2x 16gb of 4x 8gb ram

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo voor mijn nieuwe pc wil ik een totaal van 32gb ram op mijn mobo plaatsen.

Ik weet dat er voor een aankoopadvies topic een standaard format wordt gebruikt alleen die gebruik ik niet want voor mijn vraag is dat niet van toegevoegde waarde.

Ik heb de taichi x99 van ASrock en daarop wil ik 32gb ram plaasten.
Dit mobo heeft (zoals jullie waarschijnlijk wel weten) maximale capaciteit van 128 gb en heeft in totaal 8 sloten daarvoor.

Nu kan ik in de handleiding niet terug vinden of er verschil in de prestaties zijn wanneer ik kies voor 2x 16gb of 4x 8gb.
Wanneer ik in de toekomst misschien wil gaan upgraden is 2x 16 gb het meest handige, want dan kan ik die 2 kaartjes die ik al heb laten zitten en er nieuwe bij plaatsen ipv allemaal nieuwe aanschaffen.

Aan julllie de vraag of er andere redenen zijn om toch voor de 4x 8gb te gaan. En dan heb ik het vooral over prestatie verschil.

De rest van mijn aankopen voor de totale pc staan vast, dus om mij niet meer in twijfelmodus te brengen wil graag de reacties over dan kun je toch beter deze videokaart of die voeding nemen etc. etc. buiten dit topic laten.

(Ps de cpu die ik ga gebruiken is een i7 6800k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
wat je zelf eigenlijk wilt kijk naar de kloksnelheid van het geheugen dat maakt meer uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het verschil in prestaties is verwaarloosbaar klein. Een X99 support weliswaar quadchannel, maar enkel in zeer geheugen intensieve applicaties maakt het wat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seppelucas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-09 19:44
ik zou gaan voor 2 x 16 gaan want dat is handiger voor upgraden voor zover ik weet is er geen verschil in het vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf ook nog verder gegoogled. En ik las een artikel over het verschil tussen dual en quad channel. Daarin bleek uit tests dat alleen bij de bandbreedte er een significant verschil is.
Maar ik vraag me dan af wat bandbreedte doet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meer bandbreedte betekent simpelweg dat je een hogere snelheid kan halen. Maar dat is een syntetische test, die niets zegt over het daadwerkelijke gebruik. Dat gaat namelijk vrij weinig uitmaken.

Wat wil je met die PC gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:59
Looks willen ook wat, 4 dimms gevuld in plaats van 2 vind ik ook mooier.
4x8 zou mijn keus zijn, heb ik persoonlijk zelf ook. Je hebt nog 4 sloten over om eventueel ooit bij te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je met die PC gaan doen?
Videobewerken, 3d modeleren/animeren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:31
Seppelucas schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:41:
ik zou gaan voor 2 x 16 gaan want dat is handiger voor upgraden voor zover ik weet is er geen verschil in het vermogen
Hij heeft 8 sloten. dus blijven er sowieso nog 4 over. Maar maakt niet veel uit. ik zou looks gaan. Maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:25:
...
De rest van mijn aankopen voor de totale pc staan vast
...
Als je de rest van je PC hier post dan kunnen hier een goed oordeel over vellen. Het is namelijk best relevant hoeveel geheugensloten je moederbord heeft, op welke snelheid deze draaien, op hoeveel geheugenkanalen die aangesloten zitten, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Met betrekking tot wat je er mee gaat doen, neem 2 x 16gb. Als je da uiteindelijk meer gaat renderen zijn je uitbreidingsmogelijkheden een stuk beter. Snelheidsverschil ga je bijna niet merken

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iig thnx voor al jullie reacties!! :-) ik ga denk ik gewoon voor 2x 16gb.
Het verschil zal er misschien wel zijn, maar ik denk dat het zo ook ruim voldoende is. En mocht het niet zo zijn, koop ik de maand erna 2x 16gb bij.
Misschien wat overkill om dan 64gb ram te hebben, maar voor de toekomst is het vast niet erg ze er al in te hebben :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Ik zou ook voor 4x8 gaan, je kunt dan quad channel draaien en hebt nog ruimte zat voor uitbreiding.
De winst in bandbreedte zou winst moeten geven bij het bewerken van de grotere bestanden, maar benchmarks van jouw gebruikte software moet dit bevestigen.
Volgens mij is het nog goedkoper ook.

[ Voor 36% gewijzigd door mitsumark op 08-12-2016 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:20:
[...]

Als je de rest van je PC hier post dan kunnen hier een goed oordeel over vellen. Het is namelijk best relevant hoeveel geheugensloten je moederbord heeft, op welke snelheid deze draaien, op hoeveel geheugenkanalen die aangesloten zitten, etc.
Volgens mij (maar ik ben ook maar een leek op hardware gebied) heeft naast mijn cpu en mobo, die ik dus ook al heb vermeld, de rest niet zoveel relevantie als het gaat om kiezen van ram geheugen.

Maar ok zoals je wenst:
- behuizing; phanteks entoo pro window
- voeding; evga supernova 650w gold
- videokaart; evga geforce gtx 1050 sc 3gb
- cpu koeler; scythe fuma
- ssd; samsung evo 850 500gb
Plus nog een hdd uit mijn oude comp en andere onderdelen zoals dvd en card reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Had over het moederbord heen gelezen. In het geval van X99 voor vier reepjes gaan, dus deze bijvoorbeeld Kingston HyperX Fury HX424C15FBK4/32
Pagina: 1