Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Hoe kan ik in Windows 10 smooth scrolling uitzetten, vnml in nieuwerwetse apps, en in Edge?
JSYK: dit is een accessibility-issue. Smooth scrolling maakt me nml duizelig.

Ik heb de gebruikelijke instellingen al geprobeerd:

Settings > Devices > Mouse & touchpad -- Daar staan scroll-achtige instellingen, maar het disablen van smooth scroll staat daar niet tussen en is er ook niet mee te bereiken. Gek genoeg wordt dit op verschillende fora wel aangeraden met "probeer dit es".

Control Panel -> System and Security -> System -> Advanced -> Performance settings -> "Smooth-scroll list boxes"
Die staat al uit. Helpt niets.

Kortom, hoe zet ik smooth scrolling uit?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Iemand nog een idee?
Ook een slecht idee is een idee :)

Het is echt strontvervelend als ik moderne apps moeilijk kan gebruiken door smooth scrolling :/

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Er is wel een smooth scroll list boxes. Je kunt in IE nog wel smooth scrolling aan/uit zetten, maar in Edge niet. Je zou kunnen spelen met wat settings:

http://superuser.com/ques...h-scrolling-on-windows-10

De "Smooth Scrolling" zoals je kent in W7 is er helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Smooth scroll in IE uitzetten doet niets voor Edge, en ook niets voor moderne apps.

Het forum dat je aanhaalt, zet precies de instellingen op een rijtje die ik ook al genoemd heb. Of probeer je iets toe te voegen wat ik over het hoofd zie?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:30
Waar heb je precies last van en waar word je duizelig van?
Scrollt hij te snel en in één pagina omhoog/omlaag?
Te snel opzij?

Is dit wat je zoekt?

start>instellingen>apparaten>muis en toetsenbord>extra muisopties>tabblad bladerwieltje>verticaal schuiven instellen op x aantal regels per keer>evt horizontale verplaatsing ook instellen>toepassen>ok

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
_Thanatos_ schreef op zondag 11 december 2016 @ 03:02:
Smooth scroll in IE uitzetten doet niets voor Edge, en ook niets voor moderne apps.

Het forum dat je aanhaalt, zet precies de instellingen op een rijtje die ik ook al genoemd heb. Of probeer je iets toe te voegen wat ik over het hoofd zie?
That's it. Meer is er niet. Krijg je met deze instellingen niet de juiste verwachting zou je terug naar W7 moeten gaan of het accepteren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor je browser zou je kunnen overstappen naar Firefox, ik gebruik die nu ook en daar kan je het uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Waar heb je precies last van en waar word je duizelig van?
Scrollt hij te snel en in één pagina omhoog/omlaag?
Te snel opzij?
Goeie vraag ;)

Ik wordt duizelig van het feit dat het scrollwiel niet exact correspondeert met wat het op het scherm gebeurt. Het scrollwieltje "tikt" altijd een bepaalde afstand per keer, maar het scherm schuift dan smooth naar de corresponderende plek. Dat is voor mij een beetje hetzelfde als zeeziekte (waar ik weer géén last van heb, gelukkig). Ook daar is er een conflict tussen twee zintuigen.

Dit is ook gelijk de reden dat ik op een touchscreen geen last heb. M'n vingers gaan vloeiend, en het scherm ook, dus dan klopt het. Idem dito voor tweevingerscrollen op een touchpad (maar een touchpad gebruik ik liever niet als ik ook een muis heb).

Een smooth scrollwieltje zou soelaas kunnen bieden, maar dat werkt weer niet goed op de meeste andere applicaties, dus dan klopt het andersom weer niet :)
Is dit wat je zoekt?

start>instellingen>apparaten>muis en toetsenbord>extra muisopties>tabblad bladerwieltje>verticaal schuiven instellen op x aantal regels per keer>evt horizontale verplaatsing ook instellen>toepassen>ok
Nee, het scrollen gaat daarmee langzamer, maar het lost niets op. Het blijft smooth, en het klopt in mijn hoofd dus niet.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:30
Ik heb een touchmuis, vanaf W8, het eerste dat ik deed na de overstap op een meer touchgericht OS.
Ik zou niet meer anders willen. (werkt perfect (ook gestures) onder 10 met alle browsers, OS en applicaties)
Tegenwoordig hebben ze T630.

Ik heb dan ook niet de problemen die jij beschrijft. Mijn bovenkant reageert als touchpad en klikken is als vanouds.

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 12-12-2016 13:01 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
Of je neemt een logitech muis met zo'n optie knopje om te kiezen tussen een vliegend scrolweel en een met weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Probleem met die touchmuizen is dat de applicaties intern nog steeds op "tikken" van het scrollwieltje reageren, omdat dat is hoe de win32 API van binnen werkt. Écht smooth scrollen met een wieltje (of dat nou capacitive touch is of letterlijk een wieltje) vereist een specifieke implementatie - die de meeste applicaties niet hebben.

Zo'n logitect muis heb ik, met zo'n los draaiend scrollwieltje, maar ook daar geldt dat een bepaalde afstand draaien is nog steeds 1 "tik". Het is geen smooth scrollen, alleen sneller.

日本!🎌

Pagina: 1