Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:45
Hallo tweakers!

Ik heb sinds een tijdje(half jaar ongeveer) de Asus G501JW, en dan de uitvoering met de i7-4720HQ processor. Ik heb deze laptop gekocht om voornamelijk schoolwerk en zo soms een vrij licht spelletje te spelen.

De laptop werkt prima op één punt na, namelijk:
Op stock frequenties is de CPU ongeveer 55 graden. Maar bij elk mogelijke inspanning van welk programma dan ook schiet deze meteen naar de 85 graden en gaat de laptop throttlen.
Nu kan ik begrijpen dat de laptop niet in staat is om deze goed te kunnen koelen maar de gtx960m blijft wel prima op temperatuur.

Ik heb ook al geprobeerd om de laptop te underclocken door de turbo boost compleet uit te zetten en frequentie naar 2.4Ghz en de core voltage verlaagd met 40mV. Dit helpt wel iets maar dan throtteld de laptop nog steeds bij de wat zwaardere applicaties.

Ik verdenk de laptop ervan dat de koeling gewoon niet goed gemount is. Nu heb ik ook al contact gehad met Asus en ik mag de laptop opsturen naar ze. Dit ben ik van plan om in de kerstvakantie te gaan doen in verband met school. Ik heb al meedere dingen opgezocht in reviews en dergelijke en ik kom tot de conclusie dat ook fatsoenlijk gemount de laptop deze processor gewoon niet volledig werkend krijgt.

Nu adverteert Asus met: "Hyper Cool technology makes ROG G501 the coolest gaming notebook in its class. ROG G501 features a silent and intelligent cooling system thanks to upgraded Hyper Cool technology. With dual independent fans and copper heat sinks for efficient thermal management, Hyper Cool ensures smooth and stable performance even at high loads. ROG G501 is the coolest and quietest ultraportable gaming notebook on the market and ensures you stay cool in the heat of the battle".
Maar als ook na reparatie blijkt dat deze de processor niet kan koelen is mij dan niet een ondeugdelijk product verkocht?

Het gaat mij er niet om dat ik hier niet echt mee kan gamen want dat is nooit de insteek geweest.
Maar zelfs met een virtuele machine werken is niet mogelijk zonder dat de processor oververhit raakt.
Ik vind het vooral zeer slecht dat het product gewoon niet volledig kan werken zo.
Hopelijk kunnen jullie mij hier wat meer over informeren/adviseren!

Groet,

Tomas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
https://ark.intel.com/m/n...z#@product/specifications

Hogere temperaturen zijn normaal voor laptop-processors .

Volgens Intel mag jou processor 100 graden worden,

Weet je zeker dat je cpu gaat throttle?
Opzich is 85graden onder load wel een normale temperatuur .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als die buiten de garantie zat had je zelf eens kunnen kijken natuurlijk..
als ik naar mijn eigen Dell kijk heb ik die ook "lichtelijk" verbeterd kwa koelprestaties..

nieuwe pasta op de CPU.. de thermalpad van een dikke millimeter op de GPU vervangen voor een stukje koper en koelpasta... de GPU liep bij mij warm

bij mn 2de laptop heb ik heel bewust de luchtinlaat aan de onderkant dicht gemaakt.. omdat de fan als een idioot bleef blazen terwijl er koude lucht uit komt.. nou moet de lucht een andere route en de fan is zo rustig als het maar kan... en de temperatuur is er nog van gedaald ook.... ( de hele heatpipe constructie wordt nu wat gekoeld ipv alleen het allerlaatste stukje.. )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
frankym schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:30:
https://ark.intel.com/m/n...z#@product/specifications

Hogere temperaturen zijn normaal voor laptop-processors .

Volgens Intel mag jou processor 100 graden worden,

Weet je zeker dat je cpu gaat throttle?
Opzich is 85graden onder load wel een normale temperatuur .
Dat klopt, alleen vind die van mij het nodig om vanaf 85 graden al te gaan throttelen.
Dat vond ik zelf ook al vreemd.
is er toevallig een optie om dit zelf te veranderen dat je zo weet? in de bios gaat dit sowieso niet in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
SMSfreakie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:36:
als die buiten de garantie zat had je zelf eens kunnen kijken natuurlijk..
als ik naar mijn eigen Dell kijk heb ik die ook "lichtelijk" verbeterd kwa koelprestaties..

nieuwe pasta op de CPU.. de thermalpad van een dikke millimeter op de GPU vervangen voor een stukje koper en koelpasta... de GPU liep bij mij warm

bij mn 2de laptop heb ik heel bewust de luchtinlaat aan de onderkant dicht gemaakt.. omdat de fan als een idioot bleef blazen terwijl er koude lucht uit komt.. nou moet de lucht een andere route en de fan is zo rustig als het maar kan... en de temperatuur is er nog van gedaald ook.... ( de hele heatpipe constructie wordt nu wat gekoeld ipv alleen het allerlaatste stukje.. )
Ja dat weet ik. Als hij buiten de garantie zou vallen had ik hem al lang opengemaakt. Maar aangezien er nog zo'n anderhalf jaar garantie op zit wacht ik daar nog even mee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik had de laptop da idd voor RMA gestuurd als de cpu bij 85 graden gaat throttlen .
Je kan een hoop doen met kwaliteit koelpasta. Maar zoals je zelf aangeeft heb nog je garantie op de laptop . Dan zou ik er niet mee gaan rommelen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
"buiten garantie" is geen ding. Je hebt altijd recht op een goed werkend product.

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WKD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:54

WKD

Misschien eerst eens de RMA afwachten? Misschien lost Asus het wel op en is er verder niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
Ik heb de laptop nu aangemeld bij ASUS, ik zal even laten weten zodra deze terug is.
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
Ik ben helemaal vergeten te reageren zie ik nu!

Ik heb de laptop teruggekregen en ze hebben het complete bord vervangen(wegens een defecte ventilator volgens hun).
Nu throttled de cpu & gpu nog net zo erg als voorheen...
Zal het iets helpen om deze nog een keer op te sturen of zou deze gehele laptop misschien ondeugdelijk zijn?

Mijn schooljaar is bijna afgelopen en daarna kan ik deze weer opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 23:33
Je zou eventueel zelf een repaste kunnen uitvoeren als een beetje handig bent, ik gok en weet vrijwel zeker dat de standaard koelpasta gewoon rommel is. Meer merken hebben daar helaas wel last van en soms is het zelfs mandatory om te moeten doen.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
_Drake_ schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:25:
Je zou eventueel zelf een repaste kunnen uitvoeren als een beetje handig bent, ik hok en weet vrijwel zeker dat de standaard koelpasta gewoon rommel is. Meer merken hebben daar helaas wel last van en soms is het zelfs mandatory om te moeten doen.
Klopt!
Alleen zodra ik dit zelf doe verlies ik mijn garantie. En deze loopt nog 2 jaar... Ik wil eigenlijk gewoon een andere gelijkwaardige laptop van ze hebben als ze het niet kunnen oplossen. Maar er is nog steeds geen enkele andere laptop met dezelfde specs en looks/kwaliteit. Dus het liefste heb ik gewoon deze zonder throttling.

Maar ik verwacht dat het design van de laptop gewoon niet in staat is om deze CPU + GPU te koelen. En ik heb niet betaald om maar 60% gebruikt te kunnen maken van de CPU.
Pagina: 1