Nieuwe Apple User: Macbook of Imac?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syriam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
Beste Tweakers,

Recentelijk ben ik om verschillende redenen overgestapt op Apple. Mijn kennis hieromtrent is dus nog redelijk minimaal. Enkele apparaten heb ik reeds aangeschaft, namelijk:
-Iphone7 (128G)
-Ipad Air 2 (64G)

Nu zit ik erover na te denken om een Macbook aan te schaffen (in combinatie met een extern scherm) of een Imac. In eerste instantie neigde ik naar de Imac: het is tenslotte een prachtig apparaat en ik ben erg gecharmeerd van het all-in-one concept en de minimale bedrading en de benodigde ruimte ervoor.

Echter, mijn oude Vaio laptop begint het te begeven en ik merk dat ik de Ipad minder gebruik dan ik dacht--zowel privé als voor werk en bestuurszaken, waardoor ik toch weer begin te twijfelen.

Ik zit nu dus aan de volgende opties te denken:
1) Ipad houden, toetsenbord ervoor aanschaffen, en een Imac kopen. Imac wensen: 21 inch, SSD schijf (hoeft niet veel—gebruik het m.n. voor research, tekstverwerking en mail), misschien retina aangezien het bij tijd en wijle ook gebruikt zal worden voor het kijken van films/series.
2) Ipad verkopen en een Macbook halen. Wensen: spacegrijs, SSD (zie hierboven, dus waarschijnlijk 128G), retina. Bij de vaio had ik 15 inch, maar ik denk dat 13 inch genoeg zal zijn, zeker wanneer er een extern scherm wordt aangeschaft voor thuis werken.

Welke optie zouden jullie mij aanraden?

Mocht het optie 2 zijn: is een Macbook Air of de Pro een betere keuze voor mij en waarom? En als ik de retina versie aanschaf en het aansluit op een extern scherm, gaat dat ten koste van de kwaliteit? Tenslotte, wat voor extern scherm zouden jullie mij aanraden?

Bij voorbaad dank voor de assistentie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Ik zou eerst de redenen op een rij zetten waarom je die ipad air niet zoveel gebruikt, en kijken of je dat wel zal doen als je een keyboard dock aanschaft. Als je dat doet, is hij dan ook instaat om je vaio te vervangen? Kan die alles wat je wilt namelijk, eventueel een fatsoenlijke app aanschaffen kan ook interessant zijn..

Persoonlijk ben ik een iMac fan, puur omdat je bureau er dan gewoon een stuk cleaner uitziet, Bijna geen kabels nodig, geen extramonitor enzovoort.

Ik heb zelf nu een macbook air, ik moet wel ik moet bepaalde software draaien. Vanaf het moment dat ik geen macbook meer nodig heb schakel ik direct over naar een iMac + iPad aangezien ik dat gewoon net wat mooier vindt.

De iMac is vaak krachtiger dan een macbook rond het zelfde bedrag dus dat kan behoorlijk verschil maken over de bruikbaarheid na een x aantal jaren. Zoals jij het apparaat omschrijft vervangt mijn oom hem iedere 7 jaar en die draait nog net iets zwaardere programma's op zijn iMac. Ik zelf doe ongeveer 5 jaar met een MacBook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:16
Voor de werkzaamheden die je beschrijft zou je kunnen overwegen een MacBook air te kopen. Deze voldoen prima aan jouw eisen op het gebied van officewerk en af en toe een film of serie. Deze MacBook kost lang niet zoveel als de nieuwe MacBook pro's. Met het prijsverschil kun je een prima scherm, toetsenbord en muis kopen. Vergeet niet een verloopje aan te schaffen voor je scherm.

Een iMac is zeker mooi en geeft een minimalistische indeling van je bureau. Maar als je flexibel/mobiel wil zijn kan je mogelijk niet alleen af met een iPad en werkt een MacBook net weer wat prettiger.

Kostentechnisch misschien ook wel veel interessanter. Gezien het prijsverschil kun je het nu bijv veroorloven om elke 5 jaar te vernieuwen. Bij een duurdere pro of iMac zal daar mogelijk wat meer tijd tussen zitten maar is je investering ook veel groter...

Kijk dus goed naar wat je nodig hebt. Maar denk dat een MacBook air met een mooi scherm je al meer dan voldoende zal helpen...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je retina wil op een MacBook heb je twee keuzes: MacBook Retina of MacBook Pro. Bij de Pro kan je alleen space grey krijgen op de 2016 modellen met thunderbolt 3, je zal dus wat verloopjes bij moeten kopen als je geen usb-c randapparatuur hebt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 11:22

Typhone

Who Dares Wins

Wat zijn de redenen dat je bent overstapt naar Apple? Niet dat ik daar een discussie over wil beginnen maar voor het advies kan dat wellicht van belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syriam
Allen bedankt voor de reacties! Jullie hebben mij nu toch weer aan het twijfelen gebracht. Qua prijs zit ik met de Imac waarschijnlijk beter dan wanneer ik de Ipad verkoop, er een Macbook voor aanschaf, en tenslotte ook nog een externe monitor en dockingstation bij moet aanschaffen—of zit ik verkeerd met deze aanname?
jctjepkema schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:50:
Ik zou eerst de redenen op een rij zetten waarom je die ipad air niet zoveel gebruikt, en kijken of je dat wel zal doen als je een keyboard dock aanschaft. Als je dat doet, is hij dan ook instaat om je vaio te vervangen? Kan die alles wat je wilt namelijk, eventueel een fatsoenlijke app aanschaffen kan ook interessant zijn.
Momenteel gebruik ik mijn mobiel voor alledaagse dingen als mail, facebook en het checken van nieuws. Mijn laptop gebruik voor schrijven, research, lezen van lange artikelen of rapporten en het typen van mails, etc. De Ipad gebruik ik niet veel door het gebrek aan een keyboard (nog altijd zoekende naar een goede), door het kleine scherm in vergelijking met mijn laptop en omdat mijn mobiel, zoals vermeld, veel taken op zich neemt. Ik merk ook dat ik tijdens vergaderingen er minder gebruik van maak dan verwacht – al kan dat veranderen. Overigens moet ik wel vermelden dat ik mijn laptop voornamelijk achter een bureau gebruik en niet zozeer onderweg of op andere locaties, waardoor een Imac net zo nuttig kan zijn als een nieuwe Macbook.
koentjuh1987 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:59:
Voor de werkzaamheden die je beschrijft zou je kunnen overwegen een MacBook air te kopen … Deze MacBook kost lang niet zoveel als de nieuwe MacBook pro's. Met het prijsverschil kun je een prima scherm, toetsenbord en muis kopen. Vergeet niet een verloopje aan te schaffen voor je scherm.
Stel ik verkoop mijn Ipad voor zo’n 400€. Vervolgens schaf ik een Macbook Air aan en alle toebehoren als externe monitor, toetsenbord en muis, docks, etc. Ben ik dan goedkoper uit dan wanneer ik een 21'' Imac aanschaf?
nelizmastr schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 07:16:
Als je retina wil op een MacBook heb je twee keuzes: MacBook Retina of MacBook Pro. Bij de Pro kan je alleen space grey krijgen op de 2016 modellen met thunderbolt 3, je zal dus wat verloopjes bij moeten kopen als je geen usb-c randapparatuur hebt.
Goed om te weten. Spacegrijs is wel een vereiste namelijk. Bedankt!
Typhone schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:07:
Wat zijn de redenen dat je bent overstapt naar Apple? Niet dat ik daar een discussie over wil beginnen maar voor het advies kan dat wellicht van belang zijn.
Eén ecosysteem, continuity in switchen tussen apparten, goede hardware (na lange tijd met een Samsung Galaxy en Sony Vaio rond te hebben gelopen ben ik he-le-maal klaar met de bloatware), duurzaamheid en levensduur apparaten, privacy (i.v.m. werk), en tenslotte ziet het er erg strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
[quote]Syriam schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:54:
[...]

Stel ik verkoop mijn Ipad voor zo’n 400€. Vervolgens schaf ik een Macbook Air aan en alle toebehoren als externe monitor, toetsenbord en muis, docks, etc. Ben ik dan goedkoper uit dan wanneer ik een 21'' Imac aanschaf?

Wat voor imac heb je op het oog?
Het instap model is al: € 1.279,00 (even los van eventuele kortingen die je als student/docent zou kunnen krijgen mocht je dat zijn).

Koop je alleen een imac dan ben je niet mobiel terwijl je dat wel aandraagt te willen zijn.
Zou dan meer zijn: Macbook air + scherm + toestenbord/muis vs Imac + Ipad.

Goedkoopste macbook air kost je: 1.099,00. Voor 200euro kun je een aardig scherm kopen als je volstaat met een niet apple toestenbord ben je voor 1300 een heel eind klaar en ben je mobiel.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 11:22

Typhone

Who Dares Wins

Syriam schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:54:
Eén ecosysteem, continuity in switchen tussen apparten, goede hardware (na lange tijd met een Samsung Galaxy en Sony Vaio rond te hebben gelopen ben ik he-le-maal klaar met de bloatware), duurzaamheid en levensduur apparaten, privacy (i.v.m. werk), en tenslotte ziet het er erg strak uit.
Aan de hand van die info kan ik je helaas geen advies geven wat voor jou beter is, iMac of Macbook.
Ik heb zelf een iMac Retina 5K, Macbook Pro Touchbar en een normale retina variant (mid 2014) maar mijn eisen kwamen uit een andere hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je je macbook toch alleen op één bureau gaat gebruiken kun je beter een iMac nemen, scheelt je een extra scherm en accessoires.

Niet perse voor prijs, maar kabels en visuele onrust.

Zelf ben ik voor een losse MBP gegaan omdat ik dan al mijn recente projecten overal bij me heb en overal direct verder kan werken zonder synchronisatie. Dichtklappen, openklappen en verder gaan. De vaste PC zal het nu een stuk rustiger krijgen, maar betekent wel dat ik overal drie kabels in moet pluggen (stroom, usb, video).

Op locatie is een MBP is een stuk productiever dan een iPad (nog steeds een groot verschil tussen iOS en macOS voor multitask gemak) maar niet geschikt voor vergaderingen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr.paaJ op 13-12-2016 20:00 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

of deur nr3: mac mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:57
Ik zou in jouw geval gaan voor een MacBook Pro (2015)
Lekker mobiel, en nog steeds een erg krachtige computer!

Zelf heb ik een Sony Xperia Z3 tablet (Android) gehad met een toetsenbord erbij. Ik was van plan deze te gaan gebruike voor school & werk. Werkt toch echt niet zo fijn als een normale laptop vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:59
Ik zou persoonlijk meer in huis halen dan ik nodig denk te hebben, al was het maar om de mogelijkheden buiten mijn wensen te bekijken. Ervaring heeft me geleerd dat ik dan vaak na een korte tijd al tegen beperkingen aanloop, die ik niet in mijn achterhoofd gehouden had bij de aanschaf.
Een MBP is natuurlijk geweldig voor onderweg, maar voor thuis vind ik het allemaal net te klein. Een extern beeldscherm is dan een oplossing, maar daar haal je vaak de kwaliteit van je eigen retina niet mee, dus dat zal mij op m'n zenuwen gaan werken.
Ik heb er destijds voor gekozen om een iMac te kopen en niet overal en altijd maar aan het werk te hoeven zijn. Het is ook wel eens lekker om niets te hoeven of kunnen doen. En daarbij vind ik een iMac een pareltje in de woonkamer of woonkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:38
Ik herken het wel, ik heb heb een air, ipad, iphone en imac.

Mn ipad gebruik ik niet meer, mn air gebruik ik als ipad (dus op de bank).

Mn air is mn primaire device geweest voor een aantal jaren wat eigk prima ging. Omdat ik voor filmpjes bewerken graag een groter scherm wilde heb ik een 27inch imac gekocht.

Sindsdien zit ik altijd achter de imac en gebruik ik de air alleen nog op de bank. Komt ook dat ik tegenwoordig gezin heb en niet meer veel de deur uit ben. Hiervoor was ik veel meer aan het hobbyen en was ik vaker op een andere plek aan het werk.toen was de air wel handig.

Dus kijk even hoe vaak jij je laptop verplaatst. Voor mij wint de (27) mac het wel van de air qua fijn werken :) de ipad heb ik nooit handig gevonden.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syriam
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Naar lang wikken en wegen is de kogel eindelijk door de kerk. Uiteindelijk kies ik er toch voor om een Macbook (pro) aan te schaffen in combinatie met een extern scherm. De kans is overigens groot dat ik in de (distant) toekomst wel een keer een Imac aanschaf. De Imac is namelijk inderdaad een parel van een apparaat. Momenteel heeft de combo laptop en extra scherm alleen te veel voordelen om te negeren, zeker gezien het reizen dat ik verzet met mijn baan, en de bestuursfuncties ernaast:
-mobiliteit
-modulariteit
-toekomstbestendigheid i.v.m. breder gebruik
-twee schermen zal helpen bij research / rapporten schrijven / etc.
-grijpt toch eerder naar een laptop dan een ipad (of imac).

Ik twijfel nu hard aan de volgende laptops:

1) Macbook 12" (2016) spacegrey https://tweakers.net/pric...mma-1ghz-256gb-grijs.html
2) Macbook Pro 13,3" (2016) spacegrey https://tweakers.net/pric...ma-3-inch-spacegrijs.html
3) Macbook Pro 13,3" (2015) https://tweakers.net/pric...)-2-komma-7ghz-128gb.html

Het hart zegt de Macbook 12’’ spacegrey vanwege de looks, het gewicht en de mobiliteit.
De hersenen zeggen een Macbook Pro vanwege de betere specs en het (wellicht?) betere keyboard.

Daarbij ben ik dus van plan om er een extern scherm bij aan te schaffen. Deze dient echter wel met een USB-C kabel aangesloten worden, zodat het kabelmanagement op het bureau niet te overdreven wordt. Op deze wijze heb ik aan één kabel naar het scherm genoeg voor connectiviteit en als oplaadpunt. De bedoeling is dat de monitor ook functioneert als externe USB hub (muis en keyboard, speakers). Schermen waar ik aan zat te denken, zijn:

1) LG Ultrafine 4K Display Zwart https://tweakers.net/pric...ine-4k-display-zwart.html
2) HP Envy 27s Zwart https://tweakers.net/pric...07/hp-envy-27s-zwart.html

Ik vroeg mij echter af, of er niet goedkopere monitoren zijn, die hetzelfde werk leveren als de hierboven gelinkte monitoren. Ook maak ik mij enigszins zorgen om de connectiviteit en compatibiliteit tussen een retina laptop scherm en een externe monitor. Werkt de verbinding goed? Is er lag tussen schermen? Geeft het externe scherm een bijna evenzo scherpe weergave als de macbook?

Wat zouden jullie mij aanraden?

(mocht deze thread ondertussen te ver van zijn oorspronkelijke onderwerp afwijken, dan kan ik altijd een nieuwe post aanmaken)

• koentjuh1987
Als je via USB-c alleen wil aansluiten heb je volgens mij alleen de MacBook pro of MacBook 2016 als keuzes. MacBook pro 2015 heeft geen USB c

...

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:38
goede keuze! als je nog zoveel aan het reizen bent zeker voor macbook gaan.
Ben ook erg gecharmeerd van de usb-c oplossing voor monitor, wie weet staat hier wat tussen: https://9to5mac.com/2016/...b-c-displays-macbook-pro/
http://www.macrumors.com/...isplays-2016-macbook-pro/

En zou voor macbook pro gaan.

[ Voor 52% gewijzigd door laurens0619 op 22-12-2016 23:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-10 20:42

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

MacBook 12 is USB 3.1 Type-C G1 5Gb/s, de LG Ultra 4K invoer is Type-C, G2, 10Gb/s. Ik vraag me af of die combinatie optimaal werkt, volgens Apple kan de MacBook 12 tot 3840 by 2160 pixels @ 30Hz. Let op: de native resolutie van de LG is hoger.

Pro (2016) lijkt me dan de veiligere keuze, ondanks dat de 12 wel fijn apparaatje is.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-10 08:44
Wolvganger schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:54:
MacBook 12 is USB 3.1 Type-C G1 5Gb/s, de LG Ultra 4K invoer is Type-C, G2, 10Gb/s. Ik vraag me af of die combinatie optimaal werkt, volgens Apple kan de MacBook 12 tot 3840 by 2160 pixels @ 30Hz. Let op: de native resolutie van de LG is hoger.

Pro (2016) lijkt me dan de veiligere keuze, ondanks dat de 12 wel fijn apparaatje is.
Hoewel de 12" van 2016 al een verbetering zijn op het model, denk ik nog altijd dat de Pro's vallen onder de noemer "diepte investering"

“The greatest teacher, failure is”

Pagina: 1