Toon posts:

AA batterij vervangen voor adapter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Ik heh een deursensor die op 1x AA batterij werkt. Deze sensoren gaan ongeveer een half jaar mee. Afhankelijk of de deur vaak open gaat of niet.

Nu wil ik heel graag die batterij vervangen voor een universele adapter. De voltage ia mij volledig duidelijk. Maar de amperage is voor mij nog nieuw.

Kortom... los van plus- en minpool en voltages begrijp ik er geen klap van |:( . Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Groetjes,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:24
Ampère maakt niet heel veel uit bij zo'n sensor. Je kunt niet teveel ampère hebben het apparaat vraagt een bepaalde hoeveelheid en aangezien dat apparaat het een half jaar volhoud op een aa is dat heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Laatst online: 03-10 12:29
Hier kun je beter beginnen met de wet van Ohm : U (spanning in Volt) = I (stroom in Ampere) X R (weerstand in Ohm)

Het amperage (I) is dus afhankelijk van de spanning (U) en interne weerstand (R) van je sensor.
Zoals maarten al aangeeft wordt het opgenomen vermogen (en daarmee de stroom in Ampere*) dus bepaald door de sensor zelf, een adapter aansluiten die meer kan leveren is dan ook geen enkel probleem.

* Om vermogen (Watt) te bereken wordt de volgende formule gebruikt P (vermogen in Watt) = U (spanning in Volt) X I (stroom in Ampere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top!

500mA klinkt in mijn oren wat weinig. Maar als ik jullie mag geloven is dit dus genoeg voor een deursensor.

Heel erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:37
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 08:57:
Top!

500mA klinkt in mijn oren wat weinig. Maar als ik jullie mag geloven is dit dus genoeg voor een deursensor.

Heel erg bedankt
Ruim genoeg! ik denk dat zelfs 5mA ruim is ;)

3000 mAh (een krachtige AA batterij) / 4380 h (een half jaar) = 0.68 mA aan stroom

[ Voor 12% gewijzigd door LordSinclair op 09-12-2016 09:18 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Laatst online: 03-10 12:29
Als je op dat Amperage een berekening loslaat valt het wel mee :

AA batterij is 1.5 Volt, een voeding van 500mA (0.5A) levert een vermogen op van P=UXI :

1.5 X 0.5 = 0.75 Watt, daar kun je een flinke sensor mee voeden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Er staan heel veel filmpjes op Youtube die gaan over het vervangen van batterijen d.m.v. van een adapter. Gewoon even een paar daarvan kijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Lennyz op 09-12-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 20:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wellicht een overweging waard om een D-cel batterij te gebruiken in plaats van een adapter? Het is waarschijnlijk minder werk en een D-cel heeft een veel grotere capaciteit en zal dus langer mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:37
Cassettebandje schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:27:
Wellicht een overweging waard om een D-cel batterij te gebruiken in plaats van een adapter? Het is waarschijnlijk minder werk en een D-cel heeft een veel grotere capaciteit en zal dus langer mee gaan.
Dat lijkt mij flink proppen om dat passend te krijgen.
Mocht je hem extern willen aansluiten is het net zo veel werk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een NiCad AA batterij met een zonnecel?

Ik weet niet hoeveel licht er op valt maar met dat verbruik is het niet noeilijk om de NiCad op spanningsniveau te houden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top mensen. Heel erg bedankt. Scheelt mij weer omkijken naar sensoren.
Pagina: 1