Ik ben niet zo thuis in deze markt, maar ik ben een jaar geleden blindelings voor Sonos (Play:1's en Play:5's) gegaan en wel om de volgende redenen:
- De speakers streamen direct vanaf internet. Er is dus geen constante verbinding met mijn telefoon, tablet of laptop nodig om muziek te kunnen streamen. Iets wat bij bluetooth wel moet, wat tevens nog eens storingsgevoeliger is en weinig bandbreedte heeft. Dit
kan invloed hebben op de geluidskwaliteit afhankelijk van het bronbestand. Streamen van flac bestanden is er niet bij. Kortom WiFi of ethernet geniet de voorkeur als de betreffende speaker een vaste plaats krijgt in de kamer.
- Plug&play
- Goede doorontwikkelde app met ondersteuning voor veel streamingdiensten
- Geluidskwaliteit. Vooral de Play:1 weet velen te verbazen: kleine behuizing en een krachtig gebalanceerd geluid. Natuurlijk is dit persoonlijk maar als je in de markt bent voor dit soort speakers dan klinkt Sonos gewoon goed (anders was je wel voor grote bedrade ruimtevretende tower speakers gegaan).
- Vooral de Play:1 heeft een goede prijs. Ik heb in januari tijdens de btw dagen van Mediamarkt twee duopacks van de Play:1 (dus vier in totaal) gescoord voor €660. Normaal kost zo'n duopack tussen de €399 en €459. Sonos moet je dan ook kopen tijdens dit soort acties.
Er zijn ook nadelen aan Sonos. Zodra je er aan begint smaakt dat naar meer. Volgens mij maken ze de Play:1 expres zo goed en goedkoop
100m2 is wel veel. Dat ga je niet redden met een enkele speaker en twee is kantje boord. De Play:5 kan ik vanwege zijn prestaties wel aanraden, maar zou ik gezien jouw budget niet kopen. Ook omdat je er voor het mooie twee van zou moeten kopen. Want hoewel Sonos over het algemeen een ruimtevullend geluid geeft (vooral na trueplay kalibratie), zorgen meerdere speakers wel voor een betere ervaring. Ik beveel dan ook minimaal een stereopaar aan ongeacht het merk waar je straks voor kiest.
Bovenstaande kan ook voor andere merken gelden. Alle punten die ik noem zijn dus geen pluspunten voor Sonos die de concurrentie niet heeft. Ik som slechts op wat mijn ervaring na een jaar Sonos gebruik is en wat mijn beweegredenen waren om voor Sonos te gaan. Maar zoals gezegd heb ik mij niet verdiept in wat de concurrentie te bieden heeft. Dus dit is geen aankoopadvies