welk mobo & cpu voor een fileserver die meer kan

Pagina: 1
Acties:

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
werkbare fileserver met meerdere raid1

In eerste instantie was ik van plan om van oude spullen met wat extra geld een fileserver te bouwen voorzien van raid5 voor de data opslag en raid1 voor het os die vervolgens lekker op zolder zou komen te staan.

Zou... want

Hierop kreeg ik van Cipher een zeer zinvolle reply...
A :raid5 is zonder profi hardware is tricky
B : ZFS systeem is hier veel beter in
C : denk eens na over of je wel nieuw geld in (echt0 oud spul wilt stoppen ( asus M2v bord)

Vervolgens kwam de directie, de vrouw, hier thuis vragen hoe het er mee stond en die was het vervolgens helemaal eens met Cipher en dat ik de oude meuk moest loslaten 8)7 |:( :( ...
Kortom, de directie gaf aan dat er geld mag worden uitgeven aan iets nieuws maar dan wel waar de directie ook nog wat aan heeft...

Ik wil
Een systeem dat het OS ( win7 pro x64) op raid1 kan laten draaien met de 2x1TB WDC Red Nas schijven.
De data opslag wil ik dan met 4 schijven en die 2 x in een raid1 zetten Op die manier denk ik aan 2 2Tb schijven Uiteindelijk zouden er dan dus 3 raid1 sets draaien... ( Ik ben me echter bewust dat 2x4TB in raid1 voor de data wel eens een stuk goedkoper kan zijn.

Nu even geen uitgave aan audio en video kaart
een atx bord dat gewoon in een mooie aanwezige chieftec kast past en kan worden aangesloten op een goede 550w voeding die aanwezig is. (RS 550w Acly)

zij wil
een pc waar ze mee overweg kan, dus ook windows7, waarop we beiden ook gewoon kunnen werken (office etc) als we even niet achter de laptops willen maar die ook toereikend is voor wat leuke games.
Wat de games betreft zullen het niet de zwaarste moderne games zijn maar bijvoorbeeld Napoleon( zij) en ik wellicht wat race games straks.

het hoeft nu niet direct state of the art te zijn maar iets wat in een later stadium een upgrade kan onder gaan is wel een zinvolle

Vragen:

- moederbord

Kan een moederbord met raid on board meerde raid1 sets aan? 3 stoks bijvoorbeeld. 1 x os en 2x data. Softwarematige raid1 dmv het os zal voor een fileserver wel werken maar niet voor spelletjes en ik bang

- cpu
Ik denk dathet moederbord qu wensen leading zal zijn om te beaplen of het Intel of AMD wordt. het valt me wel op dat de Intel jongens echt een stuk duurder zijn dan de AMD varianten. Wat overigens nu echt snel is voor AMD normen wordt mij niet helemaal duidelijk.
Als ik bij Coolbleu kijk krijg ik de indruk dat het snelle spul een FX 8350 black edition is voor een AM3 socket Wil ik nu dus nog iets ok hebben en straks snel zou ik qua AMD een AM3 socket moeten hebben met voor nu een FX4300 en later een FX8350 ? ( budget...)
Klopt dat of heb ik met een AMD fx 4300 echt niks ? In een ander topic in een componenten advies lees ik immers dat een AM3 socket weer van vroeger is...

-grafische kaart
qua budget nu het liefst een on board variant waarop ik een mooi 22 inch scherm ofzo aan kan prikken. Later zou ik hier dan een kaartje bijprikken waardoor er twee schermen kunnen worden gebruikt

- geheugen,
In ieder geval een setje aangezien dat het beste zal werken vermoed ik. of tewel iets van 2x4.

Kortom, de hamvraag is wat een goede moederbord keuze is zonder een een enorm prijskaartje maar wel de schijven kan herbergen en wat toekomst perspectief heeft... en de juiste cpu hierop....

Ik hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen..

[ Voor 6% gewijzigd door Gompy58 op 09-12-2016 14:02 ]

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43
Dus eigenlijk wil je een soort gamepc welke ook als fileserver dient?

Daarbij is het eigenlijk de bedoeling dat je zelf een lijstje op stelt met wat je gevonden hebt.

Ik zou zelf zeggen, ga voor Intel. Sneller en zuiniger dan de huidige AMD varianten. Ze zijn niet veel duurder dan AMD, maar wel een stuk sneller en zeker zuiniger.

En niet onbelangrijk, budget.

Zet ook even precies in een pricewatch lijstje wat je nu eigenlijk hebt. Een Chieftec kast kan namelijk ATX, uATX, mITX zijn en de voeding is ook wel handig om te weten welke het precies is.

Daarbij moet je je af willen vragen of combineren wel zo handig is, maar aan de andere kant als het gaat om alleen data opslag en af en toe gamen, dan lijkt het me geen kwaad te kunnen.

Let er wel op dat RAID !geen! backup is!

Heb je Windows 7 liggen (niet OEM), anders is Windows 10 ook gewoon een goede oplossing. Lijkt mee op 7 dan op 8, maar wel de goede dingen van 8.1.

[ Voor 81% gewijzigd door Arunia op 09-12-2016 14:01 ]

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Ik probeer een lijstje te maken maar krijg gewoon geen startpunt voor een cpu en moederbord. ( ben er gewoon echt veel te lang uitgeweest. Mijn laatste moederbord dat ik kocht was een A7N8xE deluxe...er was een AMD duron of athlon en dan nog de Mhz en wist waar je stond. Ik kom er nu gewoon niet uit. Heb net coolblue aan de lijn gehad en die kwam niet verder dan , je kunt dit of dat aanvinken....

De aanwezige voeding is een RS550 Acly
De kast is een chieftec Dragon DX01m ( ATX)

Ik weet dat raid geen backup is, de backup los ik op met een externe hd voor het allerbelangrijkste spul.
Ik heb windows 7 pro x64 legaal hier liggen. en daar kan zij mee overweg en 8& 10 ...mwah..

Het word zelfbouw en als ik het voor 6-800 euro kan rondkrijgen zou dat toch wel fijn zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door Gompy58 op 09-12-2016 14:11 ]

• Arunia
Qua cpu zou ik beginnen te kiezen tussen een i5-6400, 6500 of 6600 niet K variant. Die laatste zijn overclockbaar. Daarbij dan een Z moederbord want voor zover zijn dat degene met RAID functies.
Geheugen zou 8GB genoeg moeten zijn.
GPU wilde je wellicht later doen. Je kunt ook nog beslissen om voor een i7 CPU te gaan, simpelweg voor de toekomst en de wellicht iets betere iGP (ingebakken GPU).

Voor het OS zou ik kiezen voor 1 SSD met een grootte van ongeveer 512GB of misschien zelfs een kleinere van 275GB. Niks doen met RAID op dat gebied. Zou niet weten waarom dat nuttig zou zijn. Snelheid? De SSD is sneller.

Voor je opslag kan het wel interessant zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 09-12-2016 14:35 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat voor budget heeft de directie gehangen aan deze wens? :)

• Arunia
CH40S schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:41:
Wat voor budget heeft de directie gehangen aan deze wens? :)
Laatste regel van zijn laatste post. ;)

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Ik wordt niet naar de bank verwezen als ik het tussen de 6-800 euro weet te houden. liever 6 maar 8 vindt ik ook prima want dat geeft ze ook aan een stel schoenen uit...

Die intel i5 heb ik ook naar zitten kijken, mijn dillema is dat die intel dingen best budget slokken. Of ze duur zijn weet ik niet maar het kost wel een stuk meer dan een AMD qua euro's

de suggestie van een z moederbord zou dus een Asus Z170 kunnen zijn. heeft raid en 6=sata onboard. Ziet er wel pittig uit qua looks

Ik kom er niet achter of een raid onboard meerdere raid1 tegelijk ondersteunt.

een ssd schijf is niet mijn ding, vraag me niet waarom, heb ik geen argumenten voor die houd snijden :X

De data wil ik in ieder geval kunnen borgen met een raid1. Het OS hoeft dat niet maar ik weet uit ervaring dat er stiekum toch data op zo'n schijf beland die natuurlijk weer niet kwijt mag worden geraakt niet.

en ja, Ik ben mij ervan bewust dat raid in geen enkel vorm een backup is.

Wat ik een opvallende opmerking vind is die over de GPU in een cpu. Is dat nodig bij een onboard video kaart en overbodig bij een aparte kaart ?

[ Voor 32% gewijzigd door Gompy58 op 09-12-2016 14:54 ]

• Arunia
Vraagje, vallen de WD Red ook onder het budget voor je data opslag? Zo niet, dan kom je er met een i5-6600 ruim binnen. Anders wordt het iets duurder met 2x4TB.
En, ik raad je aan dit wel op die manier te doen. Je kunt er later altijd bij zetten. Je CPU zit je zeg maar aan vast voor lange tijd. ;)

Ik heb iig even een opzetje gemaakt voor je.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 238,50€ 238,50
1ASRock H170A-X1€ 87,50€ 87,50
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 157,91€ 315,82
1Chieftec Dragon DX-01 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master Real Power 550W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 74,39€ 74,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,16

CPU: Voorlopig gaat de snelheid van de CPU's toch niet hard vooruit. En met wat jullie willen, is dit echt heel lang nog meer dan voldoende. Vandaar de hoogste i5.
Moederbord: Waar je zelf net ook al mee kwam. 6 sloten en RAID mogelijkheid.
Geheugen: geen window in de behuizing, dus die groene kleur ga je niet zien.
SSD: Snel, geen RAID nodig waardoor je meer overhoud voor de rest van je data. Die 2x1TB kun je ook mee beginnen en later 2x4TB doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 09-12-2016 15:05 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Even een vraag tussendoor:
Weet je *zeker* dat je die 2 taken wilt combineren?

Persoonlijk zou ik juist een aparte fileserver in de meterkast willen hebben en mijn PC's gewoon gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Als ik dan eens mijn PC wil herinrichten, rebooten, etc, ligt niet meteen mijn fileserver plat.

Mijn fileserver thuis is echt een ding dat 24/7 aan staat en ik zo min mogelijk aan sleutel. Aan die fileserver hangen nog 2 zgn. hypervisors waar wat taken op draaien die ik thuis vind nodig te hebben. (Exacte setup heb ik in andere topics uitgebreid beschreven.)

Mijn PC's en laptops gebruik ik enkel voor gebruikerstaken.

Verder ben ik het met Cipher eens: ZFS, ZFS, ZFS. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Arunia
Dat is wat ik zelf ook heb. Een server speciaal voor automatisch downloaden, data, backup en automagisch dumpen in de cloud. Mijn pc wordt nog wel eens bij klooien opnieuw geinstalleerd. Dat is iets wat je echt niet wilt met een server. De huidige server draait al jaren zonder problemen. Vanwege een bootschijf wel eens opnieuw moeten installeren, maar dat was omdat het een oude schijf was. Af en toe een schijf in de pool bij prikken en een oudere uitfaseren en op naar de volgende jaren.

Ergens de komende jaren komt er een nieuwe omdat we gewoon meer vragen dan wat zo'n ATOM aan kan, maar dat is dan ook echt de enige reden. Beetje streamen van HD en UHD materiaal en muziek afspelen en bestandjes serveren, dat gaat allemaal nog steeds prima.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
@ Unezra, ja ik ben het helemaal met je eens. en ja ik ben het ook met Cipher eens.

maar, voor ZFS heb ik gewoon geen kennis tussen mijn oren op dit moment en ik vindt dat ik me met het OS gewoon zelf moet kunnen redden als mijn data een probleem heeft.

Als ik niet de mogelijkheid voor de vrouw in verwerk ga ik dat nog heeeeeel lang horen. In ieder geval zeker als het weer uitverkoop is en dan kost het me per saldo meer.

De data reds vallen onder het budget. De aanwezige reds ( 2x1 Tb) heb ik van de week gekocht toen ik nog dacht dat ik het wel met de oude meuk kon doen. Nu baal ik van die 1 tb schijven want ze zijn of te klein of te groot...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Arunia schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:33:
Qua cpu zou ik beginnen te kiezen tussen een i5-6400, 6500 of 6600 niet K variant. Die laatste zijn overclockbaar. Daarbij dan een Z moederbord want voor zover zijn dat degene met RAID functies.
Geheugen zou 8GB genoeg moeten zijn.
GPU wilde je wellicht later doen. Je kunt ook nog beslissen om voor een i7 CPU te gaan, simpelweg voor de toekomst en de wellicht iets betere iGP (ingebakken GPU).

Voor het OS zou ik kiezen voor 1 SSD met een grootte van ongeveer 512GB of misschien zelfs een kleinere van 275GB. Niks doen met RAID op dat gebied. Zou niet weten waarom dat nuttig zou zijn. Snelheid? De SSD is sneller.

Voor je opslag kan het wel interessant zijn.
H-moederborden hebben ook RAID, maar geen overclock mogelijkheden (gezien het budget is non K interessanter idd), maar zijn wel weer goedkoper dan Z-moederborden. :)

• unezra

unezra

Gompy58 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:59:
@ Unezra, ja ik ben het helemaal met je eens. en ja ik ben het ook met Cipher eens.

maar, voor ZFS heb ik gewoon geen kennis tussen mijn oren op dit moment en ik vindt dat ik me met het OS gewoon zelf moet kunnen redden als mijn data een probleem heeft.
Veel kennis van de onderliggende techniek hoef je niet te hebben. Ik heb zelf in mijn setup gekozen voor een HP Microserver Gen8 met FreeNAS. Daar zit 4x5T in voor mijn data (in een mirrored-stripe, equivalent aan RAID10) en nog een USB stick voor FreeNAS zelf. (FreeNAS kan *niet* op je datadisks staan en heeft echt een eigen "disks" nodig, dat mag een USB stick zijn. Let er wel op dat je een type koopt dat geschikt is voor veel lees- en schrijfacties. Gaan net even wat langer mee in zo'n setup.)

Over FreeNAS en ZFS is enorm veel informatie te vinden en het is een redelijke safe-bet het op die manier te doen, ook zonder dat je er eerst uitgebreid mee geexperimenteerd hebt.

Microserver leent zich ook heel goed voor dit doel. Klein, goedkoop (200 EUR ex. geheugen en disks), 4 drivebays en ontzettend degelijk gebouwd.

• Arunia
CH40S schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:01:
[...]
H-moederborden hebben ook RAID, maar geen overclock mogelijkheden (gezien het budget is non K interessanter idd), maar zijn wel weer goedkoper dan Z-moederborden. :)
Goeie, heb hem in mijn vorige post aangepast. Dan valt de set voor TS binnen het budget.

Ik blijf erbij. Gebruik die 1TB schijven gewoon voorlopig in RAID 1.
Ikzelf heb nu 1x 1,5TB, 2x 3TB en die zijn wel bijna vol. Maar let erop, ik rip onze BD films ook zodat ze makkelijk gespeeld kunnen worden op de tv beneden en we met de kleine meid niet alle schijfjes beneden hoeven te hebben en alle Dora's etc. Dan heb je nogal wat ruimte nodig.
Het is zonde om nu al geld uit te geven aan iets wat je wellicht over een paar jaar pas nodig hebt.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
overclocken doen ik niet aan, de tijd dat ik met potlood streepjes om een athlon of duron zat te trekken om te kijken of het net iets vlotter kon ligt achter me :-)

Het verschil tussen een i5-6400 en een i5-6600 is dat groot, of klein, het klinkt heel klein.

Het bord heeft 6 sata aansluitingen.
Het raid verhaal op dat moederbord, geeft dat de optie om twee keer een raid1 op te zetten ? daar kom ik niet achter in de specs :-/

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
unezra schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:06:
[...]

Veel kennis van de onderliggende techniek hoef je niet te hebben. Ik heb zelf in mijn setup gekozen voor een HP Microserver Gen8 met FreeNAS. Daar zit 4x5T in voor mijn data (in een mirrored-stripe, equivalent aan RAID10) en nog een USB stick voor FreeNAS zelf. (FreeNAS kan *niet* op je datadisks staan en heeft echt een eigen "disks" nodig, dat mag een USB stick zijn. Let er wel op dat je een type koopt dat geschikt is voor veel lees- en schrijfacties. Gaan net even wat langer mee in zo'n setup.)

Over FreeNAS en ZFS is enorm veel informatie te vinden en het is een redelijke safe-bet het op die manier te doen, ook zonder dat je er eerst uitgebreid mee geexperimenteerd hebt.

Microserver leent zich ook heel goed voor dit doel. Klein, goedkoop (200 EUR ex. geheugen en disks), 4 drivebays en ontzettend degelijk gebouwd.
ik ben het met je eens hoor, maar ff voor de beeldvorming, ik moet een inhaal slag maken waar je stil van wordt en daar heb ik gewoon geen tijd voor :'(

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gompy58 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:07:
overclocken doen ik niet aan, de tijd dat ik met potlood streepjes om een athlon of duron zat te trekken om te kijken of het net iets vlotter kon ligt achter me :-)

Het verschil tussen een i5-6400 en een i5-6600 is dat groot, of klein, het klinkt heel klein.
Zo ook bij de processoren; dat is dus allang en breed niet meer nodig. ;) Intussen is overclocken een standaard feature voor K CPU's. Qua performance merk je weinig verschil tussen de i5 6400 en de i5 6600.
Het raid verhaal op dat moederbord, geeft dat de optie om twee keer een raid1 op te zetten ? daar kom ik niet achter in de specs :-/
Wellicht kan een winkelier of de fabrikant zelf daar antwoord op geven? Wellicht een hardware RAID overwegen?

• Arunia
Gompy58 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:07:

Het bord heeft 6 sata aansluitingen.
Het verschil is niet groot, maar het bedrag er tussen ook niet. Dat is iets wat je voor jezelf kunt beslissen.
Voor een server zal het weinig verschil maken, voor de lange tijd dat je er mee wilt doen wellicht wel.

Daar kwam ik dus ook niet helemaal achter, maar denk niet dat je meerdere keren een RAID 1 moet willen. Volgens mij kun je ze alles zes inzetten voor RAID 1. Maar heb me er eerlijk gezegd ook nooit in verdiept. De extra snelheid e.d. nooit nodig gehad, dus die kennis is een beetje afgezwakt.
Je moet het jezelf niet moeilijker maken dan nodig is in mijn ogen.

• unezra

unezra

Sidenote: ik zou hoe dan ook niet gaan voor de RAID mogelijkheden van zo'n moederbord. Ook niet voor eenvoudige RAID levels als 1 of 10.

Je bent extreem afhankelijk van dat specifieke model on-board RAID controller en meestal zijn het niet de meest stevige modellen ook.

Met ZFS (en als je daar niet aan wil, softraid zoals Linux of Windows dat aanbieden) ben je veel flexibeler. Disks in een ander systeem en verder draaien.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik deel die mening. Onder Linux heet het niet voor niks 'FakeRAID'. Een backup is belangrijker dan uptime vermoed ik? Zoja, dan heb je RAID helemaal niet nodig ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• unezra

unezra

Gompy58 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:09:
ik ben het met je eens hoor, maar ff voor de beeldvorming, ik moet een inhaal slag maken waar je stil van wordt en daar heb ik gewoon geen tijd voor :'(
Je moet je dus afvragen of dat wel nodig is. :)

Zo'n Microserver bouw je in een een paar uur op met FreeNAS d'r op. Dat is amper werk. Vervolgens zet je dat ding in de meterkast en klaar ben je.

Alternatief kan ook zijn dat je een Synology, QNAP of iets anders koopt waar je helemaal geen omkijken naar hebt. Heb je niet de voordelen van FreeNAS en ZFS, maar wel het voordeel dat het compleet fire 'n forget is. (Ik weet niet of Synology of QNAP ook snapshots kunnen maken, kijk daar in ieder geval wel naar. Snapshots zijn geen backup, maar wel een *verdomd* fijne 1st line of defence als je eens met cryptoware te maken hebt of per ongeluk een bestand weg gooit.)

Kun jij je tijd weer in andere dingen steken EN heb je een fatsoenlijke opslag voor je data. Lijkt me heel wat beter dan een PC die je als PC gebruikt ook inzetten als NAS en duurder is het niet. Een complete Microserver bouw je, inclusief disks, voor pak 'm beet 600-800 EUR wel op.

(Let er even op dat mocht je toch voor FreeNAS en ZFS gaan, je de raidset niet kunt uitbereiden qua aantal disks. Zet er dus liever 4 kleinere disks in en vervang die later door grotere. Je kunt namelijk WEL je disks live, zonder dataverlies, swappen voor grotere exemplaren. Je kunt alleen niet van 2 naar 4 disks toe. Wel kun je er nu voor kiezen 2 disks in mirror (RAID1 equivalent) te zetten en later een 2e set toe te voegen. Dat word dan geen aaneengesloten dataopslag, maar kan voor jouw situatie prima werken.)

Oh, vergeet je backups niet, in any case. :)

[ Voor 0% gewijzigd door unezra op 09-12-2016 15:24 . Reden: typo correctie ]

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
in raid1 maak ik me minder zorgen dan bij raid5. raid 1 kan elke ander moederbord gewoon uitlezen mocht een bord klappen. bij raid5 hang je aan de controller.

Arunia wat je zegt snijd wel hout.

Die WD reds, de WS40EFRX, dat zijn de gewone varianten he, niet de NAS jongens? Als ik je hoor dan zeg je dat de 3TB ook voldoende zijn, , dat ik de aanwezige 1Tb reds ook als data schijf in miror ga gebruiken en voor het OS een snelle schijf pak.

de 3tb schijven zijn iets goedkoper, zeker per 2 en idd geven me voorlopig de ruimte.

maakt het nog uit of die 3tb schijven een NAS versie zijn of is dat niet belangrijk ? de aanwezige 1 tb's zijn het idd wel

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Ik ben het echt met jullie eens dat er betere opties zijn, maar soms moet je een compromis sluiten.

Zij blij, ik blij. ik tijd om eens uit te vogelen wat dat ZFS is, hoe het werkt, hoe ik het het best kan opzetten, want dat komen jullie niet voor me doen hier thuis :-)
Unzera maakt namelijk ook duidelijk dat keuze in het begin erg bepalend zijn voor de toekomst ( waar heb ik dat meer gehoord, mmmmzij haar vader dat nu ook niet ?)

backups worden op een extra extern ding gemaakt. en straks wil ze een eigen echte gameding hebben en dan bouw ik mijn doos die op zolder word neergezet.

vandaar dat ik nu dus wel iets nodig heb wat NU geeft wat ik NU nodig heb en straks nog de optie biedt voor uitbreiding en dat doet dit systeem vermoe dik wel.

weet je wat gaaf is, nu heb ik eindelijk lichtgevende geheugen bankjes!! :+ ;)

• Arunia
Je hebt van WD een aantal varianten:
Blue, Black, Red en Green.
Blue is desktop, black is highend desktop, Red zijn server/NAS schijven en Green is low power.
Die laatste heb ik gehad en vond ze niet fijn.
De Red heb je ook nog in pro variant, maar ik gebruik zelf idd de EFRX en dat zijn ook gewoon NAS schijven, want Red en ze hebben 3 jaar garantie.

Overigens nog iets wat ik me bedenk, als je ooit garantie nodig hebt omdat een schijf faalt binnen de garantie. Regel dit dan rechtstreeks met WD zelf. Je hebt een Creditcard nodig, maar ze sturen je dan eerst een nieuwe schijf op. Zet de data over en stuur de oude terug naar hen. Doe je dit binnen een maand, dan kost het je niets, buiten een maand tot volgens mij 3 maanden kost het je een bepaald bedrag en anders de max voor een nieuwe schijf bij hen. Of, je moet toevallig meer ruimte nodig hebben, dan koop je eerst een nieuwe en claim je daarna via de winkel garantie.

Just so you know.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
ah kijk

Ik was in de veronderstelling dat die RED's in twee varianten waren. De NAS versie en de gewone versie. beiden idd met garantie etc. Het verschil was de tijd die de schijf blijft zoeken bij een bad sector. De nas schijf kijkt een keer, is de sector er niet, jammer dan lost de raid controller het maar op. Een gewone schijf die steeds blijft zoeken zou je Controller vernaggenel in de zin dat die dan denkt dat de schijf is uitgevallen.

Die Reds die ik hier nu heb liggen zijn in 5400 rpm variant. Dat schijnt normaal te zijn voor dergelijke schijven Ik heb begrepen dat je het met data overdracht in je netwerk ook niet merkt of de schijf met 5400 of 7200 rpm je bestandje aanreikt.
Op je schijf met een programma dat moet starten merk je het uiteraard wel.

Voro mijn Dell E6410 moet ik dus ook nog een schijfje regelen, das een WD Black Scorpio 7200. heb nu iets van 250 Gb ofzo en das best krap , dus upgade naar een 500Gb variant.

kreeg ook hier het advies voor een ssd maar die dingen zijn A krap en B duur...

• Arunia
Gompy58 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 17:22:
Voro mijn Dell E6410 moet ik dus ook nog een schijfje regelen, das een WD Black Scorpio 7200. heb nu iets van 250 Gb ofzo en das best krap , dus upgade naar een 500Gb variant.

kreeg ook hier het advies voor een ssd maar die dingen zijn A krap en B duur...
Als je mijn lijstje bekijkt, kom je makkelijk uit binnen je budget. 275GB als je hem niet vol stouwt met verschillende spellen e.d., is dat meer dan genoeg. Zeker als het niet allemaal super grote spellen zijn. Je kunt een stapje groter ook nog. Zeker wanneer je niet 2x 4TB, maar 2x 3TB neemt.

Voor je laptop kun je ook over op een SSD. Dat merk je zeker wel in het gebruik. Reageert gewoon sneller. Zelfs mijn vrouw die er sceptisch naar keek, vond het een wereld van verschil toen ik haar Dell XPS L502X (met i7) over zette van een gewone HDD naar een SSD. Nu had ze het geluk dat ik net mijn pc heb geupgrade naar 1TB SSD. Maar toch. Het is echt een groot verschil in gebruik.

• unezra

unezra

Gompy58 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:25:
in raid1 maak ik me minder zorgen dan bij raid5. raid 1 kan elke ander moederbord gewoon uitlezen mocht een bord klappen. bij raid5 hang je aan de controller.
Dat is ZEKER niet waar.

Je kunt mazzel hebben, maar ik zou er bij iedere hardware-RAID gebaseerde oplossing vanuit gaan dat als je controller het begeeft, je je data kwijt bent tenzij je *exact* zo'n zelfde controller op de plank hebt liggen.

If in doubt: softraid

Hardware RAID sterft langzaam uit.

• unezra

unezra

Arunia schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 17:27:
[...]
Voor je laptop kun je ook over op een SSD. Dat merk je zeker wel in het gebruik. Reageert gewoon sneller. Zelfs mijn vrouw die er sceptisch naar keek, vond het een wereld van verschil toen ik haar Dell XPS L502X (met i7) over zette van een gewone HDD naar een SSD. Nu had ze het geluk dat ik net mijn pc heb geupgrade naar 1TB SSD. Maar toch. Het is echt een groot verschil in gebruik.
Een SSD is by all means inderdaad DE upgrade voor iedere PC.
Mijn privé laptop is een 10 jaar oude Dell XPS M1210. Dankzij die SSD kan 'ie in principe nog 2 jaar of langer mee.

Op kantoor hebben we 2 jaar geleden relatief betaalbare zakelijke HP laptops gekocht zonder SSD, die dingen voelden helemaal niet aan als een nieuwe laptop. Toen hebben we d'r SSD's in gezet. Boot in 10 seconden, werkt super snel.

Het is echt de beste en meest economische upgrade van een laptop of PC die je kunt doen. Heb je meer data dan er op de SSD van je budget past, zet je er een 2e disk in voor je data. (In een PC uiteraard, in een laptop is dat wat lastiger.)

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Wat het SSD betreft, ik heb hier een Dell E6410 waar toch een grotere schijf in moet. Heb er een beetje voor rondgekeken of dat bij Dell nog problemen gaat opleveren. Enige dat ik tegenkwam is het afwijkende formaat. Omdat de SSD dunner is zou je goed moeten opletten dat de connector er goed in komt.

Mijn scorpio 7200 rpm kan de 5400 van haar dan vervangen wat het weer legitiem maakt :-) Je heren, daar moet je soms echt op letten hoor :-)

Ik heb de reacties goed bekeken en heb de neiging gewoon die nieuwe hardware te kopen en een nieuwe combi pc te bouwen. Nu een i5 en wat later een i7 erin, etc. we kunnen er dan even mee vooruit

Aan de andere kant heb ik hier een Cipher, en een Unezra die behoorlijk hameren op ZFS
Die optie kost tijd, weinig tot geen geen geld en de investeringen die je doet kunnen eventueel mee.
Enige wat me tegenstaat id de gedachte ene server te hebben staan waar ik geen idee heb waar te moeten beginnen. krijg ik driver gedonder, opstart gedonder...

maar goed,

DE vraag die dan wel in mij op komt voor de ZFS optie, hoe kom ik erachter wat de maximale sata hdd is qua TB grote die in dat m2v bord kan ? en kan ik een sata schijf via e e-sata aansluiting erbij prikken die dan gewoon in de kast wordt geschroef. server hoeft niet mooi te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Gompy58 op 10-12-2016 11:43 ]

Pagina: 1