Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Mijn vraag
Kan je bij de Asus ROG Maximus VIII Ranger de pomp header instellen dat deze een error geeft als deze geen rpm detecteert? zelfde als bij de CPU fan error?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus ROG Maximus VIII Ranger Moederbord
Laatste Bios update

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google, maar krijg dan alleen over de CPU fan error te lezen en hoe je deze uitschakelt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hoe heb je de pomp aangesloten ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
GoT schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 10:58:
Hoe heb je de pomp aangesloten ?
nog niet hahaha

want ik koel nu nog op lucht maar zit wel te denken om op water te koelen, de pomp heeft alleen een 4pin pwm aansluiting.

Dus wordt dan rechtstreeks aangesloten met de 4 pin stekker op de pump header van het moederbord

Alleen ik heb dan geen controle of de pomp het dan wel doet, zou dus graag willen weten of de pomp header zo in te stellen is dat als er geen rpm signaal komt er direct een error komt (net zoals standaard bij cpu fan header)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Volgens de handleiding kan het niet iig. (die je trouwens gewoon van de Asus website kan downloaden, kleine FYI ;) )

Anders koppel je het RPM signaal van de pomp toch gewoon door naar de RPM-sense pin van de CPUfan header?
Kwestie van 1 draadje, een 3pin fan-stekertje en 2 minuutjes pielen met een soldeerbout en een stukje krimpkous.
RPM draad van de pomp doorknippen, RPMdraad van de 2de stekker erbij, de drie eindjes aan elkaar solderen en krimpkous er overheen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:22:
Volgens de handleiding kan het niet iig. (die je trouwens gewoon van de Asus website kan downloaden, kleine FYI ;) )

Anders koppel je het RPM signaal van de pomp toch gewoon door naar de RPM-sense pin van de CPUfan header?
Kwestie van 1 draadje, een 3pin fan-stekertje en 2 minuutjes pielen met een soldeerbout en een stukje krimpkous.
RPM draad van de pomp doorknippen, RPMdraad van de 2de stekker erbij, de drie eindjes aan elkaar solderen en krimpkous er overheen.
ja als het niet anders kan dan ga ik ff aan het knutselen

dacht misschien is er een optie die ik over het hoofd zie, kan in handleiding ook niet vinden nee. Maar vind de handleiding niet altijd 100% duidelijk 8)7 af en toe al wat zoek werk gehad om dingen in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Wat voor een koeling/pomp heb je / wil je gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:46
McKaamos schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:22:

Maar krijg je dan geen andere problemen met de CPU fan? Dan wel dat deze op hetzelfde niveau loopt als de pomp, dan wel altijd maximaal (in geval DC fan). Of zou je de CPU fan dan weer ergens anders op aansluiten? Maar dan zou je niet hoeven knippen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

analogworm schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:46:
[...]

Maar krijg je dan geen andere problemen met de CPU fan? Dan wel dat deze op hetzelfde niveau loopt als de pomp, dan wel altijd maximaal (in geval DC fan). Of zou je de CPU fan dan weer ergens anders op aansluiten? Maar dan zou je niet hoeven knippen :P
Je moet dan uiteraard de CPU fan niet aan die header hangen ;)
Volgens de handleiding kan je andere headers ook linken aan de temperatuur van de CPU, zodat ze geregeld worden op basis van CPU temperatuur. Dus dat probleem is dan verholpen.

En ja, je moet de pomp wel aan de pompheader hangen, want die kan meer power leveren dan de CPU fan header. Als je de pomp aan de CPU fan header hangt voor z'n stroom voorziening, loop je het risicio dat je er teveel stroom door trekt en iets opblaast.
Het is veiliger om de pomp gewoon aan de pompheader te hangen en dan de RPM-sense af te tappen en naar de CPU-fan header te jumpen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:46
Aah kijk, daarom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
GoT schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:43:
Wat voor een koeling/pomp heb je / wil je gebruiken ?
Wil een EK SPC 60 gebruiken

McKaamos schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:58:
[...]

Je moet dan uiteraard de CPU fan niet aan die header hangen ;)
Volgens de handleiding kan je andere headers ook linken aan de temperatuur van de CPU, zodat ze geregeld worden op basis van CPU temperatuur. Dus dat probleem is dan verholpen.

En ja, je moet de pomp wel aan de pompheader hangen, want die kan meer power leveren dan de CPU fan header. Als je de pomp aan de CPU fan header hangt voor z'n stroom voorziening, loop je het risicio dat je er teveel stroom door trekt en iets opblaast.
Het is veiliger om de pomp gewoon aan de pompheader te hangen en dan de RPM-sense af te tappen en naar de CPU-fan header te jumpen.
als ik iets ga knutselen dan zorg ik dat de voeding van de pomp header af komt en het rpm signaal naar de cpu header gaat, precies om die reden wat jij zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

EK SPC 60 = 6 W / 12 V = 0,5 A, dat kan je moederbord makkelijk aan.

Waar je je eerder zorgen over moet maken: download de handleiding, ga naar pagina: 1-37.
Je ziet dat de pin lay-out van W_Pump anders is dan de overige headers. :?

Pagina: 1