7200 vs 5400RPM voor RAW bestanden

Pagina: 1
Acties:

• KoenEHV
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hallo allemaal,

Omdat ik een dezer dagen een nieuwe PC wil gaan samenstellen ben ik op het moment wat aan het researchen naar de onderdelen die ik wil gaan bestellen.
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor fotobewerking en wil daarom naast een SSD voor m'n OS (en een aantal andere programma's) graag een 2 of 3TB HDD voor foto-opslag bestellen.

Ga ik met een duurdere 7200RPM HDD veel verschil merken ten opzichte van een 5400RPM HDD als ik door m'n (25MB grote) RAW foto bestanden blader?

Heeft iemand eventueel nog een advies voor een goede 2/3TB HDD? Mijn budget is pakweg 100 Euro.

Bij voorbaat dank,

Koen

[ Voor 16% gewijzigd door KoenEHV op 09-12-2016 22:27 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:43

br00ky

Moderator Harde Waren

• KoenEHV
  • Niet online
*disregard*

[ Voor 91% gewijzigd door KoenEHV op 09-12-2016 22:26 ]

• KoenEHV
  • Niet online
Iemand?

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Een schijf van 7200 RPM leest sneller dan een 5400 vanwege de spindle snelheid, maar uit benching is gebleken dat dit maar weinig uitmaakt.
Een 7200 RPM schijf geeft een iets betere performance maar het voordeel in snelheid tussen bovenstaande snelheden is minimaal, dus eigenlijk te verwaarlozen.
Ik denk dat je beter naar de cache size van de schijf kunt kijken. >:)
Een 64MB cache geeft een aanzienlijk betere performance dan een 32 of 16MB cache.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even afgezien van de cache (want die doet echt geen read-ahead), denk ik dat je ook moet bedenken welke applicatie je gebruikt om je bestanden te bekijken en of daar een predictive read-ahead in zit.

Als jij als een gek op next/next/next klikt 20x per seconde, zal zelfs een SSD het opgeven om nog tijdig je bestanden te serveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:47
Uit ervaring en lekker anekdotisch zeg ik dat het verschil mwah zal zijn. Desalniettemin gebruik ik wel 7200rpm 4TB's voor archief.
Waar je wel blij van zal worden is je huidige fotoprojecten vanaf een ssd te bewerken. Lightroom loopt zo bijvoorbeeld lekkerder en psd's slaan sneller op.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

I second that.
Neem een SSD waar je tijdelijk al je bestanden dumpt, doe daar je ding.
Als je klaar bent, archief alles weer op je "trage" HDD.

inventaris: WhitePowah
1x NVME SSD voor opstarten PC/apps/games
2x SATA3 SSD in RAID1 om bestanden te bewerken.
2x 5400 RPM 6 TB HDD in RAID1 voor archief.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• KoenEHV
  • Niet online
Duidelijke uitleg, mijn dank is groot! Kan ik weer verder met het bij elkaar zoeken van onderdelen voor een nieuwe build.
Pagina: 1