Nabrander:
Ik zeg niet dat je geen 10Ge moet gaan gebruiken, enkel dat je even goed moet kijken of je het echt wel nodig hebt. Wij gaan binnenkort ook ons complete netwerk herzien (tekening ligt al klaar) en daar komen absoluut componenten in die 10Ge poorten hebben.
Ik kan kijken of ik dat ontwerp al heb liggen, anders kan ik het vrij snel op hardwarecomponenten voor je uittekenen. Het is allemaal niet heel erg ingewikkeld.
Wij hebben ook een omgeving met ongeveer 50 werkplekken, maar de omgeving is gedimensioneerd op 100. Daarbij hebben we voor de omvang van het bedrijf een vrij stevig serverpark. (14 stuks server hardware, verdeeld over 2 lokaties waar jij d'r 3 hebt op 1 lokatie, om even een willekeurig voorbeeld te noemen)
Is het zinvol voor je om daar verder over te sparren? Ik zeg niet dat wij het beste ontwerp gaan krijgen dat mogelijk is voor een willekeurige organisatie. Ontwerp is altijd specifiek. Ik denk wel dat wij in ons ontwerp een aantal heel verstandige keuzes maken en strak vast houden aan het KISS principe.
We hebben nu bijvoorbeeld consistentie in het merk switches (allemaal HP), maar de modellen zijn dusdanig anders dat ze allemaal net iets anders aangestuurd moeten worden en het niet helemaal lekker gaat met de spanning tree configuratie omdat ze allemaal *net* een andere variant spreken.
Daarbij hebben we nu een soort van "ladderchassis". Het nieuwe ontwerp gaat juist uit van een sterconfiguratie. 2 stuks gestackte Layer 3 coreswitches (waarschijnlijk Huawei of refurbished Cisco), met daarop wanneer nodig eenvoudige Layer 2 access switches.
Alles dat redundant aangesloten kan worden is redundant aangesloten, alleen de eindcomponenten zoals PC's, printers en accesspoints zijn enkel aangesloten. (Wij maken gebruik van Aruba AP's, 4 stuks in een soort van mesh, allemaal aangesloten op de PoE access switches.)
Investering van een goed netwerk is wat hoger (zeker als je met L3 switches gaat werken), maar je hebt dan wel iets dat heel goed en stabiel werkt. Netwerkinstabiliteit is nog veel vervelender dan een enkele bokkende vm waar je maar 1 functionaliteit mee raakt of een hypervisor die zich misdraagt die je makkelijk over kunt laten nemen door een andere.
Tot zover de ehm, wat uitgebreidere nabrander dan ik bad bedacht voordat ik begon te typen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.