Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 11:13
SITUATIE:
- 1 ruimte van ongeveer 5 bij 10 meter en 3 meter hoog.
- Ruimte zit in een pand (dus geen waterdicht apparatuur nodig)
- Opnames vanuit 3 a 4 hoeken die tegelijk dienen op te nemen.
- Plaatsing camera's zijn vaste punten dus het hoeft allemaal niet mobiel te zijn of accu's te bevatten.
- Opnames duren maximaal 5 minuten per sessie.
- Per camera eventueel een stroompunt etc beschikbaar indien nodig.

DOEL:
- Opname maken van testbankruns (motor -> testbank).
- Opnames vervolgens editten zodat je een filmpje krijgt vanuit verschillende hoeken.
- Video uiteindelijk bedoeld voor upload op YouTube.

EISEN:
- 3 tot 4 camera opnames tegelijk.
- resolutie minimaal 720p, voorkeur 1080p.
- tussen de 30-60 fps per opnamekanaal.
- tevens dient het geluid op te worden genomen, dit mag eventueel via een optionele microfoon).
- opnames naar 1 pc.

OPTIONEEL:
- 1 microfoon input.

BUDGET:
- liefst zo laag mogelijk maar zeker t/m 2000 euro incl. computer excl. monitor, toetsenbord, muis, speakers.
- Kennis en kunde in huis om pc zelf te bouwen en het leggen van bedrading van de camera's etc.

Wie o wie zou mij kunnen helpen met advies om dit op te kunnen zetten? Mocht er meer informatie benodigd zijn dan hoor ik dit graag.

Alvast enorm bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Deathsquad_187 op 09-12-2016 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Wat bedoel je precies met "3 tot 4 camera opnames tegelijk"?

Dat de camera's zelf opnames maken/opslaan? Of dat je het beeld van de 4 camera's streamt naar de PC die het opslaat? Want in het tweede geval ben je het budget al kwijt aan alleen de capture kaart (bijv. een Matrox VS4).

[ Voor 4% gewijzigd door Twhomp op 08-12-2016 18:05 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
Ja het liefst inderdaad 4 opnames tegelijk naar 1 pc die dat opslaat. Ik dacht bijvoorbeeld aan 4 USB camera's, met 4 aparte USB controllers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Deathsquad_187 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:53:
Ja het liefst inderdaad 4 opnames tegelijk naar 1 pc die dat opslaat. Ik dacht bijvoorbeeld aan 4 USB camera's, met 4 aparte USB controllers.
Het zijn niet de USB controllers, maar CPU waar USB capaciteit op draait. USB is niet DMA, je kan dus niet supersnel een capture van meerdere camera's doen over USB om dat het niet schaalbaar is. Stel dat je 720p met een niet heel hoge framerate doet, dan werkt het natuurlijk wel prima, en dat kan ook op 1 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
Ik heb hier echt heel weinig verstand van, als ik een poging doe om het te begrijpen, is dat de CPU icm het RAM geheugen niet snel genoeg is om 4x 1080p 60fps input te verwerken? De USB is slecht een aansluitmiddel dat direct doorlinkt naar CPU/RAM?

Ik heb even een hele simpele gedachte. De 4 opnamestreams heb ik zeg maar niet "live" nodig.

Bestaat er een (camera)systeem dat bijvoorbeeld een tijdelijk intern geheugen heeft waar die de data kan opslaan en dan even later naar de pc kan zenden?

Bijvoorbeeld:

Camera 1, 2, 3 en 4 nemen nu beeldmateriaal op en slaan het tijdelijk op, op een soort van intern geheugen per camera.

Nu gaat camera 1 het beeldmateriaal verzenden naar de PC, die het rustig kan verwerken. Zodra camera 1 klaar is, volgt camera 2, etc ,etc...

Misschien is dit wel heel simpel gedacht maar dus nogmaals, ik weet er weinig van...

Mijn alternatief is namelijk:
4 handycams kopen met 4 SD kaarten, USB kabeltjes aansluiten voor datatransfer 4 stroompunten voor permanente voeding en een afstandbediening om alle 4 tegelijk op te laten nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Deathsquad_187 op 08-12-2016 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Modbreak:Ik heb de titel aangepast, we gaan hier geen beloningen uitdelen. Wil je iemand betalen voor advies dan huur je feitelijk iemand in en daar hebben we Vraag & Aanbod voor. De TS is qua informatie erg mager, het helpt om te vermelden wát je precies gaat filmen en wat het doel wordt van de opname, is dat streaming op internet, dvd/blueray, youtube?...

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
Bedankt voor de feedback, startpost, aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:03
Deathsquad_187 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:10:
4 handycams kopen met 4 SD kaarten, USB kabeltjes aansluiten voor datatransfer 4 stroompunten voor permanente voeding en een afstandbediening om alle 4 tegelijk op te laten nemen.
Je kan handycams kopen die direct HDMI uit kunnen streamen, met een dikke b.v. MageWell 4x HDMI in kaart en een stuk opnamesoftware.

Dan ben je er al bijna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Maar dan nog red je het niet met het budget.

Een Magewell Pro Capture Quad HDMI Video Capture Card is 900 dollar/euro, de non-pro 650?
4 HDMI out handycams, stel je vindt ze voor 200 euro per stuk?
Dan zit je al op 1450/1700.
En dan negeer ik ophangbeugels/statieven, microfoon, kabels.

En vergis je niet in hoe zwaar de PC moet zijn om dit te kunnen verwerken. Met de resterende 550/300 euro red je dat niet.

En dan is er al helemaal niks meer over voor de software.

Multi-casting is gewoon heel erg duur. Want je kan de non-streaming single cam workflow niet zomaar opschalen.
Deathsquad_187 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:10:
Ik heb hier echt heel weinig verstand van, als ik een poging doe om het te begrijpen, is dat de CPU icm het RAM geheugen niet snel genoeg is om 4x 1080p 60fps input te verwerken?
Exact. Daar heb je dus capture cards voor nodig. Reken de data stroom voor 4x1080p60 maar eens uit :P
Bestaat er een (camera)systeem dat bijvoorbeeld een tijdelijk intern geheugen heeft waar die de data kan opslaan en dan even later naar de pc kan zenden?
Dat bestaat zeker, ik heb daar vaak genoeg mee gewerkt. Maar dat zijn broadcast machinevision camera's. Voor industriele toepassingen. Kunnen betaalbaar zijn, hoewel 1080p?
Dan moet je een netwerkje aanleggen en een server die de gepushte videos ontvangt. Opnames en verzenden kan dan met een knop of netwerkcommando's.

Ik heb dit soort systemen gebouwd toen ik in de Infra werkte. Leuk speelgoed, alleen een flinke drempel qua instellingen voordat het werkt. Out-of-the-box kan je vergeten, hoewel een beetje tweaker echt wel er uit zou moeten komen. PC bouwen is lastiger imho.
Let op dat heel vaak cheapo handycams niet opnemen op de kaart als de USB kabel er in zit. Je zou handmatig geschakelde USB kabels kunnen kopen, om de handycams te beduvelen, scheelt in en uit pluggen.

Maar ik vraag me af of dit een gebruiksvriendelijke oplossing in de praktijk wordt.

[ Voor 60% gewijzigd door Twhomp op 09-12-2016 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik denk dat het wel kan binnen je budget alleen zou ik bepaalde "functionaliteit" laten varen en dus voor het alternatief gaan ;)
Gewoon 3-4 HD camera's kopen en zorgen voor voldoende licht.
Geheugen kaartjes afladen (eventueel via USB maar veel sneller gaat het met een goede cardreader).
Dan blijft er nog genoeg budget over voor een knappe edit computer met eventueel grote (tweede hands) monitor.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

En mocht de workflow dan niet bevallen en het youtube kanaal een succes zijn, kan je alsnog investeren en upgraden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
Jullie zijn de beste!!! Ik leer hier enorm van...

Inmiddels ben ik tot het volgende voorstel gekomen:

pricewatch: Sony HDR-CX450 Zwart
pricewatch: Toshiba MicroSDXC 16GB Class 10
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

3x Sony HDR-CX450 ~ € 1020, -
3x Lange USB kabel, beugeltjes en boutjes ~ € 50, -
3x MicroSDXC ~ € 30, -
1x Wifi router TP-Link WR1043ND ~ € 45, -
1x Smartphone voor WIFI aansturing ~ Reeds in bezit

Totaal ~ € 1145, -

Dan blijft er nog een aardig budget over voor een computer (nieuw zelfbouw of tweedehands) en eventueel een uitbreiding naar een 4e camera.

Van wat ik van Sony begrijp is dat ik tot 5 camera's tegelijk kan aansturen via mijn smartphone. Ik kan de beelden eventueel via WIFI en USB naar de computer kopiëren. Deze camera's hebben aan de onderzijde een boutgat (voor een statief) die ik ideaal kan gebruiken om aan een beugeltje te bevestigen. Beugeltjes kan ik prima zelf maken (handige harry)...

Via de USB worden ze tevens opgeladen. Deze camera's schijnen ook nog eens een goede geluidsopname te hebben waardoor een extra microfoon overbodig is.

De ruimte is overigens voorzien van heel veel licht, dat zal de uitdaging niet zijn.

Ik heb tevens gekeken naar de actioncams van Sony, echter schijnen deze niet te werken zodra ze opgeladen worden via de USB... Dit lijkt mij geen goede optie want dan moet ik steeds klooien met batterijen etc...

Wat denken jullie van deze opzet?

[ Voor 3% gewijzigd door Deathsquad_187 op 09-12-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
Twhomp schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:06:
Let op dat heel vaak cheapo handycams niet opnemen op de kaart als de USB kabel er in zit. Je zou handmatig geschakelde USB kabels kunnen kopen, om de handycams te beduvelen, scheelt in en uit pluggen.

Maar ik vraag me af of dit een gebruiksvriendelijke oplossing in de praktijk wordt.
Goed punt! Dit moet ik dan nog wel onderzoeken... Mijn neef heeft een PJ620 Handycam, wellicht kan ik het daarmee testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Deathsquad_187 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:46:
Jullie zijn de beste!!! Ik leer hier enorm van...

Inmiddels ben ik tot het volgende voorstel gekomen:

pricewatch: Sony HDR-CX450 Zwart
pricewatch: Toshiba MicroSDXC 16GB Class 10
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

3x Sony HDR-CX450 ~ € 1020, -
3x Lange USB kabel, beugeltjes en boutjes ~ € 50, -
3x MicroSDXC ~ € 30, -
1x Wifi router TP-Link WR1043ND ~ € 45, -
1x Smartphone voor WIFI aansturing ~ Reeds in bezit

Totaal ~ € 1145, -

Dan blijft er nog een aardig budget over voor een computer (nieuw zelfbouw of tweedehands) en eventueel een uitbreiding naar een 4e camera.

Van wat ik van Sony begrijp is dat ik tot 5 camera's tegelijk kan aansturen via mijn smartphone. Ik kan de beelden eventueel via WIFI en USB naar de computer kopiëren. Deze camera's hebben aan de onderzijde een boutgat (voor een statief) die ik ideaal kan gebruiken om aan een beugeltje te bevestigen. Beugeltjes kan ik prima zelf maken (handige harry)...

Via de USB worden ze tevens opgeladen. Deze camera's schijnen ook nog eens een goede geluidsopname te hebben waardoor een extra microfoon overbodig is.

De ruimte is overigens voorzien van heel veel licht, dat zal de uitdaging niet zijn.

Ik heb tevens gekeken naar de actioncams van Sony, echter schijnen deze niet te werken zodra ze opgeladen worden via de USB... Dit lijkt mij geen goede optie want dan moet ik steeds klooien met batterijen etc...

Wat denken jullie van deze opzet?
De eerste vragen die ik heb:
Waarom de Sony? Er zijn cameras welke ook 1080p50/60 doen voor een stuk minder.
(voorbeeld: pricewatch: Canon Legria HF R706 Zwart )

Let op dat lange USB kabels (5+ meter) vaak signaal verliezen en dus of niet werken of erg langzaam worden.

Waarom die geheugenkaarten? Er zijn goedkopere opties.
(voorbeeld: pricewatch: Samsung Evo microSDHC 16GB + SD-adapter )

Waarom een router?

Bij luid geluid zoals een motor op een testbank zal volgens mij elke camera met ingebouwde microfoon problemen krijgen dus ik raad je aan dat sowieso extern te doen.
Daarnaast hebben 99,9% van alle handycams een statief mount onder op.

Via WIFI filmpjes versturen doe je 1x in je leven en daarna nooit meer ;)

Als je vlot wilt werken en geen tijd wilt verspillen met onnodig wachten....kaartje eruit en in een snelle cardreader. (voorbeeld: pricewatch: Lexar USB Multi Card Reader USB3.0 25 in 1 )

Bij de meeste cameras wordt ook een ac adapter meegeleverd dus opladen is niet afhankelijk van USB (wat meestal niet voldoende is met 500mA).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
Gutteguttegut schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:38:
[...]
De eerste vragen die ik heb:
Waarom de Sony? Er zijn cameras welke ook 1080p50/60 doen voor een stuk minder.
(voorbeeld: pricewatch: Canon Legria HF R706 Zwart )

Ik heb begrepen dat de SONY aangestuurd kan worden via een smartphone (WIFI). Ik kan dan alle 3/4 camera's tegelijk opdracht geven om op te laten nemen en ook weer te stoppen met opnemen.

Let op dat lange USB kabels (5+ meter) vaak signaal verliezen en dus of niet werken of erg langzaam worden.

Dit is een goeie tip, dan zal ik de computer op een centraal punt plaatsen zodat de kabellengtes zo kort mogelijk zijn.

Waarom die geheugenkaarten? Er zijn goedkopere opties.
(voorbeeld: pricewatch: Samsung Evo microSDHC 16GB + SD-adapter )

Ik dacht dat SDXC de snelste variant is van SD kaarten. Maar goed als dit ook voldoet dat is de keuze snel gemaakt :).

Waarom een router?

Hiermee zou ik dan via WIFI de beelden van de camera over kunnen zetten naar de PC. Tevens zou ik de camera's wellicht ook via de pc kunnen bedienen.

Bij luid geluid zoals een motor op een testbank zal volgens mij elke camera met ingebouwde microfoon problemen krijgen dus ik raad je aan dat sowieso extern te doen.
Daarnaast hebben 99,9% van alle handycams een statief mount onder op.

De externe mic kan ik inderdaad nog altijd bijplaatsen mocht de camera het toch niet goed opnemen. Het is goed op te weten dat elke handycam een statief mount heeft, de keuze zal daar dan ook niet op gebasseerd zijn.

Via WIFI filmpjes versturen doe je 1x in je leven en daarna nooit meer ;)

Is het werkelijk zo langzaam?

Als je vlot wilt werken en geen tijd wilt verspillen met onnodig wachten....kaartje eruit en in een snelle cardreader. (voorbeeld: pricewatch: Lexar USB Multi Card Reader USB3.0 25 in 1 )

Dit is zeker een goeie tip en zal ik dan ook opnemen in mijn lijst.

Bij de meeste cameras wordt ook een ac adapter meegeleverd dus opladen is niet afhankelijk van USB (wat meestal niet voldoende is met 500mA).

Dit is inderdaad een punt waar ik over aan het twijfelen ben. Wat ik nu heb begrepen is dat USB 3.0 met 900 mA laadt. Nou is het wel zo dat de opnames slechts 3-5 minuten per sessie duren. Het absolute maximum sessies op een dag ligt tussen de 16-20. Dus worst case scenario = 20 * 5 = 100 minuten. Dit terwijl de camera dan altijd op een zwakke voeding staat vanaf de PC. Ik denk dat de camera's dit wel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik weet bijna zeker dat je niet alle camera's tegelijk kan aansturen via WiFi. Alle (Sony) camera's met WiFi waar ik mee heb gewerkt werken door een netwerk aan te maken waar je op dient in te loggen. Vervolgens moet je de PlayMemories app openen en dan kan je die specifieke camera bedienen.

De manier waarop jij dit wilt toepassen moet je dus inloggen op cam 1, app openen, record aan zetten, app afsluiten. Inloggen op WiFi van cam 2, app openen, record aanzetten etc. Lijkt mij persoonlijk ontzettend vervelend werken.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
Ik ga dit zeker onderzoeken.

Mij is op dit moment verteld dat deze camera's de functie "multiple camera control" bezitten.

http://helpguide.sony.net...ontents/TP0000949171.html

Hierdoor kunnen tot 5 camera's via WIFI met elkaar verbonden zijn. Je hebt dan 1 HOST camera en de rest hangen aan zijn netwerk. Nu is mij ook verteld (door een verkoper) dat je dan via de playmemories app kan inloggen op de HOST camera en die dan opdracht kan geven om op te nemen. Die zal vervolgens syncen met de andere camera's.

Hierdoor lijkt het erop dat je dan toch alle camera's kan laten opnemen via 1 handeling.

Dit zal ik natuurlijk wel eerst testen voor ik er 3 koop!

Mocht het werken op de manier waarop jij het beschijft, dan is dit zeker geen optie.

Heb jij dit wel eens op deze manier geprobeerd toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Top, klinkt alsof de handycams dat wel kunnen. De A7 serie en de actions doen dat niet, zover ik weet.

Geen idee hoe dat verder werkt met die handycams. Op werk syncen we alles middels timecode aan een master cam of alles via een timecode generator.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Edit: Laat maar, verkeerd gelezen.

[ Voor 96% gewijzigd door Balance op 10-12-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
Beste mensen,

Bedankt voor jullie input tot zover. Ik heb een hoop geleerd en ben van het oorspronkelijke idee afgestapt.

Tevens is de oplossing met de handycams onnodig duur en wellicht toch nog te omslachtig.

Ik heb dit weekend met nog een aantal mensen gesproken en ben tot de volgende opstelling gekomen:

4x Gitup GIT2 actioncams
1x External mic
4x SDHC 32gb geheugenkaarten
4x Extended USB kabels
2/3x USB hub voor verlenging USB kabels
1x Snelle SD kaartlezer
(Optioneel) 2x non fisheye lens

De Git2 Actioncam kan je op drie manieren aansturen om op te laten nemen en stoppen.

1. Via LAN commands (http://www.gitup.com/blog/24_Git2-Wi-Fi-Client-Mode.html)
2. Via Dashcam modus (begint met opnemen wanneer spanning op de USB input komt te staan)
3. Via een control module, geleverd door GIT, echter zijn de kabels relatief kort en weet ik niet of je die zomaar kan verlengen... Denk dat je dan tegen hetzelfde probleem aanloopt als een normale USB kabel verlengen...

Tevens werken deze actioncams dus wel terwijl ze op de voeding staan.

Het investeringsplaatje wordt nu dan ook heel anders waardoor ik dit best makkelijk kan proberen en mocht het niet het gewenste resultaat opleveren, de actioncams weer kan doorverkopen.

Ik hou jullie op de hoogte over de ontwikkelingen!

[ Voor 9% gewijzigd door Deathsquad_187 op 12-12-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ben erg benieuwd! En of de workflow bevalt.

Wellicht slim om twee externe mics aan te sluiten? Mocht er iets met de ene track zijn, heb je altijd de andere nog.

En neem met de twee andere ook geluid op: als je dan net na het starten met filmen even 1x in je handen klapt op beeld (als low budget clapperboard :+), kan je in post heel makkelijk al de geluid- en videosporen syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathsquad_187
Twhomp schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:43:
Ben erg benieuwd! En of de workflow bevalt.

Wellicht slim om twee externe mics aan te sluiten? Mocht er iets met de ene track zijn, heb je altijd de andere nog.

En neem met de twee andere ook geluid op: als je dan net na het starten met filmen even 1x in je handen klapt op beeld (als low budget clapperboard :+), kan je in post heel makkelijk al de geluid- en videosporen syncen.
Beide goede tips! Bedankt daarvoor, zal ik zeker doen :).
Pagina: 1