GTP partitie verwijderen? Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo medetweakers,

Ik als leek wou mijn oude desktop gaan gebruiken als een NAS d.m.v. het programma FreeNAS.
Hiervoor had ik een 2e HDD in mijn pc geplaatst. Nadat ik FreeNAS had geinstalleerd dmv een USB bleek dat je FreeNAS niet op de schijf zelf, maar op een ander station binnen het systeem moet installeren.

Nou boot ik het systeem weer op via mijn primaire HDD, is de 2e HDD niet meer te vinden. Nou heb ik die installatie ook geprobeerd op een USB stick. Ging ook mis.

Wat blijkt, de schijven zijn verandert in GTP partities. Ik heb hier echter niets geen kennis van.

Groter probleem, nu wil mijn windows niet meer booten als de SATA kabel aan de 2e HDD zit.

Hoe zorg ik er weer voor dat mijn schijf toegankelijk is voor Windows?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

FreeNAS, Windows 8.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

diskpart geopend maar de schijf is niet te zien in de disk list. En bij partitiebeheer is deze ook niet te vinden helaas.

Als iemand mij zou kunnen helpen, graag!!

Met vriendelijke groet,

Emiel
...

Alle reacties

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ziet het BIOS de schijf wel correct? Want Windows kan prima overweg met GPT.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
En anders gewoon diskpart en clean.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Esso21
Yes het is gelukt, SATA kabel een x opnieuw eraan gedaan.... toen opnieuw clean via diskpart, zonder foutmelding! dankjewel!

2e vraag, heeft iemand ervaring met FreeNAS? Of een ander freeware NAS software?

Ik zou graag windows en de nas software op 1 schijf willen en zo kunnen dual booten.

Vervolgens de 2e schijf alleen voor de nas gebruiken!

Overigens heb ik dit ook met een USB stick gedaan. Deze is echter nu niet meer te formatteren nadat ik het via diskpart heb opgeruimd

[ Voor 64% gewijzigd door Esso21 op 08-12-2016 21:37 ]

• DukeBox
Esso21 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:30:
Ik zou graag windows en de nas software op 1 schijf willen en zo kunnen dual booten.
Waarom zou je dat willen ? Onder windows kan je ook gewoon een share aanbieden.

• Esso21
Ik ben niet handig met ict, en ik wil graag de boel benaderen vanaf andere lokaties (lees buitenland)

Verwijderd

FreeNAS kan gewoon op een USB-stick, dan kun je ook prima dual-booten met het boot menu. Is dat wat je wilt?

• Esso21
Cipher, precies, dat of freenas en windows op dezelfde schijf, maar dat is niet haalbaar denk ik?

• DukeBox
Esso21 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:18:
Ik ben niet handig met ict, en ik wil graag de boel benaderen vanaf andere lokaties (lees buitenland)
Begin dan niet aan freenas, voor je het weet zet je al je data open voor heel internet.

• Esso21
Ik was niet van plan FTP server optie te gaan gebruiken,

@ Cipher, ik heb 1 USB die leeg is en 1 USB die dus gebruikt moet gaan worden om op te installeren,

Ik boot via de USB met de image van FreeNAS. Daarna selecteer ik de andere USB als locatie.
vervolgens komt hij er niet door. hij blijft hangen op een actie. Dit al met meerdere USB's geprobeerd.

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:28
Is het dan niet handiger om op je laptop een share aan te bieden en op een Rpi of je router een vpn servertje te knallen?
Pagina: 1