Toon posts:

Maak venturi op je koeler!

Pagina: 1
Acties:
  • 549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond dat ik dit eff moest melden hierzo.. hier een fan mod die echt werkt.

Gebaseerd op de venturi methode,toegepast in de race wereld op race kelken van carburateurs en lucht sproeiers,door de conus vorm treed een lucht stroom versnelling op die in dit geval een betere koeling veroorzaakt :)

Patent is overigens is al geregeld *D

bijgaand een plaatje van koeler(race) kelk in beta fase.

Afbeeldingslocatie: http://www.fototime.com/%7B9CC8553F-AB24-4486-80DA-A1631A42A29F%7D/picture.JPG

Verwijderd

jaja, en dit noem je venturi? :? :?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
erg gaaf...hoeveel temp ben je er op vooruit gegaan ben ik dan wel benieuwd?

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29
Jahhhhhh dit is bruut!

maar zuigt die fan? of blaast ie?
is dit te doen op een orb? heb je van de airflow in de kast geen last?

bv als de lucht naar boven stroomt dat het dan niet in die beker komt? dus de heatsink koelt met zijn eigen warme lucht?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
hehe Zoiets hebbik ook .. stuk stofzuiger slang (iets dikker) van kastwand naar koeler fan :) en dan lekker een voedings fan gebruikt om de lucht van buiten de kast naar de cpu fan te leiden :) dus altijd snelle strom koelere lucht naar de cpu cooler :)

Mer orb is geen probleem hoor :) gewoon mijn oplossing gebruiken .. net boven de orb laten stoppen die slang :) en zorgen dat nix in de weg zit aan de zijkanten van de orb .. daar moet hij natuurlijk zijn warme lucht kwijt kunnen :)

cooler: Agilent Articooler AC :)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25

JF_

Als je 'm anders zou monteren (tussen fan en heatsink) zou je misschien iets hebben, maar nu helpt 't alleen om de warme lucht van de chipset uit de buurt van de intake te houden.
Niet onaardig, maar om dit nou een 'venturi' te noemen?

Verwijderd

ik ben ook zoiest van plan! maar niet met een bekertje, met een plaxiglas kastje dat door mijn 8erkant(of door mijn raam) van mijn kast uit komt. dus dan zuigt hij cool air :7 aan!

Verwijderd

cool man
denk maar dat ik dat ook ga doen
DIRECT AIR INTAKE

• admiral866
  • Laatst online: 18-05 13:05

admiral866

The King Personality Disorder

maar de vraag blijft nog wel:
hoeveel helpt het nu ??

Verwijderd

Topicstarter
In deze toestand (ik moet nog experimenteren met de kelk lengte en vorm) maakt hij het toch al 4 volle graden koeler! wat ik zeker merkte bij het overclocken,wat eerst niet ging gaat nu dus wel.

O ja ook luek om te weten het toerental van de fan neemt af van 5500 naar 4891, wat dus betekent dat die vinnetjes meer lucht om hun ooren krijgen :)

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Als jij je zo druk maakt over goeie koeling, waarom zet je dan geen goede koeler in je systeem? :P

Dat dan weer wel......

• Foxfire
[b]O ja ook luek om te weten het toerental van de fan neemt af van 5500 naar 4891, wat dus betekent dat die vinnetjes meer lucht om hun ooren krijgen :)
Uhm.. volgens mij betekent het juist dattie MEER weerstand krijgt; en dus MINDER lucht langs je heatsink blaast!
edit:
Wat overigens niet hoeft te betekenen dat hij slechter koelt, omdat de aangezogen lucht wel koeler en gerichter is!

Dat dan weer wel......

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
euh.......MEER lucht (dus meer deeltjes) betekend MEER weerstand.....

• Foxfire
Als ik mijn kamerventilator voor het raam zet, en hij wordt tegengewerkt door de wind, hoor ik het toerental dalen. Hij blaast nu ook minder lucht door...!?

Dat dan weer wel......

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op zondag 01 juli 2001 11:47 schreef Foxfire het volgende:
Als jij je zo druk maakt over goeie koeling, waarom zet je dan geen goede koeler in je systeem? :P
inderdaad....

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 21:21
Op zondag 01 juli 2001 11:57 schreef Foxfire het volgende:
Als ik mijn kamerventilator voor het raam zet, en hij wordt tegengewerkt door de wind, hoor ik het toerental dalen. Hij blaast nu ook minder lucht door...!?
Je bedoelt dat de airflow tegengesteld is aan de windrichting? Lijkt me duidelijk dattie dan minder gaat presteren. Maar daar gaat het hier niet om. Hier krijg je door turbulentie oid een betere airflow.

Lijkt me alleen wel lastig met casefans, of je moet de airflow van je casefans heel erg aan de voorkant van je kast (dus voor de venturi langs) creeeren.

• Foxfire
Oke, verkeerd voorbeeld. Luchtdruk-foutje zullen we zeggen.
Maar over die turbulentie heb je gelijk; ik weet alleen niet of het afnemen van je toerental ook meteen een bewijs is van meer lucht.

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 01 juli 2001 11:47 schreef Foxfire het volgende:
Heheheh maak je maar niet druk hoor, die komt er wel :) ik zit alleen nog eff te kijken welke maar dan zet ik dit er weer op want het scheelt gewoon teveel om te negeren.de bedoeling is dus het einde van de kelk door een mooi rond gat in de zijkant van de kast te laten steken zodat je dus inderdaad geen troubles krijgt met casefans.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29
dus die fan die "trekt" de lucht van de cpu af?

hmm mischien wel leuk om een buis van mijn orb naar mijn 80mm casefan te maken :D

Verwijderd

Dit is toch geen venturi!
Voor een venturivoorbeeld bekijk de ventilator zelf. De schoepen zitten zelf al in een venturi-achtig iets.

Wat je nu aan het doen bent is eenvoudige impedantietransformatie. En dan nog zorgt de rechte vorm van dat bekertje voor een impedantiemismatch tussen de lucht in het bekertje en de lucht erbuiten.

Wat je beter kunt doen is je bekertje exponentieel (e^x kromme, beste) of parabolisch te laten verlopen (x^2 kromme, al wat minder)

En ik weet niet hoeveel last je ervan hebt bij deze toepassing, maar die kelkjes op de luchtinlaat van een motor hebben 2 taken. De ene is een zo goed mogelijkeimpedantieaanpassing tussen de langzaam stromende lucht in de filterbox en de snel stromende lucht in het inlaatspruitstuk. De andere functie is het genereren van reflecties die helpen meer lucht in de cylinder te krijgen. Die reflectie treed op op de grensovergang kelk->lucht.

En die reflectie wil je nu juist niet...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

ik vind die cooler trouwens wel erg lame. wat is dat voor een mini-heatsink?

kan me moeilijk voorstellen dat dit werkt, maar het zal wel...

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 01 juli 2001 14:49 schreef dawuss het volgende:
ik vind die cooler trouwens wel erg lame. wat is dat voor een mini-heatsink?

kan me moeilijk voorstellen dat dit werkt, maar het zal wel...
Ja lame dat is het woord voor zo'n flut koelertje maar er zit wel een pIII 700e@990,79 MHz onder,en dat alles stressed op 52 graden *D

Verwijderd

/me gaat dit dadelijk ook ff testen

enige nadeel is dat die YStech 4kant is... hoe los ik dat op ?

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-05 13:52
Dat is tog alleen het gedeelte wat om de schoepen zelf heen zit? De schoepen zelf zijn een cirkel (althans in het geheel)

There is no magic.

Verwijderd

jah, maar et blijft er toch niet gewoon tegenaan hangen, hoe kan ik et vastzetten, zonder dat ik iets doe wat niet meer ongedaan gemaakt kan worden (zoals gaten boren)

Verwijderd

Ik denk dat je je beter af kan vragen waarom je die 4 graden koeler bent.
Als je daar het antwoord op weet kan je je koeling gewoon veel beter maken..
Grotere beker erop enz enz..

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 20:59
die koeler(tje) lijkt op mijn pentium 120 koeler(tje)

• TUNER
  • Laatst online: 02-05-2020

TUNER

Zo is't maar net.

No offence, maar dit is geen venturi.
Het werkt pas als je de carburateur-tech nog eens bestudeerd heb. Ik ga hier niet verder op in, maar neem van ondergetekende aan dat dit nix is en ook niet werken zal.
Suggestie voor een goed boek: Basis Begrippen Autotuning
Auteur: Gert Hack.
Kom dan maar eens weer. ;)

Toch maar even een kleine tip: eerst de fan, dan pas een versmalling. Voor de rest moet je maar even studeren...

Maar het idee is goed bedoeld, suc6 verder. :)

....You're just Furious 'cause your car isn't Fast

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Zou het geen id zijn om ipv zo'n "venturi" een turbine te maken ? ik weet niet of dit mogelijk is maar als je de aandrijving daarvan electronisch kan doen en dus alleen koude lucht onder compressie eruit krijgt lijkt me dat dat behoorlijk wat kan koelen.

of zit ik hier maar wat in de ruimte te zwetsen :?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 00:40 schreef TUNER het volgende:
No offence, maar dit is geen venturi.
Het werkt pas als je de carburateur-tech nog eens bestudeerd heb. Ik ga hier niet verder op in, maar neem van ondergetekende aan dat dit nix is en ook niet werken zal.
Suggestie voor een goed boek: Basis Begrippen Autotuning
Auteur: Gert Hack.
Kom dan maar eens weer. ;)

Toch maar even een kleine tip: eerst de fan, dan pas een versmalling. Voor de rest moet je maar even studeren...

Maar het idee is goed bedoeld, suc6 verder. :)
Hoe verklaar jij die afname van het toerental van die fan dan? het lijkt me toch vrij duidelijk allemaal...Algoed als je strax op alle lucht koelers kelken ziet zitten zal je denken hmmmm die Loekos was zo gek nog niet met z'n geblaat over die venturi en wat zal ik me eigenlijk druk maken om iedereen te overtuigen als ik strax op de bahama's woon 8-)

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Die afname van het toerental, dat komt doordat de ventilator zijn lucht niet meer uit alle richtingen kan zuigen, -> dat remt de fan gewoon af. Ga maar na: als je snel inademt, en daarna snel moet inademen via een kokertje (rietje ofzo) dan kost je dat toch ook meer moeite? Zo werkt dat met die ventilator ook. :)

Nu kan ik wel een paar tekeningetjes maken over airflow, luchtweerstandscoëfficiënt, aerodynamica, Cw-waarden, enz. maar ff een verhaaltje uit de autosport lieve kinderen:
Omdat de doelstelling van tunen steeds is het bereiken van een betere vulling bij hogere toerentallen, dient ook de doorstroming door de carburateur - dus de aangezogen hoeveelhied gas - navant toe te nemen. Hiertoe dient de meest nauwe carburateurdoorlaat (venturi) groter te worden. Met het vergroten van de venturi die ook een grotere doorlaat bewerkstelligd, is echter ook een grotere sproeiermaat noodzakelijk, indien men een optimale samenstelling van het mengsel wenst. (bij computers niet van toepassing) De diameter van de venturi is bepalend voor het vermogen en het soepel lopen van de motor. Een grotere venturi verlegd het vermogen naar hogere toerentallen. Bij een grotere venturi pakt de moter wel wat slechter op, en draaien van lage toerentallen gaat ook niet zo lekker. Indien je genoegen neemt met een minder soepel rondraaiende motor, kan je met een grotere venturi extra vermogen behalen, kleine venturi's leveren een lager vermogen bij lageretoerentallen; de motor zal goed oppakken en soepeltes lopen. :)

Dat van de bahama's gaat helaas niet door denk ik. >:)

• TeT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2025

TeT

Zoiets had ik ook .. maar dan met een potje noodles .. Cup noodle koeling ...

maar ik had er vanboven nog een fan opgezet ...

Maakte meer lawaai dan het koelde, dus heb ik het maar weg gedaan ...

Contesteruuu Benderuuuu

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
dit is een goede tip:
laat je fan zuigen en voer de lucht direct af in je voeding.
Dit is zeer gunstig voor airflow en case-temp en daardoor ook voor de CPU...

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op maandag 02 juli 2001 10:49 schreef GKLQuake het volgende:
dit is een goede tip:
laat je fan zuigen en voer de lucht direct af in je voeding.
Dit is zeer gunstig voor airflow en case-temp en daardoor ook voor de CPU...
Lijkt me lekker voor je voeding ja.. al die warme lucht door de voeding die toch al van zichzelf een heleboel warmte genereert..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 16:05

Bene

list incomprehension

Op zondag 01 juli 2001 20:53 schreef Tha_Roeltje het volgende:
jah, maar et blijft er toch niet gewoon tegenaan hangen, hoe kan ik et vastzetten, zonder dat ik iets doe wat niet meer ongedaan gemaakt kan worden (zoals gaten boren)
Met het ultieme tweakertool: Bisonkit :)

• Initial G
Op maandag 02 juli 2001 10:53 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Lijkt me lekker voor je voeding ja.. al die warme lucht door de voeding die toch al van zichzelf een heleboel warmte genereert..
voeding kan heel wat hebben hoor, en bovendien is de lucht maar één keer door de heatsink geweest en zonder dit systeem warmt de lucht in de kast meer op. De lucht moet toch een keer door de voeding :7 Werkt echt hoor. Scheelde bij mij 5graden case-temp en ook zoiets in de cpu-temp

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 11:55 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
euh.......MEER lucht (dus meer deeltjes) betekend MEER weerstand.....
niet helemaal he ...hij gaat vacuum trekken dus minder lucht maar kost wel veel energie dus minder toeren.

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 10:54 schreef Bene het volgende:

[..]

jaja zonder purren en kitten zie jij het niet meer zitten!

Verwijderd

Dat coolertje heb ik ook gehad, dat ding is echt wel brak hij kreeg mijn duron 800 stressed niet onder de 60 graden.

Verwijderd

Ik heb nu van een a4tje een trechtervorm gemaakt en met een beetje plakband op mijn fan gezet... normaal als ik in windhoos bij mbm kijk hoe warm ie is, issie 39/40 nu 35!

En het toerental van de fan is volgens mij neit afgenomen!

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 10:59 schreef dualserver het volgende:

[..]

niet helemaal he ...hij gaat vacuum trekken dus minder lucht maar kost wel veel energie dus minder toeren.
HO, als ie vacuum trekt zal de fan sneller gaan draaien. Denk maar aan een stofzuiger, als je die afsluit gaat de moter heel wat sneller draaien. Oftewel deze beker mod zal zorgen voor meer lucht door de warmte egel.

Verwijderd

Weet iemand hoe ik me proc een beetje kan stressen ?? (geen koe)

• Initial G
Op maandag 02 juli 2001 11:23 schreef Tha_Roeltje het volgende:
Weet iemand hoe ik me proc een beetje kan stressen ?? (geen koe)
quake2/3 timedemo draaien op lage resolutie, dat is wel het maximale wat je kunt doen

Verwijderd

CPU Stability Test

Zoek maar ff op op ergens :)

Verwijderd

Het doet wel iets, dat bekertje. Maar maak er eens een exponentiele vorm van, dus een e^x kromme. En kijk maar eens wat-ie dan doet :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 11:18 schreef Tha_Roeltje het volgende:
Ik heb nu van een a4tje een trechtervorm gemaakt en met een beetje plakband op mijn fan gezet... normaal als ik in windhoos bij mbm kijk hoe warm ie is, issie 39/40 nu 35!

En het toerental van de fan is volgens mij neit afgenomen!
Hahahah hee tof man dat je het gewoon uit probeert de meeste zitten maar te zwetsen dat het helemaal niet kan of gaat, maar jij bewijst nu eff het tegendeel :) het zijn toch weer 4 of 5 graden..... zie het licht en geloof brotha!!!! >:)

• jurjen13
  • Laatst online: 16-05 22:14
het gaat wel en dat blijkt, maar dt is geen venturi-effect... je genereert geen grotere airflow... je haalt je lucht alleen niet uit de directe omgeving van je proc dus treedt er minder "vervuiling" met warmere lucht op... en daardoor krijg je waarschijnlijk je lagere temperatuur. Als je de ventilator aan de andere kant van je bekertje zet (op het brede gedeelte), dan blijft nog steeds de airflow (= volumestroom) gelijk...echter doordat de andere kant smaller is, is de doorstroomsnelheid hoger... immers door een kleinere buisdiameter moet evenveel lucht ==> de lucht stroomt harder, maar netto evenveel lucht per uur... als je echt meer lucht wil gaan verplaatsen dan zul je toch echt het toerental van je ventilator moeten opvoeren... je schoepen in je ventilator kunnen nl. maar een constante hoeveelheid lucht verplaatsen (uitgedrukt in cfm) dus als je toerental van je fan lager is, verplaatstie minder lucht... meer wrijvnig op je ventilator, betekend ook een hogere slijtage van het motortje, dus die zou ik maar in de gaten houden...voordat je een gefrituurd procje hebt...

• TUNER

TUNER

Zo is't maar net.

Op maandag 02 juli 2001 15:15 schreef jurjen13 het volgende:
het gaat wel en dat blijkt, maar dt is geen venturi-effect... je genereert geen grotere airflow... je haalt je lucht alleen niet uit de directe omgeving van je proc dus treedt er minder "vervuiling" met warmere lucht op... en daardoor krijg je waarschijnlijk je lagere temperatuur. Als je de ventilator aan de andere kant van je bekertje zet (op het brede gedeelte), dan blijft nog steeds de airflow (= volumestroom) gelijk...echter doordat de andere kant smaller is, is de doorstroomsnelheid hoger... immers door een kleinere buisdiameter moet evenveel lucht ==> de lucht stroomt harder, maar netto evenveel lucht per uur... als je echt meer lucht wil gaan verplaatsen dan zul je toch echt het toerental van je ventilator moeten opvoeren... je schoepen in je ventilator kunnen nl. maar een constante hoeveelheid lucht verplaatsen (uitgedrukt in cfm) dus als je toerental van je fan lager is, verplaatstie minder lucht... meer wrijvnig op je ventilator, betekend ook een hogere slijtage van het motortje, dus die zou ik maar in de gaten houden...voordat je een gefrituurd procje hebt...
Mee eens...

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 12:05 schreef DaBit het volgende:
Het doet wel iets, dat bekertje. Maar maak er eens een exponentiele vorm van, dus een e^x kromme. En kijk maar eens wat-ie dan doet :P
Moet toch eigenlijk nie zoveel verschil maken:
P*V=n*R*T

Toch? :)

Verwijderd

Zoals et er nu uitziet, houdt ie em niet bepaald koeler als ie stressed is, maar wel als ie een beetje idle is...

Verwijderd

wel leuk bed8, maar als je een koelere processor wilt, koop dan een andere koeler dan een iceberg is mijn mening

Verwijderd

/me heeft een fop32

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 22:57 schreef schumache het volgende:
wel leuk bed8, maar als je een koelere processor wilt, koop dan een andere koeler dan een iceberg is mijn mening
Da's waar....maar dit is ook maar een test opstelling, ik heb mijn oog al op dit beest laten vallen...

Afbeeldingslocatie: http://www.fototime.com/%7BCD8CCED4-20DE-4A57-8DAD-9FFFFC3DF2C5%7D/picture.BMPAfbeeldingslocatie: http://www.fototime.com/%7B52ADC8D4-C4C4-4FFD-892E-F0382A5BA08B%7D/picture.BMP

Alleen zal ik dan flink moeten gaan drillen in me mobo, maar dat zal wel lijmen worden denk ik zo.....shit vind ik een wereld }:O ler past hij niet :(

Verwijderd

Toch denk ik dat ik de beste oplossing heb voor ieder koel probleem:

- kast open
- airco goed richten op je CPU
- airco op koudste stand

resultaat:
CPU van 53 graden naar 31 graden
Moederbord van 41 graden naar 20 graden

hehe >:)

Verwijderd

Niet iedereen heeft airco...
kan et wel proberen met een tafelventilator... ga nu toch eten... ff de voor en na temps kijken

Verwijderd

Geweldig.. met die trechter erop wassie koeler dan met een grote tafelventilator erop...

Nu heb ik die trechter aan de tafelvent gemaakt, die nu lucht tegen de fan fan de proc blaast...

• Jive
  • Laatst online: 03-01 22:57

Jive

MooMooMastah

Volgens mij kan je hiermee best wel wat leuks doen, maar ik denk dat je beter de pijp idd als een kelk naar buiten je kast kan laten gaan (smalle kant dus op de CPU koelblok) en aan de buitenkant van je kast je FAN bevestigen (of net aan de binnenkant maar dan zo maken dat de lucht toch van buiten komt) en geen fan direct op je koelblok zetten, zodat je een soort turbine-effect krijgt, waar over een groot oppervlak aangezogen word en op een klein oppervlak geblazen word. Effect is dan meer lucht door je koelblok en beter koeling.

Het enige waar ik niet zeker over ben is of het meer effect heeft als je de fan over je koelblok laat blazen of laat zuigen.

ik ben gelukkig geen tekenwonder dus onderstaand schemaatje is hopenlijk duidelijk genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://home-2.12move.nl/~sh645501/kelk.gif

Jive's Box
Jive @ DNET

Verwijderd

Ik heb nu een trechter om die tafelventilator gemaakt, met een hoop a4tjes...

Behalve dat mijn 4200rpm YStech nu 5100 rpm doet is de temp maar 2 graden lager...

En veel meer herrie, omdat al dat papier rammelt...

• kRyPtO
  • Laatst online: 04-05 20:22
ik had ook zo'n tafel ventilator er in standje 3 klere geluid
cpu werd 39 idle 35
mainboard 33
nu met een 80 mm fan achter in 2 2/3mm fannetjes op me p3 box en die standaart p3 fan op me voodoo:
nu met dit weer cpu 39 idle 33
mainboard 33/34 en stuk minder herrie :)

• Da*Rule
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09-2025
Dit is geen venturi maar een wegwerp koffiebekertje! Bij een venturi is alleen de kant waar onderdruk wordt gecreëerd koeler, zoals de vlakken op vliegtuigvleugels ;-) En zulke luchtsnelheden redt je never (is dit een uitdaging?) dus vooralsnog niets meer dan een coole term voor een simpel wegwerp bekertje! |:(

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 21:21
Op maandag 02 juli 2001 10:54 schreef Bene het volgende:

Of je doet gewoon een elastiekje om het bekertje heen. Das pas echt Tweaken. Uit niets iets maken...
Pagina: 1