PC doet geen warm boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb dit probleem al jaren; als ik een warm boot doe:
(geen probleem bij cold boot)
Scherm blijft zwart, alle fans draaien aan volle snelheid. Ik kan niet zien of er een POST gebeurd of niet, maar ik denk niet dat Windows opstart (hdd maakt weinig geluid / led knippert niet veel).
Als ik de PC dan uitzet en een paar minuten wacht* vooraleer terug aan te zetten, werkt alles weer terug normaal.
* Uitzetten & niet een paar minuten wachten = zelfde syndroom
Specs: C2D E8400, Asus P5QL, Antec EA500, 6GB DDR2 800, Asus GTX275
De PSU is al eens vervangen, en het is al de derde videokaart sinds het probleem zich voor het eerst manifesteerde...
edit: ook al gedaan - CMOS batterij er uit gehaald en weer teruggestoken.
iemand enig idee?

[ Voor 10% gewijzigd door T-CM11 op 09-12-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Heb je al eens een nieuwe installatie van Windows gedaan?
Misschien is het een probleem met je hdd of geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
misterTweakers schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:58:
Heb je al eens een nieuwe installatie van Windows gedaan?
Misschien is het een probleem met je hdd of geheugen?
Windows of eender welk OS heeft niets te maken met het moment waarop de computer boot. Zelfs zonder harde schij(f)(ven) heb ik hetzelfde probleem.
Ja, ik zou eens kunnen proberen ramlatjes te verwijderen en/of van plaats te veranderen. Maar ik wil graag eerst eens horen van iemand die ditzelfde probeem al eens heeft gehad en opgelost....

Ik was juist eens aan 't kijken of ik een post beep krijg, maar nu ineens is er even geen probleem meer. (niet dat het opgelost is, op een willekeurig volgend moment zal het weer gebeuren)
Maar ik denk dat er geen POST beep is, gewoon fans die beginnen draaien en niets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou zeggen dat het door het moederbord komt. Zijn alle elco's nog wel netjes zonder lekken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
PilatuS schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:14:
Ik zou zeggen dat het door het moederbord komt. Zijn alle elco's nog wel netjes zonder lekken ?
Hoe kan ik dat zien? (ik zie in ieder geval geen "vocht" op het moederbord)
En moest het dat zijn - is dat het enige symptoom? Want eens alles is opgestart werkt alles perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als de elco's niet meer goed zijn kan je dat aan de bovenkant zien. Ze staan dan bol en komt er soms ook meuk uit. Tegenwoordig is dit geen probleem meer, maar vroeger wel.

Bij zulk soort problemen is mijn ervaring dat het aan het moederbord of voeding ligt. Aangezien je de voeding al vervangen hebt zal het dat niet zijn. Softwarematig zal het sowieso niet zijn zoals je zelf ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:24:
Als de elco's niet meer goed zijn kan je dat aan de bovenkant zien. Ze staan dan bol en komt er soms ook meuk uit. Tegenwoordig is dit geen probleem meer, maar vroeger wel.

Bij zulk soort problemen is mijn ervaring dat het aan het moederbord of voeding ligt. Aangezien je de voeding al vervangen hebt zal het dat niet zijn. Softwarematig zal het sowieso niet zijn zoals je zelf ook al aangeeft.
Heb hetzelfde ook al eens gehad bij een defecte videokaart.. en ook een defect beeldscherm (maar toch eerst de GPU de schuld geven). :X

Even een vraagje voor de zekerheid: doe je aan overclock? Dat had ik regelmatig op mijn GB-bord.
Tevens weet ik niet zeker of CMOS zo (volledig) te resetten is, vaak moet je toch echt die jumper omzetten (met de PC uit!), daarna weer terug plaatsen en dan pas de PC weer booten.

[ Voor 10% gewijzigd door HollowGamer op 09-12-2016 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:27:
[...]

Heb hetzelfde ook al eens gehad bij een defecte videokaart.. en ook een defect beeldscherm (maar toch eerst de GPU de schuld geven). :X
De GPU en RAM horen hier natuurlijk ook bij, eigenlijk alle onderdelen die nodig zijn om beeld te geven. De GPU had ie al getest en RAM zou natuurlijk nog kunnen. Meestal is het alleen bij defect RAM en GPU zo dat het nooit beeld geven is en niet alleen bij een hotboot. Dat het probleem er niet is bij een coldboot geeft aan dat het iets met de stroomvoorziening te maken heeft, dus PSU of moederbord is heel waarschijnlijk. In dit geval dus een grote kans op moederbord.

Uiteindelijk is het natuurlijk vrij simpel. Vervang 1 voor 1 alle onderdelen die nodig zijn om beeld te geven tot het probleem gevonden is. GPU en PSU zijn al gedaan dus blijft er niet veel over. Het moederbord is dan de grootste kanshebber. RAM en CPU zou ook kunnen maar is minder waarschijnlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 09-12-2016 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:32:
[...]

De GPU en RAM horen hier natuurlijk ook bij, eigenlijk alle onderdelen die nodig zijn om beeld te geven. De GPU had ie al getest en RAM zou natuurlijk nog kunnen. Meestal is het alleen bij defect RAM en GPU zo dat het nooit beeld geven is en niet alleen bij een hotboot. Dat het probleem er niet is bij een coldboot geeft aan dat het iets met de stroomvoorziening te maken heeft, dus PSU of moederbord is heel waarschijnlijk.
Klopt, kan ook gebeuren dat de CPU simpelweg te weinig voltage krijgt ofzo.
Daarom toch maar eens een volledige CMOS reset lijkt me zo om BIOS-settings uit te sluiten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
[b][message=49436207,noline]
Daarom toch maar eens een volledige CMOS reset lijkt me zo om BIOS-settings uit te sluiten. :P
Dat heb ik vermeld he, CMOS batterij uit>in.
Het moederbord vervangen, gewoon als eliminatie, vind ik vrij extreem... Dan moet ik een LGA755 mb gaan opsporen op ebay (maar welk? voor Asus P5Q moederborden vragen ze absurde prijzen!) en dan alles uiteenhalen. :|

Ik heb een jaar geleden de PC volledig gedemonteerd om de CPU-koeler te vervangen. (dus alles uiteengehaald behalve de CPU van het moederbord gehaald) En ik weet wel allemaal hoe je dat doet, maar met 2 linkerhanden is dat een stressvol jobje. En dat de case relatief klein is (Antec Sonata II), maakt het alleen maar erger... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:24:
Zijn moederbord heeft geen elco's.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
[b][message=49436179,noline]
Uiteindelijk is het natuurlijk vrij simpel. Vervang 1 voor 1 alle onderdelen die nodig zijn om beeld te geven tot het probleem gevonden is. GPU en PSU zijn al gedaan dus blijft er niet veel over. Het moederbord is dan de grootste kanshebber. RAM en CPU zou ook kunnen maar is minder waarschijnlijk.
Zo simpel is het niet, want soms is er helemaal geen probleem. Dan werkt alles naar behoren - ik steek alles weer samen, en een week later (bijvoorbeeld) is het weer van dat.
Ik heb dus al 2x de "eliminatie van onderdelen" geprobeerd, en telkens was er niets aan de hand.... (bad timing? ik weet het niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:55:
[...]

Zijn moederbord heeft geen elco's.
Je weet toch wat ik bedoel
T-CM11 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:58:
[...]

Zo simpel is het niet, want soms is er helemaal geen probleem. Dan werkt alles naar behoren - ik steek alles weer samen, en een week later (bijvoorbeeld) is het weer van dat.
Ik heb dus al 2x de "eliminatie van onderdelen" geprobeerd, en telkens was er niets aan de hand.... (bad timing? ik weet het niet)
Als het met een hotboot altijd zo is kan je het toch simpel uitsluiten ?

[ Voor 57% gewijzigd door PilatuS op 09-12-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
Als het met een hotboot altijd zo is kan je het toch simpel uitsluiten ?
Dat is het nu juist, soms werkt warm boot wél, helemaal willekeurig...
Nu bijvoorbeeld, ik wou kijken of ik wel een POST beep krijg, om dat hier te vermelden - maar ineens is er geen probleem meer, na maanden van wel. :| (en zoals ik al zei, het is niet opgelost, het komt wel terug!)

[ Voor 40% gewijzigd door T-CM11 op 09-12-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
T-CM11 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:06:
[...]

Dat is het nu juist, soms werkt warm boot wél, helemaal willekeurig...
Nu bijvoorbeeld, ik wou kijken of ik wel een POST beep krijg, om dat hier te vermelden - maar ineens is er geen probleem meer, na maanden van wel. :| (en zoals ik al zei, het is niet opgelost, het komt wel terug!)
Uit de TS maak ik op dat het altijd zo is. Als dat niet zo is word het idd lastiger om uit te sluiten. Dan moet je eigenlijk weken of zelfs maanden met andere onderdelen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
PilatuS schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:18:
[...]

Uit de TS maak ik op dat het altijd zo is. Als dat niet zo is word het idd lastiger om uit te sluiten. Dan moet je eigenlijk weken of zelfs maanden met andere onderdelen draaien.
Tja, op het moment van de TS was het al lang geleden dat alles weer perfect werkte. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ook al eens geprobeerd om een BIOS update te doen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Een advies: jammer, maar get over it. Het is al een oud beestje. En hoewel alles blijkbaar voor de rest prima werkt, geen tijd en moeite meer in spenderen, geniet van wat die nog kan en doet. Ik herken me er zelf in alle 'kleine' 'rot' probleempjes te willen oplossen, maar kost zo veel tijd en vaak tevergeefse moeite, dat ik achteraf dacht was ik er maar nooit aan begonnen. Dan maar af en toe een cold boot toch (warm boot problemen herken ik ook uit dat tijdperk en er iets voor, nooit goed de vinger er op kunnen leggen wat het was).

Edit: bios update of iets hogere spanning op CPU, ram, northbridge/southbridge/agp bus etc zou ook kunnen helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 09-12-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
agp bus
Zo oud is 't beestje nu ook weer niet... en 't is ook geen vesa local bus. :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:59:
[...]

Je weet toch wat ik bedoel
Ja en daarom kan het dus niet, want zijn moederbord heeft dus geen elco's. Iets wat niet aanwezig is kan ook niet stuk zijn. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
@ToFast: Maar je hebt gelijk, onlangs kwam er weer een raar probleempje bij: freezes bij games, zelfs bij relatief "lichte" games. Ja de GPU wordt relatief heet, maar lange tijd heb ik helemaal geen freezes gehad, zelfs niet bij "zware" games zoals Dragon age 2...
En als ik de case, en psu, en moederbord moet vervangen, en dan nog lange tijd moet testen - dan kan ik misschien beter een nieuw systeem bouwen. Ik hoopte gewoon dat er hier iemand het probleem van de warm boots herkende en een niet zo ingrijpende oplossing had. Wishful thinking? _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door T-CM11 op 09-12-2016 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

-The_Mask- schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:47:
[...]

Ja en daarom kan het dus niet, want zijn moederbord heeft dus geen elco's. Iets wat niet aanwezig is kan ook niet stuk zijn. :p
Dat board heeft wel elco's.
Het zijn alleen geen traditionele elco's met vloeibaar electrolyt. Het zijn polymeer gebaseerde elco's, ookwel bekend als SolidCaps. En ja, die kunnen ook stuk gaan maar dat zie je niet aan de buitenkant.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 10-12-2016 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
[b][message=49436843,noline]maar dat zie je niet aan de buitenkant.
Maakt het dan wat uit of die elco's de oorzaak zijn of niet? Je zal het toch nooit weten... want je ziet het niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 00:17:
[...]

Dat board heeft wel elco's.
Het zijn alleen geen traditionele elco's met vloeibaar electrolyt. Het zijn polymeer gebaseerde elco's, ookwel bekend als SolidCaps. En ja, die kunnen ook stuk gaan maar dat zie je niet aan de buitenkant.
Dat zijn geen elco's, maar een ander type condensator genaamd polymeer. Een elco is een ander soort condensator, maar zoals ik al zei heeft zijn moederbord geen elco's en wat niet aanwezig is kan niet stuk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 10-12-2016 01:05 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
T-CM11 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 00:33:
[...]

Maakt het dan wat uit of die elco's de oorzaak zijn of niet? Je zal het toch nooit weten... want je ziet het niet? ;)
Er zijn geen elco's aanwezig zoals ik al zei, dus ze kunnen ook niet kapot gaan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

-The_Mask- schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 01:03:
[...]

Dat zijn geen elco's, maar een ander type condensator genaamd polymeer. Een elco is een ander soort condensator, maar zoals ik al zei heeft zijn moederbord geen elco's en wat niet aanwezig is kan niet stuk zijn.
Het zijn Polymeer Electrolytische Condensatoren. Polymeer Elco's dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb het zelfde probleem gehad, alleen opstarten met een warme start, bij mij was een biosupdate de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
T-CM11 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:48:
Dat heb ik vermeld he, CMOS batterij uit>in.
Heb je ook mijn comment goed gelezen? :+

Als je nou je manual erbij pakt (https://www.asus.com/Motherboards/P5QL/HelpDesk_Manual/) en even bladert naar hfst. 1.9 zie je precies wat je kunt doen. Maar vrees dat ik beter mijn energie in andere personen kan steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-CM11
HollowGamer schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:55:
[...]

Heb je ook mijn comment goed gelezen? :+

Als je nou je manual erbij pakt (https://www.asus.com/Motherboards/P5QL/HelpDesk_Manual/) en even bladert naar hfst. 1.9 zie je precies wat je kunt doen. Maar vrees dat ik beter mijn energie in andere personen kan steken.
Ja, ik heb die jumper ook verzet (en teruggezet). Ok... ik was dat vergeten vermelden, mea culpa!
Maar goed, het had 0,0 resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
T-CM11 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 17:12:
[...]

Ja, ik heb die jumper ook verzet (en teruggezet). Ok... ik was dat vergeten vermelden, mea culpa!
Maar goed, het had 0,0 resultaat!
Dan heb ik niks gezegd. :X
Andere oplossingen ook geprobeerd dan behalve wat in je opening post staat?

Kan je wel zien of de BIOS-settings zijn teruggeplaatst, dus dat echt de tijd/datum terug is gezet?
Zo ja, dan vrees ik inderdaad dat er iets is met de voeding/MB.

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 10-12-2016 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 21:03
CMOS batterij al eens vervangen? Ik heb een MB gehad dat ook allerlei rare dingen deed met een (bijna) lege CMOS batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkaniac
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 11:24
Wat Fred benoemt zou maar zo wat kunnen zijn.
Zelf een keer meegemaakt dat een pc prima werkte, tot ik de stroom er even af haalde. Dan kwam hij in een bootloop (zonder POST) na een bios reset werkte het weer tot ik de stroom weer er af haalde.
Na vervangen CMOS (en instellingen weer instellen) geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
__fred__ schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:47:
CMOS batterij al eens vervangen? Ik heb een MB gehad dat ook allerlei rare dingen deed met een (bijna) lege CMOS batterij.
Ik kan me niet voorstellen dat dat ding al 5 jaar bijna leeg is. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-CM11
HollowGamer schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:43:
[...]

Dan heb ik niks gezegd. :X
Andere oplossingen ook geprobeerd dan behalve wat in je opening post staat?

Kan je wel zien of de BIOS-settings zijn teruggeplaatst, dus dat echt de tijd/datum terug is gezet?
Zo ja, dan vrees ik inderdaad dat er iets is met de voeding/MB.
Ik lees maar 2 dingen die ik nog kan proberen:
- spelen met de ram-configuratie (1/geen latje)
- het moederbord vervangen, maar dat gaat me wat te ver...
Pagina: 1