Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 851661

Topicstarter
ik heb al een boel hierover gelezen op internet maar er staan net even andere situatie's dan de mijne dus toch maar eens een nieuw topic hierover.

ik ben op zoek naar een nieuwe keuken, nu ben ik inmiddels al 4 weken geleden bij een keukenzaak geweest en heb hier een keuken uitgezocht. na wat praten met de verkoper ben ik weggegaan met een tekening en prijsvoorstel op zak en had hem belooft de volgende dag terug te bellen over mijn besluit. de volgende dag heb ik dan ook gebeld en na nog wat onderhandelen over de prijs ben ik hiermee ingestemd, ik heb dezelfde dag nog een korte mail van de verkoper gehad met de tekst:
Zoals zojuist telefonisch overeen gekomen gaat u akkoord met de afgesproken prijs van € ------.
Dit bedrag is gebaseerd op de keuken zoals gisteren besproken in onze showroom, met een werkblad van 4 cm dik en inclusief montage.
 Graag ontvang ik uw akkoord retour, zodat ik dit voor u kan verwerken.

ik heb hierop mijn akkoord retour gestuurd, echter 2 dagen hierna ontving ik de offerte per post en deze bleek hele andere dingen te bevatten dan dat wij overlegd hadden in de showroom. ik hierover meteen gebeld met de verkoper en deze was natuurlijk zo druk dat hij mij hierover terug moest bellen en die ook z.s.m. zal doen. nu zijn we dus inmiddels een flink aantal weken verder en nog steeds niets gehoord van de verkoper. inmiddels zijn wij eigenlijk wel klaar met deze zaak en hebben ergens anders een keuken gezien die wij mooier vinden en nog goedkoper is ook.'

nu is de vraag dan ook is mijn mail akkoord binden ook gezien dat hun zich niet aan hetgeen wat afgesproken was houden. ik heb nergens nog een handtekening op gezet.
hoop dat er hier iemand mij kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Een handtekening is geen vereiste voor een overeenkomst. Die is (was) vooral handig als bewijs van overeenkomst. De eMail bevestiging is net zo goed geldig.

Wel moet wat ze bevestigen voldoen aan wat is afgesproken. Het lijkt erop dat jouw bevestiging per mail gedaan is zonder specificatie van wat is overeengekomen. Die kwam later, en betwist je.
De vraag is dan of ze aannemelijk kunnen maken wat wel is afgesproken en ze ook bereid zijn dat te leveren. Of andersom, dat jij aannemelijk kan maken wat is afgesproken. De voorlopige offerte is iets, maar die was juist telefonisch aangepast.

Dat zal van beide kanten waarschijnlijk moeilijk zijn. In essentie heb je dus een overeenkomst, maar beide partijen denken dat de inhoud van de overeenkomst verschilt en geen van beiden kan het bewijzen en dus afdwingen. Er zijn geen sterke wilsuitingen voor een specifieke inhoud van overeenkomst.

Je kan proberen de overeenkomst alsnog in detail duidelijk te krijgen, of de winkel voorstellen te concluderen dat er geen overeenkomst is. Je kan daarbij vermelden dat als je binnen 14 dagen geen reactie hebt, je de overeenkomst als niet-bestaand beschouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:50
voorlopige offerte staat wel alle maten , kastjes en apparatuur op ? Aan de hand van dit ben jij akkoord gegaan en je hebt via de mail akkoord gegeven . Dat de papieren offerte anders is als geschetst en besproken is hun fout, jij hebt de voorlopige offerte akkoord gegeven , die is enkel op prijs nog aangepast (en via de mail gecommuniceerd). Lijkt me dus dat ze niet zo veel kunnen

Zou aangeven definitieve offerte op papier klopt niet naar hetgeen is afgesproken , aanpassen of anders wil ik ontbinden :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:08
Anoniem: 851661 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:04:
nu zijn we dus inmiddels een flink aantal weken verder en nog steeds niets gehoord van de verkoper.
Ehm, jullie zijn nu al een "flink aantal weken" aan het wachten tot je teruggebeld wordt? En in de tussentijd probeer je dan niet zelf nog even contact met ze op te nemen? Ik was allang naar de winkel gegaan om verhaal te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cybersijp schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:55:
voorlopige offerte staat wel alle maten , kastjes en apparatuur op ?

ik heb een orderbevestiging gekregen met alle maten enz. er op met het verzoek deze te tekenen en retour te sturen maar dat heb ik niet gedaan, bij de mail zat verder geen bijlagen met tekeningen of voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-07 20:49
Maat serieus? Stap in de auto en ga er langs. Ik weet niet hoeveel ktjes je uit hebt gegeven maar de meeste keukens zijn niet gratis. Hier wil je geen afwachtende houding hebben. In Nederland beloofd iedereen tijd dat hij terug zal bellen. Niemand doet dat meer tegenwoordig.

Een rechter zal ook vinden dat je zelf te weinig gedaan hebt door 1 telefoontje te plegen. Je had ook schriftelijk of via de mail een reactie kunnen sturen. Dat telefoontje is zo zeer slecht te bewijzen.

Als je weken gaat wachten heb je straks een keuken voor je neus staan die je niet wilt. Kom niet met de smoes dat je geen tijd hebt. Tenzij je 5.000 euro per uur verdient kun je best een uur vrij maken om dit probleem met die verkoper op te lossen.

Je hebt best kans dat er nog niets is geproduceerd omdat je enkel akkoord hebt gegeven op de prijs en blijkbaar niet op de tekeningen e.d. Maar je moet echt een actievere houding aannemen ookal is de fout door hen gemaakt. Jij zit straks met een keuken die je niet wilt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

na wat praten met de verkoper ben ik weggegaan met een voorlopige offerte op zak
Je hebt toch een offerte? Daar staat exact in wat overeengekomen is met een daarbij behorende prijs?

Daar heb je akkoord op gegeven. Dat is ook hetgeen wat besproken is in de winkel.

Gewoon langsgaan met die voorlopige offerte en vragen waarom de latere offerte afwijkend is van hetgeen je akkoord op gegeven hebt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-07 20:08
... na wat praten met de verkoper ben ik weggegaan met een voorlopige offerte op zak en had hem belooft de volgende dag terug te bellen over mijn besluit.

... ik heb hierop mijn akkoord retour gestuurd, echter 2 dagen hierna ontving ik de offerte per post en deze bleek hele andere dingen te bevatten dan dat wij overlegd hadden in de showroom.
Dus als ik het goed begrijp heb je twee documenten, de 'offerte' die je onder je arm hebt meegenomen uit de showroom en de 'opdracht' die je per post hebt ontvangen. Waarom de offerte trouwens voorlopige offerte wordt genoemd begrijp ik trouwens niet. Een offerte is een offerte. Een offerte is een aanbieding met prijscalculatie waarvan de verkopende partij aangeeft dat ze zich daaraan willen verbinden. Een offerte heeft niets voorlopigs aan zich. De aanbieding in de offerte is definitief. Het verplicht jouw als eventuele koper tot helemaal niets. Na de prijsonderhandeling heb je akkoord gegeven, daarmee zijn verkoper en koper wederzijds verplichtingen aangegaan. De offerte is daarmee omgezet in de opdracht. Je geeft aan dat het document wat je per post hebt ontvangen, de opdracht anders is dan de offerte waarmee je de showroom uitwandelde. Voor mijn gevoel is er dan geen sprake van een overeenkomst. Als je ze dat mededeelt en ze willen dat even bevestigen dan is wat mij betreft de kous af.

[ Voor 6% gewijzigd door FrankHe op 11-12-2016 11:40 . Reden: enkel typo's en verduidelijkingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]FrankHe schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:35:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb je twee documenten, de 'offerte' die je onder je arm hebt meegenomen uit de showroom en de 'opdracht' die je per post hebt ontvangen.

sorry maar dit heb ik verkeerd in de eerste omschrijving gezet ik heb een tekening en een prijsvoorstel van hun gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Er gaan nogal wat mensen voorbij aan het punt dat TS stelt dat de laatste configuratie die is opgestuurd niet overeenkomt met wat telefonisch overeen is gekomen. Daarmee is het aan de winkel aan te tonen dat dat wel degelijk is wat is overeengekomen.

Een overeenkomst komt niet tot stand als koper te goeder trouw dacht iets anders overeen te komen. Het beschreven proces lijkt ook veel mogelijkheid te bieden tot onduidelijkheid tussen partijen. Het gegeven akkoord was op iets dat op aanpassingen berustte die niet op papier stonden.

Ik zou er zoals geopperd wel wat pro-actiever achteraan gaan. Maar voor de stelling dat de rechter dat zal aanrekenen zie ik geen grond. Die zal enkel beschouwen of het aannemelijk is dat de overeenkomst tot stand kwam in samenstelling zoals de winkel schetst - en dat zal zonder handtekening op uiteindelijke configuratie moeilijk zijn.

En dat is enkel relevant als het tot een rechtzaak komt. Ik denk niet dat de winkel dat in deze situatie gaat doen. Gezien de werkwijze van veel keukenzaken is bluffen een gerede kans, maar dan moet TS stevig in zijn schoenen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-07 20:08
Anoniem: 27535 schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:19:
... Gezien de werkwijze van veel keukenzaken is bluffen een gerede kans, maar dan moet TS stevig in zijn schoenen staan.
Van dat werk, het zit er inderdaad dik in. Dan ben je als klant te goede trouw en zit je misschien ineens opgescheept met een competitie bluffen met een of andere keukenboer, lekker is dat. Hopelijk zijn ze voor reden vatbaar maar als de handelswijze onderdeel is van het business model van de onderneming dan kunnen er nog wat rake woorden gaan vallen. Veel sterkte indien dit het geval is. Voor mijn gevoel staat TS in haar/zijn recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Eens met Floppus, de rechter zal echt geen rekening houden met jouw inactieve houding zolang de keukenboer dat ook is.

Meld nogmaals aan de keukenboer dat je nog geen bevestiging hebt ontvangen van wat jullie overeen gekomen zijn en stel ze een ultimatum om dat alsnog te doen.

Als je daarna niets meer hoort, stuur je ze de dag na het verlopen van het ultimatum nog een laatste e-mail met de bevestiging dat er nu inderdaad geen overeenkomst meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:41

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Kun je duidelijk maken wat je nu precies hebt gekregen?
Ik lees offerte vanuit winkel (niet getekend)
Stukken per mail? Met akkoord gereageerd
En uiteindelijk afwijkende stukken per post?

Ga in ieder geval langs bij de keukenboer met de stukken en tekeningen die je hebt mee gekregen uit de winkel plus de mail dat je akkoord bent gegaan met deze stukken en niet degene die uiteindelijk toegestuurd zijn per post.
Die laatste ook vooral niet tekenen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Is het tegenwoordig niet gangbaar dat er voor een keuken een aanbetaling moet worden gedaan ten tijde van het bestellen?
Heb je al iets betaald?

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1