Netwerk setup met IPTV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 20:05
Ik ga binnenkort mijn abonnement bij mijn huidige glasvezel provider Fiber opzeggen. Reden: ik heb kennis mogen maken met de service die ze niet bieden en hoe klantonvriendelijk ze zijn. Concreet: onterechte proxy meldingen bij Netflix en ze weigerden medewerking in een oorzaak vinden samen met Netflix. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en daarom nu op zoek naar een nieuwe provider (hier is geen discussie meer over mogelijk ;)).

Huidige situatie
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe provider kwam ik erachter dat mijn huidige setup redelijk uniek is voor glasvezel:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17685668/Netwerk%20as%20is.png

- TV verloopt via de interne DVB-C tuner en coax, waarbij er in de meterkast een aansluiting zit die bij de TV weer uit de muur komt. IPTV heb ik momenteel dus niet in gebruik, ik wilde destijds geen UTP kabel trekken en exta kastje/ STB.
- TV en PS3 zijn draadloos verbonden met mijn router, Dune heeft geen internet (wat wel vervelend is, ik vul/ update de interne HDD periodiek met films/ series).

Na contact met XS4ALL (daar wilde ik initieel naartoe), kwam ik erachter dat coax/ DVB-C eigenlijk niet meer voorkomt i.c.m glasvezel en dat ik aan IPTV vastzit. Na wat inleeswerk kwam ik er bovendien achter dat het direct aansluiten van mijn huidige router (een Netgear R7000) direct op het Genexis NTU ook erg lastig is omdat je te maken hebt met verschillende VLAN's.

Toekomstige situatie versie 1
Ik heb eigenlijk twee wensen:
  1. Mijn huidige Netgear router blijven gebruiken, die is volgens mij sowieso beter dan alles wat je krijgt van een provider.
  2. Zoveel mogelijk bedraad aansluiten. Belangrijkste is mijn desktop, ik wil daar een betrouwbare/ goede verbinding. Mijn desktop heeft overigens wel een 802.11ac 866Mbit wireless mogelijkheid.
Dit blijkt lastig te combineren, dus optie 1:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17685668/Netwerk%20to%20be%201.png

Nadeel: ik heb nog steeds geen bedraad internet voor mijn TV en de devices daaromheen.
Voordeel: huidige router kunnen blijven gebruiken, desktop in ieder geval nog steeds bekabeld.

Toekomstige situatie versie 2
Een alternatief:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17685668/Netwerk%20to%20be%202.png

Nadeel: desktop wireless verbonden, huidige router is eigenlijk overbodig (al zou ik die ook in de woonkamer neer kunnen zetten).
Voordeel: TV en alles eromheen bedraad verbonden.

Iemand nog andere ideeen? Eigenlijk zou ik alles bekabeld willen verbinden, maar vanwege die VLAN's zie ik niet in hoe (tenzij ik twee UTP kabels naar de woonkamer zou trekken, wat ik echt niet ga doen)? Ik heb overigens ook nog een oude router liggen (een Linksys WRT320N), waar zelfs al een alternatieve firmware op geflashed is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 22:56
Je zou ervoor kunnen kiezen om evt. een andere router te pakken, iets in de trant van een Microtik of een Ubiquiti edgerouter o.i.d. Deze hebben alleen wel een wat steilere leercurve dan een standaard huis-tuin-en-keuken router.

Je kan ook je experiabox/fritzbox gewoon bij je NTU zetten, een netwerkkabel naar je woonkamer/tv trekken en bijv. een KPN Wifi Versterker bij je tv zetten als je daar 1 netwerkkabel naartoe trekt.
Deze "wifi versterker" is een accespoint en switch in 1, en doet ook IMGP-snooping dus geen broadcast zooi over de rest van je netwerk.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
Dank voor je antwoord, ik had die optie van Microtik ook gezien, maar dat vergt weer een extra aanschaf (en lost mijn wens wat betreft alles bedraad volgens mij nog steeds niet in?).

Wat betreft het tweede deel van je reactie: begrijp ik het nou goed dat het wel mogelijk is om 1 UTP kabel naar mijn woonkamer te trekken en dat ik daar dan zowel IPTV als internet kan krijgen via die KPN unit? Ik dacht dat doordat de Experiabox/Fritzbox bij de NTU al een splitsing maakt in het IPTV VLAN en het internet VLAN er geen internet meer mogelijk is over de UTP kabel naar mijn TV?
Als dat dus niet zo is: kan ik dat evt. ook regelen met mijn oude Linksys met alternatieve firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Evanesco schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:12:
Dank voor je antwoord, ik had die optie van Microtik ook gezien, maar dat vergt weer een extra aanschaf (en lost mijn wens wat betreft alles bedraad volgens mij nog steeds niet in?).
Dergelijke apparatuur kan je wens wat betreft alles bedraad inlossen, het is alleen nogal wat instelwerk om dergelijke dingen in te stellen.
Er zijn genoeg handleidingen te vinden en anders vind je o.a. van beide door mij genoemde merken hier 2 goede informatieve fora terug.
Wat betreft het tweede deel van je reactie: begrijp ik het nou goed dat het wel mogelijk is om 1 UTP kabel naar mijn woonkamer te trekken en dat ik daar dan zowel IPTV als internet kan krijgen via die KPN unit? Ik dacht dat doordat de Experiabox/Fritzbox bij de NTU al een splitsing maakt in het IPTV VLAN en het internet VLAN er geen internet meer mogelijk is over de UTP kabel naar mijn TV?
Als dat dus niet zo is: kan dat evt. ook regelen met mijn oude Linksys met alternatieve firmware?
Jep dat is normaal gesproken mogelijk. KPN (en dochterbedrijven) leveren tegenwoordig volgens mij bijna allemaal routed IPTV.
In geval van je experia/fritzbox wordt deze aangesloten op je NTU, hier komen alle VLAN's op binnen wat betreft IPTV/Internet/Telefonie, je experia/fritzbox accepteert deze allemaal en stuurt ze over je utpkabel allemaal door, en zodra er een apparaat op aangesloten is/wordt "detecteert" deze box wat ze moet versturen, een IPTV signaal of een Internetsignaal, of beide als je bijv. zo'n accespoint aanschaft.

Het kost je eenmalig €50 voor zo'n kpn wifi versterker, maar is verder plug-and-play, in principe ben je je netgear niet meer nodig dan.

Mogelijk kan je je netgear ook nog zo instellen (evt. met alternatieve firmware) maar dat zou je zelf even uit moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 10:37
Zoals hier boven al genoemd zou je voor een Mikrotik of Ubiquiti kunnen gaan, en dan de Netgear als AP gebruiken. Zonde van zo'n goede route, maar ja, is helaas niet anders.

Misschien een vreemd idee, en ik weet ook niet of dat mogelijk is en gaat werken, maar misschien is het mogelijk om zo'n convertertje te kopen. Dan kun je toch je Netgear gebruiken als router. Maar dat zou je even moeten uitzoeken.
Annuk schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:21:
Het kost je eenmalig €50 voor zo'n kpn wifi versterker, maar is verder plug-and-play, in principe ben je je netgear niet meer nodig dan.

Mogelijk kan je je netgear ook nog zo instellen (evt. met alternatieve firmware) maar dat zou je zelf even uit moeten zoeken.
€ 50,- extra uitgeven terwijl hij een prima router heeft die als AP ingesteld kan worden... 8)7
Goed bedoeld, maar is niet wat de wens is helaas ;)

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 01:47
Is het een idee om een powerline oplossing te nemen? Ik gebruik deze set (pricewatch: TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V1) icm met een 150 Mbit Ziggo abonnement en heb aan de andere kant van het huis (met gebruik van een stekkerdoos in de meterkast en een switch (pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch met 5 aansluitingen nog steeds 65 Mbit down stabiel... Geen idee of dit voldoende snelheid is voor je, maar bij mij werkt het goed!

[ Voor 18% gewijzigd door BvZwolle op 08-12-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
Annuk schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:21:
Jep dat is normaal gesproken mogelijk. KPN (en dochterbedrijven) leveren tegenwoordig volgens mij bijna allemaal routed IPTV.
In geval van je experia/fritzbox wordt deze aangesloten op je NTU, hier komen alle VLAN's op binnen wat betreft IPTV/Internet/Telefonie, je experia/fritzbox accepteert deze allemaal en stuurt ze over je utpkabel allemaal door, en zodra er een apparaat op aangesloten is/wordt "detecteert" deze box wat ze moet versturen, een IPTV signaal of een Internetsignaal, of beide als je bijv. zo'n accespoint aanschaft.
Zou het dan zo kunnen werken dus?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17685668/Netwerk%20to%20be%203.png

Ik maak mijn Netgear een access point en tevens soort van switch voor de TV en devices. Mijn desktop hang ik direct aan de Experiabox/Fritzbox.
Helixon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:14:
Misschien een vreemd idee, en ik weet ook niet of dat mogelijk is en gaat werken, maar misschien is het mogelijk om zo'n convertertje te kopen. Dan kun je toch je Netgear gebruiken als router. Maar dat zou je even moeten uitzoeken.
Wat bedoel je precies met "zo'n convertertje"? Dan duik ik daar nog even in namelijk.
BvZwolle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:20:
Is het een idee om een powerline oplossing te nemen?
Dank voor het meedenken, maar dat heb ik 2 jaar geleden al geprobeerd om in ieder geval geen kabel naar mijn TV te hoeven trekken, had dit setje: https://tweakers.net/pric...nsluitingen-startset.html
Snelheid was bedroevend, ik haalde naar de woonkamer zo'n 8Mbit/s (en in dezelfde kamer zo'n 20Mbit/s). Ook nog een keer omgeruild voor een nieuw setje, maar het ligt waarschijnlijk aan mijn stroomnet. Toen maar opgegeven, heb voor nu in ieder geval maar direct 30m CAT6 gekocht... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Evanesco schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:36:
[...]

[afbeelding]

Ik maak mijn Netgear een access point en tevens soort van switch voor de TV en devices. Mijn desktop hang ik direct aan de Experiabox/Fritzbox.
Dat zou in principe moeten werken inderdaad, maar dan moet je dus even kijken of het goed gaat als je je Netgear met de orginele firmware instelt als AP en dan niet over de zeik gaat of dat je het evt. moet doen met alternatieve firmware (DD-WRT/Tomato/something else).

Let even goed op dat je IMGP-snooping (of heet dat anders in een R7000?) aan zet, ander gaat je netwerk vermoedelijk wel over de zeik. :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 22:39

GJ007

:)

(jarig!)
Wij hadden altijd glas van XMS, tot het is overgenomen door Telfort.
Maar deze bieden nog steeds dvb-C via coax; en dat gebruik ik nog altijd voor de tv op de slaapkamer...

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 10:37

*snip*

Zo zou het in principe wel moeten werken ja. Vergeet niet dat als je de Netgear als switch wilt gebruiken je de WAN poort niet kunt gebruiken als switchport (tenzij dit in de software is aan te passen).
Wat bedoel je precies met "zo'n convertertje"? Dan duik ik daar nog even in namelijk.
Sorry, ik bedoelde een *media converter*. [LINK].

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
Dank voor de antwoorden!

1) in de standaard firmware is het mogelijk de router in AP modus te zetten, dus daarvoor is geen alternatieve firmware nodig.

2) ik had gelezen dat ik de WAN poort van mijn router moet gebruiken om te verbinden met de Experia/Fritz, dus geen issue toch wat betreft switching lijkt me. De 4 LAN poorten gebruik ik dan voor mijn devices.

3) ik heb al wat Gegoogled over IGMP snooping, maar moet vast lukken, desnoods met andere firmware (tijdje terug al kortstondig Tomato gedraaid).

4) @Helixon: als ik het goed begrijp is die mediaconverter van glas naar UTP? Hoe zou ik die precies in moeten zetten? Mijn NTU is nu al een Genexis unit waar UTP uit komt?

Bedacht me ook nog iets anders: ik gebruik PIA VPN via een app op mijn telefoon en desktop. Just to be sure: dit blijft gewoon werken toch ondanks de dichtgetimmerde Experia/Fritz?

[ Voor 11% gewijzigd door Evanesco op 09-12-2016 13:13 ]

Pagina: 1