Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:58
Ik ben van plan om mijn muren van een omgebouwde garage naar een slaapkamer te bekleden met kurk.
In de jaren 70/80 best populair.
De reden dat ik aan kurk denk is 2ledig.
1 vind ik het een mooi materiaal.
2 Kurk heeft volgens mij ook een isolerende functie. Nu zit er totaal geen isolatie er zit slechts een spouw van 2centimeter.
Heeft 1 van jullie medetweakers ervaring met het matriaal kurk.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:41
Kurk kan zeker gebruikt worden als isolatie, en het dempt ook nog eens het geluid!
Ik heb alleen geen idee welke dikte je het beste kunt gebruiken omdat ik niet precies weet wat de isolatie waardes zijn.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:56
Ik heb laatst gezocht naar kurk voor een wand en ik ving overal bot, het is een beetje uit de tijd werd mij gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sunnybird schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:36:
Ik heb laatst gezocht naar kurk voor een wand en ik ving overal bot, het is een beetje uit de tijd werd mij gezegd.
Wordt nog wel voor vloeren gebruikt. Ik weet niet of je hetzelfde spul zomaar tegen een muur kan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:41
sunnybird schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:36:
Volgens mij moet het echt geen probleem zijn om kurk op rol, per plaat of per korrel te krijgen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:30

Fiber

Beaches are for storming.

Of je isoleert de boel gewoon eerst echt en je plakt dan kurkbehang op je muren: https://www.karwei.nl/ass...id%3db_product_b021558939

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:34
De RC waarde is redelijk maar dan moet je wel voldoende dikte hebben (15cm)
http://houhetwarm.nl/isolatiematerialen/kurk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-05 07:37
Fiber schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:45:
Of je isoleert de boel gewoon eerst echt en je plakt dan kurkbehang op je muren: https://www.karwei.nl/ass...id%3db_product_b021558939
Dit zou ik ook doen, een combinatie van pir en af werken met kurk is veel effectiever. Voor een Rc van 3,5 ben je al 15cm kwijt is wel een milieuvriendelijk matriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
Als eerste voor zover bedankt voor jullie input. Echter de ruimte waar ik het ga aanbrengen is slechts 290 cm binnenmaat.
Aan de buitenkant staat 1 wand op de erfscheiding heb eigenlijk zeer weinig ruimte om de ruimte echt goed te kunnen isoleren. Een voorzetwand met gipsplaten vind ik niet mooi.
Vandaar mijn vraag of 1 medetweaker ervaring heeft met kurk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:12
ronaldbommel schreef op zondag 11 december 2016 @ 08:54:
Als eerste voor zover bedankt voor jullie input. Echter de ruimte waar ik het ga aanbrengen is slechts 290 cm binnenmaat.
Aan de buitenkant staat 1 wand op de erfscheiding heb eigenlijk zeer weinig ruimte om de ruimte echt goed te kunnen isoleren. Een voorzetwand met gipsplaten vind ik niet mooi.
Vandaar mijn vraag of 1 medetweaker ervaring heeft met kurk.
Hoezo is dat niet mooi? Of je nou die voorzetwand bekleed met kurk of direct je muur bekleed met kurk, het effect is toch het zelfde? Alleen heb je met een voorzetwand een véél betere isolatie dan met een gelijke dikte kurk, en is het waarschijnlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dag OP,

Ik heb na-isolatie met kurk overwogen maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Enige waarvoor ik uiteindelijk kurk heb gekozen is als ondervloer onder mijn laminaat en dit in de slaapkamers boven de garage. Gekozen vanwege isolatie+geluidsdemping.
Als eerste de isolatiewaarde van kurk is minder goed dan die van PIR of rots- en glaswol. Hoe belangrijk is geluidisolatie voor je? En welke isolatiewaarde (R-waarde) wil je bereiken met je na-isolatie.
Als tweede de spouw van 2 cm gaan opvullen is inderdaad redelijk nutteloos, vooral gezien de kostprijs voor de werken.

R < 0.5 Als het gaat over een kleine decoratieve laag kan je steeds terecht bij merken als Santana. Die hebben kurktegels (voor muren) tot 7mm (irc) die een decoratieve waarde hebben. Maw lijmen op de muur en klaar. Je hebt iets van een buffer, maar verwacht geen échte isolatie.

0.5<R<1.5 je kan al bijna niet anders dan te gaan werken met een voorzetwand. Bij dunne voorzetmuurtjes 2.5 à 5 cm kan je werken met houten latjes rechtstreeks op de muur. Voor isolatie kan je dan kiezen tussen pir platen of glas-rotswol. De minerale wollen laten zich makkelijk verwerken indien je de latjes aanbrengt op de breedte van de rollen. Rotswol isoleert ook nog een beetje het geluid. In deze oplossing genieten rollen mijn voorkeur. Op de latten breng je dan aan wat je wil. Heb je geen zin in giproc kan je nog altijd gewone spaanplaat aanbrengen en terug kurktegels hangen. Grootste nadeel van deze constructie is de kostprijs. Decoratieve kurk is niet goedkoop en de tijd voor alles te installeren is bijna dezelfde als onderstaande constructies.

1.5 < R Valse wand lijkt mij de enige optie. Of pir-platen met daarop houten latwerk of houtwerk opvullen met rollen. Het tweede komt vaak iets duurder uit vanwege de hoeveelheid hout, maar levert een muur op waar je nog zwaardere dingen aan kan ophangen. (is mij verteld, ik heb geen Pirplaten met latwerk op, dus weet de grenzen van belasting niet)
Gezien het een slaapkamer is en je nu toch bezig bent, raad ik deze aan. R-waarden van 1,5 zijn een standaard van de jaren 90. Het werk duurt bijna even lang, kostprijs stijgt minder dan lineair mee.
Hier kies je dan uiteindelijk zelf hoeveel ruimte je wil opofferen voor isolatie. Ik zou zeggen kies 10-15 cm PIR-PUR, glas of rotswol. Dan ben je in totaal 12-18 cm kwijt.

Maar als ruimteverlies echt essentiël is kan je 5 cm PIR of PUR nemen, spaanplaat en kurktegels. Dan ben je minder dan 10 cm ruimte kwijt en haal je een R van om en bij de 2. (1,5 voor je PUR en 0,5 voor je spaanplaat en kurk)

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 11-12-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:50

Hoicks

Techno!

van Pur is toch aangetoond dat het kankerverwekkend kan zijn en dat er gassen kunnen ontstaan? Een tijd terug was daar nog behoorlijke discussie over omdat het veel gebruikt is als vloerisolatie (opspuiten van PUR, tegen ondervloeren in de kruipruimte)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15
Hoicks schreef op zondag 11 december 2016 @ 09:52:
van Pur is toch aangetoond dat het kankerverwekkend kan zijn en dat er gassen kunnen ontstaan? Een tijd terug was daar nog behoorlijke discussie over omdat het veel gebruikt is als vloerisolatie (opspuiten van PUR, tegen ondervloeren in de kruipruimte)
Nee, aangetoond is dat niet. Er wordt veel onzin over pur verteld. Daar is in dit forum al veel over geschreven.
Kort samengevat:
- het is wel eens mis gegaan. Lang geleden, ik ken geen recente voorbeelden
- vrijwel altijd is het een probleemloos isolatie materiaal.
- verwijderen (bij sloop) is moeilijk, danwel niet te doen.
- beloofde isolatiewaarde wordt niet altijd gehaald.

Alle andere spookverhalen zijn naar mijn bescheiden mening onbewezen en neigen naar "je krijgt autisme van een griepprik- verhalen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Laatst online: 24-05 23:10
Waarom geen eps of xps op de muur en daaroverheen weer een dunne laag kurk? Scheelt weer een voorzetwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
Beste alwinuzz, ik ga me verdiepen in xps, ook gezien het feit dat het me , belangrijk, ruimte bespaard.
Bedankt voor je tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 10:12
Check ook even tonzon voorzetwanden. Geen ervaring mee maar wel eens over gelezen. Werkt met reflecterende folie en zou ook relatief weinig ruimte innemen voor de behaalde isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

alwinuzz schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:30:
Waarom geen eps of xps op de muur en daaroverheen weer een dunne laag kurk? Scheelt weer een voorzetwand.
Omdat je dan zo goed als geen gewicht mag plaatsen op die muur. Daarom had ik die optie nog weggelaten. Eps isoleert veel minder per centimeter in vergelijking met PIR en PUR.
EPS zou ik enkel aanraden op platte zoldervloeren waar dikte absoluut geen belang heeft. Het is het goedkoopste van allemaal omdat het meest fragiel is, warmtegevoelig en minst goed isoleert.

Ik zou je willen smeken begin niet met zo 2-3 mm EPS behangrollen. Das pure waanzin om later van je muur te krijgen en helpt nauwelijks.

Om terug te keren op het kankerverwekkend. Sloeg dat niet op materie ingespoten in spouwmuren waarbij een verkeerde verhouding werd gebruikt. Ik spreek over materiaal wat reeds in platen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik heb in mijn oude woning ooit de zolder geïsoleerd, met poepschuimplaten die met zelfklevendtpapier op de muren aangebracht waren. Daarop kurkrubber geplakt met zelfklevend papier.

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Hihi, poepschuim.

Calibel voorzetwand verlijmen op de bestaande wand. Daarna dunne laag kurk er op plakken...of een kurk behang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 823835

blissard schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:42:
[...]

Nee, aangetoond is dat niet. Er wordt veel onzin over pur verteld. Daar is in dit forum al veel over geschreven.
Kort samengevat:
- het is wel eens mis gegaan. Lang geleden, ik ken geen recente voorbeelden
- vrijwel altijd is het een probleemloos isolatie materiaal.
- verwijderen (bij sloop) is moeilijk, danwel niet te doen.
- beloofde isolatiewaarde wordt niet altijd gehaald.

Alle andere spookverhalen zijn naar mijn bescheiden mening onbewezen en neigen naar "je krijgt autisme van een griepprik- verhalen"
Dat er gassen vrij komen tijdens het aanbrengen is trouwens, voor de goede orde, wel waar.
Een kennis van me heeft zijn terrarium en woonkamer er door in de brand gezet tijdens het hobbyen.
De vonken van zijn boormachine waren genoeg om het geheel WOOF te laten zeggen.

Een domme situatie maar het kan gebeuren als je niet ventileerd en niet weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 21:44
Piepschuim is niet geluidisolerend, in tegendeel zelfs!

Voor geluidisolatie heb je massa nodig zoals gipsplaat of spaanplaat of meubelplaat. De platen kun je via een verende constructie als voorzetwand plaatsen en de ruimte opvullen tegen galm met opencellig materiaal zoals glaswol of steenwol. Wil je echt goed geluid isoleren kijk dan even hier: http://www.akoestikon.com/nl/#!Insulation

Piepschuim heeft een gesloten celstructuur en kan in sommige gevallen zelfs geluid versterken!

Ook kurk heeft door de gesloten structuur nauwelijks geluidisolerend effect helaas. Alleen de galm wordt iets gedempt zoals bij andersoortige bekleding ook het geval is. Zelfs het isolerend effect van voetstappen op een vloer valt tegen, omdat de kurk dan bewerkt moet worden met een verhardende beschermingslaag.

[ Voor 24% gewijzigd door Ziewel op 12-12-2016 00:44 . Reden: Alinea over kurk toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Anoniem: 823835 schreef op maandag 12 december 2016 @ 00:09:
[...]

Dat er gassen vrij komen tijdens het aanbrengen is trouwens, voor de goede orde, wel waar.
Een kennis van me heeft zijn terrarium en woonkamer er door in de brand gezet tijdens het hobbyen.

Een domme situatie maar het kan gebeuren als je niet ventileerd en niet weet waar je mee bezig bent.
Mijn pa heeft ook een keer bijna de zolder afgefikt dankzij PUR. Hij was de schoorsteen aan het afwerken en keek met zijn aansteker even of het al dicht was.... en toen kwam er nog wat PUR uit het pistool :X Gelukkig kon hij het op tijd doven, anders hadden we geen dak meer :+ Hij vertelde dat er meerdere brandende stukken verspreid over de zolder lagen dankzij zijn schrikreactie.

[ Voor 6% gewijzigd door Krentenbol op 12-12-2016 00:52 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hoicks schreef op zondag 11 december 2016 @ 09:52:
Er is ooit een discussie geweest over schadelijkheid van PUR isolatie, omdat enkele beunhazen het bij het toepassen de foute verhouding gebruikten waardoor de PUR niet uithardde. TNO heeft daarna onderzoek gedaan waaruit geconcludeerd werd dat mits goed aangebracht PUR niet schadelijk is voor de gezondheid, maar er wel moet worden opgelet bij het aanbrengen ervan.

Er is wel nog een zogenaamd 'meldpunt purslachtoffers'. Maar dat is niets meer dan een wordpress blogje van een cynisch iemand waar al jaren geen nieuwe meldingen aan toegevoegd worden.

Storm in een glas water. Ik raad je wel aan de PUR niet op te eten.

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 12-12-2016 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15
Anoniem: 823835 schreef op maandag 12 december 2016 @ 00:09:
[...]

Dat is de pur uit een spuitbusje. De pur die ze onder de vloer en in spouwmuren aanbrengen is 2 componenten spul en kent geen drijfgassen.
Pagina: 1