Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje bezig met lightroom en zijn presets.
Graag had ik hetzelfde effect gekregen op mijn foto's als diegene van http://www.reisjunk.nl

Er zit een zachte gloed op doch de kleuren zijn nog levendig.
Ik slaag er echter niet in om een gelijkaardige preset te vinden noch een preset van mezelf te maken die het resultaat benaderd.
Iemand in de mogelijkheid om mij even te helpen?

Alvast bedankt!

Grtz,

Robby

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:09
Het is natuurlijk vooral de lichtinval die de "gloed" veroorzaakt. Maar mijn oog ziet ook wat werk met de tooncurve.
Ik gebruik de engelstalige versie van Lightroom, dus misschien kloppen de namen niet allemaal, maar probeer eens dit:

- Selecteer de foto die je wil bewerken.
- Ga naar de "Develop" tab (Ontwikkelen in NL waarschijnlijk)
- Ga rechts naar de tooncurve (die met de grafiek)
- kies "kanaal: RGB"
- Tenzij je de tooncurve al bewerkt hebt of verschillende filters op hebt toegepast, zie je een mooie rechte diagonale lijn.
- voeg een drietal punten toe op de curve, verspreid over de hele lijn.
- plaats het punt in de hoek linksonder tussen de eerste horizontale streep en de hoek. Waaarschijnlijk is net onder de eerste horizontale streep voldoende, maar daar kan je zelf met spelen.
- de overige punten verder op de lijn blijf je af, die dienen om de curve te fixeren - anders plooit en buigt die mee met je wijzigingen aan het hoekpunt onderaan.

Prentje gevonden op Google, toon het misschien duidelijker:

http://digital-photograph...htroom-vintage-look-4.jpg

Het zorgt ervoor dat je donkere delen (zwart) eerder dichtlopen in egaal donkergrijs ipv zwart en minder contrastrijk worden. Vaak gebruikt in "vintage" filters. En inzetbaar - weliswaar subtieler - in verschillende reeksen (huwelijk, portret, events etc...)

Té veel doet wel details verdwijnen - vooral in schaduwrijke delen van de foto.

Verder je clarity (klaarheid?) en contrast niet te hoog zetten, maakt het beeld "harder".

[ Voor 19% gewijzigd door Mlazurro op 13-12-2016 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:46
Dat trucje met het fixeren van de curve kende ik nog niet. Handig! :)