Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vraag] Passat 2012 stuitert bij koude motor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
Al enige tijd merk ik dat mijn Passat uit 2012 stuitert bij het constant rijden rond 70 a 80 km/h en dan in de 5de of 6de versnelling.
Dit heb ik ook aangegeven bij de garage (Renalut garage waar ik hem heb gekocht), want er zit nog garantie op, maar zij kunnen het probleem niet reproduceren. Dus ik dacht het zal wel aan de net nieuw aangelede ring liggen (waar ik elke ochtend gelijk op rijd), maar ik merk dat gestuiter niet met de auto van mijn pa bijv (Renault Megane 2015). Ook merk ik het niet als ik bij mijn werk wegrijd. Maar dan duurt het ff voordat ik op de ring kom en dan is de motor al warm.

Het probleem doet zicht dus voor:
- rond 70 80 km/h
- 5de of 6de versnelling (dus bij vrij lage toeren, maar het is niet het gevoel dat de motor het moeilijk heeft)
- koppeling intrappen maakt geen verschil, gestuiter blijft
- bij koude motor
- het voelt alsof de wielen soort van vierkant zijn en/of wegdek oneffen
- gestuiter is constant en veranderd niet bij gas geven

Verder heb ik net nieuwe wielen plus banden gemonteerd, dus dat is ook uitgesloten. Het probleem deed zich namelijk ook voor bij de oude set. En het lijkt me stug dat beide niet goed uitgebalanceerd zijn oid.
Ook heb ik met een andere VW garage gebeld en die geven aan dat het de verstuivers kunnen zijn.

Wat ik nog moet doen is de motor goed opwarmen en dezelfde weg oprijden om te zien of het aan het wegdek ligt.

Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door gebruikershaes op 09-12-2016 18:27 ]

Alle reacties

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57

Investig8or

What goes up, could come down

gebruikershaes schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:02:
Al enige tijd merk ik dat mijn Passat uit 2012 stuitert bij het constant rijden rond 70 a 80 km/h en dan in de 5de of 6de versnelling.
Dit heb ik ook aangegeven bij de garage (Renalut garage waar ik hem heb gekocht), want er zit nog garantie op, maar zij kunnen het probleem niet reproduceren. Dus ik dacht het zal wel aan de net nieuw aangelede ring liggen (waar ik elke ochtend gelijk op rijd), maar ik merk dat gestuiter niet met de auto van mijn pa bijv (Renault Megane 2015). Ook merk ik het niet als ik bij mijn werk wegrijd. Maar dan duurt het ff voordat ik op de ring kom en dan is de motor al warm.

Het probleem doet zicht dus voor:
- rond 70 80 km/h
- 5de of 6de versnelling (dus bij vrij lage toeren, maar het is niet het gevoel dat de motor het moeilijk heeft)
- bij koude motor
- het voelt alsof de wielen soort van vierkant zijn en/of wegdek oneffen
- gestuiter is constant en veranderd niet bij gas geven

Verder heb ik net nieuwe wielen plus banden gemonteerd, dus dat is ook uitgesloten.
Ook heb ik met een andere VW garage gebeld en die geven aan dat het de verstuivers kunnen zijn.

Wat ik nog moet doen is de motor goed opwarmen en dezelfde weg oprijden om te zien of het aan het wegdek ligt.

Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?
Hoe is de bandenspanning? Want het lijkt erop dat je voor het vervangen geen last had (neem ik aan) dus zou ik het daar in zoeken.

Idiocracy: it is real!

• gebruikershaes
Investig8or schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:17:
[...]

Hoe is de bandenspanning? Want het lijkt erop dat je voor het vervangen geen last had (neem ik aan) dus zou ik het daar in zoeken.
Jawel, voor het vervangen hetzelfde probleem. Dat waren zomerbanden en dit zijn winterbanden. Bandenspanning is 2.3 rondom, vorige week nog gechecked.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-11 09:52
Zijn de wielen wel goed gebalanceerd? Dat zou verklaren waarom het ook gebeurd als je de koppeling intrapt.

Verwijderd

Als je net nieuwe banden hebt gemonteerd is het voor mij juist heel aannemelijk dat het probleem daar in zit. Niet goed gemonteerd of inderdaad niet goed gebalanceerd lijkt mij een aannemelijke oorzaak.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:08
Ik kan je niet helpen, alleen bevestigen dat het mij ook bekend in de oren klinkt.
Al heb ik de wagen nog niet zo lang, en doe ik er ook niet vel kilometers mee, maar ik heb ook al een raar gevoel gehad bij bepaalde snelheden.

Zo ook als hij in neutraal staat te draaien, zit er soms een kleine laagfreqeuente vibratie ergens.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:12
Het zou hoogteslag in de band(en) kunnen zijn. Dat kan aanvoelen alsof je op een hobbelpaard zit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• gebruikershaes
Het probleem was al aanwezig bij de zomer banden/wielen en nu zit er een winterset op. Het lijkt me stug dat beide sets hetzelfde probleem produceren. Ik heb de OP ook ff aangepast.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Vuil of roest op de wielnaaf, 1mm aan eenzijde van het 'rondje' kan een veel grotere uitslag aan het einde van de band geven.

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 09-12-2016 18:39 ]

• Azraelus66
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
Je zegt nieuwe banden, bedoel je echt gloednieuw of de winterset van afgelopen jaar? Als het gehobbel is dat uit de banden komt kan het op beide gebruikte sets zitten wanneer ze dmv slechte schokbrekers of slechte uitlijning verkeerd afslijten.

Wat precies bedoel je met gestuiter, doet hij dit voor en achter? Komt er ook geluid aan te pas, voor of achter?
Het beste is om er iemand mee te laten rijden die er ervaring mee heeft, die hoort of voelt direct wat mogelijke oorzaken kunnen zijn. Als ze er zelf mee rijden en niks constateren moet je mee rijden en het "aanwijzen" wanneer het voorkomt, kan zijn dat je iets ervaart wat normaal is en dus niet door de monteur gezien wordt als hetgeen waar jij last van hebt.

[ Voor 41% gewijzigd door Azraelus66 op 13-12-2016 13:20 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vaak is dit gewoon het wegdek. Sommige auto's doen dit nou ook eenmaal sterker dan andere. Mijn mazda 2 geeft hobbels in het wegdek ook veel beter door dan mijn vriendin haar corsa,

Inmiddels weet ik welke wegen dit zijn en moet ik daar of een andere rijbaan aanhouden, of uit de sporen rijden, of het maar gewoon accepteren.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-11 12:50
Hoeveel km heeft 'ie gereden? En het is een diesel? Zou denk ik dan best het dubbel massa vliegwiel kunnen zijn bijvoorbeeld.
Als de wielen én banden echt uitgesloten kunnen worden.

Edit: Gebeurd het ook op andere wegen? Want het makkelijkst (en goedkoopst ;) ) is natuurlijk om eerst het wegdek uit te sluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door EeePC op 13-12-2016 13:28 ]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25

CeesKees

I rest my Kees

Als de auto (welk blok, hoeveel km enz?) alleen stuitert bij een koude motor lijkt het mij vreemd als het aan je banden blijkt te liggen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• gebruikershaes
Azraelus66 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:16:
Je zegt nieuwe banden, bedoel je echt gloednieuw of de winterset van afgelopen jaar? Als het gehobbel is dat uit de banden komt kan het op beide gebruikte sets zitten wanneer ze dmv slechte schokbrekers of slechte uitlijning verkeerd afslijten.

Wat precies bedoel je met gestuiter, doet hij dit voor en achter? Komt er ook geluid aan te pas, voor of achter?
Het beste is om er iemand mee te laten rijden die er ervaring mee heeft, die hoort of voelt direct wat mogelijke oorzaken kunnen zijn. Als ze er zelf mee rijden en niks constateren moet je mee rijden en het "aanwijzen" wanneer het voorkomt, kan zijn dat je iets ervaart wat normaal is en dus niet door de monteur gezien wordt als hetgeen waar jij last van hebt.
Het is een set gloednieuwe banden + wielen. Dus dat het aan de banen en/of wielen ligt lijkt me heel onwaarschijnlijk. Er komt geen geluid aan te pas. En het gestuiter is echt alsof de wielen niet helemaal rond zijn en/of het wegdek niet helemaal vlak. Ik kan niet merken of het van voor of achterkant van de auto komt.

Het lullige is, dat dit zich enkel een paar honderd meters voordoet en dan moet ik direct met koude motor/auto de ring op rijden. Ik zou dus mijn auto echt heel dicht bij de ring moeten parkeren, een nacht laten staan en dan iemand mee moeten nemen. Dit maakt het zo lastig. Of diegene moet bij mij komen, want ik woon naast de ring. Als ik ook maar een paar honderd meter rondrijd voordat ik de ring op ga merk ik niets.

Gisteren heb ik bij mijn werk de auto heel dicht bij de ring geparkeerd. Een andere weg dus en niet die bij mijn huis. Na gelijk de ring op te zijn gereden, hetzelfde gestuiter en wederom rond 70 a 80 km/h.
Morgen ga ik eens spelen met het airco aan/uit knopje om te testen of dat verschil maakt? Miss dat de motor teveel wordt belast als die koud is.. Zomaar een brainfart.
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:22:
Vaak is dit gewoon het wegdek. Sommige auto's doen dit nou ook eenmaal sterker dan andere. Mijn mazda 2 geeft hobbels in het wegdek ook veel beter door dan mijn vriendin haar corsa,

Inmiddels weet ik welke wegen dit zijn en moet ik daar of een andere rijbaan aanhouden, of uit de sporen rijden, of het maar gewoon accepteren.
De auto vertoont dus hetzelfde gedrag op een andere weg. Nou kan ik de weg nog steeds niet uitsluiten, maar hiervoor heb ik een Alfa Romeo Mito gehad, wat een veel stuggere wagen is en hier heb ik het nooit bij gemerkt.
EeePC schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:27:
Hoeveel km heeft 'ie gereden? En het is een diesel? Zou denk ik dan best het dubbel massa vliegwiel kunnen zijn bijvoorbeeld.
Als de wielen én banden echt uitgesloten kunnen worden.

Edit: Gebeurd het ook op andere wegen? Want het makkelijkst (en goedkoopst ;) ) is natuurlijk om eerst het wegdek uit te sluiten.
De auto heeft ongeveer 60k op de teller en ja het is een 1.6 TDI. Dus niet heel veel. Hij moet nu eigenlijk voor onderhoud, dus zal ik nog eens bij de garage aangeven om hier naar te kijken. En dan laat ik de auto daar een nacht staan. En ik breng hem naar een andere VW dealer.
CeesKees schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:36:
Als de auto (welk blok, hoeveel km enz?) alleen stuitert bij een koude motor lijkt het mij vreemd als het aan je banden blijkt te liggen.
Ja daarom. Dit lijkt mij ook onwaarschijnlijk? Maar wat dan wel? Een wiellager? Die bij koud er een beetje los in zit en bij warm uitzet en weer goed zit? Maar zou ik dat dan niet moeten horen? Aandrijving iets? Hmm.

Iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen om bepaalde zaken uit te sluiten?

[ Voor 11% gewijzigd door gebruikershaes op 13-12-2016 22:17 ]

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-11 12:50
Bij zo'n lage km stand zou de koppeling en vliegviel het eigenlijk niet kunnen zijn (maarja het is wél een VAG natuurlijk >:) )
Maargoed, misschien moet je het dan zoeken in iets van de brandstoftoevoer, dat niet alle cilinders meedoen als 'ie koud is bijvoorbeeld. Heb je ook een (merkbaar) gebrek aan power als hij koud is?

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:24
Kapotte/versleten of gewoon verkeerde centreerringen misschien? Of nog beter, geen centreerring :P

[ Voor 21% gewijzigd door lolgast op 14-12-2016 09:21 ]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25

CeesKees

I rest my Kees

Automaat/handbak?

Gebeurt het bij die snelheid alleen in een en dezelfde versnelling/toerental?

Ah...
gebruikershaes schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:02:
:
- rond 70 80 km/h
Ah. Handbak, 5 of 6.

Ik zou gewoon 80 in zn 4 rijden met een koude motor. Dan lost volgens mij je probleem als sneeuw voor de zon op.

[ Voor 140% gewijzigd door CeesKees op 15-12-2016 13:52 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
70 of 80 in 5 of 6. Zit je dan niet VEEL te laag in toeren met een koud blok. Stuitert ie met de zelfde snelheid in 3 of 4 ook?

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 06:07
Met ingetrapte koppeling aanwezig dus de gebruikte versnelling zou niet uit moeten maken ;) Moet haast wel iets in naaf/ophanging zijn dan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• gebruikershaes
Update tot zo ver. De auto vertoont hetzelfde gedrag ook bij ingetrapte koppeling idd.
Van de week heb ik een ritje gemaakt over de verdachte weg bij mijn huis nadat de auto goed warm was. De auto hobbelde hierbij niet... Dus het ligt denk ik ook niet aan de weg.
Volgende week breng ik hem naar de dealer en dan kaart ik het probleem opnieuw aan.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Volkswagen heeft vroeger een truukje gehad dat ze met warmrijden van de auto niet helemaal gelijke hoeveelheden brandstof inspuiten. Hierdoor loopt de motor voor de gebruiker niet merkbaar onregelatig maar creeert de motor wel meer warmte -> sneller opwarmen -> eerder zuinig rijden. Doordat motor en versnellingsbak zo ontzettend goed gedempt zijn, merk je niet dat de motor onregelmatig loopt als de auto stil staat.

Zeker in lage versnellingen (wanneer je belasting op je motor dus hoger is omdat er minder vermogen beschikbaar is) merk je dat. Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom je 80 in zn 5 rijdt als de auto koud is, je belast je motor zwaarder dan meer toeren geven voor dezelfde snelheid. Een auto moet redelijkerwijs zo snel mogelijk opwarmen. Dikke olie is bovendien lastiger rond te pompen, dus iets meer toeren geven is sowieso beter voor de smering van je blok.

Ben het dus eigenlijk wel met @martijn_tje eens.

• gebruikershaes
Ok hier dan de oorzaak..
Afgelopen vrijdag bij de vw dealer gebracht voor onderhoud en de terugroepactie. Daarbij gelijk gevraagd of ze naar het stuiteren kunnen kijken.
De dealer is hier om de hoek dus vroeg de monteur om gelijk met me mee te rijden nu de auto nog niet volledig warm was. Het gestuiter was op dat moment minimaal merkbaar, maar de beste man wist meteen waar ik het over had. Binnen no time had die de auto op de juiste snelheid en was de auto heel lichtjes aan het stuiteren.
Zijn verklaring was dat vrijwel alle volkswagens dat hebben, alleen door verschillende afmetingen van de velgen/banden is het bij elke auto op een andere snelheid of minder merkbaar. Dus niet iedereen heeft het door. Het komt dus doordat de banden iets plat worden tijdens stilstaan en icm de redelijk stugge vering van de passat gaat de auto stuiteren totdat de banden helemaal rond zijn en het verdwijnt. Hij zegt ook hoe gladder het wegdek, hoe beter merkbaar. Doordat er geen oneffenheden zijn om het stuiterpatroon te onderbreken, windt de vering zich als het ware op doordat de stuit steeds op hetzelfde moment gebeurt. Klinkt plausibel, aangezien ik het voor het eerst echt merkte nadat het wegdek van de ring was vernieuwd. En daarbij heb ik in de zomer hier ook veel minder last van. Verklaring was dat de banden dan warmer en zachter zijn. Klinkt ook aannemelijk.

Niet echt een oplossing, maar mystery solved.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:20

Dhrax

Prog Lord

M.a.w. de Passat kun je als volgende auto beter overslaan :P

Sorry hoor, maar dat klinkt als als een ter plekke verzonnen verhaal. Dan moeten veel meer auto`s daar last van hebben en ik heb in vele gereden, ook Passats en dit is mij nooit opgevallen. Dat een band zich koud/warm anders gedraagt lijkt me logisch. Maar stuiter gedrag lijkt me echt niet ok en zou ik ook niet als antwoord accepteren. Het klink toch als onbalans in de auto/wielen ...
Pagina: 1