upgraden oude gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• enejan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2025
Hoi

Ik wil mijn oude gaming systeem upgraden. Ik hoef niet perse de allernieuwste spellen te spelen, maar wil er wel weer een tijd tegenaan kunnen. Prijs/kwaliteit verhouding is voor mij belangrijker dan een strikt budget.
Mijn vragen zijn:
-kan ik nog even vooruit met CPU en moederboard (eventueel overklokken, heb gehoord dat hij zich daar goed voor leent (het is de D0 versie))
-Is de voeding nog goed genoeg? Ik geloof wel dat het een prima voeding was, maar hij is inmiddels al wel een jaar of 7 oud...
-Moet ik mijn ram geheugen uitbreiden? Of is dat het geld niet echt waard?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 pro 64 bit
Antec 900 kast
6gb ram Kingston 1066
nu nog een ATI radeon 4870 512mb (maar de gtx1060 zit al op de post)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P6T€ 0,-€ 0,-
1Palit GeForce GTX 1060 JetStream 6GB€ 302,50€ 302,50
1Maxtor Basics Desktop 500GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Earthwatts EA 650€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 74,39€ 74,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,89

Beste antwoord (via enejan op 10-12-2016 17:06)

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Qua voeding kan je kiezen voor:

pricewatch: Corsair CX450M

Wil je toch net even wat extra wattages, dan kan je kijken naar:

pricewatch: Corsair RM550x

Dit zijn twee voorbeelden van betrouwbare voedingen.
Verder is 6GB gemiddeld genomen te weinig voor de echt zware games.

Mocht je een nieuw setje kopen, dan zou ik je aanraden om toch minimaal 16GB aan ram te nemen.
De I7-920 is al wel wat ouder, maar je kan kijken hoe hij nog werkt in combinatie met de GTX 1060.

Mocht je toch je I7-920 willen blijven gebruiken, kijk dan eens onder het kopje 'Vraag & Aanbod'. Daar kan je eventueel wat goedkope ramstickjes scoren.

Alle reacties

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik zou wel een nieuwe voeding kopen, die kan je eentueel nog meenemen naar je volgende build.
Tja ik zou hier geen geld meer instoppen, die cpu ook al klok je hem over is echt niet de snelste meer,
je kan natuurlijk altijd eerst kijken in hoeverre hij bij de spellen die jij speelt een bottleneck is.
En misschien inderdaad een gebruikt setje geheugen erbij, 6gb is eigenlijk net ff te weinig voor de meeste AAA games. 8gb is tegenwoordig al het minimaal aangeraden.
Maar nogmaals veel geld moet dit allemaal niet gaan kosten, dan kan je beter je hele systeem upgraden.

• enejan
Ja inderdaad, ik heb de GPU en SSD ook aangeschaft met het idee dat ze makkelijk mee kunnen naar een eventuele nieuwe build.
Wat voor voeding zou ik dan het best kunnen kopen? Ook met het oog op bruikbaarheid voor een eventuele nieuwe build?

[ Voor 32% gewijzigd door enejan op 09-12-2016 17:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• misterTweakers
Qua voeding kan je kiezen voor:

pricewatch: Corsair CX450M

Wil je toch net even wat extra wattages, dan kan je kijken naar:

pricewatch: Corsair RM550x

Dit zijn twee voorbeelden van betrouwbare voedingen.
Verder is 6GB gemiddeld genomen te weinig voor de echt zware games.

Mocht je een nieuw setje kopen, dan zou ik je aanraden om toch minimaal 16GB aan ram te nemen.
De I7-920 is al wel wat ouder, maar je kan kijken hoe hij nog werkt in combinatie met de GTX 1060.

Mocht je toch je I7-920 willen blijven gebruiken, kijk dan eens onder het kopje 'Vraag & Aanbod'. Daar kan je eventueel wat goedkope ramstickjes scoren.

• enejan
hmmm ram blijkt toch lastig, omdat de p6t een triple channel bord is is het geloof ik wel een aanrader om in setjes van 3 te werken en daar is wat minder aanbod voor zo te zien. (is dit inderdaad veel beter, of maakt het niet zo veel uit?)
ik kan voor zo'n 50 euro naar 12gb gaan, maar is dat het wel waard aangezien ik met de rest van het systeem toch weer tegen een nieuwe bottleneck aan ga lopen? |:(

verder de voeding ik was ook naar deze aan het kijken:
Corsair Vengeance 550M(bij amazon.de 70 E)
Is de RM550x die kleine 30 E meer waard?

• misterTweakers
Tussen de voedingen zit sowieso al het verschil dat de RM550x volledig modulair is, dus je kan daar zelf je eigen kabeltjes inprikken. Als je toch voor de 550 Watt wil gaan, zou ik de RM550x doen, waar je gemiddeld genomen hele goede reviews over leest, en het zelf ook echt een goede voeding is.

En over die geheugen stickjes.. het gaat meer om het upgraden van je hoeveelheid geheugen. Triple channel zal misschien wel wat beter zijn, maar als ik jouw was, zou ik gewoon eerst kijken naar de hoeveelheid geheugen. Met de GTX 1060 samen zal je je games dan nog prima kunnen afspelen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verkijk je niet. De cpu is echt traag. Niet zo gek, ding is 8 jaar oud.
Op single core is een celeron g3900 van 39 euro al 60% sneller.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 12:06
Ik zou als ik jou was inderdaad alleen de GPU en voeding upgraden en een SSD uiteraard.... kijken hoe het draait en het geheugen laten voor wat het is. Loopt het niet lekker dan voor wat nieuws gaan.

Hallo

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
misterTweakers schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:29:
Tussen de voedingen zit sowieso al het verschil dat de RM550x volledig modulair is, dus je kan daar zelf je eigen kabeltjes inprikken. Als je toch voor de 550 Watt wil gaan, zou ik de RM550x doen, waar je gemiddeld genomen hele goede reviews over leest, en het zelf ook echt een goede voeding is.

En over die geheugen stickjes.. het gaat meer om het upgraden van je hoeveelheid geheugen. Triple channel zal misschien wel wat beter zijn, maar als ik jouw was, zou ik gewoon eerst kijken naar de hoeveelheid geheugen. Met de GTX 1060 samen zal je je games dan nog prima kunnen afspelen.
Bij een semi modulaire voeding zitten er alleen de 24 pin en extra 8 pin aan vast. En die heb je sowieso nodig. Dus dat maakt niks uit.

Tenzij die 2 zwarte kabels je storen zou ik daar niks om geven.

• misterTweakers
Bij een semi modulaire voeding zitten er alleen de 24 pin en extra 8 pin aan vast. En die heb je sowieso nodig. Dus dat maakt niks uit.

Tenzij die 2 zwarte kabels je storen zou ik daar niks om geven.
Daar heb je inderdaad gelijk in.
En op de Duitse Alternate heeft hij iets van 4 reviews staan, die allemaal wel positief zijn.
Al zijn 4 reviews niet veel, je kan hem natuurlijk overwegen. ;)

• enejan
Thanx, dan ga ik eerst gewoon een nieuwe voeding bestellen, waarschijnlijk toch de RM550x, die is iets efficienter en vooral een hoop stiller geloof ik.
CPU een tikje overklokken en kijken of de iets minder nieuwe spellen een beetje speelbaar zijn. en dan over half jaartje/jaartje misschien upgraden.

• Niels van Wooni
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:00
Ik zou de CPU upgrade nog even laten voor wat het is.

Heb zelf een i7 5930 (6core-12threads) gedownclocked naar 1200-2800mhz
die draait BattleField1 met mak, (1440p alles op ultra) mn cpu load is ingame rond de 40%.
Als ik hem overclock naar 3500-4500mhz heb ik geen verschil in frames/sec.

Ik denk dat die 4 cores met 8 threads van jou op 2660-2860mhz het makkelijk gaan trekken.

Zelf gebruik ik met BF1 wel 8-10GB aan RAM in game.
Die Ram upgrade zou ik wel even in je achterhoofd houden.
12gb is zat naar mijn mening.

Kaart is een prima upgrade.

Voeding zou ik ook voor een nieuwe gaan,
Corsair is een erg goed merk, de RM550 wordt
veel gebruikt en zijn veel positieve reviews over.

Groeten Niels.

• Niels van Wooni
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:00
TIP,

Met een combinatie van MSI afterburner + RIVA tuner kun je
ingame je PC performance bijhouden. (groene lettertjes boven in je scherm).

Hier kan je je RAM-gebruik, cpu-gebruik, gpu-gebruik enzo allemaal bijhouden.
Ook je aantal frames. Zo kan je precies zien of je systeem ergens te kort schiet.

Als je niet weet hoe/waar je het moet downloaden en niet weet hoe het werkt, zoek gewoon op youtube en tik in zoals: "Download MSI afterburner" "download RIVA statistics tuner" "how to show GPU use wit RIVA tuner"

Groeten Niels

• enejan
Ja, ik heb 2e hands 12 GB ram erbij genomen, met de nieuwe gpu en de nieuwe voeding draait mijn computer weer als een zonnetje (en een stuk stiller ook) ik denk dat mijn volgende prioriteit een nieuwe monitor wordt...
Pagina: 1