Geluidsverlies bij audio via TV naar versterker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 09:05
Voorheen verbond ik een audiobron altijd direct met de versterker. HDMI kabel naar de TV en een optical-out naar de versterker. Echter met de komst van mijn Apple TV 4, wat 99% van de tijd mijn audiobron is, heb ik geen optical-out meer. Daar mijn versterker geen HDMI in heeft, moet ik dus de audio via mijn TV naar mijn versterker laten leiden.

Door de tussenkomst van een TV heb je nu een additionele weerstand in het signaal, dus ben ik bang voor kwaliteitsverlies. Maar klopt die redenatie; is er daadwerkelijk kwaliteitsverlies? Het betreft een HDMI verbinding tussen de Apple TV en de TV en een optical verbinding tussen de TV en mijn Denon versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13

CdE

Signaal is digitaal en blijft dat, dus lijkt me verliesloos. Tenzij de TV dsp achtige functionaliteiten gaat uitvoeren.
Maar daarnaast, hoor jij dat er verlies optreed dan? Of is dat puur het gevoel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Het was meer dat ik mij afvroeg of dat het geval was, voordat ik mijn setup aanpas.. :) Tevens was het een onderbuikgevoel met vanuit de redenatie dat ieder apparaat een weerstand is op signaal. De TV heeft geloof ik een weerstand van 8 ohm. Maar misschien heeft dat helemaal niks met elkaar te maken..

Als ik mij niet vergis heeft de TV ook de optie audio-direct-through (om het zo maar te noemen). Oftewel: direct doorsturen, i.p.v. via equalizers aanpassen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sjeefr op 08-12-2016 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Vilscon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:47:
Voorheen verbond ik een audiobron altijd direct met de versterker. HDMI kabel naar de TV en een optical-out naar de versterker. Echter met de komst van mijn Apple TV 4, wat 99% van de tijd mijn audiobron is, heb ik geen optical-out meer. Daar mijn versterker geen HDMI in heeft, moet ik dus de audio via mijn TV naar mijn versterker laten leiden.

Door de tussenkomst van een TV heb je nu een additionele weerstand in het signaal, dus ben ik bang voor kwaliteitsverlies. Maar klopt die redenatie; is er daadwerkelijk kwaliteitsverlies? Het betreft een HDMI verbinding tussen de Apple TV en de TV en een optical verbinding tussen de TV en mijn Denon versterker.
Je benaderd het teveel vanuit een analoge zienswijze. Bij HDMI wordt de data in pakketten met 'informatie' geleverd, compleet met controleinformatie om te kijken of de data 100% perfect is overgekomen. Deze informatie wordt opnieuw ingepakt in een pakketje door je tv en weer doorgestuurd naar je versterker. Zolang er geen resampling plaatsvind zal er 0 informatie verloren gaan. Als er wel informatie verloren zou gaan zou je dit horen aan het compleet wegvallen van geluid bijvoorbeeld, maar niet door een verminderde geluidskwaliteit.

Zelfde als een plaatje over internet downloaden en versturen; het plaatje wordt niet steeds een beetje slechter als het vaak wordt doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Top! Nu nog zekerheid krijgen over m'n andere post (dit fora) en ik weet of ik m'n kamer moet gaan verbouwen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:45

FeaR

In GoT we trust

Vilscon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:47:
Door de tussenkomst van een TV heb je nu een additionele weerstand in het signaal, dus ben ik bang voor kwaliteitsverlies.
NoFi, maar ik zou me om andere dingen zorgen maken als je het andere topic zo doorleest ;)

Wat je wel kan verliezen door de TV als hub te gebruiken is support voor bepaalde type tracks. Nu is optisch gelimiteerd tot Dolby Digital en DTS 5.1 en die laatste is veelal het probleem. Dolby wordt veelal wel volledig doorgegeven maar DTS wordt veelal terug naar 2.0 gezet. Zeker vanaf een externe bron. Het is dus ook kijken wat je TV door kan zetten om te weten wat je mogelijk gaat missen.

Nu spreekt je andere topic over een 2.0 setup dus dat valt nu te overzien, maar mocht je ooit uit gaan breiden dan kan je dus wel wat missen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Ik geef je daar een goed punt, FeaR. Maar mocht ik gaan upgraden/uitbreiden, dan behoort daarbij ook een fatsoenlijke nieuwe versterker met minstens HDMI input of eventueel een nieuwere standaard. Bijvoorbeeld UBS-C, mocht dat net als bij computers, ook de gehele audio wereld overnemen.

Daarbij wil ik sowieso ook HDMI-Arc, zodat ik het geluid van de versterker kan bedienen via mijn TV.

Dus.. goed punt, maar in dit geval niet van belang :) Zal het onthouden, thanks!
Pagina: 1