Aanschaf nieuwe NAS + opslag... teveel keuzes....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• InYaFace
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-11-2025
Hoi Tweakers,

Wij willen thuis een NAS aanschaffen om alle belangrijke document veilig op te slaan. We willen hem ook meteen als mediastreamer gebruiken om opgeslagen media naar TV, Ipad te sturen.

We willen op zijn minst 4 bays hebben om twee in Raid 1 te zetten voor belangrijke familie documenten en twee in raid 0 voor films en series. We willen dan 4 4TB schrijven van WD red erin doen, maar dit staat nog niet vast.

Verdere eisen zijn:
Alle data moet kunnen worden geencrypt
De data moeten vanaf plekken buitenshuis te bereiken zijn
Makkelijk in gebruik

De voordelen van het eene merk ten opzichte van het andere wordt ook zeer gewaardeerd.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen met deze zoektocht:D

Alle reacties

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-12-2025

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Wat had je zelf al zoals gevonden? Heb je een voorkeur voor merk?

is everything cool?

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Voor jou functionaliteiten maakt het merk waarschijnlijk niet zoveel uit. Synology en QNAP zijn de 2 meest bekende.

Er zijn zat modellen met verschillende cpu's afhankelijk van je gewenste overige functies die je wilt of kunt gebruiken.
De snellere hebben een (Intel) gebaseerde x86 chip. B.v. de DS916+. Voor encryptie kun je beter een vlotter model pakken.

Zet iig nooit 2 schijven in raid 0. Draai dan gewoon jbod met de 2 overige schijven. 1 hdd crash en je bent 8TB kwijt.... lijkt me niet handig.

[ Voor 13% gewijzigd door Tortelli op 08-12-2016 12:57 ]

Verwijderd

Encryption in combinatie met performance dan zit je wel meteen aan de duurdere modellen. Alle goedkope NASsen stort de performance in met encryption. Let dus op dat je iig een model met encryptie acceleratie hebt, anders wordt het nog erger. Bij synology wil je bijvoorbeeld al de + modellen hebben.

Voor de familie documenten misschien acceptabel, maar ik zou het niet voor de films e.d. aanzetten.

Behalve die performance caveat kunnen alle bekende NAS merken wat jij wil en hebben ze relatief eenvoudige UIs.

Alle consumenten nassen hebben support voor streamen, maar ik zweer zelf bij Plex en l;aat dat nu ook weer op alle merken (en freeNAS) beschikbaar zijn.

Op basis van jouw lijstje zou ik zeggen kijk naar de specs voor de streaming performance en snelheid penalty bij encryptie en kies een model dat je kan betalen en voldoet.
Tortelli schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:55:
Zet iig nooit 2 schijven in raid 0. Draai dan gewoon jbod met de 2 overige schijven. 1 hdd crash en je bent 8TB kwijt.... lijkt me niet handig.
Inderdaad, de snelheid winst van raid 0 zie je toch nauwelijks tot niet terug over Gb ethernet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 12:58 ]

• InYaFace
FREAKJAM schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:43:
Wat had je zelf al zoals gevonden? Heb je een voorkeur voor merk?
Ik had dus vooral Synology op het oog, vooral omdat het zo groot merk is en dus betrouwbaar is, maar ik weet dus niet of dit wel gegrond is. Het budget is ongeveer 500 euro, maar als het echt een stuk beter is voor meer dan is dat ook nog een optie.

Ik zag ook nog een vijf bay van Synology dat me wel aansprak, om de opslag in raid 0 met drie schijven te doen voor extra veiligheid...

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-01 22:47

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Qnap is ook groot. Ze kunnen bijna alles en zijn meestal iets goedkoper dan een Synology met dezelfde specs. Support van Qnap is verder uitstekend (twee keer nodig gehad).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• InYaFace
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:56:
Encryption in combinatie met performance dan zit je wel meteen aan de duurdere modellen. Alle goedkope NASsen stort de performance in met encryption. Let dus op dat je iig een model met encryptie acceleratie hebt, anders wordt het nog erger. Bij synology wil je bijvoorbeeld al de + modellen hebben.

Voor de familie documenten misschien acceptabel, maar ik zou het niet voor de films e.d. aanzetten.

Behalve die performance caveat kunnen alle bekende NAS merken wat jij wil en hebben ze relatief eenvoudige UIs.

Alle consumenten nassen hebben support voor streamen, maar ik zweer zelf bij Plex en l;aat dat nu ook weer op alle merken (en freeNAS) beschikbaar zijn.

Op basis van jouw lijstje zou ik zeggen kijk naar de specs voor de streaming performance en snelheid penalty bij encryptie en kies een model dat je kan betalen en voldoet.
Top! Bedankt, hier heb ik al heel veel aan! Ik wist het niet van de encryptie acceleratie, ik ga weer verder op onderzoek uit;D.

Verwijderd

InYaFace schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:57:
[...]
Ik zag ook nog een vijf bay van Synology dat me wel aansprak, om de opslag in raid 0 met drie schijven te doen voor extra veiligheid...
Hoe had je dit in gedachte?
Twee 4TB schijven in raid 0 en mirroren op een 8TB schijf? Dan krijg je de performance van de langzaamste schijf, als het al kan. In FreeNAS op een zelfbouw is het geen probleem, maar wat wil je bereiken?

Een stripe over 3 schijven is juist nog onveiliger dan over twee :x

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-01 22:05
InYaFace schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:57:
[...]

Ik had dus vooral Synology op het oog, vooral omdat het zo groot merk is en dus betrouwbaar is, maar ik weet dus niet of dit wel gegrond is. Het budget is ongeveer 500 euro, maar als het echt een stuk beter is voor meer dan is dat ook nog een optie.

Raid 0 met 3 schijven voor de veiligheid? Je wilt graag van je data af? Raid 0 heeft niks geen redunancy. Het is sneller maar ook minder veilig omdat het gestriped op wordt geslagen.

• InYaFace
Mijn fout ik bedoelde Raid 1 met 3 schijven, dus dat de belangrijke data dus dat die data echt nooit kwijt kan raken. Dus dezelfde data op drie schijven

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
InYaFace schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:05:
Mijn fout ik bedoelde Raid 1 met 3 schijven, dus dat de belangrijke data dus dat die data echt nooit kwijt kan raken. Dus dezelfde data op drie schijven
Dezelfde data op 3 schijven in dezelfde nas.

En dan wordt er ingebroken, NAS weg = data weg
Er komt brand, NAS weg = data weg
Bliksem, kortsluiting, overstroming whatever, virus = data weg.

Wat ik doe, belangrijke data laat ik niet 24 uur per dag ronddraaien op een schijf maar bewaar ik of-line off-site op 2 verschillende plaatsen.

Verwijderd

Een dubbele mirror? Je data nooit kwijt zijn? Ik denk dat je eerst even wat moet lezen over backups, RAID is geen backup. Een bliksem inslag en het maakt niet uit of je 10 of 1 schijf in je NAS hebt de data is weg.

RAID doe je om je data bij een falende schijf snel weer beschikbaar te hebben. Om de data veilig te hebben maak je een backup naar een ander medium op een andere locatie. Bijvoorbeeld in de cloud bij Amazon of vergelijkbaar.

Die derde schijf voegt alleen schijnveiligheid toe.

Let even op Synology claimt dat zelfs de 416j hardware encryptie heeft. Alleen als je naar de performance kijkt zie je ongeveer dit:

416play zonder encyptie 85/61 MB/s met encryptie: 75/40 MB/s lezen/schrijven
416j zonder encyptie 77/45 MB/s met encryptie: 36/18 MB/s lezen/schrijven

De 'normale' 416 zit hier tussen in qua performance.

Als je een beetje encrypted performance en 4 bays wil bij Synology zit je dus al snel aan een 416play van 400 euro zonder schijven.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

InYaFace schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:32:
Wij willen thuis een NAS aanschaffen om alle belangrijke document veilig op te slaan. We willen hem ook meteen als mediastreamer gebruiken om opgeslagen media naar TV, Ipad te sturen.
FOUT ... nas = niet veilig het is centraal opslaan van data
Voor veilig opslaan doe je het beste aan een online backup en/of bij familie lid hoe meer en vaker je ergens anders opslaat hoe minder kans op verlies van data.
Online backup wil wel eens mislopen, en elke dag een mailtje ontvangen is geen garantie dat het werkt.
Het ligt echt aan je eigen inzicht en dus inzet of je backup nog wel is wat je zoekt.

Persoonlijk hecht ik waarde aan online backup die direct van je nas draait (bv strato of andere varianten) met bv access via een "google drive/onedrive/dropbox) achtige toevoeging ..
en dat ze aan versie beheer doen. dus meerdere kopieen van bestanden ..
We willen op zijn minst 4 bays hebben om twee in Raid 1 te zetten voor belangrijke familie documenten en twee in raid 0 voor films en series. We willen dan 4 4TB schrijven van WD red erin doen, maar dit staat nog niet vast.

Verdere eisen zijn:
Alle data moet kunnen worden geencrypt
De data moeten vanaf plekken buitenshuis te bereiken zijn
Makkelijk in gebruik

De voordelen van het eene merk ten opzichte van het andere wordt ook zeer gewaardeerd.

Ik hoop3 dat jullie kunnen helpen met deze zoektocht:D
synology en Qnap zijn marktleiders .. ik vind persoonlijk synologie erg prettig lange en goeie ondersteuning + de apps in de appstore (DS-File etc ..) maakt benaderen via smartphone/tablet erg prettig.
4x4tb .. pff ik heb al moeite in 2x3tb vol te stampen (eigenlijk 4x3tb in raid 10)
wat wel handig is voor enorme volumes van tijd tot tijd een externe USB drive te gebruiken als "backup" als de nas het begeeft.

encryptie is meer overhead ik zie de toegevoegde waarde niet anders dat bij diefstal men niet bij je data kan .. maar is vaak standaard. en ik zou encryptie doen voor je belangrijke prive data zoals foto's en documenten die gevoelig zijn.. maar goed jou keuze

Tja vanalles

Pagina: 1