Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:15
Enige tijd geleden ben ik benaderd door een uitzendbureau. Ze waren opzoek naar iemand met mijn opleiding [MBO 4 ICT-beheerder]. Op gesprek geweest. Ze zochten iemand voor een bedrijf in de transportsector.

De werkzaamheden zouden grotendeels IT werkzaamheden zullen zijn, plus een deel wat zal bestaan als bijrijder bij een vervoerder. Helpen met het vervoeren van machines naar klanten toe. Ik dacht bij mijzelf prima. Als ik maar een toffe baan vind, van daaruit kan ik verder kijken naar iets wat perfect bij mij past.

Enfin, ik werd gebeld door het uitzendbureau dat ik aankomende maandag een dag kon meedraaien. Het bedrijf zou contact met mij opnemen. Hieruit stelde ik de vraag of er papierwerk in orde gemaakt moest worden. Nergens voor nodig volgens het uitzendbureau. De vraag wat ik zou komen te verdienen werd ontweken en verzekeringstechnisch moest ik mij nergens zorgen over maken...

Toen werd ik gebeld door het bedrijf. Ik mocht een dag meedraaien als vervoerder en moest werkschoenen aantrekken. Daarbij moest ik er op tellen dat het een werkdag van 12+ uur zou worden.
[Hieruit (eigenlijk al veel eerder) begon ik al sterk te twijfelen. Ze zochten iemand met een ICT beheer diploma? 8)7 ]

Toch schrok ik hier behoorlijk van en direct contact opgenomen met het uitzendbureau. Direct heb ik de vraag gesteld wat mijn verdiensten die dag zullen zijn en dat ik graag schriftelijk bevestig zie dat verzekeringstechnisch alles geregeld is.

Hieruit blijkt, ze wilden mij een dag van 12+ uur mee te laten draaien als proef, dus onbetaald. Zonder dat ook maar iets qua papierwerk geregeld is.
Ik heb het uitzendbureau vriendelijk bedankt en ze succes gewenst met de zoektocht naar een vrijwilliger.

Maar nu vraag ik mij af, mag dit zomaar? Ik kan mij voorstellen dat dit goedkope [gratis] krachten zijn en hier makkelijk misbruik van wordt gemaakt. Lekker goedkoop voor zo'n bedrijf om mensen mee te laten draaien en op het eind van de dag te zeggen; bedankt en tot ziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
12+ uur? Wat is dat voor onzin? 8 uur is prima (onbetaald), maar 12 uur zou ik lekker weigeren :)

Edit : Ah zie nu dat je het al hebt geweigerd haha

[ Voor 21% gewijzigd door DennusB op 09-12-2016 23:34 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
DennusB schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:33:
12+ uur? Wat is dat voor onzin? 8 uur is prima (onbetaald), maar 12 uur zou ik lekker weigeren :)
Jep. 05.15u aanwezig, moest er niet op tellen dat ik voor 18.00u s'avonds terug zou zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dat mag gewoon niet. Zowel het uitzendbureau als het bedrijf melden met deze kwestie bij ....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Ze mogen je inderdaad geen salaris betalen voor zoiets. Want dan telt het gewoon als dienstverband. Je bent nog niet aangenomen.

Maar het is ook niet toegestaan dat zo'n proefdienst langer duurt dan nodig om jouw skills te testen.
En daarnaast mag je bij zo'n proefdag ook niet productief bezig zijn.
Dus alles wat jij eventueel productief doet moet worden gecompenseerd door degene die jouw begeleidt.

Wat bijvoorbeeld mag: Stel jij moet een server kunnen plaatsen en aansluiten voor je werk. Dan mag degene die dat normaal doet staan kijken terwijl jij 1 server plaatst.
Hij mag niet zelf met een 2e server bezig zijn terwijl jij met jouw server bezig bent. Hij mag alleen jou begeleiden.
En ze mogen je ook maar 1 server laten doen en niet 12 uur lang...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
begrijp ik nou goed dat het proefdraaien draait om het proef-bijrijder zijn en niet om proef-IT-werk? Ik vond al dat je goed gehandeld hebt, maar dat werkelijk zo is dan gaat dit helemaaaal nergens over... Net ff die krachten die in december hun vakantiedagen opmaken vervangen door een gratis stagiair ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
P.O. Box schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:48:
begrijp ik nou goed dat het proefdraaien draait om het proef-bijrijder zijn en niet om proef-IT-werk? Ik vond al dat je goed gehandeld hebt, maar dat werkelijk zo is dan gaat dit helemaaaal nergens over... Net ff die krachten die in december hun vakantiedagen opmaken vervangen door een gratis stagiair ofzo.
Precies. Ik zou dus proef-bijrijder zijn. Daarnaast zou het een dag van 12+ uur worden. Ook zou ik totaal 70km [35km enkele reis] moeten reizen naar het bedrijf toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Bas. op 09-12-2016 23:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is vooral een uitzendbureau om te vermijden. Verder goed gehandeld.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Doet me denken aan de keer (heel lang geleden) dat een uitzendbureau mij naar een klant stuurde waar ik administratief werk zou gaan doen maar, zo werd gesteld, ik moest misschien ook wel eens de handen uit de mouwen steken. Voor mij geen punt.
Wat bleek: Het werk was als orderpicker, ik moest de hele dag met kratten sjouwen, en het "administratieve werk" bestond uit het uitprinten van orders en daarop aanvinken wat ik ingepakt had |:(

Ik kwam er pas achter op de eerste werkdag. Het bedrijf waar ik naartoe gestuurd was zag de bui al hangen en ze vertelden me dat ik al de zesde uitzendkracht in twee weken op die opdracht was. Ze waren allemaal na de eerste dag weer vertrokken. Dat vond het uitzendbureau blijkbaar geen reden om gewoon eerlijk te vertellen wat het werk inhield.

Anyway, on-topic, hier heeft blijkbaar iemand een manier gezien om er helemaal gratis een hulpje voor een dag bij te krijgen. Je wordt gelokt met een functie die op jouw niveau is maar in werkelijkheid zoeken ze waarschijnlijk alleen een bijrijder die een computer kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
downtime schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:59:
Anyway, on-topic, hier heeft blijkbaar iemand een manier gezien om er helemaal gratis een hulpje voor een dag bij te krijgen. Je wordt gelokt met een functie die op jouw niveau is maar in werkelijkheid zoeken ze waarschijnlijk alleen een bijrijder die een computer kan bedienen.
Er staat wel degelijk een vacature hiervan online waarbij gevraagd wordt naar een MBO 4 systeembeheer diploma.

De vacature:
Members only: Technisch Medewerk(st)er (ft)
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bas. schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 00:04:
[...]

Er staat wel degelijk een vacature hiervan online waarbij gevraagd wordt naar een MBO 4 systeembeheer diploma.

De vacature:

***members only***
Ik haal er niet uit dat je daar nou een systeembeheerder voor nodig hebt. Het klinkt als iets wat iedereen met wat technische affiniteit wel kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
downtime schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 00:09:
[...]

Ik haal er niet uit dat je daar nou een systeembeheerder voor nodig hebt. Het klinkt als iets wat iedereen met wat technische affiniteit wel kan doen.
Klopt inderdaad. Wist ik van tevoren wel eigenlijk. Maarja... Je bent jong en je moet wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:51

weebl

YARR!

Goed van je dat je hier niet op in bent gegaan, dit zaakje stinkt.
Je bent gewoon een koerier/pakketbezorger (of hoe je het wil noemen), die ze proberen te strikken onder het mom van ICT-beheer. Ik gok zomaar dat er geen software geïnstalleerd hoeft te worden en als je dat wel moet doen dan stelt het geen zak voor.
Het zullen in ieder geval geen werkzaamheden zijn waar je een MBO-opleiding van een paar jaar voor nodig hebt vermoed ik... Ik denk, zoals hierboven ook al aangegeven, dat ze rond de feestdagen handjes tekort komen en dat zo op proberen te lossen.
Rare manier van personeel werven dit, ik zou me snel uitschrijven bij dat uitzendbureau als ik jou was!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet weten waarom je een proefdag zou moeten werken zonder loon. Je werkt dus krijg je loon. Overigens is dat gevlieg met een busje en afspraken met klanten een stressbaan waarbij je vaak veel meer werk krijgt dan dat je in de gestelde tijd kunt doen. Zeker als ze met dit soort constructies werken is er weinig heil te verwachten van een dergelijke baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:23
Na een beetje gegoogle, of eigenlijk 1x klikken, weet ik welk bedrijf dit is.
Het is een onderaannemer van een vendor die ik aanstuur voor mijn werk.
Op zich een keurig bedrijf voor zover ik het als klant kan zien, en wat mijn ervaring met hen betreft kan ik mij niet voorstellen dat ze echt kwade bedoelingen hebben (als in vakantiegaten op deze manier opvullen)

Dat gezecht hebbende is de hele markt competatief en moet alles zo goedkoop mogelijk, dus zou het me ook niet heel erg verbazen dat zoiets wel gebeurt. Ik zou zelf ook bedankt hebben, dus ik vind wel dat je goed gehandeld hebt.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Dit is het rekken van de grenzen tussen sollicitatie (kennismaking, inschatting van vaardigheden) en proeftijd.

Als je werk op een meeloopdag bijdraagt aan de business, zou het imho betaalde proeftijd moeten zijn. Inwerken valt ook daaronder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Volgens mij was het een proefdag bij een verhuizingsbedrijf welke een ICT ging verhuizen. Een dag mee draaien als vervoerder en werkschoenen nodig. En meteen een lange dag.

Dit bedrijf wilde jou echt niet houden hoor, want direct overwerk is natuurlijk geen goed vooruitzicht.

"vieze" bedrijven doen er soms alles aan om iemand een dag te laten werken voor nop

Of ze je kunnen laten werken voor nop... tja dat ligt helemaal aan jezelf. Ik vraag me wel af of je verzekerd ben bij eventuele calamiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Goed gehandeld. "This case smells like yesterday's diapers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Nogmaals, dit soort taferelen moet je gewoon melden. Ik weet niet waar, maar als je het niet meld vinden ze wel een ander 'slachtoffer' die minder sterk in zijn of haar schoenen staat. En misschien denkt ah het staat goed op mijn CV, of misschien is er toch een kansje..Ondanks dat Philos31 vermoed dat er via het bedrijf geen 'opzet' in het spel is. Al is het alleen maar dat zowel het uitzendbureau als het bedrijf even goed achter de oren mogen krabben zonder verdere sancties en hun werkwijze hopelijk veranderen.

Ik ben verder niet tegen proefdraaien, maar voor wat hoort wat en men hoort zich wel aan de wet te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 10-12-2016 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02
Philos31 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 07:47:
Na een beetje gegoogle, of eigenlijk 1x klikken, weet ik welk bedrijf dit is.
Het is een onderaannemer van een vendor die ik aanstuur voor mijn werk.
Op zich een keurig bedrijf voor zover ik het als klant kan zien, en wat mijn ervaring met hen betreft kan ik mij niet voorstellen dat ze echt kwade bedoelingen hebben (als in vakantiegaten op deze manier opvullen)

Dat gezecht hebbende is de hele markt competatief en moet alles zo goedkoop mogelijk, dus zou het me ook niet heel erg verbazen dat zoiets wel gebeurt. Ik zou zelf ook bedankt hebben, dus ik vind wel dat je goed gehandeld hebt.
Ik ben wel vaker op de verkeerde tenen gaan staan dus dat maakt mij niet uit, als ik een belang hierbij heb en zo dichtbij sta zou ik zeker die vendor er op zijn minst van op de hoogte stellen. Want zoals gesteld dat je dit ergens moet melden, weinig kans dat er iets mee gedaan wordt door een instantie. Wel door een bedrijf als het economische schade dreigt te lopen door een slechte naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wij hebben ook wel eens sollicitanten over de vloer gehad die voor nop een dagje kwamen kijken. Daar werd alleen tijd in gestoken door ons en ze droegen niets productiefs bij. Dan zou betalen wel een stap te ver zijn. In jou geval zou ik er lekker voor bedanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 10-09 20:36
Als het bedrijf dit smerige voorstel bij 5 mensen er weet door te drukken hebben ze weer een week gratis personeel. Niet te filmen, maar stel dat er nu onderweg iets gebeurt tijdens het werk dan heb je dus ook geen poot om op te staan, want er is niets getekend. Da's nog veel erger.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
Naja ik heb een oom die bij een bank werd ontslagen en met die 'skills' kun je nergens anders terecht. Hij heeft 3 maanden onbetaald werk gedaan zodat hij zicht ergens anders kon bewijzen. Inmiddels werkt hij al weer 2 jaar in de civiele techniek. Welliswaar een andere situatie en voor hem was ook gewoon duidelijk wat het werk in ging houden. Maar 'gratis werk' kan best wel vruchten afwerpen.

Al denk ik dat jij met jouw diploma gewoon een fatsoenlijkere baan kan krijgen. En dat de manier hoe dat hier gebeurt gewoon schimmig is. Als je vind dat iemand zich eerst moet bewijzen dan moet je dat gewoon in zijn gezicht zeggen.

Tis btw best wel leuke apparatuur maar ik kan me niet voorstellen dat er veel aan ingesteld of geprogrammeerd moet worden. Hooguit dat jij degene wordt die uit kan leggen hoe het apparaat werkt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die oom zal wel met instemming van de vorige werkgever of met instemming van het UWV hebben gewerkt en was dus netjes verzekerd en had inkomsten (veronderstelling). Dit soort uitzendbureau constructies worden niet bedacht in het voordeel van de werknemer maar veelal om er zelf beter van te worden en de lasten bij de werknemer neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04
ik had ongeveer hetzelfde paar jaar terug bij sollicitatie bij koeriersbedrijf. Toen wel in mee gegaan want ik had werk nodig. Zo bleek was de onbetaalde proefdag ook pak 'm beet 12uur, maar was het wel werk wat je normaliter in je eentje deed als chauffeur. Die dag wel gewoon handen uit de mouwen gestoken en gelijk al mot gehad met de baas :P

Desalniettemin wel aangenomen.. Maar zo bleek was dit niet het enige smerige truukje. Overvolle planningen waardoor wettelijk verplichte pauzes niet genomen konden worden. Uitbetalingen niet volgens CAO. Uiteindelijk wel via een FNV bluf actie mijn tekortgekomen salaris plus wat extra verkregen.

Lang verhaal kort, kies werkgevers waar ook jij je prettig bij voelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bas. schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 00:04:
[...]

De vacature:

***members only***
Ben ik nou de enige die ziet dat ze helemaal niet vragen om mbo niveau 4 systeembeheer? Ze vragen netwerk/applicatie beheer en vermoedelijk heeft dat te maken met het aansluiten van de apparatuur.

Beetje vergelijkbaar met iemand die witgoed levert en aansluit, maar ipv een loodgieter is er een IT'er nodig. En vacatures bevatten wensen, vrijwel nooit harde eisen (tenzij expliciet gemeld).

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 10-12-2016 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:44
Deveon schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:16:
[...]

Ben ik nou de enige die ziet dat ze helemaal niet vragen om mbo niveau 4 systeembeheer? Ze vragen netwerk/applicatie beheer en vermoedelijk heeft dat te maken met het aansluiten van de apparatuur.

Beetje vergelijkbaar met iemand die witgoed levert en aansluit, maar ipv een loodgieter is er een IT'er nodig. En vacatures bevatten wensen, vrijwel nooit harde eisen (tenzij expliciet gemeld).
Ja, je bent de enige:

Functie eisen:
een opleiding op MBO niveau 4 als netwerkbeheerder of applicatiebeheerder;

Edit: Zie nu wat je bedoelt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
edit: nvm

[ Voor 86% gewijzigd door Deveon op 10-12-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De proefdagen die ik tegen ben gekomen (suggesties waar ik verder niet op in gegaan ben) waren eigenlijk altijd tegen het minimumloon. Zelfs een proefweek waar men dan een stuk of 10-15 mensen aan deel laat nemen (voornamelijk met een begeleider kijken wat er gebeurt en dan oefenen, wat eigenlijk dus een soort cursus is maar dan van de wellicht toekomstige werkgever) om er vervolgens een stuk of 5 aan het einde van die week een contract aan te bieden. Dat was ook gewoon tegen minimumloon voor een week.
Jij bent je tijd kwijt maar er staat tenminste wel iets tegenover (ook al is dat minimum).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proefdagen of weken tegen het minimum loon is nog heel erg netjes. Zie tegenwoordig maar eens een bedrijf te vinden die de proefmaand wilt betalen. 1 maand vrijwillig voordat je een contract krijgt is hard de norm aan het worden

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 12:48:
Proefdagen of weken tegen het minimum loon is nog heel erg netjes. Zie tegenwoordig maar eens een bedrijf te vinden die de proefmaand wilt betalen. 1 maand vrijwillig voordat je een contract krijgt is hard de norm aan het worden
Geen idee in welke duistere sector jij werkt maar in de normale wereld is dit niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Een keer gebeld over een vacature. Bleek een veel simpelere baan te zijn dan aangegeven. De HR dame verklaarde: "als wij eerlijk zijn reageert er niemand." Vage dingen zijn dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 12:57:
[...]

Geen idee in welke duistere sector jij werkt maar in de normale wereld is dit niet normaal.
De gehele zorg sector ongeveer, inclusief ziekenhuizen. ING doet dit overigens ook. Begint in de retail ook steeds meer voor te komen. Niet echt bepaald duistere sectoren. Word voornamelijk veel gedaan bij mensen met minder dan een paar jaar ervaring. En veel succes met er iets tegen te doen, want het gebeurt namelijk overal.

Steeds meer gemeenten gebruiken dit ook voor werklozen. Let maar op, over 5 jaar is dit de standaard. Want waarom als sollicitant niet de eerste maand gratis werken als de werkgever het anders wel gratis kan krijgen?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bij ons, geheel andere branche, is het normaal dat er een aantal mensen een dag komen meedraaien na een eerste filtering van de sollicitanten. Boventallig ingepland, en betaald.
Mijn werkgever ziet dat als een investering in de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:21

Fiber

Beaches are for storming.

Werken zonder loon...? Of werken met behoud van uitkering...? Dat laatste komt helaas steeds meer voor in bepaalde sectoren...

En die werktijden zijn ook redelijk van de gekke voor een baan in loondienst. Dan bestaat je leven straks alleen nog maar uit werken, woon-werk verkeer, eten en slapen. Dat is wellicht prima tijdelijk te doen als zelfstandige als je bijvoorbeeld een bedrijf aan het opbouwen bent, dan weet je waar je het voor doet, maar hier klinkt het meer als moderne slavernij... Of krijg je dan een driedaagse werkweek van 36 uur...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Fiber schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:16:
Werken zonder loon...? Of werken met behoud van uitkering...? Dat laatste komt helaas steeds meer voor in bepaalde sectoren...

En die werktijden zijn ook redelijk van de gekke voor een baan in loondienst. Dan bestaat je leven straks alleen nog maar uit werken, woon-werk verkeer, eten en slapen. Dat is wellicht prima tijdelijk te doen als zelfstandige als je bijvoorbeeld een bedrijf aan het opbouwen bent, dan weet je waar je het voor doet, maar hier klinkt het meer als moderne slavernij... Of krijg je dan een driedaagse werkweek van 36 uur...? O-)
Echt zonder loon. Heb niet eens een uitkering en dat ga ik niet willen ook.
Momenteel ben ik werkzaam via een uitzendbureau, 0 uren contract. Omdat ik die dag niet kan werken bij mijn huidige baan, heb ik die dag dus geen inkomsten.

Heb het "nieuwe" uitzendbureau het voorstel gedaan volgens minimumloon mij die proefdag uit te betalen, maar dat konden ze niet om een vage reden. Voor niks gaat de zon op...

Ik ga in iedergeval even uitzoeken hoe het precies zit. Erbij laten zitten ga ik niet doen, ga op zijn minst een melding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 10-09 19:52
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:08:
[...]

De gehele zorg sector ongeveer, inclusief ziekenhuizen. ING doet dit overigens ook. Begint in de retail ook steeds meer voor te komen. Niet echt bepaald duistere sectoren. Word voornamelijk veel gedaan bij mensen met minder dan een paar jaar ervaring. En veel succes met er iets tegen te doen, want het gebeurt namelijk overal.

Steeds meer gemeenten gebruiken dit ook voor werklozen. Let maar op, over 5 jaar is dit de standaard. Want waarom als sollicitant niet de eerste maand gratis werken als de werkgever het anders wel gratis kan krijgen?
Voor werklozen is het bedoeld om ze weer aan het werk te krijgen. Ze hebben een uitkering, dus inkomen. De enige winst is voor de gemeente die hopelijk na 1 maand geen uitkering meer hoeft te betalen.

En ik denk niet dat dit de norm gaat worden. Ja, voor de ongeschoolde baantjes, die worden opgevuld door werklozen. Maar iemand die van werk naar werk gaat, die gaat echt geen maand zonder salaris aan het werk. Die blijft dan wel zitten bij zijn oude werkgever. 8)7

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:38
Naam van het uitzendbureau en bedrijf zelf? Dit soort praktijken mogen best wel aan het licht komen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Laten we dan als de wiedeweerga zorgen dat we die norm weer terugveranderen: werk is werk, daar hoor je voor betaald te krijgen. De basisdeal is dat jij tijd inlevert, en de werkgever geld.
Proefdagen / weken / maand horen gewoon bij het risico van de werkgever: jij investeert immers ook gewoon de tijd, en het is echt zelden dat je niks kunt bijdragen. De enige situatie die ik me voor kan stellen is een (1) dagje schaduwen als je bv nog vroeg in je opleiding zit en eens mee wilt kijken in het werkveld. Maar dan doe je dus ook echt niets nuttigs, behalve misschien een pen aangeven ofzo.

En wil een werkgever doen alsof het niet eerlijk is dat 'ie moet betalen voor mensen, dan moet 'ie geen werkgever worden maar vooral zelf in loondienst gaan werken.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Bedankt iedereen voor alle berichten. Het is mij wel duidelijk dat dit echt niet kan. Daarnaast weet ik dat ik er goed aan gedaan heb het af te wimpelen en ze verder veel succes te wensen.

Maar dan nog mijn vraag. Is er iemand die mij precies kan vertellen hoe dit wettelijk zit?

Ze wilden mij een dag mee laten draaien met een chauffeur als bijrijder.
- 12 uur lang.
- 70km reizen op eigen kosten.
- Zonder ook maar iets getekend te hebben, dus onverzekerd?

Ik wil hier gewoon wat aan doen. Want kan mij voorstellen dat als je zonder werk zit, je mee gaat in dit soort praktijken en ze er zo mooi goedkope krachten aan over houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Bas. op 10-12-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SPee schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:33:

En ik denk niet dat dit de norm gaat worden. Ja, voor de ongeschoolde baantjes, die worden opgevuld door werklozen. Maar iemand die van werk naar werk gaat, die gaat echt geen maand zonder salaris aan het werk.
Het is ooit begonnen bij de ongeschoolde baantjes, maar ondertussen gaat het alsmaar verder. Zowel de radiologen als het HR personeel moet al een maand zonder loon werken sinds een jaar of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Straks moet je nog betalen om te mógen werken... Is al het geval voor piloten bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[off-topic, tikje rant]
Moet zeggen dat ik met stomme verbazing naar het fenomeen "proefdag" of "meeloopdag" zit te kijken.
Er is gewoon een proeftijd, van 1 tot 2 maanden, waarin zowel werknemer als werkgever kunnen bepalen of er een match is. Dit soort constructies snap ik dan ook niet en vind ze eigenlijk te onbeschoft voor woorden, zeker als een bedrijf het gore lef heeft om ook nog eens te claimen dat je die dag niet betaald wordt!
[/off-topic]

Zoals sommigen hier al aangeven: melden! Je zou in ieder geval eens een mail kunnen sturen naar de overkoepelende organisatie van uitzendbureaus en de Arbeidsinspectie om te kijken wat hun standpunt daarin is.
Cc daarin ook het uitzendbureau dat je dit voorstel deed. Kans dat je daarna nooit meer een dag werk voor ze zal doen, maar dan weten ze in ieder geval hoe je over dit soort constructies denkt! :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De grote vraag hierbij is: werkt het uitzendbureau ook gratis? Ik gok van niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
Pietervs schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:25:
[off-topic, tikje rant]
Moet zeggen dat ik met stomme verbazing naar het fenomeen "proefdag" of "meeloopdag" zit te kijken.
Er is gewoon een proeftijd, van 1 tot 2 maanden, waarin zowel werknemer als werkgever kunnen bepalen of er een match is. Dit soort constructies snap ik dan ook niet en vind ze eigenlijk te onbeschoft voor woorden, zeker als een bedrijf het gore lef heeft om ook nog eens te claimen dat je die dag niet betaald wordt!
[/off-topic]

Zoals sommigen hier al aangeven: melden! Je zou in ieder geval eens een mail kunnen sturen naar de overkoepelende organisatie van uitzendbureaus en de Arbeidsinspectie om te kijken wat hun standpunt daarin is.
Cc daarin ook het uitzendbureau dat je dit voorstel deed. Kans dat je daarna nooit meer een dag werk voor ze zal doen, maar dan weten ze in ieder geval hoe je over dit soort constructies denkt! :)
Bedankt! Hier kan ik wel wat mee.
Ik heb nog nooit voor het betreffende uitzendbureau gewerkt en dat wil ik ook niet eens.
Inmiddels was er al een mail verstuurd, dat ik mij uitschrijf bij het betreffende uitzendbureau en graag een bevestiging hiervan zie.

Trouwens vrijdagavond met ze aan de telefoon gehangen dat ik er vanaf zie om 12u+ te gaan werken, onbetaald, zonder dat er ook maar iets van papierwerk geregeld is.

Over het voorstel om toch minimumloon te betalen was niet te praten en het moest absoluut onbetaald. :o Dit was gebruikelijk en gebeurde eigenlijk altijd op deze manier.
Daarnaast moest ik het zien als een investering in mijzelf en vonden ze het een zeer onverstandige keuze om deze "kans" te laten gaan.

7(8)7 7(8)7

Het gesprek verliep dus niet bepaald prettig.
Mevrouw was nogal boos gezien ze dit niet konden verantwoorden naar het bedrijf toe, omdat nu de complete planning in de soep loopt.
Maar ik denk dat ze binnenkort nog wel meer te verantwoorden hebben. :9

[ Voor 21% gewijzigd door Bas. op 10-12-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als het mogelijk is, zou ik nog even bij de betreffende bedrijf aankloppen om te vragen of zij voor die dag moeten betalen..

Mocht je een melding maken, heb je meer 'kruit' om mee te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Pietervs schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:25:
[off-topic, tikje rant]
[/off-topic]
Ik vind dat helemaal niet zo raar. Wij hebben dat zelf ook gedaan toen wij een nieuwe collega zochten, en ik heb zelf op zo'n manier eens een dag meegedraaid. Ging niet om een baan als sjouwer trouwens. In een dag meewerken kan je heel snel uitvinden hoe iemand is, en hoe snel iemand leert. Vooral bij ons, waarbij de kandidate net van de universiteit kwam, en er naast een goed stel hersens ook de nodige praktische vaardigheden gewenst zijn, was dat heel belangrijk. Dat heb ik ook echt wel in een dag door, of iemand snel de praktische zaken oppikt. Voor mij is zo'n dag verder totaal niet productief, dus het kost ons geld.

Maar het voorkomt dat je iemand aanneemt en in de proeftijd weer ontslaat. Zo iemand heeft misschien wel meer sollicitaties lopen, en maakt dan de keuze voor jouw bedrijf, om dan vervolgens nog in de proeftijd met lege handen te staan. Of erger: degene zegt een (vaste) baan op, om vervolgens in de proeftijd op straat gezet te worden. Een proeftijd is daar in mijn ogen niet voor. Je moet het als medewerker bij ons dan ook zeker heel bont maken, willen we je in je proeftijd ontslaan. Ik heb ook nog nooit iemand meegemaakt (ook in mijn privé omgeving) die in de proeftijd ontslagen werd.
Dan dus liever 1 dag investeren in een proefdag (zie het als een assesment).

Overigens slaat het in het geval van TS nergens op, de meeloopdag staat in geen verhouding tot de baan die hem aangeboden wordt. En de baan uit de advertentie komt ook niet echt neer op een systeembeheerdersfunctie.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:03:
[...]

Maar het voorkomt dat je iemand aanneemt en in de proeftijd weer ontslaat. Zo iemand heeft misschien wel meer sollicitaties lopen, en maakt dan de keuze voor jouw bedrijf, om dan vervolgens nog in de proeftijd met lege handen te staan. Of erger: degene zegt een (vaste) baan op, om vervolgens in de proeftijd op straat gezet te worden. Een proeftijd is daar in mijn ogen niet voor. Je moet het als medewerker bij ons dan ook zeker heel bont maken, willen we je in je proeftijd ontslaan. Ik heb ook nog nooit iemand meegemaakt (ook in mijn privé omgeving) die in de proeftijd ontslagen werd.
Juist daar is een proeftijd voor. Je kan niet alles helder krijgen in een solicitatietraject en heel simpel. Recruitement kost geld en daar op bezuinigen met 1 dag salaris is nogal beknibbelen op de verkeerde zaken.

Wat denk je dat een geheel recruitmenttraject kost en hoeveel procent duurder het wordt met 1 betaalde extra dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Napo schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:07:
[...]

Juist daar is een proeftijd voor. Je kan niet alles helder krijgen in een solicitatietraject en heel simpel. Recruitement kost geld en daar op bezuinigen met 1 dag salaris is nogal beknibbelen op de verkeerde zaken.

Wat denk je dat een geheel recruitmenttraject kost en hoeveel procent duurder het wordt met 1 betaalde extra dag?
Ik was zelfs al tweemaal op gesprek geweest.

1x bij het uitzendbureau
1x bij het bedrijf

Dan neem ik aan dat ze toch al een aardig beeld van mij hebben....

Dit is voor mij ook al een investering geweest gezien ik 2x een vrije middag heb moeten inplannen en totaal zo'n 150km hiervoor heb moeten reizen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bas. op 10-12-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Bas. schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:10:
[...]

Ik was zelfs al tweemaal op gesprek geweest.

1x bij het uitzendbureau
1x bij het bedrijf

Dan neem ik aan dat ze toch al een aardig beeld van mij hebben....

Dit is voor mij ook al een investering geweest gezien ik 2x een vrije middag heb moeten inplannen en totaal zo'n 150km hiervoor heb moeten reizen.
Precies! Dat laat dus als zien dat je tijd wilt investeren in deze kans. Of het wettelijk gezien toegestaan is of niet, ik vind dit gewoon te goedkoop voor woorden. je vraag niet per se de hoofdprijs, maar iedereen moet wat verdienen, zowel de bedrijven als de medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Napo schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:07:
[...]

Wij doen geen recruitment traject. We hebben 1 of 2 gespreksrondes gehad, en de meest geschikte kandidate gevraagd om 1 dag mee te draaien. Aan het einde van die 2e dag hebben we de dag geëvalueerd, en haar direct medegedeeld dat we haar voor de functie wilden. Het is nooit in ons opgekomen om haar te betalen voor die dag, omdat het gewoon deel was van de sollicitatie procedure. Als we een kandidaat hadden gehad die aantoonbaar al de gevraagde praktische skills had, hadden we die dag ook niet gedaan (want dat was het belangrijkste doel van die dag).

Zelf heb ik een dergelijke dag ook weleens gehad, waarbij de betreffende werkgever enerzijds wilde weten hoe je problemen oplost, en anderzijds hoe creatief de kandidaten waren. Ik zie echt niet wat daar anders aan is dan een assessment, die doorgaans ook (een groot deel van) een dag duurt. Behalve dat de inschatting of iemand geschikt is, gemaakt wordt door degene(n) die met de kandidaat moeten gaan samenwerken, in plaats van een assessment bureau die 0 binding met de functie heeft.

Ik zou het echt not-done vinden om iemand aan te nemen, terwijl je niet 100% overtuigd bent van de geschiktheid voor de functie, en dan met lege handen te laten staan wanneer diegene ongeschikt blijkt tijdens de proeftijd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:20:
[...]

Wij doen geen recruitment traject. We hebben 1 of 2 gespreksrondes gehad, en de meest geschikte kandidate gevraagd om 1 dag mee te draaien. Aan het einde van die 2e dag hebben we de dag geevalueerd, en haar direct medegedeeld dat we haar voor de functie wilden. Het is nooit in ons opgekomen om haar te betalen voor die dag, omdat het gewoon deel was van de sollicitatie procedure. Als we een kandidaat hadden gehad die aantoonbaar al de gevraagde praktische skills had, hadden we die dag ook niet gedaan (want dat was het belangrijkste doel van die dag).

Zelf heb ik een dergelijk dag ook weleens gehad, waarbij de betreffende werkgever enerzijds wilde weten hoe je problemen oplost, en anderzijds hoe creatief de kandidaten waren. Ik zie echt niet wat daar anders aan is dan een asessment, die doorgaans ook (een groot deel van) een dag duurt. Behalve dat de inschatting of iemand geschikt is, gemaakt wordt door degene(n) die met de kandidaat moeten gaan samenwerken, in plaats van een asessment buro die 0 binding met de functie heeft.

Ik zou het echt not done vinden om iemand aan te nemen, terwijl je niet 100% overtuigd bent van de geschiktheid voor de functie, en dan met lege handen te laten staan wanneer diegene ongeschikt blijkt tijdens de proeftijd.
Het zelfde zou je leren op de eerste dag van de proeftijd... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
SECURITEH schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:23:
[...]

Het zelfde zou je leren op de eerste dag van de proeftijd... 8)7
Ja, NADAT diegene dus een andere (misschien wel geschikte) functie heeft afgezegd, of ontslag heeft genomen bij de huidige werkgever! 8)7

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Wij doen geen recruitment traject. We hebben 1 of 2 gespreksrondes gehad, en de meest geschikte kandidate gevraagd om 1 dag mee te draaien. Aan het einde van die 2e dag hebben we de dag geëvalueerd, en haar direct medegedeeld dat we haar voor de functie wilden. Het is nooit in ons opgekomen om haar te betalen voor die dag, omdat het gewoon deel was van de sollicitatie procedure. Als we een kandidaat hadden gehad die aantoonbaar al de gevraagde praktische skills had, hadden we die dag ook niet gedaan (want dat was het belangrijkste doel van die dag).
Je hebt wél een recruitmenttraject, alleen noem je het niet zo. Wat je hier beschrijft is het einde van dat traject; het traject begint met het zoeken naar kandidaten.
Zelf heb ik een dergelijke dag ook weleens gehad, waarbij de betreffende werkgever enerzijds wilde weten hoe je problemen oplost, en anderzijds hoe creatief de kandidaten waren. Ik zie echt niet wat daar anders aan is dan een assessment, die doorgaans ook (een groot deel van) een dag duurt. Behalve dat de inschatting of iemand geschikt is, gemaakt wordt door degene(n) die met de kandidaat moeten gaan samenwerken, in plaats van een assessment bureau die 0 binding met de functie heeft.
Zoals door anderen al gezegd, dat is precies de definitie van proeftijd. "Tijd dat iemand op proef is, vooral in een nieuwe baan om te kijken of hij bevalt als werknemer."
Ik zou het echt not-done vinden om iemand aan te nemen, terwijl je niet 100% overtuigd bent van de geschiktheid voor de functie, en dan met lege handen te laten staan wanneer diegene ongeschikt blijkt tijdens de proeftijd.
Sta je dan niet met lege handen als diegene na één dag onbetaald werk ongeschikt blijkt? Waarom wel na een maand? Of na één dag na aanvang van de proeftijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 20:58
[...]

Een assessment doen van een uurtje is prima, voor al het andere is gewoon een proeftijd. Het is echt beyond belachelijk dat een werkgever dat op een werknemer wil afschuiven. Echt compleet not done, zeker omdat het dus vaak om starters gaat die niet het lef hebben om hier wat van te zeggen. Een bizarre ontwikkeling wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De kans dat iemand 100% overtuigd is na 1 of 2 gesprekken, of zelfs 10 gesprekken, is vrij klein. Juist daarvoor is de proeftijd. Hetgeen je wil beantwoorden na een proeftijd zou moeten zijn:

Past hij/zij in het team
Heeft hij/zij de kwaliteiten die benodigd zijn

Als één of beiden niet met ja te beantwoorden zijn dan moet je kijken wat je nog voor elkaar kan betekenen (ander team/aanpassen functie/etc) doen en in het ergste geval beeindig je de samenwerking. Het is niet meer en niet minder dan een zakelijke overeenkomst waar je nooit garanties hebt dat het loopt zoals je verwacht.

beiden partijen moeten accepteren dat de proeftijd ook zo gebruikt wordt, vanuit werknemer EN werkgever. Lapmiddelen om het risico te verkleinen geven voor mij iig een beeld dat het bedrijf nogal goedkoop overkomt. Is dat de indruk die je wil achterlaten?
PatrickH89 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:28:
[...]

Een assessment doen van een uurtje is prima, voor al het andere is gewoon een proeftijd.
Zelfs die assessments zijn meestal een wassenneus die weinig zegt over de sspecifieke gewenste kwaliteiten voor een functie.

[ Voor 12% gewijzigd door Napo op 10-12-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:04
[...]

De gehele zorg sector ongeveer, inclusief ziekenhuizen.
Ik werk nu 10 jaar in de IT in ziekenhuizen, maar ik heb nog nooit gehoord van een eerste maand onbetaald werken... solliciteren gewoon via brief, aantal gesprekken, arbeidsvoorwaardengesprek, jaarcontract met een maand proeftijd, vast contract. Als alles goed gaat natuurlijk en de vacature voor vast is en niet voor een project met een bepaalde duur. Salaris gewoon vanaf dag 1.

Of bedoel je zorgpersoneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Napo schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:31:
[...]

De kans dat iemand 100% overtuigd is na 1 of 2 gesprekken, of zelfs 10 gesprekken, is vrij klein. Juist daarvoor is de proeftijd. Hetgeen je wil beantwoorden na een proeftijd zou moeten zijn:

Past hij/zij in het team
Heeft hij/zij de kwaliteiten die benodigd zijn

Als één of beiden niet met ja te beantwoorden zijn dan moet je kijken wat je nog voor elkaar kan betekenen (ander team/aanpassen functie/etc) doen en in het ergste geval beeindig je de samenwerking. Het is niet meer en niet minder dan een zakelijke overeenkomst waar je nooit garanties hebt dat het loopt zoals je verwacht.

beiden partijen moeten accepteren dat de proeftijd ook zo gebruikt wordt, vanuit werknemer EN werkgever. Lapmiddelen om het risico te verkleinen geven voor mij iig een beeld dat het bedrijf nogal goedkoop overkomt. Is dat de indruk die je wil achterlaten?
Ik zou het vrij stom vinden om de proeftijd te gebruiken om uit te vinden wat je tijdens de sollicitatie al uit kunt vinden. Iemand die aangenomen wordt en dan binnen no-time weer ontslagen, dat heeft ook voor die persoon veel meer impact dan om afgewezen te worden tijdens de sollicitatieprocedure. Zeker als zo iemand nog meer sollicitaties had lopen, of nog een baan had. Heeft niets met goedkoop te maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
migchiell schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:35:
[...]

Ik werk nu 10 jaar in de IT in ziekenhuizen, maar ik heb nog nooit gehoord van een eerste maand onbetaald werken... solliciteren gewoon via brief, aantal gesprekken, arbeidsvoorwaardengesprek, jaarcontract met een maand proeftijd, vast contract. Als alles goed gaat natuurlijk en de vacature voor vast is en niet voor een project met een bepaalde duur. Salaris gewoon vanaf dag 1.

Of bedoel je zorgpersoneel?
Wie heeft het nou weer over een maand onbetaald werk. Het gaat niet om een maand, en het gaat niet om werk. Het gaat om een dag meedraaien om vast te stellen of je geschikt bent voor de functie.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:37:
[...]

Ik zou het vrij stom vinden om de proeftijd te gebruiken om uit te vinden wat je tijdens de sollicitatie al uit kunt vinden. Iemand die aangenomen wordt en dan binnen no-time weer ontslagen, dat heeft ook voor die persoon veel meer impact dan om afgewezen te worden tijdens de sollicitatieprocedure. Zeker als zo iemand nog meer sollicitaties had lopen, of nog een baan had. Heeft niets met goedkoop te maken.
Een dag werken is geen sollicitatie. Je kunt een werknemer ook betalen voor een dagje als je deze niet aanneemt. Dit is belastingtechnisch totaal niet lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickH89 op 10-12-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
PatrickH89 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:39:
[...]

Een dag werken is geen sollicitatie. Je kunt een werknemer ook betalen voor een dagje als je deze niet aanneemt. Dit is belastingtechnisch totaal niet lastig.
Als je mij eerdere reactie had gelezen, had je gezien dat het in ons geval niet om een dag werken ging. Persoon was niet productief, en het kostte mijn persoon een dag om diegene te testen/begeleiden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat hoort bij het risico van de werkgever, en precies hiervoor is de proeftijd ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:40:
[...]

Als je mij eerdere reactie had gelezen, had je gezien dat het in ons geval niet om een dag werken ging. Persoon was niet productief, en het kostte mijn persoon een dag om diegene te testen/begeleiden.
Het is de taak van de werkgever om een persoon in te werken. Je kunt niet van een werknemer vragen om een dag onbetaald te werken. Het maakt niet uit of iemand productief bezig is, het is de bedoeling om productief te worden. Dit geldt net zo goed voor een proeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:04
Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:38:
[...]

Wie heeft het nou weer over een maand onbetaald werk. Het gaat niet om een maand, en het gaat niet om werk. Het gaat om een dag meedraaien om vast te stellen of je geschikt bent voor de functie.
Ik reageerde hierop:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Zr40 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:41:
Dat hoort bij het risico van de werkgever, en precies hiervoor is de proeftijd ontstaan.
Maar voor wie is de impact van in de proeftijd ontslagen worden groter, voor de werkgever of voor de werknemer?
PatrickH89 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:42:
[...]

Het is de taak van de werkgever om een persoon in te werken. Je kunt niet van een werknemer vragen om een dag onbetaald te werken. Het maakt niet uit of iemand productief bezig is, het is de bedoeling om productief te worden. Dit geldt net zo goed voor een proeftijd.
Het heeft niets met inwerken te maken, maar met vaststellen of iemand geschikt is voor de functie. Daar is een sollicitatieprocedure voor.

Ik heb aan beide kanten gestaan, en ik vind echt dat jullie veel te licht denken over iemand in zijn of haar proeftijd van de ene op de andere dag op straat zetten!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:45:
[...]

Maar voor wie is de impact van in de proeftijd ontslagen worden groter, voor de werkgever of voor de werknemer?
Voor beiden. Dat neemt niet weg dat je die persoon gewoon salaris hoort te betalen voor de periode dat die in dienst geweest is, zelfs al is het maar één dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
migchiell schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:43:
[...]

Ik reageerde hierop:

[...]

[...]
Ok, die opmerking had ik over het hoofd gezien. Dat slaat inderdaad nergens op, een maand onbetaalde proeftijd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:45:
[...]

[...]

Het heeft niets met inwerken te maken, maar met vaststellen of iemand geschikt is voor de functie. Daar is een sollicitatieprocedure voor.

Ik heb aan beide kanten gestaan, en ik vind echt dat jullie veel te licht denken over iemand in zijn of haar proeftijd van de ene op de andere dag op straat zetten!
En waarom betaal je die persoon dan niet gewoon voor de dag die deze kwijt is die normaal gesproken onderdeel is van een proeftijd? Volgens mij is wat jij zegt gewoon niet de ware intentie van een 'dagje meelopen'.

[ Voor 5% gewijzigd door PatrickH89 op 10-12-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Zr40 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:45:
[...]

Voor beiden. Dat neemt niet weg dat je die persoon gewoon salaris hoort te betalen voor de periode dat die in dienst geweest is, zelfs al is het maar één dag.
Gelul, die werkgever zit niet zonder baan thuis, en kan gemakkelijker nog eens de andere kandidaten polsen. De werknemer heeft ofwel een andere baan opgezegd, ofwel andere sollicitaties afgebroken.
PatrickH89 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:46:
[...]

En waarom betaal je die persoon dan niet gewoon voor de dag die deze kwijt is die normaal gesproken onderdeel is van een proeftijd?
Omdat het een onderdeel is van het proces om vast te stellen of een kandidaat geschikt is voor de functie. De sollicitatieprocedure dus.

Maar ik geloof dat we het hier toch niet eens over gaan worden, dus ik laat het hierbij.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:51:
[...]

Gelul, die werkgever zit niet zonder baan thuis, en kan gemakkelijker nog eens de andere kandidaten polsen. De werknemer heeft ofwel een andere baan opgezegd, ofwel andere sollicitaties afgebroken.
Nee, gelul is verlangen eisen dat de kandidaat-werknemer onbetaald productief is. Nog voor ingang van de arbeidsovereenkomst en de echte proeftijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2016 16:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PatrickH89
Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:51:
[...]

[...]

Omdat het een onderdeel is van het proces om vast te stellen of een kandidaat geschikt is voor de functie. De sollicitatieprocedure dus.

Maar ik geloof dat we het hier toch niet eens over gaan worden, dus ik laat het hierbij.
Ik hoop van harte dat iedere potentiele werknemer een middelvinger opsteekt en verder gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Toch kun je het ook anders zien. Als je solliciteert naar een functie waarvan je zelf nog niet helemaal weet of het echt wat voor je is, of niet zeker ben of je het leuk gaat vinden of aan gaat kunnen of überhaupt gaat kunnen is het best lekker om eerst vrijblijvend een dagje onbetaald te mogen meelopen. Dan kun je van beide kanten kijken of het bevalt zonder dat je direct al officieel in dienst bent. Daar neem je desnoods een snipperdag voor op bij je huidige werk of als je werkloos bent heb je er tijd genoeg voor. Lastigste is nog hoe het zit met verzekeringen etc. als er wat mis gaat op die eerste dag. Wat zeker bij een functie als bijrijder niet denkbeeldig is.

In een uitkeringssituatie scheelt dat ook weer het gezeik van om je uitkering voor een dag stop te laten zetten en weer aan te vragen als het niet door gaat. Als werkgever zou je zelfs kunnen toezeggen dat als het bevalt en je in dienst komt je die dag met terugwerkende kracht toch betaald krijgt door de ingangsdatum van je contract gewoon aan te passen. En als het niet bevalt hoef je niet ontslagen te worden omdat je nog niet in dienst ben.

Dus op zich snap ik het allemaal wel en zie ik de voordelen wel. Ik val meer over die idioot lange werktijden van ruim 12 uur per dag. Daar kun je bijna twee mensen voor ruim 6 uur per dag voor aannemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een dag onbetaald meelopen om de werksfeer te proeven zou ik in principe ook geen groot probleem vinden. Maar dan moet men niet gaan verwachten dat je ook gaat werken. Verwacht men dat wel, dan verwacht ik daarvoor betaald te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Ik vind dat helemaal niet zo raar. Wij hebben dat zelf ook gedaan toen wij een nieuwe collega zochten, en ik heb zelf op zo'n manier eens een dag meegedraaid. Ging niet om een baan als sjouwer trouwens. In een dag meewerken kan je heel snel uitvinden hoe iemand is, en hoe snel iemand leert. Vooral bij ons, waarbij de kandidate net van de universiteit kwam, en er naast een goed stel hersens ook de nodige praktische vaardigheden gewenst zijn, was dat heel belangrijk. Dat heb ik ook echt wel in een dag door, of iemand snel de praktische zaken oppikt. Voor mij is zo'n dag verder totaal niet productief, dus het kost ons geld.
Dat het jouw bedrijf geld kost, is irrelevant: zie het als wervingskosten. Die ben je toch kwijt, ongeacht of je de persoon aanneemnt of niet. Deze kosten af proberen te wentelen op potentiële kandidaten door ze een dag vopr niks te laten werken vind ik onbeschoft. Sorry, maar anders kan ik dat niet verwoorden: welke werkgever probeert nu zijn (potentiële) medewerkers op te laten draaien voor zijn kosten? Extreem gezegd: moet jij ook je eigen wc-papier meenemen naar het werk?
Dat is zowel het risico van de kandidaat als van het bedrijf. Klinkt hard, maar beide kanten (zowel bedrijf als kandidaat) nemen een gok door met elkaar in zee te gaan.
Bij een assesment komen hele andere dingen kijken. Want een dagje aardig doen tegen mogelijke collega's houdt iemand wel vol, maar houdt hij/zij het ook vol als om 3 uut 's middags nog even een stress-test afgenomen wordt?
Overigens slaat het in het geval van TS nergens op, de meeloopdag staat in geen verhouding tot de baan die hem aangeboden wordt. En de baan uit de advertentie komt ook niet echt neer op een systeembeheerdersfunctie.
Daar zijn we het in ieder geval over eens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Pietervs op 10-12-2016 17:56 . Reden: Aanvulling mbt assesment ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

In mijn ogen is het normaal als de werkgever in een proefperiode dubbel salaris betaald,
het is immers bedoeld om te zien of het werk mij bevalt en de werkgever dezelfde ideeën heeft over goed werkgeverschap als ik.

Maar dat gebeurt ook niet.

Zo zal ik dus ook echt niet meewerken aan een gratis proefdag.
Misschien dat gratis werken vroeger normaal was, nu echt niet.
Degene die dit aan mij voorlegt lach ik vrij hard in het gezicht uit.

[ Voor 16% gewijzigd door T.C op 10-12-2016 18:06 ]

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
[...]
Hier lopen de belangen volgens mij nogal door elkaar?

Uiteindelijk is het gewoon fijn voor het bedrijf om een aantal voordelen hebben van een meeloopdag zonder griezelige dingen als betaling of een contract ofzo.

Ook ben ik zeer benieuwd: als jullie iemand aannemen na zo'n proefdag, neem je dan in het contract op dat de proeftijd overbodig is? En zo nee, dan is het toch vooral een 'wel de lusten, niet de lasten'-constructie voor de werkgever?

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

orf

Even vooropgesteld: Een gratis meeloopdag (zeker één van 12 uur en waar reiskosten voor gemaakt worden) kan wat mij betreft absoluut niet. Voor werk moet betaald worden, meelopen kan nuttig zijn, maar dat moet puur gaan om het beoordelen van de sollicitant.

Voor werkgevers is een proeftijd niet risicoloos. Als iemand in de proeftijd ziek wordt en ziek uit dienst gaat, dan is de werkgever tot 12 jaar financieel verantwoordelijk voor deze ex-werknemer.

Het kan zelfs zo zijn dat het dienstverband wordt beëindigd in de proeftijd door de werkgever en de werknemer binnen vier weken ziek wordt, het alsnog voor risico van de werkgever is.

De werkgever betaalt in bovenstaande gevallen via gedifferentieerde ZW-flex premie voor de uitkering die de ex-werknemer krijgt. Met een maximum van 12 jaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
orf schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:17:
Even vooropgesteld: Een gratis meeloopdag (zeker één van 12 uur en waar reiskosten voor gemaakt worden) kan wat mij betreft absoluut niet. Voor werk moet betaald worden, meelopen kan nuttig zijn, maar dat moet puur gaan om het beoordelen van de sollicitant.

Voor werkgevers is een proeftijd niet risicoloos. Als iemand in de proeftijd ziek wordt en ziek uit dienst gaat, dan is de werkgever tot 12 jaar financieel verantwoordelijk voor deze ex-werknemer.

Het kan zelfs zo zijn dat het dienstverband wordt beëindigd in de proeftijd door de werkgever en de werknemer binnen vier weken ziek wordt, het alsnog voor risico van de werkgever is.

De werkgever betaalt in bovenstaande gevallen via gedifferentieerde ZW-flex premie voor de uitkering die de ex-werknemer krijgt. Met een maximum van 12 jaar dus.
Danku zeer.

Wat betreft de risico's voor de werkgever, denk ik persoonlijk niet dat deze er zouden zijn in mijn geval.

Ze weigerden schriftelijk te bevestigen dat ik verzekerd zou zijn, daarnaast hoefde er beslist geen papierwerk in orde gemaakt te worden volgens het uitzendbureau. Heb direct aangegeven dat ik hier toch anders over dacht.

Mocht er mij wat gebeuren heb ik geen poot om op te staan, gezien er niks schriftelijk geregeld was.

[ Voor 3% gewijzigd door Bas. op 10-12-2016 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:03
incaz schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:56:
[...]

Hier lopen de belangen volgens mij nogal door elkaar?

Uiteindelijk is het gewoon fijn voor het bedrijf om een aantal voordelen hebben van een meeloopdag zonder griezelige dingen als betaling of een contract ofzo.

Ook ben ik zeer benieuwd: als jullie iemand aannemen na zo'n proefdag, neem je dan in het contract op dat de proeftijd overbodig is? En zo nee, dan is het toch vooral een 'wel de lusten, niet de lasten'-constructie voor de werkgever?
Ik denk dat het voor mensen in een werkende positie een prima manier is om uitgebreider te ervaren hoe een bedrijf en de sfeer is zonder gelijk zekerheid te verliezen omtrent huidige baan. Dat wil niet zeggen dat ik voor ben, wat mij betreft moet het iets zijn wat alleen op initiatief van de medewerker zou moeten gebeuren. Dat laatste geldt voor mij dus ook als iemand niet in een werkende positie zit.

Een eventuele dag meelopen zou niet voor te verrichten arbeid moeten zijn, dus proeftijd zou ik als werkgever in stand willen houden.

Als er wel te verrichten arbeid is vind ik dat er ook betaald moet worden voor gewerkte uren. Dat is volgens mij ook het enige wat legaal is.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan90 op 10-12-2016 19:50 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Het nut van die dag werken kan ik wel inzien, maar wat is er dan mis met het betalen voor die dag? Als het echt zo goed werkt dan is het toch een hele goedkope manier om de juiste kandidaat te selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Klinkt wel als een leuke job eigenlijk. Mooi bedrijf ook die vervoerder.

Voorwaarden zijn natuurlijk belachelijk.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1