Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Mijn vraag
Op mijn werk wordt er veel gebruik gemaakt van een bepaald Word bestand. Telkens als er een nieuwe rapportage moet worden gemaakt wordt dit bestand weer gebruikt en moeten alle namen, plaatsen en data worden aangepast. Een naam staat er soms wel 10 keer in, in verschillende soorten opmaak (lettertype, lettergrootte, etc). Daarom leek het mij veel makkelijker om deze naam via Excel te importeren naar het Word bestand.

Dit heb ik geprobeerd via een koppeling. Maar ik stuit op wat problemen. Als ik een cel waar de naam in staat vanuit Excel met ctrl+c kopieer en deze in Word plak en de plakoptie "koppelen en bronopmaak behouden" kies zet hij er altijd een enter achter die ik niet makkelijk weg kan halen. Ook werkt het niet als ik dit in een stuk tekst zet, want alles wat ik erna typ gooit incorpereert hij in de koppeling. Als ik dan de tekst in Excel aanpas dan wordt ook de andere tekst achter de koppeling in het Word bestand verwijderd.

Dit is op te lossen als ik de cel in Word plak met de plakknop linksboven en dan 'plakken speciaal' kies. Hier kan ik 'koppeling plakken' kiezen maar dan kan ik geen enkele optie kiezen die de opmaak van het Word bestand aanhoudt. Het enige wat werkt is 'opgemaakte tekst (RTF)' en dan moet ik de opmaak in Excel aanpassen zodat hij dit kopieert naar Word. Maar ik wil het juist andersom, ik wil tekst van Excel naar Word waarbij de opmaak in het Word bestand hetzelfde blijft.

Als ik kies voor 'niet opgemaakte tekst' krijg ik gewoon vanilla tekst. Deze kan ik dan aanpassen in Word naar de goede opmaak. Dan denk je, dat is de oplossing. Maar als ik dan de tekst in Excel weghaal om een nieuwe tekst te schrijven (een nieuwe naam bijvoorbeeld), dan krijg ik weer de vanilla tekst te zien in het Word bestand en moet de opmaak weer opnieuw worden ingesteld.

Wie weet een oplossing hiervoor? Ik wil dus gewoon een Word bestand automatisch aan kunnen passen door in een ander bestand de dingen aan te passen die vaak wijzigen in het bestand.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden, mochten jullie het niet snappen dan hoor ik het graag en zal ik het waar mogelijk verduidelijken. Alvast hartelijk bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 en Office 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie vraag. Ik heb al veel geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Beste antwoord (via Henkieprob op 09-12-2016 19:40)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:28
Volgens mij kan je dit wel voor elkaar krijgen via verzendlijsten.
Daarin kan je een excel bestand koppelen en de juiste regel selecteren waarin bepaalde velden automatisch gevuld worden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:28
Volgens mij kan je dit wel voor elkaar krijgen via verzendlijsten.
Daarin kan je een excel bestand koppelen en de juiste regel selecteren waarin bepaalde velden automatisch gevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:49
Inderdaad verzendlijsten. Je maakt dan een standaard bestand waar je de velden met namen en adressen invoegt op de juiste plek. Je kopieert dus niet rechtstreeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Bedankt, ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Het is gelukt, nogmaals bedankt!