Dag allemaal,
We zijn een klein bedrijf met 5 personen. Onze "zelfbouwserver" heeft het na 3 jaar begeven. Het is wat het is.
We zijn dus aan het kijken voor een nieuwe server. De huidige situatie ziet er als volgt uit:
- 200GB Data die momenteel beschikbaar wordt gesteld via een NAS (TS 470 Pro).
- 1 TB Data die op de server stond via Seafile (zeer tevreden over)
- Op de NAS is een VM die backup neemt van de Data op beide "servers" en die het dan verder stuurt naar een Storagebox bij Hetzner
- er is geen AD
- e-mail staat volledige bij Microsoft via O365 (zeer tevreden over)
We hadden via DELL de volgende server samengesteld:
We hadden het volgende in gedachten:
- 1 VM: fileserver
- 1 VM: seafile server
- 1 VM: windows server 2016 + backup exec voor de backups
- 1 VM: sandbox/test PC
Ik vermoed dat de hoger vermelde server (meer dan) voldoende is om deze taken uit te voeren. Klopt dat (CPU/geheugen)? Er mag rekening mee gehouden worden dat het mogelijk is dat er nog extra VM's kunnen bijkomen (eventueel sharepoint).
Waar dat we nog wat vast zitten is over het RAID gebeuren.
De NAS heeft momenteel RAID10. De vraag rijst dan is het nodig dat de samengestelde server ook volledig in RAID10 wordt gezet of moet RAID10 enkel gebruikt worden voor de data onderdelen van de server?
Zoals jullie ziet is er 8TB HDD, maar slechts 4 TB beschikbaar, dat is momenteel voldoende, maar ik vermoed dat voor alle veiligheid RAID10 wordt gekozen.
Als er een nieuwe server komt, vermoed ik dat de NAS niet meer in RAID10 moet staan omdat die dan enkel nog als backup zal gebruikt worden. Welke RAID wordt dan best toegepast? De gemaakte backups zullen dan nog naar Hetzner worden gestuurd om de week.
Lijkt het voorgaande een goed plan?
Als jullie alternatieve of betere oplossing hebben, hoor ik die natuurlijk graag.
We zijn een klein bedrijf met 5 personen. Onze "zelfbouwserver" heeft het na 3 jaar begeven. Het is wat het is.
We zijn dus aan het kijken voor een nieuwe server. De huidige situatie ziet er als volgt uit:
- 200GB Data die momenteel beschikbaar wordt gesteld via een NAS (TS 470 Pro).
- 1 TB Data die op de server stond via Seafile (zeer tevreden over)
- Op de NAS is een VM die backup neemt van de Data op beide "servers" en die het dan verder stuurt naar een Storagebox bij Hetzner
- er is geen AD
- e-mail staat volledige bij Microsoft via O365 (zeer tevreden over)
We hadden via DELL de volgende server samengesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| PowerEdge T430 for Intel v4 CPUs Chassis with up to 8, 3.5" Hot Plug Hard Drives, Tower Configuration Intel Xeon E5-2620 v4 2.1GHz 20M Cache 8.0GT/s QPI Turbo HT 8C/16T (85W) Max Mem 2133MHz No Additional Processor 1 CPU Standard Performance Optimized 2400MT/s RDIMMs (2) 16GB RDIMM, 2400MT/s, Dual Rank, x8 Data Width No Operating System No Media Required C11 - RAID 10 for H330/H730/H730P (4-16 HDDs or SSDs in pairs) PERC H730 RAID Controller, 1GB NV Cache (4) 2TB 7.2K RPM SATA 6Gbps 3.5in Hot-plug Hard Drive Performance BIOS Setting UEFI BIOS Setting Single, Hot-plug Power Supply (1+0), 495W European Power Cord 220V iDRAC8 Express, integrated Dell Remote Access Controller, Express On-Board LOM 1GBE (Dual Port for Towers, Quad Port for Racks) Security Bezel No Rack Rails, No Cable Management Arm, No Casters DVD+/-RW, SATA, Internal PowerEdge Order - Belgium PET43001a No Installation Service Selected (Contact Sales rep for more details) PowerEdge Server FIPS TPM 2.0 No Media Selected No Systems Documentation, No OpenManage DVD Kit PowerEdge T430 Shipping EMEA1 (English/French/German/Spanish/Russian/Hebrew) 1Yr Basic Warranty - Next Business Day - Minimum Warranty 1Yr Basic Warranty - NBD Included - No Upgrade Selected INFO Declined Remote Consulting |
We hadden het volgende in gedachten:
- 1 VM: fileserver
- 1 VM: seafile server
- 1 VM: windows server 2016 + backup exec voor de backups
- 1 VM: sandbox/test PC
Ik vermoed dat de hoger vermelde server (meer dan) voldoende is om deze taken uit te voeren. Klopt dat (CPU/geheugen)? Er mag rekening mee gehouden worden dat het mogelijk is dat er nog extra VM's kunnen bijkomen (eventueel sharepoint).
Waar dat we nog wat vast zitten is over het RAID gebeuren.
De NAS heeft momenteel RAID10. De vraag rijst dan is het nodig dat de samengestelde server ook volledig in RAID10 wordt gezet of moet RAID10 enkel gebruikt worden voor de data onderdelen van de server?
Zoals jullie ziet is er 8TB HDD, maar slechts 4 TB beschikbaar, dat is momenteel voldoende, maar ik vermoed dat voor alle veiligheid RAID10 wordt gekozen.
Als er een nieuwe server komt, vermoed ik dat de NAS niet meer in RAID10 moet staan omdat die dan enkel nog als backup zal gebruikt worden. Welke RAID wordt dan best toegepast? De gemaakte backups zullen dan nog naar Hetzner worden gestuurd om de week.
Lijkt het voorgaande een goed plan?
Als jullie alternatieve of betere oplossing hebben, hoor ik die natuurlijk graag.