Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Experts needed: Schermgrootte, waarom altijd 15' BestBuy?

Pagina: 1
Acties:

• jandehoop
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-11 17:27
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ik wil hem vooral gebruiken als tekstverwerking, eventueel youtube. Ik heb al een grote PC thuis. Ik wil de laptop meenemen naar de bibliotheek.Daar zijn eigenlijk altijd stekkers voor stroom, dus batterijduur / accu is irrelevant.
Ook wil ik dat programma's gewoon supersnel opstarten, websites snel laden, enz.

En ik ga dus veel typen. Dus een fijn toetsenbord is wel belangrijk.

Schermgrootte
Ik wil graag een groot scherm, met goede brightness en mooi beeld. Denk ik. Ik snap niet zo goed er nooit een goede BestBuy met 17' advies is. Ik hoor graag experts waarom dat nooit is.

De reden is dat ik graag twee Wordfiles, of Internet + Wordfile, of twee bladzijden in een Wordfiles, naast elkaar wil houden. Dat is ook waarom ik werken op mijn PC zo fijn vind. Alleen als ik dat thuis doe zit ik binnen no time Anime te kijken, of Youtube, of League of Legends, dus ik kan beter met een laptop naar de bibliotheek.
(Voor de life advise mensen: ja, ik heb al alles geprobeerd, ook veel blokkerende software, ben helaas een onverbeterlijke SOGger, sorry).

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Rond de 1000,- ofzo. Kan ook meer zijn als dat beter bij mijn eisen past.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja. In een rugzak op de fiets. Prestaties zijn voor mij belangrijker dan accuduur of gewicht. Als het echt close is qua performance en kost iets extra is een dunne wel fijn, maar ik ben geen opa. Ik kan wel 300 gram extra dragen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Nee. Ik ben goed met software, maar weet niet zoveel van hardware. Ik zou dus vooral graag een snel opstartende laptop hebben, die snel dingen laadt, een groot scherm heeft (denk ik??) en een lekker toetsenbord.

Alvast bedankt voor de moeite die jullie nemen om dit soort vragen te beantwoorden!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:30
Ze gaan meestal voor een 15,6 inch scherm omdat hij anders weer behoorlijk groot wordt. Het idee van een laptop is dat hij draagbaar is, dus al te groot is niet handig. (Ik ben echter geen expert)

Maar aangezien je een grote wil, dan is de volgende laptop wel wat voor jou denk ik:
pricewatch: Medion Akoya P7645 (30021419, NL)

Hij heeft een hele nieuwe processor generatie, namelijk een i7 Kaby Lake. Voor gamen zal de GeForce GT940MX videokaart wel wat te slecht zijn, maar hele lichte games zouden wel moeten lukken. Er zit 16GB RAM in, dus dat is redelijk. Met een SSD van 256GB en een HDD van 2TB zul je in ieder geval geen opslag tekort komen, tenzij je van plan bent alle films die je kijkt te downloaden.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• RobertVDN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-10 18:40
Dat er geen 17 inch best buy is, is best simpel... dat komt gewoon omdat verreweg de meeste mensen een 15 inch laptop willen omdat dat de standaard is en die dingen fatsoenlijk te vervoeren zijn.

Huawei P30

Verwijderd

En wat is de vraag? :) Als je nou eerst even alle uitleg weghaalt, leest het wat makkelijker! :)

Zelf heb ik ook liever 17" dus ik had anderhalf jaar geleden een 17.3" IPS Lenovo Z70-80 gekocht met een mat 1920x1080 scherm. Dan hoef je ook niet te scalen. Wel zo handig in Windows! Die laptop kostte toen slechts € 619,- op Lenovo in de aanbieding. Voor dat bedrag lukt het niet meer. Hij is erg dun en de fan is niet altijd aan, ook een bijzonderheid tegenwoordig. Dus lekker stil. Hij past makkelijk in mijn rugtas.

Omdat ik altijd denk dat het gras elders groener is, heb ik in de tussentijd ook nog een Erazer 6661 geprobeerd en een Dell E5570, maar beide retour gedaan. De fan is continu aan bij die laptops en ze maken dus erg veel lawaai. Ook al zegt iemand anders dat je ze alleen hoort als je erop let, ik hoor ze vanaf een andere verdieping idle aan staan. Maar ik heb dan ook nog nooit earphones gebruikt. :)

Maar mijn 17" blijft toch de beste dus totdat er een fanless 17" is met een mat scherm ga ik hem niet meer inruilen. Die paar gram extra maakt me geen fluit uit. Ik kan ook probleemloos de vierdaagse lopen met een rugzak van 10 kilo, haha, maar dat is een ander verhaal. :)

Ik zou zeggen, gewoon full hd 17.3" nemen, dus dan hoef je ook niet te scalen, mat scherm, en dan liefst zo weinig mogelijk lawaai. Ik weet niet precies wat je vraag is, maar dat waren/zijn mijn eisen. Je kan makkelijk sorteren in de pricewatch, moet wel lukken met 1000 euri lijkt me zo! Succes! :)

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
De reden dat dat meestal een 15,6 inch laptop de best buy is, is omdat die het meest worden gebruikt, en het meest gewild zijn. Veel mensen vinden 17 inch te groot en onhandig.

Deze is 800: pricewatch: Medion Erazer P7643 (30020575, Azerty)

• jandehoop
Jantje2000 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 20:22:
Ze gaan meestal voor een 15,6 inch scherm omdat hij anders weer behoorlijk groot wordt. Het idee van een laptop is dat hij draagbaar is, dus al te groot is niet handig. (Ik ben echter geen expert)

Maar aangezien je een grote wil, dan is de volgende laptop wel wat voor jou denk ik:
pricewatch: Medion Akoya P7645 (30021419, NL)

Hij heeft een hele nieuwe processor generatie, namelijk een i7 Kaby Lake. Voor gamen zal de GeForce GT940MX videokaart wel wat te slecht zijn, maar hele lichte games zouden wel moeten lukken. Er zit 16GB RAM in, dus dat is redelijk. Met een SSD van 256GB en een HDD van 2TB zul je in ieder geval geen opslag tekort komen, tenzij je van plan bent alle films die je kijkt te downloaden.
Oh Tnx! Ik ga die eens bekijken. Mmm, ik had verwacht dat er misschien 17' versies van de BestBuy laptops waren, maar blijkbaar is een groter scherm toch echt een losse zoektocht dus.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
jandehoop schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:27:

Schermgrootte
Ik wil graag een groot scherm, met goede brightness en mooi beeld. Denk ik. Ik snap niet zo goed er nooit een goede BestBuy met 17' advies is. Ik hoor graag experts waarom dat nooit is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja. In een rugzak op de fiets. Prestaties zijn voor mij belangrijker dan accuduur of gewicht. Als het echt close is qua performance en kost iets extra is een dunne wel fijn, maar ik ben geen opa. Ik kan wel 300 gram extra dragen.
Deze twee eisen staan echt haaks tegenover elkaar.
Als je je laptop vaak mee wilt nemen in een rugtas ga je echt spijt krijgen als haren op je hoofd als je zo'n lomp 17" ding koopt. 300g verschil lijkt op papier niet veel, maar als je er de hele dag mee loopt te sjouwen piep je wel anders. Ik had een 15" laptop in mijn studententijd, en die ging om die reden echt alléén mee als het écht niet anders kon.

Ik zou je dus eerder aanraden naar 13" of 14" laptops te kijken. 2 vensters naast elkaar openen is leuk maar ga ook eens na ofdat realistisch is op een laptop. Zelfs op een 17" scherm lijkt me dat verre van comfortabel lezen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Laptops koop je om mobiel te zijn. 17" is qua formaat en gewicht stukken minder mobiel en ze worden daarom als desktopvervangers gezien. Da's een hele andere doelgroep.

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:48

NSG

Je weet niks!

mcDavid schreef op zondag 11 december 2016 @ 08:29:
[...]

Als je je laptop vaak mee wilt nemen in een rugtas ga je echt spijt krijgen als haren op je hoofd als je zo'n lomp 17" ding koopt. 300g verschil lijkt op papier niet veel, maar als je er de hele dag mee loopt te sjouwen piep je wel anders. Ik had een 15" laptop in mijn studententijd, en die ging om die reden echt alléén mee als het écht niet anders kon.

Ik zou je dus eerder aanraden naar 13" of 14" laptops te kijken. 2 vensters naast elkaar openen is leuk maar ga ook eens na ofdat realistisch is op een laptop. Zelfs op een 17" scherm lijkt me dat verre van comfortabel lezen.
Ik ben zelf van mening dat twee "vensters" naast elkaar juist fijner werkt op een kleiner scherm. Is jarenlang prima gegaan op mijn 15,6" Dell L502x met 1080p scherm, maar op mijn 13.3" HP Spectre x360 met 1080p scherm vind ik het nog fijner werken/lezen.

• mcDavid
NSG schreef op zondag 11 december 2016 @ 08:36:
[...]

Ik ben zelf van mening dat twee "schermen" naast elkaar juist fijner werkt op een kleiner scherm. Is jarenlang prima gegaan op mijn 15,6" Dell L502x met 1080p scherm, maar op mijn 13.3" HP Spectre x360 met 1080p scherm vind ik het nog fijner werken/lezen.
...en je neemt dan dat scherm mee naar de bibliotheek? Of kun je die daar 'lenen'?

Anders begrijp ik de relevantie van je post niet.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Ik vindt het erg jammer dat er bij een hele specifieke vraag (17") met een hele specifieke, terechte, reden, alsnog alleen maar antwoorden komen die neer komen op "Je vraag is fout".....

Er is geen enkele reden om niet voor 17" te gaan. Ja, het is zwaarder, ja, het is een behoorlijk formaat, nee daar ga je niet je rug mee breken.

Ik heb ook jaren lang een 17" laptop in rugzak overal mee naartoe gesjouwd en ik ben er niet slechter van geworden. Wel beter. Het is ideaal om zo'n berg screen real estate tot je beschikking te hebben.
Twee belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden:
- Neem een goede rugzak!!! De gemiddelde rugzak is niet gemaakt voor 17" laptops. Als je hem er dan toch in gaat proppen kost je dat gegarandeert je rugzak. Ik gebruik tegenwoordig deze: pricewatch: Case Logic 17,3" laptop rugzak Zwart en die gaat al twee en een half jaar mee, het laatste half jaar met 2 laptops er in.
- Ga voor een goede stevige laptop! Als je hem continue aan het versjouwen bent wil je niet voor de goedkopere merken gaan. Een Acer, MSI, Medion, BSO gaan binnen een half jaar uit elkaar vallen. Ga voor een Asus, Lenovo, HP. Ja, je gaat op specs inleveren maar je levensduur wordt veel en veel langer.

En als ik nou eens naar je verhaal kijk dan trek ik twee interessante conclusies:
- Je doet niets waar een snelle processor voor nodig is
- Het zou leuk zijn als er géén snelle GPU in zit zodat je überhaupt niet in de verleiding kunt komen om spellen te gaan spelen ;)

En dan zie ik deze: pricewatch: HP ProBook 470 G4 Y8A82ET
- Redelijke CPU. Snel genoeg voor alles wat je doet
- Géén discrete GPU, geen verleiding om spellen op te starten aangezien die gewoon niet heel lekker gaan draaien ;)
- Zo'n beetje alles is low-power. Voordeel hiervan is dat de voeding waarschijnlijk een heel stuk lichter gaat zijn, en dat je hem mischien überhaupt niet mee hoeft te gaan slepen (tenslotte; je kunt het gewicht mischien wel hebben maar dat is geen reden om niet te besparen waar mogelijk ;))

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Croga schreef op zondag 11 december 2016 @ 09:02:
Ik vindt het erg jammer dat er bij een hele specifieke vraag (17") met een hele specifieke, terechte, reden, alsnog alleen maar antwoorden komen die neer komen op "Je vraag is fout".....
Het is nu eenmaal een discussieforum. Dan moet je niet klagen als er discussie ontstaat.

Verwijderd

Het is geen enkel probleem om een 17" laptop overal mee naar toe te nemen. Het is niet lomp, groot, gezeul of onhandig. Het scheelt maar 5 centimer en een paar gram. Ik heb hem altijd bij me in een Swiss Gear rugzak die ik van 99 euro voor 50 euro een keer op iBood heb gekocht. Zoiets was dat: http://www.ibood.com/be/n...voor_17_inch_MacBook_Pro/

Deze laptop heeft een haarscherp en helder 17.3" IPS full HD scherm en heb ik zelf ook: pricewatch: Lenovo Z70-80 80FG002WNX
Erg goed geprijsd nu! Kan je zelf de HD vervangen door een SSD. Genoeg budget voor. :)
Deze laptop is plat en stil. Als de mijne kapot gaat, bestel ik er weer zo eentje. Hij start in 5 seconden Windows 10 op bij mij. Sneller opstarten heb ik nog niet meegemaakt. Accu kan je er ook zo uit klikken. Da's tegenwoordig ook al bijna een bijzonderheid. Wel handig vind ik dat, als ie toch een maand aan de netstroom gaat hangen dan haal ik hem er altijd even uit.

Haha, het is nog de goedkoopste op dit moment ook, 17" 8GB IPS full hd :) : categorie: Laptops

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2016 13:45 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:25
De reden is dat ik graag twee Wordfiles, of Internet + Wordfile, of twee bladzijden in een Wordfiles, naast elkaar wil houden.
Maar daar heb je toch niet perse een 17" scherm voor nodig, of je nu een 13", 15" of 17" FHD scherm hebt, er past hetzelfde op.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 22:33
Ik had op mijn 13" ultrabook ook gewoon 2 word schermen naast elkaar, zonder schaling. Weet TS dat dit meer resolutie afhankelijk is, en niet van de schermgrootte?
Zeker als je het systeem meeneemt... Klein maar fijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 11-12-2016 13:14 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
downtime schreef op zondag 11 december 2016 @ 09:11:
[...]

Het is nu eenmaal een discussieforum. Dan moet je niet klagen als er discussie ontstaat.
Er is een verschil tussen een discussie over het onderwerp van de vraag, of de manier waarop de vraag gesteld wordt.

En On Topic zijn betekent het toch echt over het onderwerp hebben. Al het andere is Off Topic.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

• jandehoop
Dag allemaal!

Heel erg bedankt voor alle wijze woorden. Mijn vragen zijn zeker beantwoord door de discussie. Vooral was ik benieuwd naar de afwegingen die mensen maakten in het kiezen van een 15' vs een 17'.

Voor degenen die dit misschien later lezen en ook twijfelen, hier kwam ik zelf op uit:

1) De grootte. Ik heb in de Media Markt maar eens laptops in mijn rugzak proberen te stoppen (wel met een medewerker ernaast ;) ) en 17' is inderdaad te groot. Dat gaat inderdaad wel heel erg in tegen de draagbaarheid. Een aparte laptop-tas leek mij niet fijn. Toch wel fijn om je laptop gewoon bij je andere spullen in een rugzak te kunnen flikkeren. Daar won 15' dus.

2) Met speciale dank aan Richh. Inderdaad, die twee Word-bestanden naast elkaar draait om resolutie. Ik ging nog eens hard nadenken en dacht dat het vreemd was dat dan opeens wel op mijn grote pc-scherm kan. Terwijl dat verhoudingsgewijs eigenlijk geen reet uit zou moeten maken (het is alleen groter), dus:

Wat blijkt (oeps :F ). Mijn prachtige huidige laptop, een "packard bell easynote alp ajax c3": https://tweakers.net/pricewatch/172467/packard-bell-easynote-mx37-u-023.html, gaat maar tot 1280 x 800. Dus daarom voelt het allemaal wat "krapper" :D. Hier was dus het probleem dat ik altijd op 1280 x 800 heb gewerkt, niet dat ik op een "kleiner" scherm werkte.

Nu ik dus overtuigd voor 15' kon gaan, kwam ik met mijn voorwaarden (vooral duidelijk helder scherm, lekker toetsenbord, redelijk snel, geluid-accu-interesseert me niet) in de winkel op deze uit:

https://tweakers.net/pricewatch/637179/acer-aspire-f5-573g-55y0.html

Mooi beeld en prima helderheid / contrast, tenminste beste wat ik daar kon vinden (best buy vond ik niet zo overtuigend lezen - in tegenstelling tot de PC best buy die ik al jaren braaf opvolg). Deze wordt het dus bijna zeker weten.

Tnx!

• mcDavid
Ik zou wel even kijken naar het gewicht. 2,3 kg is nog best zwaar, en de betreffende laptop ziet er redelijk groot uit.

Zet 'm naast een paar 14" modellen uit grofweg dezelfde prijsklasse en ik zou echt wel weten wat ik liever in mijn tas zou hebben: https://tweakers.net/pric...are/641811;658825;637179/

Ik zou ook eens daadwerkelijk 2 wordbestanden naast elkaar openzetten op zo'n laptop, en kijken of je het dan nog kunt lezen zonder met je ogen te knijpen. Want persoonlijk lijkt me dat sowieso niet realistisch - ook niet op een 17" laptop trouwens.
Vaak zijn kleine lettertjes wel leesbaar maar als je je er langere tijd op moet concentreren werkt het heel erg vermoeiend.

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 12-12-2016 22:03 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37
mcDavid schreef op zondag 11 december 2016 @ 08:29:
Echt niet... Sowieso heb je 17" en 17", maar ik krijg mijn niet al te subtiele 17" met gemak in de meest rugzakken die aangeven voor een 15.6" gemaakt te zijn. En voor het gewicht hebben ze heupbanden uitgevonden. Misschien niet hip, maar zooo comfortabel.
Ik zou je dus eerder aanraden naar 13" of 14" laptops te kijken.
Really? Op de vraag naar een 17" laptop?
downtime schreef op zondag 11 december 2016 @ 09:11:
Als je wilt bediscussiëren of 17" nog onder draagbaar valt dan staat het je vrij daar een topic over te openen. Dit topic gaat volgens degene die daar over gaat (de topicstarter) over welke 17", niet over of 17"
Ik zou dus vooral graag een snel opstartende laptop hebben, die snel dingen laadt, een groot scherm heeft (denk ik??) en een lekker toetsenbord.
Dus, 17" (en dan wel full HD of hoger, geen 1366x768 crap :P ) en een SSD. Die laatste is er eventueel later nog wel in te zetten, alleen dat toetsenbord is natuurlijk wel persoonlijk.

Een aantal modellen in de BBG's hebben ook een groter broertje, daar al naar gekeken?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Ja, 2.3 is zwaar voor een 15.6" laptop. Deze pricewatch: Medion Erazer P6679 (30021359, Qwerty) is precies 2 kilo, heeft een goede bouwkwaliteit en een betere videokaart.

En eens met mcDavid. Iemand hierboven, Richh, heeft het over 2 Word documenten naast elkaar op een 13" scherm. Dat moeten dan 2 hele smalle Worddocumenten zijn wil je ze nog relaxed kunnen lezen. Ook ben ik wel benieuwd naar de resolutie van die 13" laptop, zeker als je er niet op gaat scalen. Want ik had op mijn 13.3" laptop al genoeg aan de 1366x768 pixels. Als de resolutie daarvan hoger was, was ik zeker gaan scalen omdat ik alles dan te klein zou gaan vinden om relaxed te kunnen gaan lezen.

En wat Nielson daarboven zegt, dat het niets uitmaakt of je op 13", 15" of 17" kijkt is niet waar. Bij gelijke resolutie zou alles op 13" kleiner zijn en op 17" groter zijn dan op 15". Het ligt er dan maar aan of je moet gaan scalen, maar dat zal per definitie bij 13" eerder moeten dan bij 17" bij gelijke resoluties, als je dezelfde lettergrootte wilt hebben.

Verwijderd

jandehoop schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:27:
De grootte. Ik heb in de Media Markt maar eens laptops in mijn rugzak proberen te stoppen (wel met een medewerker ernaast ;) ) en 17' is inderdaad te groot. Dat gaat inderdaad wel heel erg in tegen de draagbaarheid. Een aparte laptop-tas leek mij niet fijn. Toch wel fijn om je laptop gewoon bij je andere spullen in een rugzak te kunnen flikkeren.
Huh? Heb je mijn post niet gelezen? Ik neem nog de moeite om een link te geven van mijn doodnormale rugzak ( https://www.google.nl/sea...QAhVEVBQKHX56CEMQ_AUIBygC ) waar mijn 17" laptop makkelijk in past samen met nog 7 kilo aan andere spullen. Ik neem hem altijd mee in het vliegtuig helemaal volgestouwd. Geen enkel probleem. :)

En weet je uberhaupt wat scaling is in Windows? Misschien een handige vraag: Wat is je leeftijd (ongeveer)? Dit in verband met scaling. Want ik merk bij mezelf dat het al wat meer moeite kost de lettertjes soms te lezen op hoge resolutieschermen. Full HD op mijn 17" zonder scaling gaat nog net, maar dat had ik al gezegd. Ik zou er niet aan moeten denken om Full HD op een 13" te moeten gebruiken zonder scaling. Dat zou in mijn geval niet meer gaan... En als je moet gaan scalen hou je minder bureaublad over voor 2 documenten naast elkaar, vandaar.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Houdt er rekening mee dat deze:
- Bijna net zo groot is als de A-merk 17"
- Bijna net zo zwaar is als de A-merk 17"
- Een stuk gammeler is dan een A-merk 17".

De keuze voor deze Acer is dus niet echt te verklaren. Ik snap dat je 17" te groot vindt (hoewel ik dan wel even de vraag wil stellen: Welke 17" laptops heb je geprobeerd?; daarnaast, de tas die ik je adviseerde kun je, naast je laptop, ook al je andere spullen in kwijt). Maar ga dan alsjeblieft voor een fatsoenlijke 15" van HP of Lenovo of zo. De kwetsbaarheid van je apparaat verandert niet door het formaat.

• jandehoop
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:33:
[...]

Huh? Heb je mijn post niet gelezen? Ik neem nog de moeite om een link te geven van mijn doodnormale rugzak ( https://www.google.nl/sea...QAhVEVBQKHX56CEMQ_AUIBygC ) waar mijn 17" laptop makkelijk in past samen met nog 7 kilo aan andere spullen. Ik neem hem altijd mee in het vliegtuig helemaal volgestouwd. Geen enkel probleem. :)

En weet je uberhaupt wat scaling is in Windows? Misschien een handige vraag: Wat is je leeftijd (ongeveer)? Dit in verband met scaling. Want ik merk bij mezelf dat het al wat meer moeite kost de lettertjes soms te lezen op hoge resolutieschermen. Full HD op mijn 17" zonder scaling gaat nog net, maar dat had ik al gezegd. Ik zou er niet aan moeten denken om Full HD op een 13" te moeten gebruiken zonder scaling. Dat zou in mijn geval niet meer gaan... En als je moet gaan scalen hou je minder bureaublad over voor 2 documenten naast elkaar, vandaar.
Hé! Ik ben 34 (ongeveer :P ), ik heb nog nooit van scaling gehoord. Ik heb zeker je post gelezen! Dank daarvoor!

Ik heb al een paar rugzakken, waar ik gewoon een laptop in wil kunnen doen. Ik wil dus niet een nieuwe (grotere) rugzak. Het verschil met 17' maakt ook niet zoveel uit denk ik. Zoveel groter waren die schermen "in het echt" nou ook weer niet. Ik heb op zich goede ogen. Die laptop die ik had uitgezocht had het beste beeld (contrast denk ik) om te lezen voor zover ik in de winkel kon beoordelen. Ik denk dat, met alle verschillende meningen die iedereen heeft over laptops, ik toch gewoon zelf maar moet zien welke het beste eruit ziet.

• jandehoop
Croga schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:34:
[...]

Houdt er rekening mee dat deze:
- Bijna net zo groot is als de A-merk 17"
- Bijna net zo zwaar is als de A-merk 17"
- Een stuk gammeler is dan een A-merk 17".

De keuze voor deze Acer is dus niet echt te verklaren. Ik snap dat je 17" te groot vindt (hoewel ik dan wel even de vraag wil stellen: Welke 17" laptops heb je geprobeerd?; daarnaast, de tas die ik je adviseerde kun je, naast je laptop, ook al je andere spullen in kwijt). Maar ga dan alsjeblieft voor een fatsoenlijke 15" van HP of Lenovo of zo. De kwetsbaarheid van je apparaat verandert niet door het formaat.
Mmmmm. Ik heb maar één 17' laptop geprobeerd daar. Aangezien die ontzettend niet paste, ging ik ervan uit dat ze allemaal niet zouden passen. Deze paste no-way in mijn rugzak.
Ook jij had een overigens een mooie rugzak geadviseerd, maar ik wil gewoon normale rugzakken kunnen gebruiken. Daar zitten ook al mijn papieren in enzo als ik geen laptop meeneem. Dus het is meer voorkeur voor mijn normale rugzakken die groter is dan mijn voorkeur voor een net-iets-groter scherm. Hierin spreek ik mijn eerste post tegen, maar dat was omdat ik meer in de war was door het verschil in resolutie tussen mijn pc scherm en laptop scherm (zie eerdere post).

Gewicht maakt me niet zoveel uit. En gammeler... Ja, dat is dan balen, maar ik wilde gewoon een goed scherm met duidelijk contrast, want daar gaat het voor mij om. Ik wil gewoon lang naar een prettig scherm kunnen kijken en veel erop kunnen lezen. Ik had wel extra willen betalen voor een A-merk, maar zelfs bij de 1100 laptop zegt de Best Buy "Het scherm is redelijk, maar ook niet veel meer dan dat." Ja! Daar gaat het toch om? Deze las voor mij het beste van de laptops in de mediamarkt die niet 2000,- waren.

Verwijderd

jandehoop schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:00:
[...]
Hé! Ik ben 34 (ongeveer :P ), ik heb nog nooit van scaling gehoord. Ik heb zeker je post gelezen! Dank daarvoor!

Ik heb al een paar rugzakken, waar ik gewoon een laptop in wil kunnen doen. Ik wil dus niet een nieuwe (grotere) rugzak. Het verschil met 17' maakt ook niet zoveel uit denk ik. Zoveel groter waren die schermen "in het echt" nou ook weer niet. Ik heb op zich goede ogen. Die laptop die ik had uitgezocht had het beste beeld (contrast denk ik) om te lezen voor zover ik in de winkel kon beoordelen. Ik denk dat, met alle verschillende meningen die iedereen heeft over laptops, ik toch gewoon zelf maar moet zien welke het beste eruit ziet.
Haha, okee dan. Geen problemen daar verwacht dan. :)

Okee, scaling. Hier komt ie: Dat is ongeveer net zo belangrijk om te weten dat jouw oude resoutie van 1280x800 pixels verschilt met die van een nieuwe 15.6" laptop die 1920x1080 beeldpuntjes heeft. Maarrrr, grote kans dat de scaling (vergroting) in Windows bij de nieuwe Acer laptop op 125% staat. Van de 1920x1080 pixels zie je er dan qua bureaublad nog maar 1536x864 effectief. Door de vergroting (noodzakelijk om de lettertjes nog relaxed te kunnen lezen) wordt je scherm dus eigenlijk kleiner.

Maar goed, als jij in de winkel naar het beeld kijkt en zeg dat het goed is op een 15" laptop, en jij daar genoeg aan hebt, dan is dat zo en kan niemand daar wat tegenin brengen.

Het scherm van die Acer is wel glanzend trouwens. Zou voor mij al een reden zijn om hem af te laten vallen. Gezien dat je er veel mee onderweg bent zal je hem wel overal gebruiken en dan zou ik persoonlijk geen onnodige spiegelingen van een glanzend t.o.v. een mat scherm willen hebben.

De laptop die ik net liet zien pricewatch: Medion Erazer P6679 (30021359, Qwerty) is beter en lichter. En je hebt nog genoeg budget om er een SSD bij te zetten. Dan heb je ook geen trage harddisk erin met bewegende onderdelen zoals bij die Acer. En hij heeft een IPS scherm t.o.v. het glanzende TN scherm van de Acer. IPS is beter beeld. En hij is (online) te koop bij de MediaMarkt en als je online koopt kan je hem altijd terugbrengen binnen 14 dagen bij een gewoon filiaal en bij een gewone winkelverkoop niet. Dus ik had het wel geweten... een no-brainer wat mij betreft. :)

Nog een laatste puntje over die rugzakken. Die van mij is normaal formaat (mijn rugzak), en ik denk die rugzak waar Croga het over had ook. Maar je hebt al genoeg rugzakken zeg je zelf, dus daar hou ik over op. :)

Succes met de keuze!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

jandehoop schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:10:
maar ik wil gewoon normale rugzakken kunnen gebruiken.
Realiseer je wel dat een normale rugzak niet uitgerust is om een laptop te vervoeren. Dat betekend dus dat de minste of geringste stoot tegen je normale rugzak, een kapotte laptop betekend. In het geval van de Acer of de Medion zitten er binnen de kortste keren scheuren in de behuizing.
En gammeler... Ja, dat is dan balen, maar ik wilde gewoon een goed scherm met duidelijk contrast, want daar gaat het voor mij om.
Zo'n scherm is leuk maar de combinatie gammele laptop met normale rugzak gaat binnen een paar maanden een kapot scherm betekenen. Ik gok dat de kwaliteit van een kapot scherm nog slechter gaat zijn.

Jij gaat het verschil in kwaliteit tussen het slechtste laptop scherm en het beste nauwelijks merken. Dat is leuk als je grafisch ontwerp doet maar een word file ziet er op alle schermen grofweg hetzelfde uit.
Het verschil tussen een gewone tas en een laptop tas ga je zeker wel merken.
Het verschil tussen een plastig behuizing en een alluminium ga je zeker wel merken.

• jandehoop
Dag!

Nog een laatste update. Ik heb toch op het laatste moment naar Slingeraap2 / jullie geluisterd en deze gekocht:

https://tweakers.net/pricewatch/663457/medion-erazer-p6679-(30021359-qwerty).html

Ik heb in de mediamarkt er nog een schijf van 1 TB bij laten zetten (is gewoon ruimte voor). Dus nu heeft hij zijn SSD + 1 TB om dingen op te slaan. Dat dat dan iets trager opent maakt me niets uit, ik vind het fijn om wat backup te hebben.

In ieder geval: ik ben er erg blij mee. Dank allen! Dank voor de keuze tussen 15' en 17', de uitleg over scaling, het rugzak-argument (Croga) en bouwkwaliteit. Het gaat u goed _/-\o_ .
Pagina: 1