Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KornuitSchool20
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-11-2022
Beste mede-tweakers,

Ik weet niet zeker of ik dit in de juiste sectie heb geplaatst, zo niet, dan hoor ik het graag.
Een goede vriend van mij komt aankomende zaterdag terug uit een verslavingskliniek.

Om zijn terugkeer in goede banen te laten lopen heb ik afgesproken met zijn vader dat ik de computer aanpas. Het is de bedoeling dat hij geen games meer kan downloaden en kan spelen. De games welke hij speelt zijn voornamelijk in Java.

De reden dat hij geen games meer mag spelen is omdat hij op de een of andere manier hier toch weer weet te gaan gokken.

Nu vraag ik mij af hoe ik Java etc. kan blokkeren op de computer en tegelijkertijd zijn account wel toegankelijk kan houden?
Zijn er verder nog opties welke ik moet blokkeren en hoe blokkeer ik deze?

Ik hoop dat iemand mij hierin kan helpen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

KornuitSchool20 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:49:
Beste mede-tweakers,

Ik weet niet zeker of ik dit in de juiste sectie heb geplaatst, zo niet, dan hoor ik het graag.
Een goede vriend van mij komt aankomende zaterdag terug uit een verslavingskliniek.

Om zijn terugkeer in goede banen te laten lopen heb ik afgesproken met zijn vader dat ik de computer aanpas. Het is de bedoeling dat hij geen games meer kan downloaden en kan spelen. De games welke hij speelt zijn voornamelijk in Java.

De reden dat hij geen games meer mag spelen is omdat hij op de een of andere manier hier toch weer weet te gaan gokken.

Nu vraag ik mij af hoe ik Java etc. kan blokkeren op de computer en tegelijkertijd zijn account wel toegankelijk kan houden?
Zijn er verder nog opties welke ik moet blokkeren en hoe blokkeer ik deze?

Ik hoop dat iemand mij hierin kan helpen.
Java deïnstalleren en hem dan alleen een useraccount geven zonder rechten om zelf iets te installeren. Dus geen administrator rechten geven.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

downtime schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:53:
[...]

Java deïnstalleren en hem dan alleen een useraccount geven zonder rechten om zelf iets te installeren. Dus geen administrator rechten geven.
Correct en het wegnemen van adminrechten is een noodzaak, want anders zijn alle maatregelen weer te omzeilen, welke maatregel je ook toepast op de PC.

Andere optie is een geforceerde proxy die de websites blokkeert. Die run je dus niet op de PC maar op een aparte server (wat een rpi kan zijn.) Dit is natuurlijk wel ingewikkelder.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:25
Hann1BaL schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:56:
[...]

Correct en het wegnemen van adminrechten is een noodzaak, want anders zijn alle maatregelen weer te omzeilen, welke maatregel je ook toepast op de PC.

Andere optie is een geforceerde proxy die de websites blokkeert. Die run je dus niet op de PC maar op een aparte server (wat een rpi kan zijn.) Dit is natuurlijk wel ingewikkelder.
Is inderdaad een oplossing maar ook makkelijk te omzeilen, het account zonder admin rechten is de beste oplossing

Cloud ☁️

• Hann1BaL

Hann1BaL

Downloader_NL schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:01:
[...]

Is inderdaad een oplossing maar ook makkelijk te omzeilen, het account zonder admin rechten is de beste oplossing
Dat is indien goed ingericht niet makkelijk te omzeilen. Zeker als je een goede firewall inricht. Zoals gezegd is dit veel en vrij lastig werk, maar zeggen dat dit eenvoudig te omzeilen is, is zeker niet het geval.

Ook het wegnemen van adminrechten is natuurlijk alleen effectief als ALLE goksites java gebruiken. Is dat het geval?

Het is soms beter om meerdere oplossingen toe te passen. Het is maar net hoe ver je wilt gaan.

• KornuitSchool20
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-11-2022
Hann1BaL schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:03:
[...]

Dat is indien goed ingericht niet makkelijk te omzeilen. Zeker als je een goede firewall inricht. Zoals gezegd is dit veel en vrij lastig werk, maar zeggen dat dit eenvoudig te omzeilen is, is zeker niet het geval.

Ook het wegnemen van adminrechten is natuurlijk alleen effectief als ALLE goksites java gebruiken. Is dat het geval?

Het is soms beter om meerdere oplossingen toe te passen. Het is maar net hoe ver je wilt gaan.
Voornamelijk gokte hij op Runescape (draait op Java). Het gaat dan om honderden euro's per dag.
Is het ook niet mogelijk om Java uit te voeren via een USB-stick met een account zonder admin rechten?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:16

Speedmaster

Make my day...

Het blijft linksom of rechtsom een schijnveiligheid, afspraken maken, blijven praten, blijven controleren.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Speedmaster schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:07:
Het blijft linksom of rechtsom een schijnveiligheid, afspraken maken, blijven praten, blijven controleren.
Hier ben ik het wel mee eens.

2 dingen: Het is goed om een drempel te creeeren (het op slot zetten van een fiets om te voorkomen dat de opportunistische dief deze steelt), maar het probleem zelf los je niet technisch op. Het is een combinatie van zaken.

Volgens mij werkt java niet zonder installatie? En dus kun je zonder adminrechten niet veel.

Als je op de router, afhankelijk van het type dat de runescape website(s) redirecten naar iets anders dan ben je er ook.
Stel direct even de host file in dat runescape.com en welke domain name dan ook naar 127.0.0.1 gaat. Die file is niet aan te passen zonder adminrechten.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Wat hou je tegen? Runescape? En dan daarna? Als je een crackverslaafde geen crack meer geeft, pakt hij wel iets anders.

Een nobel streven, maar het lijkt me vooral om vader gerust te stellen.

Houdoe

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Je zou ook nog OpenDNS in kunnen stellen op zijn pc/de router en dan de categorie games en alle andere aanverwante zaken blokkeren.

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 12:09

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Is het volgende misschien een idee? Het klinkt wat kinderachtig maar het werkt wel (redelijk) goed.

https://support.microsoft...t-up-family-after-upgrade

• Hann1BaL

Hann1BaL

MrTre schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:38:
Je zou ook nog OpenDNS in kunnen stellen op zijn pc/de router en dan de categorie games en alle andere aanverwante zaken blokkeren.
Dit is eenvoudig, maar ook zeer eenvoudig te omzeilen als je iets van computers weet.
Verander DNS naar google en klaar.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Witte schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:28:
Wat hou je tegen? Runescape? En dan daarna? Als je een crackverslaafde geen crack meer geeft, pakt hij wel iets anders.

Een nobel streven, maar het lijkt me vooral om vader gerust te stellen.
Het helpt om datgene waar ze aan verslaafd zijn minder bereikbaar te maken. Bij een rookverslaafde zorg je dat er geen sigaretten in huis zijn. Dat weerhoudt hem er niet van om naar de winkel te lopen maar die drempel is alweer iets hoger.

Voorwaarde is natuurlijk altijd dat de verslaafde gemotiveerd is om aan zijn probleem te werken. Een ongemotiveerde verslaafde kun je niet helpen met zulke kleine maatregelen, want die kunnen ze altijd omzeilen, maar een gemotiveerde verslaafde help je wel door zulke kleine drempels op te werpen.

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Uiteraard, daar ben ik het mee eens. Maar ook dat is zonder admin rechten volgens mij niet aan te passen.
Zoals je zelf al aangeeft, het werpt een extra drempel op.

Het blijft een kat-en-muis spelletje tussen de blokkeerder en omzeiler, dus enkel technische maatregelen om te voorkomen dat meneer terugvalt in zijn oude gedrag lijkt mij niet de oplossing.
Overigens in de TV docu/serie Verslaafd! zat iemand die verslaafd was aan gamen enzo, misschien bied dat ook wel interessante inzichten om hoe ermee om te gaan.
Pagina: 1