machines, gooi de grafische eigenschappen maar eens naar beneden om 1 voorbeeld te noemen
komop deze bakjes zijn sneller als de bakjes in de w7 tijd, ondanks dat het een celeron is, maar je os moet je anders instellen, dat is alles.

edit
Wordt w10 wel ondersteund, kijk even daarna en zoek de drivers bij je typenr

Edit 2
zet ook even je chipset en video kaart driver erop en je opslagdrivers ivm dit link)
http://support.hp.com/nl-...054ICK0K8UDA0AQC11TA930O2

edit3
Ik zie zelfs een firmware update voor voor harde schijven van HGST.
Probeer al deze adviezen eerst eens
en scan op malware (jeweet maar nooit)

Dit bakje moet het wel redelijk doen hoor

[ Voor 25% gewijzigd door Mel33 op 11-12-2016 12:03 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Deze celeron's hebben ongeveer de power van een pentium 4 ofzo. Dat valt niet goed te tweaken. :p

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Naboo schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:28:
Het kan toch niet zo zijn dat een CPU zich al een slag in de rondte moet werken voor simpel huis, tuin en keuken gebruik?
Windows 10 zal in de eerste dag of twee, afhankelijk van de snelheid van het systeem, de harde schijf indexeren. Dat kan ook redelijk wat vermogen kosten als je geen strepentrekker hebt als computer.

Je moet kijken wel proces de CPU bezet houdt. Dan kan je er meer zinnige uitspraken over doen.

Een alternatief is Windows 10 opnieuw schoon installeren. Bij consumenten laptops heb je doorgaans veel crap in de image. Allemaal van die gratis trials die alleen de boel maar vertragen.

Als laatste optie kan je ook nog een lichte Linux distro installeren. Je werkt met OS X, dus je bent misschien niet heel afhankelijk van Windows applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Zoals te verwachten gaat deze laptop terug. Dus wil ik hem leeghalen. Ik doe dit het liefst met een re-install van Windows 10.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Naboo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:02:

De meeste laptop's hebben een recovery partitie. Dit staat meestal ook op het scherm als je de laptop aanzet. Iets van F11 of iets dergelijks. Anders kan je ook vanuit Windows zelf systeemherstel kiezen.
Pagina: 1