2.1 & goedkope versterker of 2.0 met kwalitatieve versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 09:05
Op dit moment heb ik een Pioneer versterker + Subwoofer (Pioneer XV-DV88 serie (2003..) aangesloten op 2 zuil speakers (merk onbekend? Kan nergens naamplaat vinden). Dit vormt samen een 2.1 set.

Echter heb ik de Denon AVR-2801 versterker van mijn vader kunnen overnemen. Maar door de manier hoe die Pioneer in elkaar zit kan ik de Pioneer versterker niet omwisselen met deze Denon versterker met behoud van de subwoofer. Mocht ik daadwerkelijk die Denon versterker willen gebruiken, dan moet ik de subwoofer opgeven en mij behouden op een 2.0 set-up.

Ik vraag mij alleen wat met welke set-up ik de beste geluidskwaliteit zal krijgen. Valt daar een antwoord op te geven met voorgenoemde info?

-

Additionele context: 90% van de afgespeelde audio is afkomstig van films vanaf mijn NAS. Deze worden afgespeeld op mijn Apple TV4. Via een HDMI verbinding vindt het signaal zijn weg naar mijn TV, waarna het geluid doorgeleid wordt naar de betreffende versterker.

-

Even een beeld van de apparaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3RirwyWNchbqWYM6oT3Et8lk/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55
De belangrijkste vraag is denk ik; "hoe wordt het geluid van de tv naar de versterker verstuurd".
Als het via optisch in is, dan heb je waarschijnlijk wel een 0.1 kanaal.
Als het via de rood/witte stekker is, heb je enkel stereo waarbij een en ander gemixt wordt naar de subwoofer.

Zijn de speakers daadwerkelijk degene van de foto hierboven? Indien ja, heb je dan ook de afmetingen?
De vraag is hoeveel de subwoofer toevoegt aan de speakers.

Persoonlijk ben ik totaal geen fan van dergelijke bij elkaar geraapte spullen. Als ik moest kiezen, zou ik de speakers (als het tenminste degenen uit het plaatje zijn), eens aansluiten op de Denon receiver om te zien hoe dat klinkt. Als ik vervolgens toch een subwoofer zou missen, zou ik voor een actief model gaan en marktplaats of de V&A van tweakers even raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Alhoewel ik wel zeker fan ben van geluid, heb ik nog nooit de moeite genomen om veel geld te steken in geluidssysteem. Het was altijd een bij elkaar geraapt/gekocht zooitje. In tegenstelling tot m'n €400 B&W Headset..

Alle items op de foto zijn de betreffende producten. Die twee zuil-speakers op de foto zijn dus ook de speakers waar het om gaat, in beide set-ups. Deze hebben de afmetingen: 26cm breed, 23cm diep, 86cm hoog. De speakers daarbinnen hebben een diameter van 14cm en 6,5cm.

De verbinding is HDMI tussen de AppleTV4 en de TV, en een optical verbinding tussen de TV en de versterker (die geeft geen HDMI).

Sowieso wilde ik al gaan testen, maar voordat ik m'n hele kamer zou gaan verbouwen was ik sowieso al benieuwd naar reacties.

Voor nu blijft het bij deze apparatuur (tenzij €50 verschil kan maken). Bij mijn verhuizing (~ +2 jaar) vernieuw ik de hele bende voor een kwalitatieve set :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00
Sowieso lijkt het me dat die Denon je speakers beter kan aansturen en het voordeel heeft dat je later nog naar een 4.0 opstelling of zelfs 5.1 kan gaan als je wil upgraden.
Ook ben je met je verhuizing over 2 jaar flexibeler. Fase 1: nieuwe speakers, evt goede sub. Fase 2 nieuwe versterker (hoewel een 2801, ookal is die 15 jaar oud, een prima bak is, kwalitatief misschien wel beter dan het gangbare Denon / Marantz spul van nu)

Andere vraag: hoeveel merk je nu met je zuilen van je sub, en mis je hem als je hem uit zet?

Je kan natuurlijk de Denon van je pa een keertje aansluiten en luisteren :)

[ Voor 6% gewijzigd door caspervc op 08-12-2016 20:52 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55
Ik denk dat je prima zonder subwoofer kunt. Althans, volgens de handleiding heeft jouw huidige subwoofer 1 conus van 16cm. Ik denk dat deze niet echt een meerwaarde heeft voor de 3x 14cm van de speakers.

Maar goed, zeker weten doe je pas als je het even probeert. Je hoeft overigens niet de hele kamer te verbouwen. Als je nog ergens wat draad hebt liggen (kan ook van dat massieve electriciteitsdraad zijn, of schemerlampsnoer), sluit je de speakers gewoon even aan op de denon en weet je snel genoeg hoe het ongeveer klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-10 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dikke kans dat toen je die noname speakers op je Pioneer set aansloot, de lage tonen al in de Pioneer zelf gefilterd werden. Wat je kunt doen is gewoon met 2.0 beginnen en kijken of je lage tonen mist tov je oude set. Ik gok weinig ;)
Die sub is passief. Wat je nog zou kunnen doen is de sub op een van de kanalen de front B van de denon aan kunnen sluiten, kijken hoe dat klinkt. Of in parallel met de fronts. Niet mooi, werkt wel. Als het op front B niet werkt met digitale bronnen is dat een denon dingetje, die sturen vaak geen digitale bronnen door naar een 2e zone. If so dan idd parallel aansluiten.
Die Denon is een beest tov de huidige Pioneer. Dikke kans dat je speakers een stuk beter klinken. En met een dergelijk subje mag ie geen moeite hebben, ook niet als dat ding parallel aangesloten wordt. Ik ben eerder vang dat je je speakers / sub sloopt dan je Denon ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Ik ben ze al aan't aansluiten. Alleen voor het 'makkelijker' vergelijken wordt het wel een 1.0 (denon+toren) of 1.1 (pioneer sub + toren) set-up.
The Eagle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:51:
Dikke kans dat toen je die noname speakers op je Pioneer set aansloot, de lage tonen al in de Pioneer zelf gefilterd werden. Wat je kunt doen is gewoon met 2.0 beginnen en kijken of je lage tonen mist tov je oude set. Ik gok weinig ;)
Die sub is passief. Wat je nog zou kunnen doen is de sub op een van de kanalen de front B van de denon aan kunnen sluiten, kijken hoe dat klinkt. Of in parallel met de fronts. Niet mooi, werkt wel. Als het op front B niet werkt met digitale bronnen is dat een denon dingetje, die sturen vaak geen digitale bronnen door naar een 2e zone. If so dan idd parallel aansluiten.
Die Denon is een beest tov de huidige Pioneer. Dikke kans dat je speakers een stuk beter klinken. En met een dergelijk subje mag ie geen moeite hebben, ook niet als dat ding parallel aangesloten wordt. Ik ben eerder vang dat je je speakers / sub sloopt dan je Denon ;)
De Pioneer sub is zelf de verdeeldoos voor de speakers, c.q. de speaker-kabels moeten in de sub gestoken worden, niet in een aparte versterker. Oftewel: de sub is geen los apparaat, maar een centraal punt. Je kan de subwoofer niet extern aansturen, oftewel: hij kan niet verbonden worden met de Denon.

Anders had ik sowieso de sub met de Denon + 2 torens gepakt. Die sub had ik dan via de controls altijd nog kunnen uitzetten, mocht ik het niet prettig vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00
Vilscon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:05:

De Pioneer sub is zelf de verdeeldoos voor de speakers, c.q. de speaker-kabels moeten in de sub gestoken worden, niet in een aparte versterker. Oftewel: de sub is geen los apparaat, maar een centraal punt. Je kan de subwoofer niet extern aansturen, oftewel: hij kan niet verbonden worden met de Denon.

Anders had ik sowieso de sub met de Denon + 2 torens gepakt. Die sub had ik dan via de controls altijd nog kunnen uitzetten, mocht ik het niet prettig vinden :)
Ja dus eigenlijk zit de versterker in je Sub. Je Pioneer bestaat uit je control unit (voorversterker) en je Sub (eindversterker). Voor de Pioneer zal je altijd je sub nodig hebben, en de Denon kan niet anders dan zonder sub. Ik zou persoonlijk de Denon prefereren. Veel meer versterker, en misschien niet eens nodig om te vervangen als je gaat verhuizen ;-)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Tot nu toe lijkt, op basis van muziek (Call me - Imelda // Burn my clothes, bury my crown - Isaac Grace) de setup Pioneer Sub + tower véél warmer dan de setup Denon + tower. Zelfs wanneer ik op de Denon de bass op +12 set. De bass, dus niet subwoofer-level.

Wellicht dat de Denon nog niet goed staat, want dat lijkt mij niet zoals het zou moeten zijn.

Is ook niet alsof je bij de Pioneer set de subwoofer uit kan zetten om te kijken of uit beide towers hetzelfde geluid komt, helaas..

Update: channel select gevonden op de Sub-setup en wat een verschil als je de Sub-channel op -10dB zet (vergeleken met 0dB).

Upate 22:37: Blijkbaar heeft de Denon versterker en 'speaker setup mode' waarin ik, volgens de handleiding, kan instellen dat de versterker zonder subwoofer moet werken. Als goed is kan ik daarbij instellen dat vervolgens de sub-levels naar de speakers worden geleid.

Echter.. de system-menu knop op m'n Logitech Harmony universal remote werkt niet. Dus dit weekend even de juiste afstandbediening opgraven en verder uitzoeken.. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Sjeefr op 08-12-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:45

FeaR

In GoT we trust

Vilscon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:33:
Echter.. de system-menu knop op m'n Logitech Harmony universal remote werkt niet. Dus dit weekend even de juiste afstandbediening opgraven en verder uitzoeken.. :)
Kan je de Denon niet resetten door een combinatie van knoppen fysiek op de receiver? Veelal staat als default dat er geen subwoofer aanwezig is waardoor alle speakers op "LARGE" worden gezet en er dus geen crossover is.

Overigens ben ik het met The Eagle eens dat ik verwacht dat de speakers op de Pioneer XV-DV88 nooit echt lage tonen weer hebben gegeven. Setjes als de Pioneer XV-DV88 zijn veelal erg basic qua instellingen, alles is al vanaf de fabriek ingesteld. Kijkende naar de normale speakers die bij de Pioneer XV-DV88 horen schat ik zo in dat de crossover toch op een 100 - 150 Hz gestaan zal hebben. Als de "subwoofer" die frequentie al weer moet geven krijg je een geheel ander geluidsbeeld. Eigenlijk zet je je laag en mid-laag los van de speakers waardoor het beeld niet meer klopt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Hm, zit even op de manual te bekijken, maar ik kan er niks over vinden als ik zoek naar het woord 'reset' of 'factory' (default/reset).

Dus even de afstandbediening opgraven.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:45

FeaR

In GoT we trust

Pagina 47, kopje 14 "INITIALIZATION OF THE MICROPROCESSOR".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1