Dag OP,
Ik heb na-isolatie met kurk overwogen maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Enige waarvoor ik uiteindelijk kurk heb gekozen is als ondervloer onder mijn laminaat en dit in de slaapkamers boven de garage. Gekozen vanwege isolatie+geluidsdemping.
Als eerste de isolatiewaarde van kurk is minder goed dan die van PIR of rots- en glaswol. Hoe belangrijk is geluidisolatie voor je? En welke isolatiewaarde (R-waarde) wil je bereiken met je na-isolatie.
Als tweede de spouw van 2 cm gaan opvullen is inderdaad redelijk nutteloos, vooral gezien de kostprijs voor de werken.
R < 0.5 Als het gaat over een kleine decoratieve laag kan je steeds terecht bij merken als Santana. Die hebben kurktegels (voor muren) tot 7mm (irc) die een decoratieve waarde hebben. Maw lijmen op de muur en klaar. Je hebt iets van een buffer, maar verwacht geen échte isolatie.
0.5<R<1.5 je kan al bijna niet anders dan te gaan werken met een voorzetwand. Bij dunne voorzetmuurtjes 2.5 Ã 5 cm kan je werken met houten latjes rechtstreeks op de muur. Voor isolatie kan je dan kiezen tussen pir platen of glas-rotswol. De minerale wollen laten zich makkelijk verwerken indien je de latjes aanbrengt op de breedte van de rollen. Rotswol isoleert ook nog een beetje het geluid. In deze oplossing genieten rollen mijn voorkeur. Op de latten breng je dan aan wat je wil. Heb je geen zin in giproc kan je nog altijd gewone spaanplaat aanbrengen en terug kurktegels hangen. Grootste nadeel van deze constructie is de kostprijs. Decoratieve kurk is niet goedkoop en de tijd voor alles te installeren is bijna dezelfde als onderstaande constructies.
1.5 < R Valse wand lijkt mij de enige optie. Of pir-platen met daarop houten latwerk of houtwerk opvullen met rollen. Het tweede komt vaak iets duurder uit vanwege de hoeveelheid hout, maar levert een muur op waar je nog zwaardere dingen aan kan ophangen. (is mij verteld, ik heb geen Pirplaten met latwerk op, dus weet de grenzen van belasting niet)
Gezien het een slaapkamer is en je nu toch bezig bent, raad ik deze aan. R-waarden van 1,5 zijn een standaard van de jaren 90. Het werk duurt bijna even lang, kostprijs stijgt minder dan lineair mee.
Hier kies je dan uiteindelijk zelf hoeveel ruimte je wil opofferen voor isolatie. Ik zou zeggen kies 10-15 cm PIR-PUR, glas of rotswol. Dan ben je in totaal 12-18 cm kwijt.
Maar als ruimteverlies echt essentiël is kan je 5 cm PIR of PUR nemen, spaanplaat en kurktegels. Dan ben je minder dan 10 cm ruimte kwijt en haal je een R van om en bij de 2. (1,5 voor je PUR en 0,5 voor je spaanplaat en kurk)
[
Voor 3% gewijzigd door
Joindry op 11-12-2016 09:47
]