Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

3 WIN7 PCs, 1 met een netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
3 exact dezelfde desktop computers. Lenovo, Win7 Profesional. Deze machines hebben zowel netwerkkabel als WIFI aansluitingen. Ik wil ze alle 3 via de netwerkkabel aansluitingen laten functioneren.

Ze zijn aangesloten op een hub/switch. PC1 en PC2 hebben internet en kunnen onderling bestanden uitwisselen via het "homegroup"netwerk. PC3 geeft problemen:

-Bij "Network and sharing center" zie ik "unidentified network" en "no network access".
-"Windows network diagnostics" geeft "local area connection doesn't have a valid IP configuration"

Ik heb inmiddels Windows 7 opnieuw geinstalleerd, een paar keer. Maar het probleem blijft bestaan. Ook heb ik geprobeerd de driver van de netwerkkaart opnieuw te installeren, te updaten. En ook heb ik enkele commando's via CMD ingegeven:
ipconfig /renew
ipconfig /release
ipconfig /registerdns

Ook heb ik een andere netwerkkabel geprobeerd. En de kabels van PC1 en PC2 in PC3 geprobeerd. De hub/switch gereset. De router gereset.

Via WIFI werkt het internet wel en kun je via PC3 ook bij bestanden van PC1 en PC2. Alleen via de netwerkkabel lukt het niet.

Dank voor jullie hulp.

Alle reacties

Verwijderd

Kan je iets meer over de opstelling zeggen? Welk device dient als DHCP server? Is dat je Modem/router?
Wat voor IP adres krijgt PC3?
Wat gebeurt er als je PC3 op de poort van de switch aansluit waar nu PC1 of PC2 op is aangesloten?
Als je op PC3 CMD opstart, kan je dan 127.0.0.1 en localhost wel pingen? En het IP adres van PC3? En het IP adres van de router of andere PC's?

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-11 19:05

Sorbo

Uw hulp in huis!

En misschien net zo belangrijk: Hoe zitten de devices op dit moment aangesloten? Het is het handigst om het voor alle 3 pc's te weten, niet alleen de problematische.

-Wifi of bedraad?
Indien wifi:
-Vind je wel het netwerk?
-Heb je ook issues met andere wifi devices? Eventueel op dezelfde plek?
-Gebruik je een USB/PCI-E of ingebouwde wifi adapter?

Indien bedraad:
-Hoe lang is de kabel ongeveer?
-Zit de kabel in de muur of ligt deze los?
-Heb je al een laptop of andere PC aan dezelfde kabel geprobeerd?
-Heb je de probleemPC al op een kortere of andere kabel gebruikt?
-Hoe zitten de netwerkkabels voor alle 3 pc's aangesloten op je netwerk? In dezelfde router, met eventueel andere switches er tussen?
-Heb je een losse router neergezet of gebruik je die van je ISP? Of misschien zelfs beide?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie, robb_nl.

Ik ben geen kundige.

"Welk device dient als DHCP server?" / Ik weet niet wat een DHCP server is

"Wat voor IP adres krijgt PC3?" / Ik heb geen idee

"Wat gebeurt er als je PC3 op de poort van de switch aansluit waar nu PC1 of PC2 op is aangesloten?" / Ik heb echt alle combinaties al geprobeerd. Telkens blijven PC1 en PC2 werken, PC3 doet niet mee.

"Als je op PC3 CMD opstart, kan je dan 127.0.0.1 en localhost wel pingen?" / Ik schrijf dit vanaf PC3 verbonden op WIFI. Dan kan ik 127.0.0.1 pingen. Hoe kan ik localhost pingen? Ik zal zodadelijk WIFI uitschakelen en dan opnieuw proberen te pingen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik op PC3 WIFI uitschakel, dan kan ik nog steeds via LAN 127.0.0.1 pingen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorbo:

En misschien net zo belangrijk: Hoe zitten de devices op dit moment aangesloten? Het is het handigst om het voor alle 3 pc's te weten, niet alleen de problematische. // In de Meterkast staat een kastje van Tele2. Vanaf daar ligt een kabeltje naar een switch/hub. Vanaf daar lopen 3 netwerkkabels naar PC1, PC2 en PC3. PC1 en PC2 werken (internet en onderling netwerk). PC3 werkt niet. Wel kan ik via WIFI met alle 3 de PCs werken. Zowel internet als onderling netwerk.

-Wifi of bedraad? /Via wifi werkt alles goed
Indien wifi:
-Vind je wel het netwerk? / Ja
-Heb je ook issues met andere wifi devices? Eventueel op dezelfde plek? / Nee
-Gebruik je een USB/PCI-E of ingebouwde wifi adapter? / Ik weet niet wat dit is.

Indien bedraad:
-Hoe lang is de kabel ongeveer? De kabel tussen Tele2 kastje en hub/switch is ongeveer 5 meter. De kabels tussen Hub/switch en PCs zijn allemaal 0.5 meter.
-Zit de kabel in de muur of ligt deze los? /De kabel tussen Tele2 kastje en hub/switch gaat 1 keer door een muur.
-Heb je al een laptop of andere PC aan dezelfde kabel geprobeerd? / Ja, het probleem zit niet in de kabel.
-Heb je de probleemPC al op een kortere of andere kabel gebruikt? /Ja, maar zonder resultaat.
-Hoe zitten de netwerkkabels voor alle 3 pc's aangesloten op je netwerk? In dezelfde router, met eventueel andere switches er tussen? / Er is maar 1 switch/hub. Trouwens, ook zonder hub/switch werkt PC3 niet.
-Heb je een losse router neergezet of gebruik je die van je ISP? Of misschien zelfs beide? / Tele2 is mijn ISP, ik gebruik 1 kastje van hun (in de meterkast) en vanaf daar loopt de kabel door 1 muur naar een andere kamer. Daar staat een hub/switch. Vanuit deze hub/switch lopen 3 0.5m kabels naar PC1, PC2 en PC3.

Verwijderd

De DHCP server is het apparaat dat de IP adressen uitdeelt. In een standaard thuis netwerk is dit 9 van de 10 keer de modem/router die je van je ISP hebt gekregen. Is dat bij jou ook zo?
Laten we dan stap voor stap de boel eens bekijken.
- Sluit alle PC's aan via de kabel.
- Open op PC1 een commandprompt *(het zwarte 'dos' schermpje)
tik daar in: ipconfig /all en vervolgens enter. Maak hier een screenshot van en post dit hier.
Doe dit vervolgens ook van PC3
Als we deze gegevens hebben kunnen we verder.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:01
^^ je kunt beter je oude post aanvullen dan steeds weer een nieuwe maken.

je zegt dat je ipconfig al gebruikt hebt; vergelijk die van pc3 met de uitkomsten van die anderen dan zie je wrs zo wat het verschil is.
van ip4 moet je laatste cijfer anders zijn, subnet en gateway moet hetzelfde zijn

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt jongens, ik ga het vanmiddag proberen en zal laten weten wat ik zie.

PC1, werkend: https://www.dropbox.com/s/utfnmsk9avsz48e/pc1.png?dl=0

PC3, niet werkend, met wifi: https://www.dropbox.com/s/bnq0162hl6kfyim/pc3.png?dl=0

PC3, niet werken, zonder wifi: https://www.dropbox.com/s.../pc3_zonder_wifi.png?dl=0

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2016 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:49:
De DHCP server is het apparaat dat de IP adressen uitdeelt. In een standaard thuis netwerk is dit 9 van de 10 keer de modem/router die je van je ISP hebt gekregen. Is dat bij jou ook zo?
Ik heb geen idee. Het lijkt met dat dit of het Tele2 kastje in de meterkast doet, of de hub/switch in de kamer. Wifi komt van het Tele2 kastje in de meterkast.

Wat ik heel raar vind, 3 dezelfde PCs met hetzelfde OS. 2 Functioneren naar behoren, 1 niet.

De probleem PC heeft Windows 10 geinstalleerd gehad. Hierna is Windows 7 weer geinstalleerd. Kan dit ergens mee te maken hebben? Ik wil graag met Windows 7 werken, omdat mijn andere computers hier ook nog op draaien.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
PC3 staat DHCP enabled uit in de 2 screenshots, wat volgens mij zou betekenen dat er een vast IP is ingesteld. Zet deze weer op "Automatisch een IP-adres laten toewijzen"en "Automatisch een DNS-server adres laten toewijzen", start de computer opnieuw op.

http://windows7themes.net...o-enable-dhcp-in-windows/

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v688/fotosoep/2016-12-10_1802.png

[ Voor 71% gewijzigd door Breezers op 10-12-2016 18:12 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Tens
dhcp is niet enabled op pc3.

spuit elf >:)

[ Voor 30% gewijzigd door Tens op 10-12-2016 18:01 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Als je doet wat Breezers hierboven aandraagt dan is je PC3 weer in orde via netwerkkabel. Goed om te zien dat er in deze community ook over basale vragen niet gesmeten wordt met RTFM.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb DHCP nu op Yes staan, alleen werkt het nog niet om via LAN te internetten of netwerk te hebben.

Ik heb een screenshot gemaakt, na de herstart: https://www.dropbox.com/s/ieighbb8ogl5iyu/pc3_2.png?dl=0

Verwijderd

Je krijgt een apipa adres. Dit is een automatisch toegewezen adres als de pc geen verbinding heeft met de dhcp server (je tele2 kastje)
Heb je PC3 al een herstart gegeven?
Als je in apparaatbeheer kijkt, zie je dan bij de netwerkadapter een rood kruis of een geel uitroepteken? Ik begin een beetje aan je netwerkkaart te twijfelen.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je kabel verbinding kan geen verbinding maken en krijgt geen ip toegewezen maar je WiFi verbinding krijgt wel een IP toegewezen, echter die krijgt een IP leasetijd van 1 minuut wat erg vreemd is

P.s: ik ga hier even gokje wagen, maar als je alleen een modem hebt maar geen router erachter (wel een hub/switch) dan zit daar je probleem. Een modem geeft maar 1 intern IP adres af aan je interne LAN netwerk. Een router hoort hier achter te staan met een eigen DHCP server die de rest van het interne LAN netwerk van IP adressen voorziet. Een Hub/switch is een "dom" doorgeefluik die geen routering of DHCP doet. (Nogmaals is dit een gok aangezien ik niet weet wat de privider heeft geleverd)

[ Voor 56% gewijzigd door Breezers op 10-12-2016 19:05 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:51:
Je krijgt een apipa adres. Dit is een automatisch toegewezen adres als de pc geen verbinding heeft met de dhcp server (je tele2 kastje)
Heb je PC3 al een herstart gegeven?
Als je in apparaatbeheer kijkt, zie je dan bij de netwerkadapter een rood kruis of een geel uitroepteken? Ik begin een beetje aan je netwerkkaart te twijfelen.
PC3 is herstart.

Ik zie geen rood kruis en ook geen geel uitroepteken. https://www.dropbox.com/s/oml7hrqlsmegw0t/pc3_3.png?dl=0

Overigens, tot gisteren werd PC3 gebruikt met Windows 10 en heeft de LAN aansluiting wel gewerkt.

Wat ik kan doen is de netwerkkaart van PC1 of PC2 in PC3 stoppen en het dan te proberen.

Denken jullie dat dit zin heeft? Anders doe ik het niet, is voor mij toch wel een kleine operatie gezien alles uit elkaar te halen.

• Tens
probeer eerst toch maar even om handmatig een ip/gateway/subnet/dns in te voeren.

Neem de gegevens over via ipconfig van pc 1 of 2; en zet die vervolgens uit zodat daar geen conflict komt.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:14
Je gebruikt losse netwerkkaarten? Zit er geen ethernet poort op het moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:21:
probeer eerst toch maar even om handmatig een ip/gateway/subnet/dns in te voeren.

Neem de gegevens over via ipconfig van pc 1 of 2; en zet die vervolgens uit zodat daar geen conflict komt.
Gedaan, ik zie het geen verandering geven.

Ik ga even een netwerkkaart ruil doen. Ben erg benieuwd of het dan wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Awsom schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:33:
Je gebruikt losse netwerkkaarten? Zit er geen ethernet poort op het moederbord?
Ik weet het niet, ik zal 1 kast openen en dan zie ik het wel. Wish me luck :)

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:14
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:33:
[...]

Ik weet het niet, ik zal 1 kast openen en dan zie ik het wel. Wish me luck :)
Ik dacht dat omdat je aangaf dat je de netwerkkaarten kunt omwisselen. Ik verwacht echter dat je gewoon de ethernet-poort van het moederbord gebruikt (zoals 99% doet).

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Als je niet meer zeker weet wat er met je netwerk setting gedaan is, kan je ook in "Apparaatbeheer" je netwerkkaart selecteren en deze verwijderen. Na opnieuw opstarten wordt deze vanzelf gedetecteerd en de default netwerk settings teruggezet, DHCP staat dan aan. Dan kan je daarna even met "ipconfig /all" de boel weer vergelijken ...

Verwijderd

Topicstarter
Awsom schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:38:
[...]

Ik dacht dat omdat je aangaf dat je de netwerkkaarten kunt omwisselen. Ik verwacht echter dat je gewoon de ethernet-poort van het moederbord gebruikt (zoals 99% doet).
Goed nieuws!

Ik heb alles uitgeschakeld en de stekkers los gekoppeld. En daarna op alle PCs nog een keer de aan/uit knop gedrukt, zodat alle stroom eruit was. Daarna heb ik PC1 geopend. Daar bleek de ethernet-poort op het moederbord te zitten. Die poging ben ik toen gestaakt. Daarna heb ik de kast van PC1 weer gesloten. Eigenlijk dus niets gedaan. Daarna alle PCs weer aangesloten en nu werkt de LAN aansluiting van PC3!

Ik hoop dat het nu blijft werken, omdat ik geen idee heb waar het nu aan heeft gelegen.

Bedankt voor al jullie hulp!
Pagina: 1