Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Asgardian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10-2021
Ik heb te maken met een CV ketel uit 2004 die tegen z'n einde loopt. Nu vraag ik me af wat mijn alternatieven zijn.

Situatie: hoekhuis 1975, dak vrij goed 8 cm geisoleerd, muren bij de bouw geisoleerd en net tonzon laten plaatsen voor de vloer. Ook net HR++ overal laten zetten in kunstof kozijnen.
Verwarming is HTV met radiatoren. Eigenlijk gebruiken we alleen 2 convectorputten en een radiator op de begane grond en een radiator in de badkamer. Verder stoken we niet veel. Het jaarverbruik is zo'n 1100m3.

Opties:
- Nieuwe CV dr’in
- Misschien een lucht/water warmtepomp zoals de Elga, maar twijfel of dat wel werkt bij HTV? Qua investering mag het best 4k ofzo kosten, maar heb nu geen trek in grote verbouwing door bijvoorbeeld vloerverwarming te moeten plaatsen (net klaar met veel klussen)
- Zonnepanelen is niet echt mogelijk, aangezien we veel bomen in de tuin hebben en er dus behoorlijk wat schaduw op het dak valt. Jammer want ligt wel op het zuiden.
- ...?

Ben benieuwd naar jullie gedachtes!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Voor een warmtepomp ofzo moet je inderdaad LTV hebben. Dus vloerverwarming of veel meer radiatoren plaatsen.
En het tweede voordeel is dat je gebruik kan maken van een overschot aan elektriciteit van zonnepanelen. Maar die heb je ook niet.

Gewoon alleen een nieuwe ketel. Vraag een paar offertes op en kies er een (of zet de informatie hier neer als je hulp nodig hebt met kiezen).
Vaak is zo'n nieuwe ketel het best te combineren met een slimme thermostaat. Dus dat is een puntje om rekening mee te houden als je die nog niet hebt.

TheS4ndm4n#1919

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wellicht een optie om een lucht/lucht warmtepomp aan te schaffen en de huidige CV enkel nog maar te gebruiken voor tap en ondersteuning bij zeer strenge vorst?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat betreft zonnepanelen: bomen vervangen door dakplatanen? Die groeien in een beperkte ruimte en je kunt als het nodig is omhooggroeiende takken snoeien bij een lage dakgoot.

Grote bomen kunnen een gevaar vormen voor het huis, als ze bijvoorbeeld plotseling omvallen bij een storm.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:04
Asgardian schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:03:
. Verder stoken we niet veel. Het jaarverbruik is zo'n 1100m3.
1100 is een behoorlijk jaarverbruik... Werken jullie in de winter fulltime in huis op 22 graden?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
1100 is weinig voor een hoekhuis.

Volgens NIBUD: https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

• Asgardian
Dank voor alle reacties. We stoken inderdaad vrij bewust, vaak staat de huidige thermostaat op 18 (alhoewel het dan wel iets warmer voelt).

Bomen kappen mag niet van de gemeente.

Waarschijnlijk zijn de enige opties een 'gewone' een nieuwe CV en eventueel een L/L warmtepomp in de huiskamer. We hebben trouwens wel een doucheWTW laten installeren (verbazingwekkend hoe weinig installateurs daar vanaf weten) dus kunnen af met een CW3 en ik ga letten op een lage minimumlast.

Tenzij iemand nog een ander inzicht heeft natuurlijk :)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:08

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Pelletketel misschien?

Waarom? Omdat het kan!!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:14
Mag ik vragen waarom je ketel na 12 jaar op zou zijn? Zei de monteur dat of heb je dat zelf vastgesteld? Vind het nogal rap eigenlijk.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Djeen84 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 20:03:
Mag ik vragen waarom je ketel na 12 jaar op zou zijn? Zei de monteur dat of heb je dat zelf vastgesteld? Vind het nogal rap eigenlijk.
12 tot 15 jaar is wat wordt aangeraden.
Dat is het moment dat de oude ketel duurder is dan een nieuwe kopen vanwege het slechtere rendement.

TheS4ndm4n#1919

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Asgardian schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:27:
Dank voor alle reacties. We stoken inderdaad vrij bewust, vaak staat de huidige thermostaat op 18 (alhoewel het dan wel iets warmer voelt).

Bomen kappen mag niet van de gemeente.

Waarschijnlijk zijn de enige opties een 'gewone' een nieuwe CV en eventueel een L/L warmtepomp in de huiskamer. We hebben trouwens wel een doucheWTW laten installeren (verbazingwekkend hoe weinig installateurs daar vanaf weten) dus kunnen af met een CW3 en ik ga letten op een lage minimumlast.

Tenzij iemand nog een ander inzicht heeft natuurlijk :)
Sinds 1,5 jaar hebben wij een nieuwe Remeha Tzerra Plus CW3 en ons gasverbruik is gehalveerd!
Wij zijn zeer tevreden over deze ketel, mooi compact ook en maakt bijna geen geluid!
Onze ketel was ook 12 jaar oud, maar de huidige ketels zijn toch een stuk zuiniger, met dit verbruik hebben we 'm in 3 jaar terugverdiend!

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 10-12-2016 21:44 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
Pellet cv kan je met subsidie voor een paar 100 euro kopen

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Asgardian
De ventilator slaat snachts regelmatig aan en maakt dan een heel raar geluid. Alsof hij wil aanslaan maar het wil maar niet lukken (alsof de accu van de auto leeg is).

Pellet CV: de CV staat op zolder, dus zal lastig worden met de bevoorrading van de pellets :)

Omdat ik maar zo weing stook (alleen woonkamer/badkamer) en ook nog douchewtw heb neig ik naar de Vaillant Ecotec plus CW3 omdat hij zo'n mooi minimaal vermogen heeft (3,8kw). Staat wel tegenover dat de Remeha Tzerra CW4 een paar honderd euro goedkoper is... Ga ik dat terugverdienen met de Vaillant?

En dan doe ik daar simpele calorimatic thermostaat bij. Meerwaarde van slimme thermostaten vind ik beperkt tenopzichte van de meerprijs (150e).

• HereIsTom
Vraag me af of je dat wel terug verdient met de Vaillant, want de Remeha Tzerra Plus is super zuinig en goed in te stellen en dat minimaal vermogen gebruik je zelden!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:35:
Vraag me af of je dat wel terug verdient met de Vaillant, want de Remeha Tzerra Plus is super zuinig en goed in te stellen en dat minimaal vermogen gebruik je zelden!
Jouw laatste statement kan ik uit eigen ervaring niet bevestigen, in tegendeel.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• HereIsTom
dunklefaser schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:01:
[...]

Jouw laatste statement kan ik uit eigen ervaring niet bevestigen, in tegendeel.
Leg eens uit dan want ik kan het uit eigen ervaring wel bevestigen?
Of je hebt een te grote ketel!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op zondag 11 december 2016 @ 16:54:
[...]

Leg eens uit dan want ik kan het uit eigen ervaring wel bevestigen?
Of je hebt een te grote ketel!
Ja - inderdaad - ook ik heb een veel te grote ketel.
De onderste modulatiegrens is 7,8 kW
en bij -12 °C!! zijn maar 5,3 kW voor cv nodig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• HereIsTom
Tja daar heb ik met mijn Remeha Tzerra Plus dus geen last van.
En als je dus zuinig wilt stoken moet je niet een te grote ketel nemen.

• Asgardian
Een remeha tzerra plus heeft als minimumvermogen 6,1kw dus daar zal je qua warmtevraag toch wel regelmatig onder zitten. Wat ik me alleen afvraag: hoe reken je het verschil in minimumvermogen om in euro's besparing....

stel dat je ketel A en B hebt, de een met 4kw minimum, de ander met 6kw minimum. Dan zal A in x% van de tijd y% goedkoper stoken en dat vertaalt zich terug in een besparing. Nu nog x en y bepalen :p

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-11 23:21
Misschien een stomme gedachte mbt het minimumvermogen. Bij een hoger minimumvermogen dan dat er gevraagd wordt, zal de temperatuur van het CV water toch sneller oplopen wat resulteert in een hogere retourstemperatuur?
Zal een ketel dan niet sneller gaan pendelen omdat hij simpelweg zijn vermogen niet kwijt kan?

Kan zijn dat ik hem helemaal mis sla, als dat zo is hoor ik het graag.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:35
Asgardian schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:54:
De ventilator slaat snachts regelmatig aan en maakt dan een heel raar geluid. Alsof hij wil aanslaan maar het wil maar niet lukken (alsof de accu van de auto leeg is).
Eventueel kan dat ook pompgeluid zijn misschien?
Een installatie met lucht in de leidingen kan daar een oorzaak van zijn, die geeft ook soms van dat soort vage geluiden.
Zitten er leidingen in je plafond die niet te ontluchten zijn? Behalve dan bij de radiator?
Hangt je ketel niet op het hoogste punt (zolder)?
Er kan heel makkelijk een luchtbel ergens blijven hangen bovenin als de ketel laag hangt.
Meestal krijg je wel een foutmelding als de bel groot genoeg is, meestal een doorstroomfout.
Als test kan je beide leidingen ontluchten via je radiator, ketel uit/pomp uit/genoeg waterdruk, je draait eerst de radiatorkraan/thermostaatkraan dicht en tapt de radiator af. Het toevoerwater komt nu door de retourleiding. Tap genoeg af zodat je eigenlijk weet dat de hele leiding opnieuw gevuld moet zijn.Breng de installatie weer op druk.
Draai nu de radiatorkraan open en sluit het voetventiel, tap de radiator af, je ontlucht nu de toevoerleiding. Breng de installatie weer op druk. Open het voetventiel weer.
Ontlucht de radiator als je afgetapt hebt via het aftapkraantje ipv met het ontluchtingsventiel.
Breng de installatie weer op druk.
Herhaal dit voor alle radiatoren met plafondleidingen/leidingen hoger dan de radiator en ketel zonder eigen ontluchting langs het plafond.
Het is een aanbeveling om in systeem af te tappen, bv van veraf de ketel naar dichtbij, of omgekeerd, ipv random radiators af te tappen.

Een ketel die de vraag aankan is het goedkoopst in gebruik.
Een te grote ketel dan weer net niet.

Om de juiste capaciteit te berekenen moet je van alle vertrekken een warmteberekening maken zodat je weet hoeveel capaciteit de ketel nodig heeft als alles snel aangewarmd moet.
Onder normale omstandigheden zal dat altijd minder zijn, ketels moduleren en je stookt nooit echt van extreem koud naar behaaglijk.

Hier een online calculator.
Dat geeft wat meer houvast.

[ Voor 63% gewijzigd door Teijgetje op 11-12-2016 21:14 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 10:39
Ik wil mijn Nefit Smartline HRC 24/CW4 vervangen. Hij hangt hier al bijna 15 jaar aan de muur en heet de laatste tijd veel storingen (6A).

Nu heb ik eens rond zitten kijken en zit te denken aan een Atag i36EC. Die heeft een forse warmwatertoevoer, handig als je wilt douchen en de kraan in de keuken open wil doen zou ik zeggen.

Een hybride systeem is ook mooi, aangezien ik zonnepanelen heb, maar het prijsverschil is me iets te groot...

Heeft iemand hier ervaring met een i36EC?
Ik wil deze ketel gaan gebruiken met een Nest thermostaat.
Pagina: 1