Mijn afstudeerverslag is in ontwikkeling. ik ben een Dashboard aan het maken om de prestaties van een fabriek inzichtelijk te maken.
Een onderdeel van mijn opdracht/project is een database ontwerp maken, bij het maken van het verslag gebruik ik de termen "Brede tabel en smalle tabel". en als feedback die ik vervolgens kreeg van mijn begeleider is dat dat niet echt goede termen zijn.
ik heb in mijn ontwerp een aantal tabellen zitten.
Tabel 1, bevat gegevens mbt hoeveel tijd je geproduceerd hebt, en hoeveel daarvan stilstand is geweest en door welke machine.
Tabel 2: hierin worden indicators opgeslagen, welke verderop in stadium worden gebruikt in dashboarding software
Tabel 2:
Hierbij is tabel 1 dus een hele brede tabel, waarbij tabel 2 een relatief smalle tabel is.
Ik heb zelf naar normalisatie zitten kijken, maar beide bevinden zich op de eerste normaalvorm.
(Ik maak bewust geen gebruik van hoger nomalisatie vormen. Maar dat is misschien een discussie voor een ander moment
)
(op de wikipedia pagina's worden ze vernoemd als brede en smalle tabellen... )
Wikipedia: Table (information)
TL;DR:
Ik heb een brede tabel, en een smalle/lange tabel. Wat zouden meer professioneler begrippen hiervoor zijn.
Een onderdeel van mijn opdracht/project is een database ontwerp maken, bij het maken van het verslag gebruik ik de termen "Brede tabel en smalle tabel". en als feedback die ik vervolgens kreeg van mijn begeleider is dat dat niet echt goede termen zijn.
ik heb in mijn ontwerp een aantal tabellen zitten.
Tabel 1, bevat gegevens mbt hoeveel tijd je geproduceerd hebt, en hoeveel daarvan stilstand is geweest en door welke machine.
ID | StartDatum | EindDatum | Lijn | Productie | geen orders | vulmachine | verpakkingsmachine | palletizer. | en nog meer |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
autoincrement | startdatum | einddatum | lijn nummer | hoeveel seconden je productie hebt gedraaid | hoeveel seconden je hebt stilgestaan omdat er geen orders waren | hoeveel seconden je stil heb gestaan vanwege storing aan de vulmachine | hoeveel seconden je stil heb gestaan vanwege storing aan de Verpakkingsmachine | hoeveel seconden je stil heb gestaan vanwege storing aan de Palletizer | en deze gaat door tot ongeveer 20 kolummen (vanaf productie geteld) |
Tabel 2: hierin worden indicators opgeslagen, welke verderop in stadium worden gebruikt in dashboarding software
Tabel 2:
ID | StartDatum | EindDatum | Lijn | Type | Val1 | Val2 |
---|---|---|---|---|---|---|
autoincrement | Startdatum | eind datum | lijn nummer | Het type indicator. bv. beschikbaarheids-,prestatie- of kwaliteitsgraad | val1 en val2 zijn de waardes voor en na de deelstreep, zodat hier een dashboard omgeving een percentage van kan worden berekend. |
Hierbij is tabel 1 dus een hele brede tabel, waarbij tabel 2 een relatief smalle tabel is.
Ik heb zelf naar normalisatie zitten kijken, maar beide bevinden zich op de eerste normaalvorm.
(Ik maak bewust geen gebruik van hoger nomalisatie vormen. Maar dat is misschien een discussie voor een ander moment
(op de wikipedia pagina's worden ze vernoemd als brede en smalle tabellen... )
Wikipedia: Table (information)
TL;DR:
Ik heb een brede tabel, en een smalle/lange tabel. Wat zouden meer professioneler begrippen hiervoor zijn.